Rens schreef:Marco schreef:Het is niet zo dat alles in de RK fout is. Het schuldig staan, het bidden om vergeving, het goed doen voor en met de naaste(n), allemaal niks mis mee.
Het wordt al wat lastiger als in preken uitsluitend over de naaste wordt gepreekt.
je stelt het volkomen ten onrechte in de meervoudsvorm van één preek....net alsof er nooit iets ánders gepreekt wordt. en die zienswijze is absoluut niet correct.
dat er merkwaardig, soms zelfs met onverholen vijandigheid, gesproken wordt over heiligen en Maria..................dát is nu eenmaal inherrent aan kerken die, hoewel klein tot zeer klein, de énige waarheid binnen de muren zeggen te hebben. zelfs zó, dat men orthodox gereformeerde zusterkerken verketteren omdat ze het net even ánders zien en leren..........
hoe kun je dan van orthodox gereformeerden verwachten dat er een open blik is voor kerken die veel verder van hun geclaimde eigen waarheid afstaan???
er is maar één waarheid: de Drieëne God, de Weg, de Waarheid en het Leven, en die belijden we allemaal!
is het dan zó erg dat er kerken zijn die het telkens een beetje ánders doen binnen één en dezelfde context??
Er wordt in vele kerken, waaronder RK-parochies, nogal 'horizontaal' gepreekt. Maar dat is nog niet eens wat ik met mijn reactie op het oog had. Ik gaf aan, dat, ondanks het goede van aandacht voor de naaste het niet goed is als dat alleen maar het onderwerp van de preek zou zijn. Het was het voorbeeld dat je zelf gaf. Vandaar.
Ook gaf ik aan, dat Maria in de protestantse kerken in Nederland vaak nogal ondergewaardeerd wordt. Maar dat de mariaverering zoals die in de RK wordt gepropageerd niet klopt, en dat dat een punt is dat mijns inziens niet gebagatelliseerd mag worden.
Daarmee geef ik geen oordeel over individuele gelovigen, maar ben ik wel van mening dat zij zich (in Nederland) bij een ander kerkgenootschap aan moeten sluiten dan de RK.
Er is inderdaad maar één Waarheid: de drieëne God. Te benaderen uit en door geloof alleen, alleen door genade, te kennen door de schrift.
En dus.. Maria niet nodig (maar wel als geloofsheldin als voorbeeld houden) om tot God te komen, goede werken wel belangrijk, maar niet vanwege de verdienste, geen vagevuur, en zo nog een paar typisch roomse zaken niet. Het gaat niet om 'een beetje anders doen', het gaat erom hoe je die heilige en almachtige God benadert. Uit de eerder aangehaalde voorbeelden blijkt, dat Hij nogal kieskeurig kan zijn. Wij kunnen niet voor Hem beslissen dat het ietsje anders ook wel kan..
Dat maakt protestantse kerken niet heilig. Die maken ook fouten, en zijn soms inderdaad nogal kleinzerig bezig. Maar daar ging het in dit geval voor de verandering eens niet over. En voor alle duidelijkheid: aan het verketteren van gelovigen, ook binnen de RK, wens ik in geen geval mee te doen.