Calvijnjaar - „De verkiezing is een troostleer”

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Calvijnjaar - „De verkiezing is een troostleer”

Bericht door Bert Mulder »

Raike schreef:
Je hebt helemaal gelijk Toeschouwer, ik wilde het net gaan zeggen: verkiezing is volgens de Bijbel geen doel op zich. Verder houdt een niet-verkiezing geen verwerping in en gaat het in de Bijbel nergens over uitverkiezing van individuen.



Acta Dordtse synode:

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 3096&page=
DE EERSTE RECHTZINNIGE TEGENSTELLING

De Praedestinatie ter zaligheid is een eeuwig, allervrijst en onveranderlijk besluit Gods, door hetwelk Hij, naar het genadige welbehagen zijns wils, eenige menschen uit het gansche menschelijke geslacht, zijnde in de zonde vervallen, en overzulks verloren, ter zaligheid in Christus verkoren heeft, dewelke Hij ook besloten heeft naar zijne verkiezing, door zijn Woord en Geest krachtiglijk te roepen, door het geloof in Christus te rechtvaardigen, te heiligen, en in het geloof en de heiligheid te behouden, en eindelijk te verheerlijken, tot bewijs van zijne rijke genade en barmhartigheid. En dit besluit, van eenige zekere menschen in Christus, en door Christus zalig te maken, is het ware, eenige en gansch geheele besluit der verkiezing.

BEWIJS DER TEGENSTELLING

I. Dat dit besluit der verkiezing eeuwig zij, blijkt uit Ef. 1: 4.Hij heeft ons in Hem uitverkoren, eer des werelds grond gelegd was.
Matth. 25:34. Bezit dat Koninkrijk, dat u bereid is voor de grondlegging der wereld.
II. Dat het allervrijst zij, blijkt uit Rom. 9:15. Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, enz., en 18, Hij ontfermt, wiens Hij wil.
Ef. 1:5. Die ons van te voren heeft geschikt naar het welbehagen zijns wils. En vs 11, In Christus zijn wij tot zijn lot opgenomen, wij die te voren geordineerd waren,

[600]

naar zijn voornemen, die alle dingen doet naar den raad zijns wils.
III. Dat het onveranderlijk zij, blijkt, Rom. 9:11, Opdat het voornemen Gods, 't welk naar de verkiezing is, blijve, Rom. 11:28 en 29, Want die gaven en roeping Gods zijn zoodanig, dat ze Hem niet kunnen berouwen.
IV. Dat dit besluit zij naar het genadige welbehagen Gods, blijkt uit de boven verhaalde plaatsen, namelijk Ef. 1:5, en 11. Insgelijks Rom. 11:5. Het overblijfsel is geschied naar de verkiezing der genade.
V. Dat dit besluit ook zij over eenige zekere menschen uit het menschelijk geslacht, zijnde vervallen in de zonde en overzulks verloren, zulks wordt verstaan uit Rom. 9:15, 16; Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm.
En vs. 23, De vaten der barmhartigheid, dewelke Hij van te voren ter heerlijkheid bereid heeft.
En vs. 22, Alwaar diegenen, die uit dezelve massa voorbij gegaan zijn, vaten des toorns genaamd werden. Nu, de toorn Gods tegen de menschen geeft merkelijk te verstaan hunlieder zonde, gelijk zulks ook de Apostel verklaart.
Rom. 1:18. De toorn Gods is ontdekt van den Hemel tegen alle Godloosheid en ongerechtigheid der menschen.
Insgelijks, Ef., Cap. 1, alwaar wij gezegd worden verkoren te zijn in Christus; en opdat wij zouden wezen heilig en onstraffelijk.
Insgelijks: Die ons van te voren heeft geschikt tot aanneming der kinderen door Jezus Christus. Hetwelk alles zonder aanzien der zonde niet kan bemerkt worden.
Van gelijke ook Rom. 8:29, 30; en 9:24; en Ef. 1:7, 8, 9. In welke plaatsen, aan de eene zijde onze verlossing door Jezus Christus, aan de andere zijde onze beroeping tot het geloof en bekeering, allernaast onder het besluit der verkiezing gesteld worden, maar nergens wordt onder hetzelve gesteld de schepping des menschen naar den evenbeelde Gods.
Eindelijk, zoodanige roeping of verkiezing als er indertijd geschied is, zoodanig voornemen van verkiezing is er ook geschied van alle eeuwigheid. Nu die roeping of verkiezing, die indertijd geschied is, diezelve is uit het verdorven menschelijk geslacht. Derhalve, zoodanig is ook geweest het voornemen der verkiezing van alle eeuwigheid.
VI. Dat Hij door hetzelfde besluit der verkiezing besloten heeft de uitverkorenen te roepen, te rechtvaardigen, te heiligen, te behouden en te verheerlijken, zulks wordt bewezen uit Rom. 8:30; Die Hij te voren geordineerd heeft, dezelven heeft Hij ook geroepen; die Hij geroepen heeft, dezelven heeft Hij gerechtvaardigd; die Hij gerechtvaardigd heeft, dezelven heeft Hij ook verheerlijkt.
2 Thess. 2:13. God heeft u van den beginne verkoren tot zaligheid in de heiligmaking des Geestes en in het geloof der waarheid; waartoe Hij u geroepen heeft door ons Evangelie, om te verkrijgen de heerlijkheid onzes Heeren Jezus Christus.
1 Petr. 1:2, wordt gezegd van de uitverkorenen, dat ze verkoren zijn naar de voorkennisse Gods des Vaders, tot de heiligmaking des Geestes, in de gehoorzaamheid en besprenging des bloeds van Jezus Christus.
Joh. 10:29. Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen, en niemand kan ze uit mijns Vaders handen grijpen.
Joh. 17. Heilige Vader! bewaar ze in uwen naam, die Gij Mij gegeven hebt.
VII. Dat eindelijk het einde dezer verkiezing zij een bewijs van de genade en barmhartigheid Gods, zulks hetuigt de Apostel, Rom. 9:29, en Ef. 1:5, 6.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Calvijnjaar - „De verkiezing is een troostleer”

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder,
Wat wilt u hiermee nu zeggen? Het is wel een lap tekst met bijbelteksten maar je wat je hier nu mee wilt zeggen snap ik niet.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Calvijnjaar - „De verkiezing is een troostleer”

Bericht door Bert Mulder »

Toeschouwer schreef:Bert Mulder,
Wat wilt u hiermee nu zeggen? Het is wel een lap tekst met bijbelteksten maar je wat je hier nu mee wilt zeggen snap ik niet.
Meende dat Raike bewijsteksten voor de uitverkiezing van personen zocht....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijnjaar - „De verkiezing is een troostleer”

Bericht door Afgewezen »

Raike schreef:Mwah, reageren jullie eerst maar eens op de post van toeschouwer. Die geeft ook al wat lijntjes.
Daar kan ik heel kort in zijn:
Toeschouwer geeft een aantal mogelijkheden van uitverkiezing in de Bijbel, die op zich juist zijn.
Toeschouwer zegt dat verkiezing verkiezing is tot dienst. Dat is juist, maar is niet alles wat ervan te zeggen is. Verkiezing is ook bewijzen van liefde tot en voorkeur hebben voor een volk of persoon.
Toeschouwer stelt dat het in Romeinen 9 over de verkiezing van Israel als volk gaat. In het redebeleid van Paulus blijkt juist dat het hier om de gelovigen gaat. Er is onderscheid binnen Israël tussen het ware en niet-ware Israel én er zijn geroepenen uit de heidenen.

Zo, dit lijkt me wel even genoeg.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijnjaar - „De verkiezing is een troostleer”

Bericht door Afgewezen »

Kan deze topic trouwens niet geknipt worden? Want we zijn, helaas, weer in een Israëlkwestie verzeild geraakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Calvijnjaar - „De verkiezing is een troostleer”

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Kan deze topic trouwens niet geknipt worden? Want we zijn, helaas, weer in een Israëlkwestie verzeild geraakt.
De Joodse uitleg over Efeze 1 is hierheen gesplitst.
(Mocht je een andere topictitel willen, dan hoor ik het wel).
Plaats reactie