Wederkomst

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Wederkomst

Bericht door Grace »

Gijs83 schreef: Maar als de gelovigen in de hemel zijn opgenomen. Dan is het oordeel toch al geweest, dan kan er toch geen grote verdrukking meer zijn? Hoe moet ik dat laatste verstaan?
Als de Gemeente, de Bruid van Christus (de 24 ouderlingen in Openbaring), de Bruiloft viert in hemel van 7 jaar(de Joodse bruiloften duren overigens 7 dagen) 2 x 3,5 jaar, gaat Gods oordeel in de vorm van schalen, fiolen en bazuinen over de aarde. Dit wordt ook wel de grote verdrukking genoemd.

De gelovigen komen niet in dit oordeel. Degenen die gekocht en betaald zijn hoeven dit oordeel niet te ondergaan. Pas als de Bruid en Bruidegom compleet zijn zullen zij zich samen als eenheid (Hoofd en Lichaam Bruid en Bruidegom) openbaren in heerlijkheid.

Zie Kollosenzen 3:4 "Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid".

We kunnen alleen met Hem geoenbaard worden bij ZIjn wederkomst als we eerst bij Hem zijn geweest.
Robert3
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2008, 10:03

Re: Wederkomst

Bericht door Robert3 »

Volgens mij het enige christelijke uitgangspunt: Wij gaan de wederkomts van Christus meemaken.
Dat uitgangspunt had de vroege kerk ook. Zo moet een christen leven, elke dag moet hij Jezus verwachten.
Geen nuanceringen of scepticisme. Maar alleen maar verwachten!

Daar komt bij dat hij een aantal zeer sterke redenen aandraagt! In de Bijbel staan een aantal profetieen
over de laatste dingen, zoals het evangelie dat de wereld rond moet gaan, het herstel van Israel, maar ook
bv. de grote afval. (lees oa. mat 24 en 2thes2).
We leven in een periode die profetisch significant anders is dan bv. de middeleeuwen. Juist omdat wij nu
deze profetieen in vervulling zien gaan. Dan kunnen we nog niets zeggen over het exacte moment van Christus
werderkomst, maar wel dat het met grote stappen nadert. Persoonlijk geloof ik niet dat het nog 1000 jaar gaat duren,
maar ik durf niet 10, 20 of 30 jaar te zeggen. (ook niet 40,50,60, etc.). Maar als christen leef ik wel met de verwachting:
Ik mag de wederkomst van Christus meemaken! En ik hoop dat ik zo mag leven totdat hij komt, of totdat ik sterf.

Voor wbt het chiliasme, een chiliast gelooft niet automatisch in de opname voor de grote verdrukking.
Het chiliasme is m.i. een legitieme uitleg van Openbaring 20, al hang ik 'm niet aan.
De leer van de opname voor de grote verdrukking is m.i. 100% een dwaling. (Overigens voorzegt door zowel Jezus (Mat 24) en
Paulus (2thes2))
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wederkomst

Bericht door Marnix »

Robert3 schreef:Volgens mij het enige christelijke uitgangspunt: Wij gaan de wederkomts van Christus meemaken.
Dat uitgangspunt had de vroege kerk ook. Zo moet een christen leven, elke dag moet hij Jezus verwachten.
Geen nuanceringen of scepticisme. Maar alleen maar verwachten!

Daar komt bij dat hij een aantal zeer sterke redenen aandraagt! In de Bijbel staan een aantal profetieen
over de laatste dingen, zoals het evangelie dat de wereld rond moet gaan, het herstel van Israel, maar ook
bv. de grote afval. (lees oa. mat 24 en 2thes2).
We leven in een periode die profetisch significant anders is dan bv. de middeleeuwen. Juist omdat wij nu
deze profetieen in vervulling zien gaan. Dan kunnen we nog niets zeggen over het exacte moment van Christus
werderkomst, maar wel dat het met grote stappen nadert. Persoonlijk geloof ik niet dat het nog 1000 jaar gaat duren,
maar ik durf niet 10, 20 of 30 jaar te zeggen. (ook niet 40,50,60, etc.). Maar als christen leef ik wel met de verwachting:
Ik mag de wederkomst van Christus meemaken! En ik hoop dat ik zo mag leven totdat hij komt, of totdat ik sterf.

Voor wbt het chiliasme, een chiliast gelooft niet automatisch in de opname voor de grote verdrukking.
Het chiliasme is m.i. een legitieme uitleg van Openbaring 20, al hang ik 'm niet aan.
De leer van de opname voor de grote verdrukking is m.i. 100% een dwaling. (Overigens voorzegt door zowel Jezus (Mat 24) en
Paulus (2thes2))
Als je sterft mag je de wederkomst ook meemaken. Wie in Hem gelooft zal leven, ook al is hij gestorven... en als Jezus terugkomt zullen de ontslapenen ons voorgaan, Hem tegemoet. En natuurlijk moeten we altijd voorbereid zijn op zijn komst en niet zoals de dwaze maagden dan zonder olie blijken te zitten. Daarom is het goed om altijd te leven in het besef: Hij kan vandaag terugkomen!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Robert3
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2008, 10:03

Re: Wederkomst

Bericht door Robert3 »

Marnix: Paulus doelt op het meemaken van de wederkomst als 'levende' (zie 1 thes 4:17)
Dus ook de verwachting de wederkomts als levende mee te maken is Bijbels.
Maar misschien is het idd verstandiger om dan in de 'wij' vorm te praten en niet in de 'ik' vorm.

Wij zullen de wederkomts van Christus meemaken, niet: 'ik zal de wederkomts van Christus meemaken'.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wederkomst

Bericht door Kaw »

Wat betekent: "Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn." in dit licht?
Robert3
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2008, 10:03

Re: Wederkomst

Bericht door Robert3 »

Dat wordt op meerdere manieren uitgelegd.
- De generatie waar Jezus tegen spreekt maakt de vernietiging van Jeruzalem (70nChr) mee. (Jezus antwoord allereerst op de vraag wanneer het tempelcomplex zal worden vernietigd) (mat 24:1-3,34) (let op: de discipelen vragen naar het wanneer van de vernietiging van de tempel, en naar het teken van de wederkomts van Christus)
- De generatie die de wederopstanding van Israel meemaakt maakt ook de wederkomst van Christus mee.

Er zijn uiteraard meer uitleggingen maar dit zijn denk ik de belangrijkste
Zelf geloof ik meer in de 1e dan in de 2e uitleg.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Wederkomst

Bericht door Marnix »

Robert3 schreef:Marnix: Paulus doelt op het meemaken van de wederkomst als 'levende' (zie 1 thes 4:17)
Dus ook de verwachting de wederkomts als levende mee te maken is Bijbels.
Maar misschien is het idd verstandiger om dan in de 'wij' vorm te praten en niet in de 'ik' vorm.

Wij zullen de wederkomts van Christus meemaken, niet: 'ik zal de wederkomts van Christus meemaken'.
Dat is inderdaad de Bijbelse lijn, we mogen elkaar dit vertellen, in de wij-vorm. Niet: Ik weet zeker dat IK het mee ga maken. Ik weet niet eens of ik morgen nog leef.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wederkomst

Bericht door Gian »

Geslacht is iets anders dan generatie Robert.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Wederkomst

Bericht door Robert »

γενεά betekent eerder generatie dan geslacht. Ik weet niet wat de betekenis was van 'geslacht' ten tijde van de statenvertaling, maar nu is 'geslacht' niet meer een goede vertaling van het griekse woord γενεά dat er staat. (De KJV vertaalt ook met generation)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wederkomst

Bericht door Gian »

Hmmm, je zal vast gelijk hebben.
Toch is het uiteraard onmogelijk dat de Heer Jezus het in Matth 24 over een tijd heeft die Zijn tijdgenoten allemaal mee zouden maken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Wederkomst

Bericht door Robert »

Gian schreef:Hmmm, je zal vast gelijk hebben.
Toch is het uiteraard onmogelijk dat de Heer Jezus het in Matth 24 over een tijd heeft die Zijn tijdgenoten allemaal mee zouden maken.
Waarom? Zijn tijdsgenoten hebben toch de vernietiging van de tempel meegemaakt?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Wederkomst

Bericht door Alexander CD »

Wanneer zal de opname van de gemeente plaatsvinden?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Wederkomst

Bericht door Robert »

Alexander CD schreef:Wanneer zal de opname van de gemeente plaatsvinden?
Bij de wederkomst van Christus (1 Thes 4/5)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Wederkomst

Bericht door Alexander CD »

Wanneer komt Christus terug?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wederkomst

Bericht door henriët »

Alexander CD schreef:Wanneer komt Christus terug?
Als heel Christus Kerk bijeen is gebracht
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie