Stille Zaterdag

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Lassie schreef:dit is geen ROOMSe kerk. Maar Oud Katholieke Kerk.

En wil je het echt weten. Dit moet je eerst mee hebben gemaakt om te kunnen weten wat het is.
Dat is waar, onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede.
Maar er zijn ook "dingen" die je vooruit kunt weten.
Maar kennelijk weet jij niet veel van de Oud Katholieke Kerk
Hebben ze in Dordt ook hoor, aan de Voorstraat.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lassie »

refo schreef:En wat weet je vooruit van de Oud Katholieke Kerk?

Er is tegelijk een (mis)meeting van refoweb.
.
als je het goed leest is dat dus die meeting ja.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Stille Zaterdag

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:
Lassie schreef:dit is geen ROOMSe kerk. Maar Oud Katholieke Kerk.

En wil je het echt weten. Dit moet je eerst mee hebben gemaakt om te kunnen weten wat het is.
Dat is waar, onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede.
Maar er zijn ook "dingen" die je vooruit kunt weten.
Maar kennelijk weet jij niet veel van de Oud Katholieke Kerk
Hebben ze in Dordt ook hoor, aan de Voorstraat.
ad 1) Klopt
ad 2) 't Zal waar wezen, maar wat moet ik er mee? Ik heb m'n handen al vol ter 'rechterzijde'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:En het begrip "oliewijding"?
Wat houdt dat in?
Op Witte Donderdag worden de oliën gewijd die bestemd zijn voor de bediening van de sacramenten (doopsel, vormsel, priesterwijding). Dit gebeurt inderdaad ook in de Oud Katholieke Kerk.

Heel eenvoudig: de ene helft van de olie wijden ze om op de dopelingen, catechumenen en priesters te doen, de andere helft kieperen ze in de pan om er frietjes mee te bakken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stille Zaterdag

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
jvdg schreef:En het begrip "oliewijding"?
Wat houdt dat in?
Op Witte Donderdag worden de oliën gewijd die bestemd zijn voor de bediening van de sacramenten (doopsel, vormsel, priesterwijding). Dit gebeurt inderdaad ook in de Oud Katholieke Kerk.

Heel eenvoudig: de ene helft van de olie wijden ze om op de dopelingen, catechumenen en priesters te doen, de andere helft kieperen ze in de pan om er frietjes mee te bakken.
Net als ons doopwater. Met het restant daarvam begiet de koster de planten in de hal van de kerk.
En wat zou hij met het brood doen dat over is van het avondmaal?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Marnix »

Bij ons gaat het nu naar een daklozenopvang en daarvoor voerde hij het aan de eendjes.

Misschien heeft het iets te maken met oudtestamentische dingen? Ik weet dat de priesters met olie werden geweid, die volgens speciale voorschriften werden gemaakt enzo.

Ik wil er eerst wel eens meer over weten voor ik er meer over ga zeggen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef: Maar kennelijk weet jij niet veel van de Oud Katholieke Kerk
Hebben ze in Dordt ook hoor, aan de Voorstraat.
ad 1) Klopt
ad 2) 't Zal waar wezen, maar wat moet ik er mee? Ik heb m'n handen al vol ter 'rechterzijde'.
Ze hebben er wel een mooi urgel, Jan, ik dacht dat dat jou toch wel zou interesseren.
Een echte Kam & Van der Meulen:
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Stille Zaterdag

Bericht door henriët »

-
Laatst gewijzigd door henriët op 07 apr 2009, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Het wordt allemaal wel een beetje erg rooms zo.
Allemaal eigen inzettinkjes, regeltjes en samenkomstjes, waar de mens zo'n goed gevoel bij krijgt als hij zooo dankbaar is en zooo lofprijst, maar die niet op het Woord gegrond zijn.
In plaats van dit ongeestelijk cynisme ten toon te spreiden, had je beter de bijeenkomst van vanavond kunnen bijwonen.
Dan zou je je geschaamd hebben voor wat je vandaag geschreven had.
En je zou écht niet de enige GerGemmer zijn geweest in ons midden!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Raike »

Lassie schreef:Ik hoop morgen met een groep andere christenen naar deze samenkomst te gaan:
Oliewijding in de kathedrale kerk
Begintijd 8 april 2009 19:30

Eindtijd 8 april 2009 21:00

Op de vooravond van de Witte Donderdag in de Goede Week, woensdag 8 april a.s. worden in de Kathedrale Kerk van de Ste Gertrudis aan het Willemsplantsoen 2 te Utrecht de heilige Oliën gewijd door de aartsbisschop. Bij deze bijzondere eucharistieviering, welke om 19.30 uur aanvangt, is een ieder van harte welkom. Na afloop is er gelegenheid elkaar te begroeten en te ontmoeten.
Ik ook :super
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Het wordt allemaal wel een beetje erg rooms zo.
Allemaal eigen inzettinkjes, regeltjes en samenkomstjes, waar de mens zo'n goed gevoel bij krijgt als hij zooo dankbaar is en zooo lofprijst, maar die niet op het Woord gegrond zijn.
In plaats van dit ongeestelijk cynisme ten toon te spreiden, had je beter de bijeenkomst van vanavond kunnen bijwonen.
Dan zou je je geschaamd hebben voor wat je vandaag geschreven had.
En je zou écht niet de enige GerGemmer zijn geweest in ons midden!
Nee, dank je. Ik ben niet zo'n keurslijf-liefhebber. Bovendien had ik belangrijker zaken te doen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Het wordt allemaal wel een beetje erg rooms zo.
Allemaal eigen inzettinkjes, regeltjes en samenkomstjes, waar de mens zo'n goed gevoel bij krijgt als hij zooo dankbaar is en zooo lofprijst, maar die niet op het Woord gegrond zijn.
In plaats van dit ongeestelijk cynisme ten toon te spreiden, had je beter de bijeenkomst van vanavond kunnen bijwonen.
Dan zou je je geschaamd hebben voor wat je vandaag geschreven had.
En je zou écht niet de enige GerGemmer zijn geweest in ons midden!
Nee, dank je. Ik ben niet zo'n keurslijf-liefhebber. Bovendien had ik belangrijker zaken te doen.
Ongetwijfeld. Komma's tellen zeker :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:
jvdg schreef:En het begrip "oliewijding"?
Wat houdt dat in?
Op Witte Donderdag worden de oliën gewijd die bestemd zijn voor de bediening van de sacramenten (doopsel, vormsel, priesterwijding). Dit gebeurt inderdaad ook in de Oud Katholieke Kerk.

Heel eenvoudig: de ene helft van de olie wijden ze om op de dopelingen, catechumenen en priesters te doen, de andere helft kieperen ze in de pan om er frietjes mee te bakken.
Net als ons doopwater. Met het restant daarvam begiet de koster de planten in de hal van de kerk.
En wat zou hij met het brood doen dat over is van het avondmaal?
Niet "net als", maar "in tegenstelling tot".
Althans: bij ons wordt het rest-brood en -wijn gewoon door de koster genuttigd en niet in één of ander "heilig" kastje opgeborgen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Stille Zaterdag

Bericht door helma »

Hendrikus schreef:
Kippetje schreef:Nee hoor, in onze gemeente (Protestantse Gemeente) is er ook kerk op donderdagavond. Wij hebben voorafgaand aan Pasen vanaf donderdagavond kerkdiensten (dus donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond).
Wij hebben deze week elke avond bijeenkomsten om ons te verdiepen in het lijden van Christus en ons voor te bereiden op Goede Vrijdag en Pasen. De bijeenkomsten bestaan uit samenzang, gebed, muziek, stilte en een korte meditatie vanuit een Bijbelgedeelte. Het thema voor deze dagen is: Jezus, Kruisdrager. De onderwerpen zijn van dag tot dag: Jezus huilt; Jezus dient; Jezus op dubbeltal; Jezus bespot.
wat bijzonder ! Lijkt me heel waardevol
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Stille Zaterdag

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Het wordt allemaal wel een beetje erg rooms zo.
Allemaal eigen inzettinkjes, regeltjes en samenkomstjes, waar de mens zo'n goed gevoel bij krijgt als hij zooo dankbaar is en zooo lofprijst, maar die niet op het Woord gegrond zijn.
In plaats van dit ongeestelijk cynisme ten toon te spreiden, had je beter de bijeenkomst van vanavond kunnen bijwonen.
Dan zou je je geschaamd hebben voor wat je vandaag geschreven had.
En je zou écht niet de enige GerGemmer zijn geweest in ons midden!
Nee, dank je. Ik ben niet zo'n keurslijf-liefhebber. Bovendien had ik belangrijker zaken te doen.
mmm vraag me af wat je had gezegd als hier iemand protetsteerde tegen al die doordeweekse diensten die in de (o)GG(iN)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie