Wederkomst

Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Wederkomst

Bericht door Alexander CD »

Maar:
- Israel is wel weer opgericht
- de Joden keren terug, zelfs uit het 'noorden' en het 'zuiden' (Rusland en Ethiopie)
- De vermenigvuldiging van kennis vindt plaats sinds de 20e eeuw
Waar zegt de bijbel dat dit ook tekenen van de wederkomst zijn???
Meer speculatief:
- de 7e koning is er geweest (Op 17) (nl. Hitler-Duitsland)
- globalisering maakt veel ramen van Openbaring mogelijk
Ik ken dit niet, kan je dit nader verklaren?
- We hebben bijna het 'spiegelbeeld' van Gen 3 bereikt: mens werkt niet meer in zweet van het aanschijn, baren is voor de vrouw geen doodsstrijd meer. (ik laat alle nuanceringen even acherwegen, ik weet dat baren en werk nog steeds geen pretje zijn, maar het is niet meer zoals in de middeleeuwen
De werkdruk is niet minder geworden dan vroeger en frustratie in het werk is er volop dat zie ik niet zo, er baren is nog steeds een zeer grote doodsoorzaak.

-
De mens gedraagt zich meer en meer als God (het 666)
Als je weet dat eindtijdsverwachtingen in het verleden altijd op numerologie gebaseerd was (zie het boekje "Dag nog uur" over 2000 jaar false wederkomts profeten
in het christendom er maar op na!). Dat wil zeggen: "In Openbaring staat het getal 1260, dus Jezus komt in 1260"
Nu zien we dat profetieen uit aan't komen zijn.
Wat mij betreft naderen we het einde van de 'tussentijd', het duizendjarig rijk. God gaat verder met het uitvoeren van zijn heilsplan.
Of het dan nu nog 10, 50 of 200 jaar duurt weet ik niet. Maar het is niet zoals in het jaar 1200 (Bv.) toen we geen enkel zicht hadden op profetieen die vervuld werden.
1260 is een symbolisch getal dat de tweede helft van de 70ste jaar week aangeeft,
Wie waren dan die valse wederkomst profeten? Ik kan het allemaal niet volgen misschien kun je wat duidelijker zijn
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Wederkomst

Bericht door Robert »

Waar zegt de bijbel dat dit ook tekenen van de wederkomst zijn???
Het zijn geen eindtijds profetieen, maar 'gewone' profetieen.
Ik probeer daarmee aan te geven dat we kunnen zien dat God in onze tijd profetieen vervuld.
Overigens geldt het in zekere zin wel als 'eindtijds profetie', namelijk, voor het einde zal Israel hersteld worden, en tot bekering komen. 1948 is dus weer een stap richting Gods voltooiing van zijn heilplan.

Daniel 12: vermenigvuldiging van kennis.
Ik ken dit niet, kan je dit nader verklaren?
In Openbaring 17 staat het volgende:
9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft. De zeven hoofden zijn zeven bergen, op welke de vrouw zit.
10 En het zijn ook zeven koningen; de vijf zijn gevallen, en de een is, en de ander is nog niet gekomen, en wanneer hij zal gekomen zijn, moet hij een weinig tijds blijven.
11 En het beest, dat was en niet is, die is ook de achtste koning, en is uit de zeven en gaat ten verderve.

Door sommigen worden deze '8' koningen gezien als 8 keizers van Rome. Dat is zeer problematisch ivm het zgn '4 keizer jaar' (69 nChr). Op welke wijze zouden al deze 4 keizers meetellen voor de '8 koningen'.

Ik zie zelf meer in de 8 koningen als de 8 volkeren (aangevoerd door een grote koning of leider) die zich tegen Israel hebben gekeerd in de geschiedenis, nl:
- Egypte
- Assyrie
- Babylonie
- Medo Perzie
- Griekenland
- Rome

Er staat: 5 zijn er geweest (Egypte-Griekenland), de 6e is nu (Rome).
Dan vervolgens: de 7e zal een korte tijd heersen. Dat zou dan Hitler-Duitsland kunnen zijn. De rol van dit '3e rijk' in de geschiedenis van Israel is onmiskenbaar. Ook is de holocaust, hoe wrang ook, de aanleiding geweest voor een nieuw begin van Israel (1948). HEt is speculatief, maar 'de korte tijd' van Hitler-Duitsland (6 jaar, zo je wilt 12 jaar) klopt ook met Daniel 12.

Dan is de 8e koning de Antichrist. Deze is 'uit de 6'. Sommign leggen dat uit als een combinatie van egypte, assyrie,... rome, anderen zeggen dat het Rome is. Dat zou dan in lijn staan met Rome als type van de antichrist in Openbaring. Dan zou de hoer die rijdt op het beest de valse kerk zijn. (RKK?) of breder: alle valse kerken die gehoereed hebben met de wereldmachten.

Een ietswat speculatieve uitleg, maar m'n bezoek aan Yad Vashem in Jeruzalem heeft voor mij toch wel extra duidelijk gemaakt dat de Holocaust iets zeer groots is geweest in de geestelijke strijd en dat we daar beste sporen van mogen naspeuren in de Bijbelse profetieen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Wederkomst

Bericht door Robert »

De werkdruk is niet minder geworden dan vroeger en frustratie in het werk is er volop dat zie ik niet zo, er baren is nog steeds een zeer grote doodsoorzaak.
M'n mening hier is te bestrijden.
MAar ik denk dat er een groot verschil is tussen het 'leven om te werken' van vroeger, waar mensen van 's morgens vroeg tot laat werkte, dan onder de wol gingen, om 's morgens verder te gaan. 6 dagen in de week. Gevaarlijk werk vaak, veel ongelukken. Dan is ons werk, met vakantiedagen, 8 uur per dag, 32-40 dagen per week, veel vrije tijd, genieten van vakantie, ontspanning, arbo-regels, etc. toch een wereld van verschil.

Hetzelfde met het baren in smart. Vroeger was de kraamvrouwen sterfte hoog. Bij elke geboorte was de kans zeer reeel aanwezig dat de moeder of het kind het niet zou overleven. Die kans is nu zeer sterk terug gedrongen. In de meeste delen van de westerse wereld wordt zelfs pijnbestrijding gebruikt en voelen de vrouwen nog maar een gedeelte van de pijn.
1260 is een symbolisch getal dat de tweede helft van de 70ste jaar week aangeeft,
Wie waren dan die valse wederkomst profeten? Ik kan het allemaal niet volgen misschien kun je wat duidelijker zijn
Wat ik bedoel aan te geven (een beetje rommelig kennelijk) is dat ons beeld op de wederkomts veel helderder is dan 'vroeger'. 99,9% van de 'eindtijdsvoorspellingen' vroeger was gebaseerd op puur getallen geknutsel. Dus iemand zei: "Jezus komt in het jaar 1260" puur gebaseerd op de 1260 van Openbaring.
Nu proberen we echt te kijken naar de profetieen die in onze tijd uikomen. Dat is toch van een andere orde dan een beetje rekenen met Bijbelse getallen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Hummel
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jul 2005, 02:00
Locatie: Utrecht/Gouda

Re: Wederkomst

Bericht door Hummel »

Ik denk dat wij westerlingen de terugkomst van Jezus en de dingen die daarover in de Bijbel staan veel te veel op onszelf betrekken.
Want in het westen is misschien een grote afval allang bezig (sinds de Verlichting?), maar in andere landen (China etcetera) is het christendom nog in grote groei. Datzelfde geldt voor het 'spiegelbeeld van Genesis 3' waar Robert het over had: voor ons geldt dat misschien, maar voor het merendeel van de wereldbevolking zeker niet. Ook de theorie van de 'koningen' geldt alleen maar voor het westen.
Jezus is toch niet alleen voor het westen gekomen en zal toch ook niet alleen voor het westen terugkomen? Ik denk dat christenen die zich met zulk soort 'voorspellingen' bezighouden het christendom wat meer in wereldcontext moeten zien.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Wederkomst

Bericht door Alexander CD »

Want in het westen is misschien een grote afval allang bezig (sinds de Verlichting?), maar in andere landen (China etcetera) is het christendom nog in grote groei.
Ook op Engelstalige forums waar mensen over de hele wereld op reageren klaagt ook iedereen dat er weinig waar geloof gevonden wordt.
Er is wel een vorm van Godsdienst, maar het volgen en geloven van het woord dat ontbreekt vaak, vergeet niet dat de bijbel ook spreekt over de verborgenheid babylons!Met name in China en Zuid Korea wordt er geklaagd, dat er zo weinig waar Christendom is, van mensen die daar wonen. Het gehoorzamen daar komt het op aan
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Wederkomst

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Hier de context:
1 Thess. 5:2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;
4 Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen.
5 Gij zijt allen kinderen des lichts, en kinderen des daags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.

Dus Gian heeft toch gelijk. ;)
We moeten denk een bepaald onderscheid maken.
Wanneer wij een kind van God zijn verwachten we ook Zijn wederkomst en kunnen we daar soms
zelfs verlangend naar uitzien.
Bovenstaande teksten zijn m.i. ook bedoeld als oproep aan de gemeente.
In de zin van "Let op, slaap niet maar waak! Wij hoeven ons niet te laten overvallen door de wederkomst"

Daarnaast geloof ik toch ook dat, ook áls we Hem verwachten, Hij toch op een tijdstip komt waarop we Hem niet verwacht hadden.
Ik hecht waarde aan de door de Heere zelf vertelde gelijkenis van de maagden.Alhoewel dit ook des te meer een oproep is om te waken.
Maar ook de discipelen bij Jezus in de hof van Gethsemané sliepen, terwijl de Heere vroeg met Hem te waken.

Ik vergelijk het wel eens met een zwangerschap. Je verwacht je kindje, alles is klaar, en áls het dan begint denk je "O,Help..."
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wederkomst

Bericht door Gian »

Robert schreef: In Openbaring 17 staat het volgende:
9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft. De zeven hoofden zijn zeven bergen, op welke de vrouw zit.
10 En het zijn ook zeven koningen; de vijf zijn gevallen, en de een is, en de ander is nog niet gekomen, en wanneer hij zal gekomen zijn, moet hij een weinig tijds blijven.
11 En het beest, dat was en niet is, die is ook de achtste koning, en is uit de zeven en gaat ten verderve.

Door sommigen worden deze '8' koningen gezien als 8 keizers van Rome. Dat is zeer problematisch ivm het zgn '4 keizer jaar' (69 nChr). Op welke wijze zouden al deze 4 keizers meetellen voor de '8 koningen'.

Ik zie zelf meer in de 8 koningen als de 8 volkeren (aangevoerd door een grote koning of leider) die zich tegen Israel hebben gekeerd in de geschiedenis, nl:
- Egypte
- Assyrie
- Babylonie
- Medo Perzie
- Griekenland
- Rome

Er staat: 5 zijn er geweest (Egypte-Griekenland), de 6e is nu (Rome).
Dan vervolgens: de 7e zal een korte tijd heersen. Dat zou dan Hitler-Duitsland kunnen zijn. De rol van dit '3e rijk' in de geschiedenis van Israel is onmiskenbaar. Ook is de holocaust, hoe wrang ook, de aanleiding geweest voor een nieuw begin van Israel (1948). HEt is speculatief, maar 'de korte tijd' van Hitler-Duitsland (6 jaar, zo je wilt 12 jaar) klopt ook met Daniel 12.

Dan is de 8e koning de Antichrist. Deze is 'uit de 6'. Sommign leggen dat uit als een combinatie van egypte, assyrie,... rome, anderen zeggen dat het Rome is. Dat zou dan in lijn staan met Rome als type van de antichrist in Openbaring. Dan zou de hoer die rijdt op het beest de valse kerk zijn. (RKK?) of breder: alle valse kerken die gehoereed hebben met de wereldmachten.
Interesant.
Waarom zou de zevende koning niet het nieuwe romeinse rijk kunnen zijn? (Was, is niet, en zal komen)
Het verbond met de 10 (hoornen) koningen van rondom Israel (uit ps 83?) en het nieuwe romeinse rijk (EU incl de middelandse zee unie v Sarkozy) is een zwaar verbond. De koningen zullen 1 uur (halve week?) hun macht aan het beest geven. (rijk van leem en ijzer naar het statenbeeld Dan. 2)
Dat is ook een korte tijd, mi in de laatste jaarweek.
De achtste koning lijkt me idd de anti-christ.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Wederkomst

Bericht door Robert »

Gian schreef:
Robert schreef: In Openbaring 17 staat het volgende:
9 Hier is het verstand, dat wijsheid heeft. De zeven hoofden zijn zeven bergen, op welke de vrouw zit.
10 En het zijn ook zeven koningen; de vijf zijn gevallen, en de een is, en de ander is nog niet gekomen, en wanneer hij zal gekomen zijn, moet hij een weinig tijds blijven.
11 En het beest, dat was en niet is, die is ook de achtste koning, en is uit de zeven en gaat ten verderve.

Door sommigen worden deze '8' koningen gezien als 8 keizers van Rome. Dat is zeer problematisch ivm het zgn '4 keizer jaar' (69 nChr). Op welke wijze zouden al deze 4 keizers meetellen voor de '8 koningen'.

Ik zie zelf meer in de 8 koningen als de 8 volkeren (aangevoerd door een grote koning of leider) die zich tegen Israel hebben gekeerd in de geschiedenis, nl:
- Egypte
- Assyrie
- Babylonie
- Medo Perzie
- Griekenland
- Rome

Er staat: 5 zijn er geweest (Egypte-Griekenland), de 6e is nu (Rome).
Dan vervolgens: de 7e zal een korte tijd heersen. Dat zou dan Hitler-Duitsland kunnen zijn. De rol van dit '3e rijk' in de geschiedenis van Israel is onmiskenbaar. Ook is de holocaust, hoe wrang ook, de aanleiding geweest voor een nieuw begin van Israel (1948). HEt is speculatief, maar 'de korte tijd' van Hitler-Duitsland (6 jaar, zo je wilt 12 jaar) klopt ook met Daniel 12.

Dan is de 8e koning de Antichrist. Deze is 'uit de 6'. Sommign leggen dat uit als een combinatie van egypte, assyrie,... rome, anderen zeggen dat het Rome is. Dat zou dan in lijn staan met Rome als type van de antichrist in Openbaring. Dan zou de hoer die rijdt op het beest de valse kerk zijn. (RKK?) of breder: alle valse kerken die gehoereed hebben met de wereldmachten.
Interesant.
Waarom zou de zevende koning niet het nieuwe romeinse rijk kunnen zijn? (Was, is niet, en zal komen)
Het verbond met de 10 (hoornen) koningen van rondom Israel (uit ps 83?) en het nieuwe romeinse rijk (EU incl de middelandse zee unie v Sarkozy) is een zwaar verbond. De koningen zullen 1 uur (halve week?) hun macht aan het beest geven. (rijk van leem en ijzer naar het statenbeeld Dan. 2)
Dat is ook een korte tijd, mi in de laatste jaarweek.
De achtste koning lijkt me idd de anti-christ.
Op voorhand durf ik niet te zeggen wat het 'wel' of 'niet' zou kunnen zijn.
Maar jij ziet het nieuwe Romeinse Rijk dus niet als het rijk van de Antichrist?
Bij de 7e koning wordt geen koppeling gelegd naar het verleden, bij de 8e wel. ("die is ook de achtste koning, en is uit de zeven en gaat ten verderve")

Bovendien krijgt Hitler-Duitsland dan geen plaats bij de 8 koningen, terwijl de Holocaust zo'n grote impact heeft
gehad op God's volk. Uiteraard hoeft het 3e rijk niet op voorhand een plaats in de profetieen te krijgen, maar binnen de theorie van de 8 koningen = 8 wereldrijken
lijkt het mij meer voor de hand liggen dat dan Hitler Duitsland de 7e koning is, en het nieuwe Romeinse Rijk (vd Antichrist) de 8e.

Alles wat jij zegt over het nieuwe Romeinse Rijk past m.i. beter op de 8e koning dan op de 7e.
Ook omdat de 7e koning een korte tijd zal regeren. Over de 8e staat dat niet. De 10 vorsten kunnen dan 10 koningen van binnen het nieuwe rome zijn,
of van buiten. Zij kunnen dan de macht 1 uur (tegenover de 1000 jaar van Christus rijk!) krijgen aan het einde van het 8e koninkrijk. Daarmee is de duur
van het rijk langer, maar de regeerperiode van de 10 koningen en het beest kort. (Zeker vergeleken met de '1000 jaar')

Maar eerlijk is eerlijk, het is wat speculatief. Laten we goed in de gaten houden hoe de wereldgeschiedenis verloopt, en de krant naast de Bijbel houden.
Hij komt!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wederkomst

Bericht door Gian »

Ik zie het vooral als 7 rijken, en het 8e als persoon.
Dan hoef je nazi duitsland er niet tussen de doen.
Maar idd, misschien kan het wel.
Ik durf er ook weinig van te zeggen. Wat er nu allemaal gaande is, is zeer verontrustend voor de mensen die de Heer Jezus nog niet kennen. Het bevreemd me dat er zo weinig mensen leven bij wat er nu gebeurt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Wederkomst

Bericht door Sola Scriptura »

Ouweneel heeft hier een dik boek over geschreven, voor hij de pinkster dwaal-kant op ging.
staat op de plank zal het eens lezen...en toetsen.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Wederkomst

Bericht door Alexander CD »

Sola Scriptura schreef:Ouweneel heeft hier een dik boek over geschreven, voor hij de pinkster dwaal-kant op ging.
staat op de plank zal het eens lezen...en toetsen.
Ik ken Ouweneel niet anders dan dwalende, volgens mij heeft hij alleen maar gedwaald, dus hecht ik weinig waarde aan zijn boeken.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Wederkomst

Bericht door Robert »

Je bedoelt waarschijnlijk "De 9e koning", heb ik 2 keer gelezen.
Er is een hoop waarin ik niet met 'm meega, maar het is een bijzonder interessant boek! Een aanrader.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie