Zonde-preker populair bij jongeren VS

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door albion »

Democritus schreef:Ik heb een paar sermons (althans stukjes ervan) bekeken op youtube.

Het is wel leuk om te zien hoe een gekke Amerikaan in spijkerbroek, shirt en zonder tale Kanaäns de five points of calvinism aanhangt. Oftewel hij onderschrijft de Dordtse Leerregels.

Zie deze link http://www.youtube.com/watch?v=--iC5KHq ... re=related

Hierin legt hij kort uit de verschillen tussen de Arminianen en de Calvinisten. Hij schaart zich in het kamp van de Calvinisten. Spreekt lovend over John Owen, Calvijn, Luther, Spurgeon. Hij heeft een van zijn kinderen Calvin Maarten genoemd.

Maar het mooiste wat hij toevoegd is: Je kan lid zijn van deze kerk (bedoeld zijn kerk in Seatle) en Arminiaanse standpunten aanhangen maar dat scheidt ons niet. De liefde tot onze Heere Jezus Christus bindt ons samen. Hij ziet de strijd tussen Arminianen en Calvinisten als een 'inner conflict'. Het behoeft geen scheiding te brengen. Want beide kampen zijn het eens over de belangrijke zaken. Deze zaken benoemt hij dan als: Geen behoud zonder geloof in Christus, Drie eenheid en nog een paar zaken.

Dat doet me denken aan het geen Whitefield over John Wesley zei als antwoord op een vraag of hij John Wesley (Armininiaan) in de hemel zal zien. Whitefield antwoordde: Nee ik zal hem niet zien want John Wesley zal vooraan staan en ik achteraan.

Blijkbaar kan het toch wel: Calvinistisch gedachtegoed in een modern jasje :haha
Ik heb het met een glimlach bekeken.... of het mijn 'ding' zou zijn weet ik nog niet. Maar ik voelde geen afkeer.
zie pb het lukte niet omdat er meer dan 4 citaten waren
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door Herman »

Is de zonde als thema ook niet als een algemene cultuuruiting aan te merken? Zo'n beetje in de trits: crisis - zonde - hoop ?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door jvdg »

Herman schreef:Is de zonde als thema ook niet als een algemene cultuuruiting aan te merken? Zo'n beetje in de trits: crisis - zonde - hoop ?
Wil je dit nader toelichten, Herman?
Zonde aan te merken als een algemene cultuuruiting vind ik nogal zwaar aangezet.
Erkenning van de zonde is toch nog geen inkeer, en zeker geen basis voor hoop op....
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door Medereiziger »

Herman schreef:Is de zonde als thema ook niet als een algemene cultuuruiting aan te merken? Zo'n beetje in de trits: crisis - zonde - hoop ?
Dit is zeker in Amerika over het algemeen niet een bepaalde 'cultuuruiting'. ;)
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door Herman »

Ik las vandaag een artikel in het AD over dat Nederland een schuldcultuur kent. Maak je een fout, dan kan je je ervan afmaken door schuld te erkennen. In Turkije gaat dat anders. Worden er fouten gemaakt, dan is het standaard de schuld van een ander. Schuldcultuur versus schaamtecultuur.

Ik vroeg me af hoe zoiets zich verhoudt tot de populariteit van deze zondenprediker. Of er iets van een soort maatschappelijke tendens kan bestaan.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door jvdg »

Herman schreef:Ik las vandaag een artikel in het AD over dat Nederland een schuldcultuur kent. Maak je een fout, dan kan je je ervan afmaken door schuld te erkennen. In Turkije gaat dat anders. Worden er fouten gemaakt, dan is het standaard de schuld van een ander. Schuldcultuur versus schaamtecultuur.

Ik vroeg me af hoe zoiets zich verhoudt tot de populariteit van deze zondenprediker. Of er iets van een soort maatschappelijke tendens kan bestaan.
Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet goed.

Jouw referentie aan een maatschappelijke tendens tekent veler harten, ook mijn hart.
Die tendens is er sinds de zondeval (de vrouw die Gij mij gegeven hebt).

Schaamte? helaas vaak niet.
Schuldig? Nee, ieder ander is schuldig, waarbij uiteindelijk God de schuld krijgt.
Zonden goedpraten, ja, daat zijn we uitnemend goed in.
En ik wil buiten schot blijven.

Ach, er is niets nieuws onder de zon.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door Jongere »

Herman schreef:Ik las vandaag een artikel in het AD over dat Nederland een schuldcultuur kent. Maak je een fout, dan kan je je ervan afmaken door schuld te erkennen. In Turkije gaat dat anders. Worden er fouten gemaakt, dan is het standaard de schuld van een ander. Schuldcultuur versus schaamtecultuur.

Ik vroeg me af hoe zoiets zich verhoudt tot de populariteit van deze zondenprediker. Of er iets van een soort maatschappelijke tendens kan bestaan.
Heb je je verdiept in deze prediker en keur je het op grond daarvan af? Of ga je er nu bij voorbaat van uit dat we zijn populariteit moeten zoeken in maatschappelijke tendensen in plaats van het werk van Gods Geest?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door Herman »

Jongere schreef:
Heb je je verdiept in deze prediker en keur je het op grond daarvan af? Of ga je er nu bij voorbaat van uit dat we zijn populariteit moeten zoeken in maatschappelijke tendensen in plaats van het werk van Gods Geest?
Isoleren we de zondeprediking van het geheel van de Schrift, dan moeten we niet verbaast staan als blijkt dat niet elke overtuiging gewerkt is door de Heilige Geest.

In deze casus heb ik me niet verdiept, omdat mijn mening over een verre Amerikaan er niet toe doet. Wat ik wel doe is het stellen van een vraag bij het verband tussen zonden en populariteit. Een onmogelijke combinatie op grond van een heldere bijbelse lijn. Minder onmogelijk als we er een cultuurbeschouwing op los laten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zonde-preker populair bij jongeren VS

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Jongere schreef:
Heb je je verdiept in deze prediker en keur je het op grond daarvan af? Of ga je er nu bij voorbaat van uit dat we zijn populariteit moeten zoeken in maatschappelijke tendensen in plaats van het werk van Gods Geest?
Isoleren we de zondeprediking van het geheel van de Schrift, dan moeten we niet verbaast staan als blijkt dat niet elke overtuiging gewerkt is door de Heilige Geest.

In deze casus heb ik me niet verdiept, omdat mijn mening over een verre Amerikaan er niet toe doet. Wat ik wel doe is het stellen van een vraag bij het verband tussen zonden en populariteit. Een onmogelijke combinatie op grond van een heldere bijbelse lijn. Minder onmogelijk als we er een cultuurbeschouwing op los laten.
Is het inderdaad niet heel erg verklaarbaar vanuit cultuurbeschouwing. Deze wereld is een gekkenhuis. We rennen achter elkaar aan, hebben alle mogelijke technische middelen tot onze beschikking. Het is allemaal zo overweldigend dat het niet anders kan, of we voelen ons steeds falen. Als er dan een prediker is die jongeren met hun falen confronteert en dat bespreekbaar maakt, dan begrijp ik best dat deze prediker populair is.

Zonde is echter iets heel anders dan "foutje, bedankt". (Citaat ds. Van Aalst) Zonde is een gebalde vuist tegenover onze Schepper, zonde is het opstaan tegen een goed, heilig en rechtvaardig God, Die niets dan recht heeft op ons hele leven. Het is een oude waarheid, maar blijft zo Bijbels actueel: Het gaat in de gereformeerde theologie niet om zonde-doen, maar om zonde-zijn voor God. Ik vraag me af of die prediker ook zo populair zou zijn als hij die boodschap zou brengen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie