Waar ligt de sleutel?

Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Welke plaats heeft de Wet in de Heiliging?

Ligt de sleutel voor een christelijk leven op de berg Sinaï of op de berg Golgotha?

Ik ben aan het lezen bij/in George Zeller en raak een beetje in de war.
Hij zegt bijvoorbeeld dat Arthur Pink hierin dwaalt. We zijn niet meer onder de wet maar onder de genade.

Sta ik, als gelovige, onder de wet als leefregel.
Zeller zegt: nee: ik stierf aan de wet en ben nu gehuwd met een Ander.
Een liefdesrelatie dus en geen wetsrelatie.

Wie helpt?
Laatst gewijzigd door aritha op 03 jun 2008, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Daphne »

:offtopic Ik schrok al... wil Aritha op visite komen of wil je t gemakkelijk maken voor de medeboefrefoforummers? :offtopic
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Daphne schreef::offtopic Ik schrok al... wil Aritha op visite komen of wil je t gemakkelijk maken voor de medeboefrefoforummers? :offtopic
:)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

Ik ga voor Stanford. ;)

Met de wedergeboorte zijn we gestorven aan de mozaitische wet. Die heeft geen functie meer. Ook niet als leefregel of om te doen uit dankbaarheid. Dat kan niet meer.
De wil van God is in ons door Zijn Geest (in ons hart geschreven). We willen automatisch wat God wil. Ons lichaam, en ons verstand moet onderworpen zijn aan de vernieuwde wil. Dat lukt vaak niet, en is oorzaak van onze dagelijkse strijd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Maak je jezelf dan niet los van de gereformeerde theologie?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Auto »

Misschien draagt de volgende uitspraak mee die ik ooit gehoord heb, maar niet weet van wie die is

Zoek op Golgotha, wat de Sinai van u afeist!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

aritha schreef:Maak je jezelf dan niet los van de gereformeerde theologie?
Maybe
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Gian schreef:Ik ga voor Stanford. ;)

Met de wedergeboorte zijn we gestorven aan de mozaitische wet. Die heeft geen functie meer. Ook niet als leefregel of om te doen uit dankbaarheid. Dat kan niet meer.
De wil van God is in ons door Zijn Geest (in ons hart geschreven). We willen automatisch wat God wil. Ons lichaam, en ons verstand moet onderworpen zijn aan de vernieuwde wil. Dat lukt vaak niet, en is oorzaak van onze dagelijkse strijd.
Heb je daarom niet een leefregel nodig?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

aritha schreef:
Gian schreef:Ik ga voor Stanford. ;)

Met de wedergeboorte zijn we gestorven aan de mozaitische wet. Die heeft geen functie meer. Ook niet als leefregel of om te doen uit dankbaarheid. Dat kan niet meer.
De wil van God is in ons door Zijn Geest (in ons hart geschreven). We willen automatisch wat God wil. Ons lichaam, en ons verstand moet onderworpen zijn aan de vernieuwde wil. Dat lukt vaak niet, en is oorzaak van onze dagelijkse strijd.
Heb je daarom niet een leefregel nodig?
Die heb je in je hart Aritha! Je bent vernieuwd, dus je wandelt naar de Geest. Bij alles wat je doet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Afgewezen »

Tja, het is een beetje Kohlbrugge-achtig.
Vanavond werd aan tafel gelezen de tweede helft van Efeze 4. Daarin geeft de apostel Paulus allerlei vermaningen. Blijkbaar hebben we als christenen gewoon concrete richtlijnen nodig, ook al hebben we de Geest in ons hart.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Ik vind deze uitspraak van Ryle mooi: Echte heiliging zal zich tonen in habitueel respect voor Gods wet en habituele inspanningen om te leven in gehoorzaamheid aan de wet als leefregel. De heilige Geest zal hem ( de gelovige) altijd leiden in de geestelijke toepassing van de wet bij het streven naar heiliging.'

Dit is niet hoe jij erover denkt dus?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:Tja, het is een beetje Kohlbrugge-achtig.
Vanavond werd aan tafel gelezen de tweede helft van Efeze 4. Daarin geeft de apostel Paulus allerlei vermaningen. Blijkbaar hebben we als christenen gewoon concrete richtlijnen nodig, ook al hebben we de Geest in ons hart.
Vermaningen zijn iets anders als een wet. Paulus geeft adviezen, en vermaant Petrus als hij dwaalt. We zijn niet gebonden aan een wet, daar zijn we aan gestorven. God ziet ons als zondeloos. En als we zonde doen doven we de werking van de Geest waardoor we de vrede en gemeenschap met God missen. God laat ons aanmodderen tot we onze zonden weer belijden.
Als zondigen we en miljoen keer, als we voor de miljoenste keer onze zonde belijden zal God ons weer de vrede geven.
1Joh 1 : 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Gian »

aritha schreef:Ik vind deze uitspraak van Ryle mooi: Echte heiliging zal zich tonen in habitueel respect voor Gods wet en habituele inspanningen om te leven in gehoorzaamheid aan de wet als leefregel. De heilige Geest zal hem ( de gelovige) altijd leiden in de geestelijke toepassing van de wet bij het streven naar heiliging.'

Dit is niet hoe jij erover denkt dus?
Jawel, alleen heeft Ryle het wel over de wet van Christus. Gal 6 : 2 Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus. Dat is de leefregel, en niet de wet uit de 10 geboden om die te doen uit dankbaarheid. Dat is oud-testamentisch. Dat zijn verschillende wetten met verschillende doelen al komen ze wel in grote lijnen overeen (behalve het sabbats-gebod). De wet van Christus gaat dieper. Als je verslaafd ben aan Refoforum, en het houd je van God af, dan zegt de wet van Christus dat je niet zo veel moet forummen. Iemand die alcholist is geweest, moet zich niet in gevaar brengen door weer een paar biertjes te nemen. Terwijl een ander er geen enkel probleem mee heeft.
Psalm 119 moet je in onze nt-bedeling ook geestelijk lezen/zingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door Afgewezen »

@Gian, ik vind het nogal zweverig allemaal. Lees nou bijvoorbeeld eens dit:

Rom. 13:
8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.
11 En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is, dat wij nu uit den slaap opwaken; want de zaligheid is ons nu nader, dan toen wij eerst geloofd hebben.
12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.
13 Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid;
14 Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.

Paulus roept ons hier toch gewoon op tot het vervullen van de wet?
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ligt de sleutel?

Bericht door aritha »

Maar Christus is toch niet gekomen om de wet te ontbinden, maar om die te vervullen? Matth 5:17.
Plaats reactie