Stille Zaterdag

mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

Stille Zaterdag

Bericht door mathilde »

As. zaterdag zal het weer Stille Zaterdag zijn.. maar wat is dat eigenlijk? Wat houdt het in? Wie heeft dit ingesteld, en waarom? Hoe geef je invulling aan Stille Zaterdag?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Jongere »

Ik heb ooit op Stille Zaterdag verkering gekregen.. Weet niet of dat bij de traditionele invulling hoort. ;)
Maar ik ben er wel heel blij mee! :yahoo
mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

Re: Stille Zaterdag

Bericht door mathilde »

Jongere schreef:Ik heb ooit op Stille Zaterdag verkering gekregen.. Weet niet of dat bij de traditionele invulling hoort. ;)
Maar ik ben er wel heel blij mee! :yahoo
Haha :nananere
Dacht ik een serieuze, duidelijke reactie te krijgen.. :humhihi
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Stille Zaterdag

Bericht door albion »

mathilde schreef:As. zaterdag zal het weer Stille Zaterdag zijn.. maar wat is dat eigenlijk? Wat houdt het in? Wie heeft dit ingesteld, en waarom? Hoe geef je invulling aan Stille Zaterdag?
even voor je gegoogled. Met stille zaterdag herdenkt men het feit dat de Heere Jezus in het graf ligt.(rooms gebruik)

Maar mij is het ook niet helemaal duidelijk want ik lees het volgende:
users.telenet.be schreef: Stille Zaterdag

Stille zaterdag is een dag van rouw. Het is de tweede dag van wat men het paastriduüm noemt. In de christelijke gezinnen wordt vaak lawaai en muziek, en wordt bezonnen en gebeden.

Uitweiding: In de liturgie van vandaag is het waken bij de dood van Jezus zeer zichtbaar. Alle versieringen zijn weggenomen in de kerk, uitgezonderd bij het kruis dat nog vereerd wordt. Er wordt geen communie uitgedeeld. Het doopvont is leeg.
--------------------------------------------------------------------------------

Paaszaterdag

Op Paaszaterdag wordt de belangrijkste viering in de katholieke liturgie gehouden. Alle geloofselementen van het christendom komen sterk naar boven in de paaswake. Dit is de avond waarin zovelen gedoopt werden en worden, radicaal kiezend voor Jezus om Hem na te volgen. Het is de avond van het licht, Jezus, Licht van de wereld. Zijn kruis wordt verheven en getooid. In Zijn verrijzenis wordt duidelijk hoezeer Zijn boodschap mensen redding brengt. Niet Zijn dood telt, maar Zijn opstanding. "Zoek Hem bij de doden niet. De Heer is waarlijk opgestaan."
In de paasnacht worden de liturgie van het vuur en van het water gevierd. De paaskaars wordt opnieuw ontstoken aan het paasvuur. Zo zal de verrezen Christus weer tussen ons staan.
In de liturgie van het water wordt het doopwater gewijd, en in de geest van het doopsel hernieuwen de gelovigen hun doopbeloften.
Stille zaterdag is blijkbaar overdag en 's avonds gaat het over in de Paaszaterdag
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

Uit het RD van 22 maart (Stille Zaterdag) 2008:

Zoek eens een stille plek op

Stille Zaterdag. Misschien heb je er nog nooit van gehoord. Het houdt je niet bezig. Je bent druk met andere zaken: leren voor de toetsen van volgende week. Of je bent druk met je zaterdagbaantje, sport of winkelen. Vanavond ga je ook nog weg. Rust heb je niet. Stilte nog minder. Overal om je heen klinkt -gewild of ongewild- muziek. Je voert gesprekken. Het is vandaag voor jou een drukte van belang.

Vandaag is het Stille Zaterdag: de dag tussen Goede Vrijdag en paaszondag. De dag tussen Jezus’ sterven en Zijn opstanding. De dag waarop Jezus’ verblijf in het graf wordt herdacht. Hoewel... gisteren mocht je horen van het sterven van Christus. Morgen mag je horen van Zijn opstanding. Vandaag zijn praktisch alle kerken dicht en horen we niet de boodschap van Jezus Die in het graf ligt.

Deze Stille Zaterdag heeft in de kerk der Reformatie altijd wat weinig aandacht gekregen. Op zich begrijpelijk, want deze dag berust niet op een heilsfeit. In Zondag 16 spreekt de catechismus weliswaar over de begrafenis van Jezus, maar wel heel summier. Toch is het zo gek nog niet als deze Stille Zaterdag in kerkelijk opzicht iets meer aandacht zou krijgen.

Juist deze dag mag een extra aansporing zijn voor bezinning, ook al dient elke zaterdag in het teken van de voorbereiding op de zondag te staan. Maar zeker vandaag past ingetogenheid, omdat door onze schuld de Heere Jezus in het graf moest liggen. Het zou goed zijn om bij een geopende Bijbel daar voor jezelf over te mediteren: over de noodzaak van het lijden en het sterven van Jezus Christus. Zoek daarvoor eens een stille plek op.

Elke dag -maar zeker ook deze Stille Zaterdag- moeten we tot inkeer komen. Daarvoor is stilte en rust wel noodzakelijk. Want als het volle leven jou opslokt en al jouw aandacht uitgaat naar het hier en nu, moet je niet vreemd opkijken als op die Stille Zaterdag een stille zondag volgt. Een zondag, waarop God Zich stil houdt. Een zondag, waarop Gods Woord geen kracht doet. Juist omdat jij je er op de zaterdag niet op hebt voorbereid.

Het zou een zegen zijn als in zeker opzicht deze dag voor jou géén Stille Zaterdag zou zijn. Wanneer jij namelijk iets hebt leren kennen van jouw zondige hart komt er een roepen tot God. Een smeken om genade. Wat kan er dan worden uitgezien naar Pasen. Want dan mag de boodschap klinken: Jezus is opgestaan uit de dood om de door Hem verworven zaligheid toe te passen aan een zondaarshart.

Deze Stille Zaterdag mag een dag van bezinning zijn. Een dag om terug te zien op de lijdensweg van Jezus Christus. Maar ook een dag om vooruit te zien, want morgen is het Pasen. Vandaag galmt de echo van Goede Vrijdag nog na. Aan de horizon gloort een nieuwe dag, paaszondag: de Levensvorst triomfeert over dood en graf. Wie is Hij voor jou?

Ds. A. C. Uitslag, Kerkwerve

(vorig jaar gepost door Henriët in het topic Lezenswaardig)
mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

Re: Stille Zaterdag

Bericht door mathilde »

Dat het Rooms was, vond ik ook, Albion, vandaar dat ik me ook afvroeg wat het voor ons nog betekent... Duidelijk, Tiberius, bedankt!!!
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Kippetje »

wij hebben in onze gemeente op Stille Zaterdag ook een kerkdienst, net als op
Goede Vrijdag. Er wordt gelezen en gebeden en wij gedenken onze doop
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Stille Zaterdag

Bericht door jvdg »

En dan kennen we ook nog witte donderdag, heenwijzend naar het Laatste Avondmaal.
Leeft, naar ik meen, alleen nog maar in de RK.
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Kippetje »

jvdg schreef:En dan kennen we ook nog witte donderdag, heenwijzend naar het Laatste Avondmaal.
Leeft, naar ik meen, alleen nog maar in de RK.
Nee hoor, in onze gemeente (Protestantse Gemeente) is er ook kerk op donderdagavond. Wij hebben voorafgaand aan Pasen vanaf donderdagavond kerkdiensten (dus donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond).
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Margriet »

Dat hebben we hier ook , het is heerlijk zo naar Pasen toe te leven!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Hendrikus »

Kippetje schreef:Nee hoor, in onze gemeente (Protestantse Gemeente) is er ook kerk op donderdagavond. Wij hebben voorafgaand aan Pasen vanaf donderdagavond kerkdiensten (dus donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond).
Wij hebben deze week elke avond bijeenkomsten om ons te verdiepen in het lijden van Christus en ons voor te bereiden op Goede Vrijdag en Pasen. De bijeenkomsten bestaan uit samenzang, gebed, muziek, stilte en een korte meditatie vanuit een Bijbelgedeelte. Het thema voor deze dagen is: Jezus, Kruisdrager. De onderwerpen zijn van dag tot dag: Jezus huilt; Jezus dient; Jezus op dubbeltal; Jezus bespot.
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Kippetje schreef:Nee hoor, in onze gemeente (Protestantse Gemeente) is er ook kerk op donderdagavond. Wij hebben voorafgaand aan Pasen vanaf donderdagavond kerkdiensten (dus donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond).
Wij hebben deze week elke avond bijeenkomsten om ons te verdiepen in het lijden van Christus en ons voor te bereiden op Goede Vrijdag en Pasen. De bijeenkomsten bestaan uit samenzang, gebed, muziek, stilte en een korte meditatie vanuit een Bijbelgedeelte. Het thema voor deze dagen is: Jezus, Kruisdrager. De onderwerpen zijn van dag tot dag: Jezus huilt; Jezus dient; Jezus op dubbeltal; Jezus bespot.
Als ik dit zo lees denk ik wel eens terug aan Zonderling, en zijn kritiek op de feestdagen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stille Zaterdag

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Kippetje schreef:Nee hoor, in onze gemeente (Protestantse Gemeente) is er ook kerk op donderdagavond. Wij hebben voorafgaand aan Pasen vanaf donderdagavond kerkdiensten (dus donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond).
Wij hebben deze week elke avond bijeenkomsten om ons te verdiepen in het lijden van Christus en ons voor te bereiden op Goede Vrijdag en Pasen. De bijeenkomsten bestaan uit samenzang, gebed, muziek, stilte en een korte meditatie vanuit een Bijbelgedeelte. Het thema voor deze dagen is: Jezus, Kruisdrager. De onderwerpen zijn van dag tot dag: Jezus huilt; Jezus dient; Jezus op dubbeltal; Jezus bespot.
Als ik dit zo lees denk ik wel eens terug aan Zonderling, en zijn kritiek op de feestdagen.
Ja, die kon daar geweldig over zeuren.
Wat kan er tegen zijn om bijeen te komen rondom 'Jezus Kruisdrager"?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Kippetje schreef:Nee hoor, in onze gemeente (Protestantse Gemeente) is er ook kerk op donderdagavond. Wij hebben voorafgaand aan Pasen vanaf donderdagavond kerkdiensten (dus donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond).
Wij hebben deze week elke avond bijeenkomsten om ons te verdiepen in het lijden van Christus en ons voor te bereiden op Goede Vrijdag en Pasen. De bijeenkomsten bestaan uit samenzang, gebed, muziek, stilte en een korte meditatie vanuit een Bijbelgedeelte. Het thema voor deze dagen is: Jezus, Kruisdrager. De onderwerpen zijn van dag tot dag: Jezus huilt; Jezus dient; Jezus op dubbeltal; Jezus bespot.
Als ik dit zo lees denk ik wel eens terug aan Zonderling, en zijn kritiek op de feestdagen.
Ja, die kon daar geweldig over zeuren.
Wat kan er tegen zijn om bijeen te komen rondom 'Jezus Kruisdrager"?
Wat kan er tegen zijn om het niet te doen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
refo schreef: Wat kan er tegen zijn om bijeen te komen rondom 'Jezus Kruisdrager"?
Wat kan er tegen zijn om het niet te doen?
is dit spraakverwarring of een ijdel spel van woorden?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie