Wederkomst

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Wederkomst

Bericht door jvdg »

Ds. Bottenbley: Ik ga de wederkomst meemaken

BUSSLOO - „Ik heb de volle overtuiging dat ik de wederkomst van Christus ga meemaken”, zegt baptistenvoorganger Orlando Bottenbley uit Drachten. In een grote blauw-geel gestreepte tent van het Xnoizz Flevo Festival in Bussloo spreekt hij voor een paar honderd jongeren over ”a new day”, een nieuwe dag. „De Bijbel laat zien dat die dag snel komt.”

Christenen hebben vaak maar weinig oog voor de belangrijke plaats van Israël in de geschiedenis, begint ds. Bottenbley. „Er is iets formidabels aan het gebeuren. Ik heb het niet over politiek of over de staat Israël maar over de terugkeer van de Joden naar het land Israël. God doet wat Hij belooft.”

De predikant uit Drachten wijst op Ezechiël 37, waar de profeet een dal vol dorre doodsbeenderen ziet. „Maar God belooft dat het volk Israël in ballingschap zal terugkeren naar het beloofde land. In 1948 heeft God laten zien dat Hij Ezechiël 37 niet is vergeten. Hij komt Zijn beloften absoluut na.”

Volgens ds. Bottenbley is sinds 1948 een nieuwe fase in de geschiedenis begonnen. „Vanaf dat jaar is God bezig de Joden uit alle landen en werelddelen naar Israël terug te brengen. En dat gaat nog steeds door. Voor het eerst wonen er nu meer Joden in Israël dan daarbuiten. Als God Zijn Woord zó concreet waar maakt, dan is het mijn overtuiging dat dit ook voor alle andere beloften geldt.”

Ook de ontwikkelingen in de natuur, zoals het broeikaseffect, wijzen op een spoedige wederkomst van Christus, aldus ds. Bottenbley. „We doen wel alsof meneer Gore ons hier voor het eerst op wijst, maar de Bijbel spreekt op een heel concrete manier over de schepping. Gods Woord geeft al aan dat de schepping sinds de zondeval zucht in al haar delen. En mensen lijden tot op het bot van hun bestaan.”

Een ander teken van een spoedige wederkomst is de prediking van het Evangelie onder alle volken. „Ik heb aan de directeur van Wycliffe Bijbelvertalers eens gevraagd hoe het daarmee staat. Er zijn 6,4 miljard mensen en er worden 6913 talen gesproken. In het jaar 2000 was de Bijbel of delen daarvan in 2644 talen beschikbaar. Sindsdien zijn er 1678 nieuwe vertaalprojecten gestart. Wycliffe garandeert -en dat woord wil ik onderstrepen- dat in 2025 in alle talen een project is begonnen.”

Van Trans World Radio hoorde de predikant dat er wereldwijd 397 „megatalen” worden gesproken. Dat zijn talen met meer dan een miljoen sprekers. Ds. Bottenbley, enthousiast: „Zo’n 97 procent van de wereldbevolking spreekt zo’n megataal. En volgens TWR wordt in 2020 in álle megatalen het Evangelie verkondigd.”

Dan mogen jongeren vragen stellen. Een meisje: „Jezus komt toch terug als een dief in de nacht? Hoe kunt u dan een tijdstip noemen?”

Ds. Bottenbley: „Het moment waarop Hij komt, weten we niet. Zeg dus niet dat Bottenbley vandaag heeft gezegd dat Jezus in 2020, 2025 of 2050 terugkomt. We hebben wél de zekerheid dát Hij komt, zonder te weten op welke dag, op welk uur.”

BRON: RD

Het bovenstaande wilde ik de niet-RD lezers onder ons niet onthouden.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wederkomst

Bericht door MarthaMartha »

Tja....

Ik hoop dat hij gelijk heeft.

Maar over het algemeen ben ik niet zo weg van dit soort uitspraken als "zeker weten dat hij erbij zal zijn". Als de beste man morgen een ongeluk krijgt kan die dat zijn hoorders niet meer uitleggen.... Er zijn al zoveel uitspraken over gedaan. Laten we maar rustig af-/verwachten...

Hij komt, dat is in elk geval zeker.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Wederkomst

Bericht door Wilma van den Berg »

Hier krijg ik dus werkelijk kippevel van. En het eerste wat bij me opkomt was zoiets als: vreselijk, dat gedoe. Niet Bijbels. (sorry, maar hier houd ik dus echt niet van). Het maakt me aan de andere kant ook zo verdrietig omdat er zoveel verdeeldheid is...en als Jezus dan wederkomt?!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wederkomst

Bericht door Afgewezen »

Wilma van den Berg schreef:Hier krijg ik dus werkelijk kippevel van. En het eerste wat bij me opkomt was zoiets als: vreselijk, dat gedoe. Niet Bijbels. (sorry, maar hier houd ik dus echt niet van). Het maakt me aan de andere kant ook zo verdrietig omdat er zoveel verdeeldheid is...en als Jezus dan wederkomt?!
Inderdaad zijn dit soort uitspraken bizar. En je krijgt dus verdeeldheid wanneer iemand een uitspraak doet, en een ander is het daar niet mee eens. Daar ontkom je nu eenmaal niet aan, Wilma.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wederkomst

Bericht door Gian »

Erg jammer dat Bottenbley steeds dubieuzer wordt in zijn handelen.
Ik hoop niet dat hij net als Ouweneel wegzakt in allerlei vage dwalingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Wederkomst

Bericht door Gijs83 »

Ik denk ook wel eens: als je ziet wat er technisch tegenwoordig allemaal kan, dan denk je dat kan haast niet meer iets beters uitgevonden worden. Dan kan de mens toch niet aan. Ik weet zo even geen voorbeeld. Misschien komt dat nog of weten jullie wat.
Dan denk ik ook, dan zal God daar vast een einde aan de wereld maken of is dat een verkeerde gedachte?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wederkomst

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:Ik denk ook wel eens: als je ziet wat er technisch tegenwoordig allemaal kan, dan denk je dat kan haast niet meer iets beters uitgevonden worden. Dan kan de mens toch niet aan. Ik weet zo even geen voorbeeld. Misschien komt dat nog of weten jullie wat.
Dan denk ik ook, dan zal God daar vast een einde aan de wereld maken of is dat een verkeerde gedachte?
Ach Gijs, wie kan Zijn wijs beleid doorgronden?

En wie weet waar de grenzen van God liggen?
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Wederkomst

Bericht door Gabrielle »

De Heere Jezus zegt zelf dat we op de les van de vijgeboom moeten letten.
Alle tekenen die Hij noemt kunnen we vandaag de dag waarnemen.

Hij komt !!! Maranatha.

Ik weet niet of jullie dat ook wel eens hebben ,maar soms als ik zomaar overdag ergens ben, dan denk ik wel eens : "Stel dat het nú gebeurt, wat zou de wereld er dan opeens anders uitzien"......

Ik denk trouwens dat ds. Bottenbley met de wederkomst de opname bedoelt ?!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wederkomst

Bericht door jvdg »

Gabrielle schreef:De Heere Jezus zegt zelf dat we op de les van de vijgeboom moeten letten.
Alle tekenen die Hij noemt kunnen we vandaag de dag waarnemen.

Hij komt !!! Maranatha.

Ik weet niet of jullie dat ook wel eens hebben ,maar soms als ik zomaar overdag ergens ben, dan denk ik wel eens : "Stel dat het nú gebeurt, wat zou de wereld er dan opeens anders uitzien"......

Ik denk trouwens dat ds. Bottenbley met de wederkomst de opname bedoelt ?!
En wat bedoel jij met "opname"?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Wederkomst

Bericht door mayflower »

MarthaMartha schreef:Tja....

Ik hoop dat hij gelijk heeft.
.
Dat dachten de vroege kerk ook, en elke eeuw heeft men een overtuiging gehad dat Christus elke moment kon terug komen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Wederkomst

Bericht door jvdg »

mayflower schreef:
MarthaMartha schreef:Tja....

Ik hoop dat hij gelijk heeft.
.
Dat dachten de vroege kerk ook, en elke eeuw heeft men een overtuiging gehad dat Christus elke moment kon terug komen.
Dat is opzich niet verkeerd.
Weest te allen tijde bereid voor die (ontzaggelijke) Godsontmoeting, hetzij door sterven hetzij door de wederkomst.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wederkomst

Bericht door refo »

Als overal het evangelie nog verkondigd moet worden kan het nog wel even duren. Want het evangelie á la de gereformeerde gezindte van Nederland kent men nog vrijwel nergens. En dat is toch het enige échte evangelie.

Ik vind het overigens wel een beetje pedant om van mensen als Ouweneel en Bottenbley te beweren dat ze in allerlei vage dwalingen terecht zijn gekomen. Ze hebben erg veel zinnigs te zeggen, evenals meer mensen wier mening we niet altijd delen. Spreek ze eens aan, ze zijn erg toegankelijk. En misschien kunnen ze je overtuigen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Wederkomst

Bericht door jakobmarin »

Jammer dat de titel van het stuk (Ik ga de wederkomst meemaken) wat ongenuanceerd is, als je leest wat Bottenbley werkelijk heeft gezegd, nl.: „Ik heb de volle overtuiging dat ik de wederkomst van Christus ga meemaken”.

Volgens mij leefde Paulus ook in die overtuiging, als je 1 kor 15 leest: Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden; In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Net als Bottenbley rekent hij zichzelf (Paulus heeft het steeds over 'wij') ook bij degene die niet zullen sterven, maar zullen veranderd worden in een punt des tijds. Dus om dit nou gelijk dwalingen te noemen en dan ook Ouweneel er nog maar even bij te noemen, is wat erg vergezocht en onjuist.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Wederkomst

Bericht door Gabrielle »

jvdg schreef:
Gabrielle schreef:De Heere Jezus zegt zelf dat we op de les van de vijgeboom moeten letten.
Alle tekenen die Hij noemt kunnen we vandaag de dag waarnemen.

Hij komt !!! Maranatha.

Ik weet niet of jullie dat ook wel eens hebben ,maar soms als ik zomaar overdag ergens ben, dan denk ik wel eens : "Stel dat het nú gebeurt, wat zou de wereld er dan opeens anders uitzien"......

Ik denk trouwens dat ds. Bottenbley met de wederkomst de opname bedoelt ?!
En wat bedoel jij met "opname"?
Dat de gelovigen opgenomen zullen worden in de hemel , en dat dan de Grote Verdrukking begint.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wederkomst

Bericht door Gian »

Als Bottenbley bid of de nieuwe paus net zo'n godsman mag worden als de oude paus, en als Ouweneel een boek van nota bene Tod Bentley aanprijst, krijg ik toch wel mn bedenkingen.
Net zoals er onder ons predikanten zijn die vroeger het Evangelie ruim en onvoorwaardelijk preekte, en nu verzand zijn in hypercalvinisme en wetticisme.
Sorry als het wat pedant overkomt. Ik schrijf deze mensen absoluut niet af, ik vind het alleen enorm jammer dat ze 'verdwalen'.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie