Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Gesloten
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door vriend-en-metgezel »

Wat vinden jullie hiervan?
bron: http://levendewoorden.punt.nl/index.php ... _archief=0
levendewoorden.punt.nl schreef: De naam van de Amerikaanse democratische presidentskandidaat Barack Obama valt bizar genoeg te herleiden naar zowel de Hebreeuwse als Griekse grondtekst van de bijbel. "Ik zag Satan als een bliksem uit de hemel vallen",zegt Jezus in Lucas 10:18.

Had hij het misschien over Barack Obama ???

De naam Barack betekent in het Hebreeuws (Baraq) bliksem. Ook in het Grieks betekent Barak bliksem.

De Hebreeuwse term bama wordt gebruikt als referentie naar de hoogten van de hemel, zoals in Jesaja 14:14. Dit wordt in dat hoofdstuk direkt in verband gebracht met de val van Lucifer,Satan.

De Hebreeuwse letter vau wordt vertaald als een O of een U, en wordt hoofdzakelijk gebruikt om een verbinding tussen twee woorden of twee concepten te maken. Barack O Bama vertaalt zich vanuit het Hebreeuws dan ook als Bliksem van (uit) de hemel. In Lukas 10:18 heeft Jezus ( indien Hebreeuws sprekend) daarom letterlijk gezegd: Satan Baraq O Bama.

Lukas 10:18 bevat het woord vallen. Het Griekse woord waar dit van vertaald is betekent echter niet letterlijk vallen maar overtredingen of schendingen. Vrijwel alle bijbelgeleerden zijn het hier over eens. Het Griekse woord voor vallen is namelijk pipto,maar dat woord wordt hier niet gebruikt.

Het Griekse woord wat in Lucas 10:18 wordt gebruikt is pesouta. Dit is waarschijnlijk een fonetische vertaling van de Hebreeuwse stamvorm pesa, wat refereert naar opstand, rebellie, zonde of overtreding. Dit is exact het concept van satan in de christelijke theologie, en past precies in de context van Jezus woorden over de val van Satan uit de hemel.

Samenvattend kan Lukas 10:18 dus letterlijk vertaald worden als:
Satan is als bliksem (Bara(c)k) van/uit (O)de hoogte(bama) der hemelse rebellie/zonde/overtreding.

Passen we dit toe op een andere, overeenkomende tekst: "Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn"(Matteüs 24:27), dan ontstaat er een buitengewoon interessante mogelijke verklaring.

Het woord "gelijk"is in het Engels vertaald met "voor" en is op zijn beurt vertaald van het Griekse woord gar. Dit woord kan eveneens vertaald worden met "wanneer"of "ziende".

Barack Obama groeide als moslim op in het "oosten"( Indonesië), maar kwam naar het westen om daar een bliksemsnelle carriére te maken tot presidentskandidaat van de machtigste Westerse natie op aarde, de Verenigde Staten.

Vertaald staat er dan in Matteüs 24:27

"Wanneer/Ziende de bliksem (Barack) komende uit het oosten (Indonesië,moslimachtergrond) en licht tot het Westen (VS), zo (dan) zal de komst van de Zoon des mensen zijn.

In Lukas 17:24 staat de vergelijkbare tekst:
"Want gelijk de bliksem flitst en van de ene kant des hemels tot de andere kant licht, zo zal de Zoon des mensen wezen op Zijn dag.

Deze tekst kan dan gelezen worden als:
"Wanneer/Ziende bliksem (Barack) komende (O) uit de hemel (Bama)...zo (dan) zal de Zoon des mensen komen.

Gaf Jezus werkelijk een verborgen aanwijzing voor de identiteit van de antichrist en daarmee het tijdstip van zijn terugkomst ?. Gezien de vele antichrist-kandidaten valt dat nog te bezien, maar de betekenis van Barack Obama's naam in het Hebreeuws ( en Grieks) en de toepasbaarheid op de woorden van Jezus is op zijn minst zeer opmerkelijk te noemen.
Laatst gewijzigd door vriend-en-metgezel op 03 dec 2008, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door refo »

Obama is in de VS geboren.
De Islam komt uit Saoedie-Arabië.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11415
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door Mister »

vriend-en-metgezel schreef:In Lukas 10:18 heeft Jezus ( indien Hebreeuws sprekend)...
Jezus sprak Aramees.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door Tiberius »

vriend-en-metgezel schreef:Gaf Jezus werkelijk een verborgen aanwijzing voor de identiteit van de antichrist en daarmee het tijdstip van zijn terugkomst ?. Gezien de vele antichrist-kandidaten valt dat nog te bezien, maar de betekenis van Barack Obama's naam in het Hebreeuws ( en Grieks) en de toepasbaarheid op de woorden van Jezus is op zijn minst zeer opmerkelijk te noemen.
Voor dit soort getallenspelletjes leent de Bijbel zich niet.
De Bijbel is juist de openbaring van het heil wat God in Christus wil schenken.
Dus dit soort vreemde theorieen moet je maar snel los laten.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door Jongere »

Nee hè, het is niet te hopen dat dit vergezochte verhaal weer 100 keer in mijn mailbox langskomt de komende weken.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door Jean le Fontain »

Tiberius schreef:
vriend-en-metgezel schreef:Gaf Jezus werkelijk een verborgen aanwijzing voor de identiteit van de antichrist en daarmee het tijdstip van zijn terugkomst ?. Gezien de vele antichrist-kandidaten valt dat nog te bezien, maar de betekenis van Barack Obama's naam in het Hebreeuws ( en Grieks) en de toepasbaarheid op de woorden van Jezus is op zijn minst zeer opmerkelijk te noemen.
Voor dit soort getallenspelletjes leent de Bijbel zich niet.
De Bijbel is juist de openbaring van het heil wat God in Christus wil schenken.
Dus dit soort vreemde theorieen moet je maar snel los laten.
idd. Er staat ook in de Bijbel dat het moment van de terugkeer van Christus voor ons verborgen is...
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door henriët »

ik vind dit echt heel bizar hoor om zoiets te zeggen...

zo is overal wel iets van te maken...

nee God geeft geen aanwijzing over het tijdstip van Zijn terugkomst....
Hij zal komen als een dief in de nacht...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door Kaw »

henriët schreef:nee God geeft geen aanwijzing over het tijdstip van Zijn terugkomst....
Hij zal komen als een dief in de nacht...
Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen. (Niet dat we dan het tijdstip zullen weten, maar het zal geen 'dief' zijn voor de gelovigen, want we verwachten hem. Die dief in de nacht is vooral een waarschuwing voor de zorgeloos levende ongelovige.)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door henriët »

Kaw schreef:
henriët schreef:nee God geeft geen aanwijzing over het tijdstip van Zijn terugkomst....
Hij zal komen als een dief in de nacht...
Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen. (Niet dat we dan het tijdstip zullen weten, maar het zal geen 'dief' zijn voor de gelovigen, want we verwachten hem. Die dief in de nacht is vooral een waarschuwing voor de zorgeloos levende ongelovige.)
We hebben t hier al eerder over gehad op t forum.
De Heere Jezus zal terugkomen.. en dat staat vast..
wanneer.. onbekend,
maar voor ons maakt dat ook niet uit..
want of de Heere komt terug.. en zal oordelen...
òf wij sterven.. en dan zal het oordeel er ook zijn...

en dan is het iets heel persoonlijks.. waar zal ik dan zijn.... zal ik dan voor eeuwig Hem mogen eren....
dat is de opdracht die er ligt... voor het leven....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door Marnix »

Inderdaad, het is niet juist dat Hij voor iedereen als een dief in de nacht komt, onverwachts. Als de discipelen Jezus vragen waaraan ze kunnen zien dat het einde nabij is, geeft Hij uitgebreid antwoord. We kunnen het niet in onze agenda zetten maar we kunnen wel weten dat Hij er aan komt:

29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister. 31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere. 32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is.

Maar goed, hadden we het idd al over gehad. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door Gian »

Vriendenmetgezel, volgens dit soort complottheorieen had het hier gewemeld van 'de' antichristenen. Verlies je niet in deze onzin. 'Als' wij de antichrist meemaken zullen we weten wie het is. Zolang de wederhouder niet weggenomen is zal de ac zich niet kunnen openbaren.
Mocht je toch erg nieuwsgierig zijn, som alle kenmerken van de ac op, en houd dat lijstje naast alle potentiële antichristenen. Je zal zien dat mensen lang niet zo snel antichrist zijn als dat men denkt.

Voorzover ik de geschiedenis ken was Hitler het meest sprekende type van de antichrist.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door vriend-en-metgezel »

Gian schreef:Vriendenmetgezel, volgens dit soort complottheorieen had het hier gewemeld van 'de' antichristenen. Verlies je niet in deze onzin. 'Als' wij de antichrist meemaken zullen we weten wie het is. Zolang de wederhouder niet weggenomen is zal de ac zich niet kunnen openbaren.
Mocht je toch erg nieuwsgierig zijn, som alle kenmerken van de ac op, en houd dat lijstje naast alle potentiële antichristenen. Je zal zien dat mensen lang niet zo snel antichrist zijn als dat men denkt.

Voorzover ik de geschiedenis ken was Hitler het meest sprekende type van de antichrist.
't is niet dat ik me gelijk door dit soort dingen laat meevoeren, had er zelf ook m'n twijfels bij. Dit soort verhalen doen om de zoveel tijd de omloop, vaak knap bedacht overigens.

Was niettemin benieuwd wat jullie ervan zouden vinden.

Sommige mensen hechten bijzonder veel waarde aan namen. Een paar jaar geleden kwam ik op de site http://www.naamkrachtkunde.nl terecht. Deze meneer weet ook heel veel (onzin) op grond van zijn/haar naam over een bepaalde persoon te vertellen. Tony Blair zou bijvoorbeeld heel graag naar (TO) New York (NY) gaan per vliegtuig (Blair = By Air)

Ik vind het allemaal wat horoscoop-achtig en vaag om op grond van niet-relevante zaken (namen/stand sterren) dit soort beweringen te doen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door jvdg »

vriend-en-metgezel schreef:
Gian schreef:Vriendenmetgezel, volgens dit soort complottheorieen had het hier gewemeld van 'de' antichristenen. Verlies je niet in deze onzin. 'Als' wij de antichrist meemaken zullen we weten wie het is. Zolang de wederhouder niet weggenomen is zal de ac zich niet kunnen openbaren.
Mocht je toch erg nieuwsgierig zijn, som alle kenmerken van de ac op, en houd dat lijstje naast alle potentiële antichristenen. Je zal zien dat mensen lang niet zo snel antichrist zijn als dat men denkt.

Voorzover ik de geschiedenis ken was Hitler het meest sprekende type van de antichrist.
't is niet dat ik me gelijk door dit soort dingen laat meevoeren, had er zelf ook m'n twijfels bij. Dit soort verhalen doen om de zoveel tijd de omloop, vaak knap bedacht overigens.

Was niettemin benieuwd wat jullie ervan zouden vinden.

Sommige mensen hechten bijzonder veel waarde aan namen. Een paar jaar geleden kwam ik op de site http://www.naamkrachtkunde.nl terecht. Deze meneer weet ook heel veel (onzin) op grond van zijn/haar naam over een bepaalde persoon te vertellen. Tony Blair zou bijvoorbeeld heel graag naar (TO) New York (NY) gaan per vliegtuig (Blair = By Air)

Ik vind het allemaal wat horoscoop-achtig en vaag om op grond van niet-relevante zaken (namen/stand sterren) dit soort beweringen te doen.
Je hebt dus hiermee je eigen topicvraag beantwoordt. :)
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door vriend-en-metgezel »

jvdg schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
Gian schreef:Vriendenmetgezel, volgens dit soort complottheorieen had het hier gewemeld van 'de' antichristenen. Verlies je niet in deze onzin. 'Als' wij de antichrist meemaken zullen we weten wie het is. Zolang de wederhouder niet weggenomen is zal de ac zich niet kunnen openbaren.
Mocht je toch erg nieuwsgierig zijn, som alle kenmerken van de ac op, en houd dat lijstje naast alle potentiële antichristenen. Je zal zien dat mensen lang niet zo snel antichrist zijn als dat men denkt.

Voorzover ik de geschiedenis ken was Hitler het meest sprekende type van de antichrist.
't is niet dat ik me gelijk door dit soort dingen laat meevoeren, had er zelf ook m'n twijfels bij. Dit soort verhalen doen om de zoveel tijd de omloop, vaak knap bedacht overigens.

Was niettemin benieuwd wat jullie ervan zouden vinden.

Sommige mensen hechten bijzonder veel waarde aan namen. Een paar jaar geleden kwam ik op de site http://www.naamkrachtkunde.nl terecht. Deze meneer weet ook heel veel (onzin) op grond van zijn/haar naam over een bepaalde persoon te vertellen. Tony Blair zou bijvoorbeeld heel graag naar (TO) New York (NY) gaan per vliegtuig (Blair = By Air)

Ik vind het allemaal wat horoscoop-achtig en vaag om op grond van niet-relevante zaken (namen/stand sterren) dit soort beweringen te doen.
Je hebt dus hiermee je eigen topicvraag beantwoordt. :)
Als je een topic opent vind ik dat je eigenlijk ook je eigen mening moet geven.
Voor de duidelijkheid: mijn vraag was alleen "Wat vinden jullie hiervan?" De overige vragen stonden in het 'artikel' zelf.
Heb dit zojuist even verduidelijkt door het artikel in te kaderen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Barack Obama en Lukas 10 vers 18

Bericht door jvdg »

vriend-en-metgezel schreef:[Als je een topic opent vind ik dat je eigenlijk ook je eigen mening moet geven.
Voor de duidelijkheid: mijn vraag was alleen "Wat vinden jullie hiervan?" De overige vragen stonden in het 'artikel' zelf.
Heb dit zojuist even verduidelijkt door het artikel in te kaderen.
Je gaf echter je eigen meing niet, maar vroeg om de mening van RF'ers.
Die mening kwam er, en uiteindelijk heb je die mening min of meer onderschreven.

Dus kunnen we dit topic sluiten.
Gesloten