Waar ligt de sleutel?

Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Het oude geeft verstarring.
Het nieuwe geeft verwarring.
Voor balans is een team nodig.

Dit is een mooiere spreuk misschien?

Laten we het hypercalvinische water zuiveren maar het Kind behouden.
:)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door freek »

aritha schreef:Het oude geeft verstarring.
Het nieuwe geeft verwarring.
Voor balans is een team nodig.

Dit is een mooiere spreuk misschien?

Laten we het hypercalvinische water zuiveren maar het Kind behouden.
:)
:super
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
aritha schreef:Vlees gehoorzaam aan geest. Welke geest?
:?
De eenheid van Gods Geest en onze levengemaakte menselijke geest.
Ja, dat klinkt allemaal nogal filosofisch.
De Bijbel is daar heel nuchter in: die geeft ons concrete geboden, aan christenen dus.
Blijkbaar werkt het systeem van 'onze geest samen met Gods Geest' niet zo optimaal, dat we zonder richtlijnen kunnen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Grace »

aritha schreef:Ik ben aan het lezen bij/in George Zeller en raak een beetje in de war.
Hij zegt bijvoorbeeld dat Arthur Pink hierin dwaalt. We zijn niet meer onder de wet maar onder de genade.
Wie helpt?
David in Psalm 119:133 "Maak mijn voetstappen vast in Uw Woord, en laat geen ongerechtigheid over mij heersen."

Misschien is het een tip om persoonlijk een tijdje alleen nog maar de bijbel te lezen en als het gaat over dit thema: de Romeinenbrief. De Heilige Geest wil jou persoonlijk onderwijzen en leiden in deze heilgeheimen. Mensen spreken elkaar tegen, maar de Geest Zelf niet. Waarheden over de Waarheid zijn niet de Waarheid zelf.

Dat is de sleutel....
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Grace schreef:
aritha schreef:Ik ben aan het lezen bij/in George Zeller en raak een beetje in de war.
Hij zegt bijvoorbeeld dat Arthur Pink hierin dwaalt. We zijn niet meer onder de wet maar onder de genade.
Wie helpt?
David in Psalm 119:133 "Maak mijn voetstappen vast in Uw Woord, en laat geen ongerechtigheid over mij heersen."

Misschien is het een tip om persoonlijk een tijdje alleen nog maar de bijbel te lezen en als het gaat over dit thema: de Romeinenbrief. De Heilige Geest wil jou persoonlijk onderwijzen en leiden in deze heilgeheimen. Mensen spreken elkaar tegen, maar de Geest Zelf niet. Waarheden over de Waarheid zijn niet de Waarheid zelf.

Dat is de sleutel....
:) Dat is de sleutel.
Maar weet je... toch blijf ik naast mijn bijbel de Puriteinen lezen.
De rest laat ik liggen.
:livre
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Gian schreef:
aritha schreef:Ik vind deze uitspraak van Ryle mooi: Echte heiliging zal zich tonen in habitueel respect voor Gods wet en habituele inspanningen om te leven in gehoorzaamheid aan de wet als leefregel. De heilige Geest zal hem ( de gelovige) altijd leiden in de geestelijke toepassing van de wet bij het streven naar heiliging.'

Dit is niet hoe jij erover denkt dus?
Jawel, alleen heeft Ryle het wel over de wet van Christus. Gal 6 : 2 Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus. Dat is de leefregel, en niet de wet uit de 10 geboden om die te doen uit dankbaarheid. Dat is oud-testamentisch. Dat zijn verschillende wetten met verschillende doelen al komen ze wel in grote lijnen overeen (behalve het sabbats-gebod). De wet van Christus gaat dieper. Als je verslaafd ben aan Refoforum, en het houd je van God af, dan zegt de wet van Christus dat je niet zo veel moet forummen. Iemand die alcholist is geweest, moet zich niet in gevaar brengen door weer een paar biertjes te nemen. Terwijl een ander er geen enkel probleem mee heeft.
Psalm 119 moet je in onze nt-bedeling ook geestelijk lezen/zingen.
Ik denk dat ik verslaafd ben geraakt aan het Refoforum. :fi
Daarom moet ik niet zo veel forummen.
Al heb ik het over geestelijke dingen, het houdt me toch van God af.

Dank je wel dat je dat geschreven heb, Gian. Ik heb er deze week vaak aan gedacht.
En nu ga ik het in praktijk brengen.
::salut
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
aritha schreef:Ik vind deze uitspraak van Ryle mooi: Echte heiliging zal zich tonen in habitueel respect voor Gods wet en habituele inspanningen om te leven in gehoorzaamheid aan de wet als leefregel. De heilige Geest zal hem ( de gelovige) altijd leiden in de geestelijke toepassing van de wet bij het streven naar heiliging.'

Dit is niet hoe jij erover denkt dus?
Jawel, alleen heeft Ryle het wel over de wet van Christus. Gal 6 : 2 Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus. Dat is de leefregel, en niet de wet uit de 10 geboden om die te doen uit dankbaarheid. Dat is oud-testamentisch. Dat zijn verschillende wetten met verschillende doelen al komen ze wel in grote lijnen overeen (behalve het sabbats-gebod). De wet van Christus gaat dieper. Als je verslaafd ben aan Refoforum, en het houd je van God af, dan zegt de wet van Christus dat je niet zo veel moet forummen. Iemand die alcholist is geweest, moet zich niet in gevaar brengen door weer een paar biertjes te nemen. Terwijl een ander er geen enkel probleem mee heeft.
Psalm 119 moet je in onze nt-bedeling ook geestelijk lezen/zingen.
En toch ben ik het niet met je eens. Simpelweg omdat er in het NT ook niet zo wordt geredeneerd. Paulus heeft het over 'inzettingen' die hij heeft overgeleverd aan de Korinthërs. Hij noemt onbekommerd de geboden, zegt zelfs over het vijfde gebod, dat dit het eerste gebod is met een belofte, etc. etc.
De tien geboden afzetten tegen 'de wet van Christus', wat dan ook moge zijn, dat doet de Bijbel ook niet en dat moeten wij ook niet doen.
Ik kan met dit gefilosofeer niet uit de voeten. Dat is ook mijn bezwaar tegen Kohlbrugge.
Iets anders is het dat de wet van God in het OT een andere gedaante had dat in het NT. Daar was deze omkleed met veel uitwendige geboden en strakke ceremoniën; dát is in het NT anders geworden. Maar verder betreft het nog steeds concrete geboden, waaraan we ons te houden hebben, ook al heeft de Geest die geboden 'in ons hart' geschreven.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door memento »

Ligt de sleutel voor een christelijk leven op de berg Sinaï of op de berg Golgotha?
Ik zou zeggen: De sleutel voor het christelijke leven ligt in de wil van God, en het willen leven volgens Zijn wil. Dus: in de hele Schrift, niet alleen de wet (Sinai), en niet alleen het evangelie (Golgotha).
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:
aritha schreef:Vlees gehoorzaam aan geest. Welke geest?
:?
De eenheid van Gods Geest en onze levengemaakte menselijke geest.
Ja, dat klinkt allemaal nogal filosofisch.
Eze. 36:26 ...en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u....
Eze. 36:27 ...En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u
1 Cor.6:17 ...Maar die den Heere aanhangt, is één geest met Hem.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:
Gian schreef:De eenheid van Gods Geest en onze levengemaakte menselijke geest.
Ja, dat klinkt allemaal nogal filosofisch.
Eze. 36:26 ...en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u....
Eze. 36:27 ...En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u
1 Cor.6:17 ...Maar die den Heere aanhangt, is één geest met Hem.
Het klinkt filosofisch om uitsluitend van dááruit de heiligmaking te beredeneren, omdat de Bijbel ook gewoon heel concrete geboden en richtlijnen geeft.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Marnix »

Gelukkig is Gods Woord heerlijk praktisch. Er staan talloze concrete voorbeelden in van hoe dat "in een geest met Hem" praktisch gemaakt wordt. Gods Geest wil in ons wonen en in ons werken, ons veranderen. Wat de vruchten dan zijn is overal terug te vinden. Zie bijvoorbeeld Galaten 5 vanaf vers 13 over de vruchten van de Geest,, 1 korinthe 12 (bijzondere gaven) en 13: De hoogste weg, de liefde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:[quote="Afgewezen""]Ja, dat klinkt allemaal nogal filosofisch.
Eze. 36:26 ...en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u....
Eze. 36:27 ...En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u
1 Cor.6:17 ...Maar die den Heere aanhangt, is één geest met Hem.
Het klinkt filosofisch om uitsluitend van dááruit de heiligmaking te beredeneren, omdat de Bijbel ook gewoon heel concrete geboden en richtlijnen geeft.[/quote]

Mee eens.
Maar noem het dan niet de 10 geboden, want dat verwijst expliciet naar de wet van Mozes.
Waarom die in de kerk nog voorgelezen worden zondags snap ik niet. De 10 geboden voorlezen aan kinderen van God is mi fout en bovendien niet nodig.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Kaw »

Ben ik met Freek eens. Calvijn is zo gek nog niet. Er zijn enkel een klein aantal gekken die met Calvijn in de hand anderen gek hebben gemaakt, maar daarom is dat nog niet de schuld van Calvijn.

Edit: Oei, dit zweeft wat in de ruimte...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

freek schreef:Nogmaals, dit is geen verwijt richting jou Aritha, of richting Gian, maar gewoon een 'verzuchting' in het algemeen. Ik ben bang dat we met het hypercalvinistische badwater - al dan niet bewust - het gezond gereformeerde (en bijbelse) kind weggooien.
Wees niet bang, ik zie het niet als verwijt ;)
Ik wil alleen de gereformeerde belijdenis relativeren. Ik heb Calvijn en de gereformeerde belijdenis hoog staan. Dat hoeft helemaal niet te zeggen dat mijn mening gekopieerd moet zijn van de belijdenis. Behalve een paar lacunes geloof ik dat er een paar dingen uit verhouding zijn, en over een enkel dogma heb ik een heel andere visie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door freek »

Gian schreef:
freek schreef:Nogmaals, dit is geen verwijt richting jou Aritha, of richting Gian, maar gewoon een 'verzuchting' in het algemeen. Ik ben bang dat we met het hypercalvinistische badwater - al dan niet bewust - het gezond gereformeerde (en bijbelse) kind weggooien.
Wees niet bang, ik zie het niet als verwijt ;)
Ik wil alleen de gereformeerde belijdenis relativeren. Ik heb Calvijn en de gereformeerde belijdenis hoog staan. Dat hoeft helemaal niet te zeggen dat mijn mening gekopieerd moet zijn van de belijdenis. Behalve een paar lacunes geloof ik dat er een paar dingen uit verhouding zijn, en over een enkel dogma heb ik een heel andere visie.
Mee eens. Ik vind de gereformeerde traditie op sommige punten op z'n minst wat ongenuanceerd. Maar of zelfs die ongenuanceerdheden een groot kwaad zijn die je nauwelijks uit je botten kunt krijgen, betwijfel ik slechts. Daarom had/heb ik moeite met die uitspraak van AvdB. Maar goed, ontopic verder maar.
Plaats reactie