Paus zegt Luther na: sola fide

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door memento »

Paus zegt Luther na: sola fide

VATICAANSTAD - Luthers stelling dat een christen alleen door geloof gered kan worden, klopt. Dat heeft paus Benedictus XVI woensdag gezegd tijdens een leertoespraak over de brieven van Paulus.

De paus sprak voor ruim twintigduizend toehoorders op het Sint-Pietersplein in Vaticaanstad over de leer van de rechtvaardiging. Juist een conflict over deze leer vormde in de zestiende eeuw de opmaat naar de Reformatie, de breuk tussen rooms-katholieken en protestanten.

Niet de werken van een christen, maar zijn geloof brengen hem redding, leerde Luther. Dat is Bijbels, zegt de paus nu, mits het geloof niet wordt losgemaakt van de liefde tot God en de naaste. Daarover schrijft Paulus volgens deze paus in zijn brieven, met name in de brief aan de Filippenzen.

Al eerder uitte deze van oorsprong Duitse paus zich positief over het theologische werk van Luther. Tegelijk werden dit voorjaar geruchten officieel tegengesproken dat het Vaticaan uit zou zijn op eerherstel van de Duitse kerkhervormer.

De paus definieerde geloof als een verbondenheid met Christus, die het leven omvormt en zich uit in de liefde tot God en de naaste. In deze liefde wordt de wet vervuld, zei de kerkleider. De mens wordt dan ook gerechtvaardigd in de liefde die de ,,verwezenlijking is van de gemeenschap met Christus. Gerechtvaardigd zijn betekent eenvoudigweg met Christus zijn, in Christus zijn. Andere overwegingen zijn niet meer noodzakelijk. Hij volstaat.''

Volgens Benedictus XVI had het leven uit geloof alleen voor Paulus ingrijpende gevolgen. Tot aan zijn plotselinge bekering op de weg naar Damascus kon de latere apostel bogen op een indrukwekkende carrière, gebaseerd op het naleven van allerlei Joodse geboden en regels. Na zijn bekering was van die op de wet gebaseerde geloofszekerheid niets meer over. Paulus moest leren vertrouwen op geloof in Christus. Die fundamentele ommezwaai keert terug in Paulus brieven aan verschillende gemeenten, zoals die aan de Romeinen.

Luther vertaalde Paulus woorden terecht in 'gerechtvaardigd door geloof alleen', het bekende sola fide, zo memoreerde de paus.

Bron: Nederlands Dagblad
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door freek »

Tjonge, kunnen we weer terug :?
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Jo-Ann »

memento schreef:Paus zegt Luther na: sola fide
De paus definieerde geloof als een verbondenheid met Christus, die het leven omvormt en zich uit in de liefde tot God en de naaste. In deze liefde wordt de wet vervuld, zei de kerkleider. De mens wordt dan ook gerechtvaardigd in de liefde die de ,,verwezenlijking is van de gemeenschap met Christus. Gerechtvaardigd zijn betekent eenvoudigweg met Christus zijn, in Christus zijn. Andere overwegingen zijn niet meer noodzakelijk. Hij volstaat.''

Bron: Nederlands Dagblad
Zegt hij ook nog: hoe de mens gerechtvaardigd wordt?
'k heb er nog een beetje een vaag gevoel bij.

Zie HC: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Alleen door een waar geloof in Jezus Christus,
alzo dat,al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt
dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen van die gehouden heb,
en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben,
nochtans God,
zonder enige verdienste mijnerzijds,
uit louter genade
mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent,
evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan,
ja, als had ik zelf al de gerechtigheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft,
zoverre ik zulk een weldaad met een gelovig hart aanneem.

Met dat ik het typ: Wat een prachtig en rijk antwoord...
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Alexander CD »

Zegt de paus naast Sola fide ook Sola gracia of moet ik er zelf nog hard voor werken :quoi
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Jongere »

Dit dacht ik al een beetje toen ik zijn boek las. Hij lijkt best wel beïnvloed vaak door het gedachtegoed van de Reformatie. Kan ook haast niet anders als je in Duitsland theoloog bent geweest. Maar goed, de concrete invulling is inderdaad weer iets anders.
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Hummel »

Wat zijn nu de precieze dogmatische verschillen nog tussen protestantse en katholieke kerken?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door memento »

De protestanten zullen zich weer moeten bezinnen op de afscheiding van de Roomse Kerk. Was het alleen de rechtvaardigingsleer, en zo ja op welke punten dan precies, of was er meer mis in de Romana?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door mayflower »

memento schreef:De protestanten zullen zich weer moeten bezinnen op de afscheiding van de Roomse Kerk. Was het alleen de rechtvaardigingsleer, en zo ja op welke punten dan precies, of was er meer mis in de Romana?
Afschuw van de eenheid tussen kerk en staat.
Afgodderij van de heiligen (zoals Maria).
Afgodderij van de Paus, die als vicar wordt betiteld.
Afgodderij van de roomse mis en de sacramenten leer.
Ketterse leer van het vagevuur.
En zo is er nog meer.......

Zeer door dacht van Benedictus om vanuit de sola fide een brug te slaan naar de protestanten, zodat hij zeer naieve protestanten terug hoopt te brengen naar de eenige waarachtige RKK moederkerk.
In onze tijd strijdt de RKK niet meer door geweld en kruistochten (dat was vroeger), maar men strijdt door het zogenaamde dialoog en de eucemene, en dat heeft invloed en het is tevens zeer zorgwekkende voor die naieve christenen die erg onder de indruk zijn van Benedictus en de RKK.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Mister »

Hmmm, dan wordt het nu tijd dat het meervoudig 'anathema sit' van het Concilie van Trente wordt herroepen...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door memento »

Ik stel voor rustig af te wachten. Een al te negatieve houding, en een bij voorbaat concluderen dat het toch niets wordt, lijkt me niet gepast. God kan nog steeds wonderen doen...
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Rens »

memento schreef:Ik stel voor rustig af te wachten. Een al te negatieve houding, en een bij voorbaat concluderen dat het toch niets wordt, lijkt me niet gepast. God kan nog steeds wonderen doen...
Idd, er zál gezeverd moeten worden hier, en het liefst tot 20 decimalen achter de komma (of moet het een punt zijn (ook zo'n lekker twistpunt)) !

In plaats van het positieve van deze vérgaande stap van de RK, nee, er móéten bijna uitsluitend negatieve zaken uitgelicht worden....

Vergeet niet dat het hier een bijna leerstellige uitspraak betreft, oftewel het betrof hier een leeruitspraak in het openbaar gedaan, wat nog nét niet gelijk staat aan een uitspraak "ex cathedra", en feitelijk niet meer is terug te draaien!

Bovendien is de leeruitspraak gedaan in samenspraak met de Congegratie voor de Geloofsleer, de machtigste instantie binnen de RK waar het de totale RK-leer betreft, waar zélfs de paus niet omheen kan in zulke heikele zaken.

Hiermee heeft de RK een draai gemaakt waarvan de gevolgen nog niet zijn te overzien, maar zéker z'n doorwerking in de totale leer zal hebben, zij het nog niet spectaculair.

Ik denk zomaar dat het langzaam maar zeker, teentje voor teentje, millimeter voor millimeter, een ommekeer in de RK veroorzaakt (heeft).

We zullen geduld moeten hebben, en gaan zien wat het uiteindelijk voor uitwerking zal gaan krijgen. Er is binnen de RK al de nodige deining over, maar men is geneigd zich bij de woorden van de paus neer te leggen.

Maar dát er nu zaken veranderd zijn, staat als een paal boven water!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door freek »

Rens schreef:
memento schreef:Ik stel voor rustig af te wachten. Een al te negatieve houding, en een bij voorbaat concluderen dat het toch niets wordt, lijkt me niet gepast. God kan nog steeds wonderen doen...
Idd, er zál gezeverd moeten worden hier, en het liefst tot 20 decimalen achter de komma (of moet het een punt zijn (ook zo'n lekker twistpunt)) !

In plaats van het positieve van deze vérgaande stap van de RK, nee, er móéten bijna uitsluitend negatieve zaken uitgelicht worden....

Vergeet niet dat het hier een bijna leerstellige uitspraak betreft, oftewel het betrof hier een leeruitspraak in het openbaar gedaan, wat nog nét niet gelijk staat aan een uitspraak "ex cathedra", en feitelijk niet meer is terug te draaien!

Bovendien is de leeruitspraak gedaan in samenspraak met de Congegratie voor de Geloofsleer, de machtigste instantie binnen de RK waar het de totale RK-leer betreft, waar zélfs de paus niet omheen kan in zulke heikele zaken.

Hiermee heeft de RK een draai gemaakt waarvan de gevolgen nog niet zijn te overzien, maar zéker z'n doorwerking in de totale leer zal hebben, zij het nog niet spectaculair.

Ik denk zomaar dat het langzaam maar zeker, teentje voor teentje, millimeter voor millimeter, een ommekeer in de RK veroorzaakt (heeft).

We zullen geduld moeten hebben, en gaan zien wat het uiteindelijk voor uitwerking zal gaan krijgen. Er is binnen de RK al de nodige deining over, maar men is geneigd zich bij de woorden van de paus neer te leggen.

Maar dát er nu zaken veranderd zijn, staat als een paal boven water!
Wie weet kan je binnenkort de forumregels wel volmondig onderschrijven ;)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Rens »

freek schreef:
Wie weet kan je binnenkort de forumregels wel volmondig onderschrijven ;)
ja, wie zal het zeggen hé?? :langue
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Alexander CD »

Ik stel voor rustig af te wachten. Een al te negatieve houding, en een bij voorbaat concluderen dat het toch niets wordt, lijkt me niet gepast. God kan nog steeds wonderen doen...
memento, heb je dan nog bekeringsverwachting voor een instituut dat mensen bijna 2000 jaar structureel bij God vandaan heeft weten te houden. Tijdens de reformatie is dit instituut een dodelijke wond toegebracht en deze wond geneest nu weer, waar heb ik dat meer gehoord?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Zonderling »

Alexander CD schreef:
Ik stel voor rustig af te wachten. Een al te negatieve houding, en een bij voorbaat concluderen dat het toch niets wordt, lijkt me niet gepast. God kan nog steeds wonderen doen...
memento, heb je dan nog bekeringsverwachting voor een instituut dat mensen bijna 2000 jaar structureel bij God vandaan heeft weten te houden. Tijdens de reformatie is dit instituut een dodelijke wond toegebracht en deze wond geneest nu weer, waar heb ik dat meer gehoord?
Hier kan ik mij in vinden.
Openbaring leert ons de nog te verwachten val van Rome, niet het herstel van Rome.
Plaats reactie