Waar ligt de sleutel?

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Mee eens.
Maar noem het dan niet de 10 geboden, want dat verwijst expliciet naar de wet van Mozes.
Waarom die in de kerk nog voorgelezen worden zondags snap ik niet. De 10 geboden voorlezen aan kinderen van God is mi fout en bovendien niet nodig.
Zondag 44
114. Vr. Maar kunnen degenen die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Antw. Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid (a); doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven (b).

Zondag 44
115. Vr. Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk, opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen (a), en des te begeriger zijn om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken (b). Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken (c).
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

De verwijsteksten bij deze zondag wijzen terecht op oa Rom 3:20 en 1Joh.1:9
De koppeling naar de Mozaïtische wet snap ik niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door jvdg »

Gian schreef:De verwijsteksten bij deze zondag wijzen terecht op oa Rom 3:20 en 1Joh.1:9
De koppeling naar de Mozaïtische wet snap ik niet.
Het ging mij over het voorlezen, dat zulks niet ten onrechte plaatsvindt.

En, niet voor niets worden in de HC de tien geboden in het stuk der dankbaarheid behandeld.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Gian schreef:De verwijsteksten bij deze zondag wijzen terecht op oa Rom 3:20 en 1Joh.1:9
De koppeling naar de Mozaïtische wet snap ik niet.
Het ging mij over het voorlezen, dat zulks niet ten onrechte plaatsvindt.

En, niet voor niets worden in de HC de tien geboden in het stuk der dankbaarheid behandeld.

Dat is precies mijn bezwaar.
Terug naar de vloekende wet om onze dankbaarheid te tonen. Dankbaarheid is logisch, maar waarom terug naar de Mozaïtiasche wet?
Gods wil te willen is vrucht van de geestelijke wet. Daar heeft Gods kind echt de vloek van de 10 geboden niet voor nodig.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
jvdg schreef:
Gian schreef:De verwijsteksten bij deze zondag wijzen terecht op oa Rom 3:20 en 1Joh.1:9
De koppeling naar de Mozaïtische wet snap ik niet.
Het ging mij over het voorlezen, dat zulks niet ten onrechte plaatsvindt.

En, niet voor niets worden in de HC de tien geboden in het stuk der dankbaarheid behandeld.

Dat is precies mijn bezwaar.
Terug naar de vloekende wet om onze dankbaarheid te tonen. Dankbaarheid is logisch, maar waarom terug naar de Mozaïtiasche wet?
Gods wil te willen is vrucht van de geestelijke wet. Daar heeft Gods kind echt de vloek van de 10 geboden niet voor nodig.
Na zoveel genade zal er toch een grote lust zijn om de Heere in al Zijn geboden te dienen.
Al is alleen maar uit dankbaarheid, en daarnaast de liefde tot God en de naaste.
God lief te hebben boven alles, en onze naaste als onszelf.
Aan die twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Als dat ervaren wordt dan praat je niet meer over een vloekende wet, maar is het een wezenliijk onderdeel van de heiligmaking.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ooit heb ik eens gehoord dat de 10 geboden ook als belofte zijn geschreven. "Gij zult" kan je nl opvatten als gebiedende wijs in de zin van "je moet" Maar ook als "eens zal je". Als kind van God mag je daarom zo naar de wet luisteren: nee, ik ben de afgelopen week weer tekort gekomen, heb niet volmaakt de wey gehouden, maar ooit komt de tijd dat ik dat wel zal doen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Jongere »

Gian schreef:Mee eens.
Maar noem het dan niet de 10 geboden, want dat verwijst expliciet naar de wet van Mozes.
Waarom die in de kerk nog voorgelezen worden zondags snap ik niet. De 10 geboden voorlezen aan kinderen van God is mi fout en bovendien niet nodig.
Spurgeon zegt in de preek "Bevel tot geloof" ook het één en ander over de functie van de wet. Hij begint zijn preek zo:
De oude wet glinstert in ontzagwekkende heerlijkheid met haar Tien Geboden. Sommigen beminnen die wet zozeer, dat zij geen zondag voorbij laten gaan zonder dat die wet gelezen wordt, vergezeld van de klaagzang “Heere, wees ons genadig, en neig onze harten om deze wet te houden.”

Ja, anderen zijn zelfs zo dwaas dat zij voor hun kinderen in een verbond treden “dat zij alle dagen van hun leven al Gods heilige geboden zullen houden.” Zo dragen de kinderen al vroeg een juk dat zij noch hun vaderen kunnen dragen. Dagelijks kreunen zij onder die afschuwelijke last, en zoeken naar gerechtigheid waar die nooit gevonden kan worden. Dwars over de stenen tafelen der wet in alle kerken zou ik met grote opvallende letters willen schrijven die bekende woorden uit het Evangelie: “Uit de werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden.”
De ware gelovige heeft geleerd af te zien van de dodelijke bepalingen van de ceremoniële wet. Hij begrijpt dat “zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.” Daarom wendt hij zich met walging af van alle vertrouwen in zijn eigen gehoorzaamheid aan de Tien Geboden; hij stelt met vreugde zijn vertrouwen op de voorgestelde hoop in het gebod van onze tekst: “Dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.”
Verder lezen kan hier. :)
http://www.amvroegop.nl/lezingen/C.H.%2 ... geloof.doc
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

jvdg schreef: Na zoveel genade zal er toch een grote lust zijn om de Heere in al Zijn geboden te dienen.
Al is alleen maar uit dankbaarheid, en daarnaast de liefde tot God en de naaste.
God lief te hebben boven alles, en onze naaste als onszelf.
Aan die twee geboden hangt de ganse wet en de profeten..
Wat ik al zei, dankbaarheid is logisch. Maar wel naar de nieuwtestamentische samenvatting, want de 10 geboden zijn vervuld.
Ik heb niets tegen geboden, maar wel tegen de manier waarop ze benaderd worden.
Als dat ervaren wordt dan praat je niet meer over een vloekende wet, maar is het een wezenliijk onderdeel van de heiligmaking.
Idd, dus praat je ook niet meer over de 10 geboden. Want de wet van Mozes kan niet anders dan vloeken. De wet van Mozes uit dankbaarheid te doen is verholen wetticisme.
En bovendien, wie zijn wij om het 4e gebod dan eigenhandig aan te passen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Afgewezen »

Ef. 6
1 Kinderen, wees je ouders gehoorzaam in de Heere, want dat is recht.
2 Eer je vader en moeder (dat is het eerste gebod met een belofte),
3 opdat het je goed gaat en je lang leeft op de aarde.

@Gian, een rechtstreekse verwijzing naar de tien geboden. Wat is hier mis mee?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door jvdg »

De door mij geciteerde samenvatting van de 10 geboden is door niemand minder dan Jezus zelf uitgesproken.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

Efeze 6:1

Ik wil het onderscheid niet maken tussen de wil van God in het OT en het NT, ik heb allen bezwaar tegen de aanduiding 10 geboden. In Efeze 6 staat niet dat het om het 5e gebod gaat. Dat werd door Mozes wel gemaakt.

Ro 7:6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter
2Co 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

jvdg schreef:De door mij geciteerde samenvatting van de 10 geboden is door niemand minder dan Jezus zelf uitgesproken.
Vertel...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Efeze 6:1

Ik wil het onderscheid niet maken tussen de wil van God in het OT en het NT, ik heb allen bezwaar tegen de aanduiding 10 geboden. In Efeze 6 staat niet dat het om het 5e gebod gaat. Dat werd door Mozes wel gemaakt.
Dit vat ik even niet. Paulus noemt het een 'gebod'.
Gian schreef:Ro 7:6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter
2Co 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
De wet kan ons geen 'kwaad' meer doen, maar wij moeten hem nog wel houden, 'dienen in nieuwigheid des geestes'.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: De wet kan ons geen 'kwaad' meer doen, maar wij moeten hem nog wel houden, 'dienen in nieuwigheid des geestes'.
Dat zeg ik toch de hele tijd al... alleen is er geen sprake meer van moeten omdat we de wet automatisch vanuit onze nieuwe natuur willen houden voor zover we in het vlees leven. Vanuit onze geestelijke identiteit kunnen we de wet niet eens meer overtreden.
Nog een keer;

De wet v. Christus is geestelijk, in ons hart.
De wet v Mozes is voor de vleselijken en onderverdeeld in de 10 geboden.

Wat moet Gods kind nog met de wet v Mozes die dood, als hij de wet v Christus (gal. 6) in zijn hart heeft?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: De wet kan ons geen 'kwaad' meer doen, maar wij moeten hem nog wel houden, 'dienen in nieuwigheid des geestes'.
Dat zeg ik toch de hele tijd al... alleen is er geen sprake meer van moeten omdat we de wet automatisch vanuit onze nieuwe natuur willen houden voor zover we in het vlees leven. Vanuit onze geestelijke identiteit kunnen we de wet niet eens meer overtreden.
Nog een keer;

De wet v. Christus is geestelijk, in ons hart.
De wet v Mozes is voor de vleselijken en onderverdeeld in de 10 geboden.

Wat moet Gods kind nog met de wet v Mozes die dood, als hij de wet v Christus (gal. 6) in zijn hart heeft?
Ik snap je punt toch niet helemaal. Er is geen sprake van moeten, zeg je. Maar toch hebben we aansporing nodig, zeg ik dan weer. En die aansporingen zijn niet vrijblijvend! Onze geestelijke identiteit is kennelijk nog niet sterk genoeg om het zonder die geboden te kunnen stellen.
Of je de tegenstelling tussen de wet van Mozes en van Christus zó kunt maken, betwijfel ik. In wezen gaat het om dezelfde wet, alleen wíj staan er anders tegenover. En om die reden hebben we kennelijk niet allerlei strenge voorschriften zoals bij de ceremoniële wet het geval was, nodig. Trouwens, die konden we niet eens houden, zegt Petrus zelf in Hand. 15. en díé bepalingen gelden onder het nieuwe verbond dan ook niet meer. Maar de 'gewone' geboden blijven staan: God eren, niet doodslaan, niet stelen, etc.
Iets anders dan dit kan ik er toch niet van maken, Gian.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Efeze 6:1

Ik wil het onderscheid niet maken tussen de wil van God in het OT en het NT, ik heb allen bezwaar tegen de aanduiding 10 geboden. In Efeze 6 staat niet dat het om het 5e gebod gaat. Dat werd door Mozes wel gemaakt.

Ro 7:6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter
2Co 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

jvdg schreef:De door mij geciteerde samenvatting van de 10 geboden is door niemand minder dan Jezus zelf uitgesproken.
Vertel...

Mattheus 22:

37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten.
Plaats reactie