dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door jvdg »

Ik verwijt EHT zich niet meer verdiept te hebben in de postings in dit topic, maar mij moet ook van het hart dat de discutanten van EHT zich nogal arrogant/betweterig opstellen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Ik verwijt EHT zich niet meer verdiept te hebben in de postings in dit topic, maar mij moet ook van het hart dat de discutanten van EHT zich nogal arrogant/betweterig opstellen.
Mja, sommige posts vragen om zo'n reactie. :huhu
Maar we zullen ons matigen, jvdg.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ik verwijt EHT zich niet meer verdiept te hebben in de postings in dit topic, maar mij moet ook van het hart dat de discutanten van EHT zich nogal arrogant/betweterig opstellen.
Mja, sommige posts vragen om zo'n reactie. :huhu
Maar we zullen ons matigen, jvdg.
Dank je, jullie kennende was mijn opmerking eigenlijk overbodig.
EHT
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:53

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door EHT »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ik verwijt EHT zich niet meer verdiept te hebben in de postings in dit topic, maar mij moet ook van het hart dat de discutanten van EHT zich nogal arrogant/betweterig opstellen.
Mja, sommige posts vragen om zo'n reactie. :huhu
Maar we zullen ons matigen, jvdg.
Dank je, jullie kennende was mijn opmerking eigenlijk overbodig.

De reden dat ik off line was omdat ik wat aandacht aan mijn gezin wilde besteden.

En ik geef toe dat ik ook zeker heb nagedacht over hoe nu verder op het onderwerp.

En als ik dan de reacties terug lees over lesjes uit het hoofd leren en wat er daarna volgt dan mis ik toch wel erg de liefde naar elkaar en vroeg ik mij even af waar de onderlinge broederlijke ( sorry voor de dames maar ik bedoel ook jullie er mee) liefde is.

Maar goed ik houd het er maar op dat we allemaal een drukke week gehad hebben en wellicht aan een rustig weekend toe zijn.

Ik wil er graag met jullie over door praten en als dat wederzijds is dan zal ik dat later wel lezen.

Het discussiëren op een forum is nieuw voor me dat zal ik dan maar eerlijk bekennen. Mijn gedachten gaan vaak wat sneller dan mijn vingers (willen) kunnen typen dus vadaar wellicht dat ik wat onduidelijk ben. Waarvoor bij deze mijn excusses. Ik zal het in het vervolg beter onderwoorden brengen wat ik bedoel.

Een goedeavond allemaal en Gods zegen
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door freek »

Prima hoor EHT. Lees maar eens terug in dit topic. Daar heb ik al eens inhoudelijk gereageerd. En ook in andere topics over de doop.
Over dat lesje. Zo'n opmerking als 'de RK heeft in 400 na Chr. de doop ingesteld: dat hoor ik alle baptisten zeggen, terwijl deze bewering praktisch niet gestaafd kan worden met bewijsmateriaal. Kortom: een historische leugen. En die waardeer ik niet als argument.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Tiberius »

EHT schreef:En ik geef toe dat ik ook zeker heb nagedacht over hoe nu verder op het onderwerp.
Wordt bij jullie in de gemeente de Heidelberger Catechismus niet uitgelegd, met name vraag en antwoord 74?

Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Gian »

Als iets niet relevant is in een discussie met baptisten is het de HC
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
EHT
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:53

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door EHT »

Tiberius schreef:
EHT schreef:En ik geef toe dat ik ook zeker heb nagedacht over hoe nu verder op het onderwerp.
Wordt bij jullie in de gemeente de Heidelberger Catechismus niet uitgelegd, met name vraag en antwoord 74?

Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.

Ja zeker wordt die wel uit gelegd. Maar de HC is een boek geschreven naast de bijbel het is niet de bijbel zelf. En je ziet dat ook de HC dit niet kan onder bouwen met bijbel teksten. Freek zegt misschien terecht dat ik een punt uit de geschiedenis aanhaal die niet 100% waterdicht is. Maar dat geld dan voor beide partijen. Want is het niet zo dat de meeste mensen hier in dit topic die de kinderdoop willen verdedigen steeds de mening van anderen citeren. Calvijn Luther dominee die en dominee die. Toe gegeven ook ik heb Calvijn aangehaald meer uit het punt dat ook ik andere citaten van hem gelezen heb die een andere mening doen vermoeden. Wat ik probeer te zeggen is. Ga zelf de bijbel eens lezen en probeer dit eens niet te doen door onze reformatorische bril of lutherse of calvinistische. Maar met eigen ogen.

En lees alle onderwerpen die er staan over de doop. Je mag zelfs de teksten op zoeken die in het doop formulier staan. Laten we er dan verder over praten. Het mooie is dat als je het doopformulier voor de volwassendoop gaat lezen worden de zelfde bijbelversen aangehaald en blijken ze in eens wel te kloppen met wat er staat...

En Freek zegt terecht dat deze discussie al eeuwen lang aan de gang is en Nee ik probeer niet opnieuw inzichten kenbaar te maken als of ik ze voor het eerst ontdek heb. Maar wat ik me wel afvraag. Als de kinderdoop in de plaats gekomen is van de besnijdenis. Waar haal je van uit de bijbel dan de geloofsbelijdenis vandaan? Zou het niet kunnen zijn dat hem ook daar de moeilijkheid zit. Want als je die weg laat dan komt er volgens mij een leeg plek op het moment dat iemand zich bewust wordt van het feit dat hij Jezus nodig heeft zich bekeren moet en zijn leven moet veranderen.......Dus kom ik weer terug op de bijbel en laten we die volgen. Die is helder hoe het zit. Jezus heeft ons er toe op gedragen later heeft Paulus uitleg gegeven hoe het zit met de kinderen. Zou het geloven niet een stuk simpeleren zijn. Zonder al die eigen bedachte wetjes en regeltjes.

En het geloof wordt er nooit simpeler op want hoe verder je komt in je kennis van de schrift hoe meer je tot de ontdekking komt dat we veel verkeerd doen en nog meer moeten veranderen willen we op Jezus lijken. Maar je snapt mijn punt hoop ik wel.

En ik wil helemaal niet zeggen dat Luther en Calvijn geen verstand van zaken hebben. Sterker nog het waren zeer wijze mannen die ook hun hele leven opzoek geweest zijn naar de waarheid hoe ze op Jezus konden gaan lijken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Tiberius »

EHT schreef:Maar je snapt mijn punt hoop ik wel.
Om eerlijk te zijn niet, nee.
Want je zegt, dat de HC geen onderbouwing vanuit de Bijbel geeft. Maar neem je de verwijsteksten er dan niet bij?
Overigens is er ergens hier op het forum een topic over de kinderdoop verus volwassendoop, waar een en ander heel duidelijk uitgelegd wordt. Het heeft de ietwat merkwaardige titel "De gezonde kinderdoop" en je kan het hier vinden.

@Gian: de HC is misschien niet gezaghebbend in een discussie met baptisten, maar het geeft wel de Bijbelse lijn aan. Die hoeven we dus alleen maar na te spreken (of in mijn geval: copy+paste). Dat scheelt een hoop uitzoekwerk. ;)
EHT
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:53

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door EHT »

Tiberius schreef:
EHT schreef:Maar je snapt mijn punt hoop ik wel.
Om eerlijk te zijn niet, nee.
Want je zegt, dat de HC geen onderbouwing vanuit de Bijbel geeft. Maar neem je de verwijsteksten er dan niet bij?
Overigens is er ergens hier op het forum een topic over de kinderdoop verus volwassendoop, waar een en ander heel duidelijk uitgelegd wordt. Het heeft de ietwat merkwaardige titel "De gezonde kinderdoop" en je kan het hier vinden.

Laten we deze topic dan maar sluiten!?!?!?

@Gian: de HC is misschien niet gezaghebbend in een discussie met baptisten, maar het geeft wel de Bijbelse lijn aan. Die hoeven we dus alleen maar na te spreken (of in mijn geval: copy+paste). Dat scheelt een hoop uitzoekwerk. ;)
Noem de teksten dan eens die staan bij vr 74 van de HC

Weet je wat me veel beter lijkt. Laat jij je kinderen dopen en probeer ze groot te brengen volgens God woord dan doe ik dat ook. Want volgens mij is de doop niet zalig makend en geeft het geen vrij brief voor de hemel. Dus laten we het maar rusten en laten we op zoek gaan naar onderwerpen die wel van belang zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Tiberius »

De sacramenten, zowel Heilige Doop als het Heilige Avondmaal, zijn tekenen en zegelen van Gods verbond.
In Zijn neerbuigende goedheid wil Hij die ons als troost aanreiken om het geloof te versterken.

Het is dan een beetje jammer om die troost te versmaden omdat ze toch niet zaligmakend zijn.

Overigens voor de goede orde: ik ben niet begonnen om de kinderdoop ter discussie te stellen, maar wilde antwoord geven op wat vragen van jouw kant.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Afgewezen »

Beste EHT,

Je doorspekt je posts met aannames die de discussie vertroebelen en die ook je opponenten geen recht doen.
Hier een reactie mijnerzijds en ik zal het meteen aangeven wanneer ik vind dat je mensen iets aanwrijft zonder dat daar grond voor is.
EHT schreef:Want is het niet zo dat de meeste mensen hier in dit topic die de kinderdoop willen verdedigen steeds de mening van anderen citeren. Calvijn Luther dominee die en dominee die.
Ik heb mij steeds beroepen op de Bijbel. Je gaat op mijn posts echter niet in.
EHT schreef: Toe gegeven ook ik heb Calvijn aangehaald meer uit het punt dat ook ik andere citaten van hem gelezen heb die een andere mening doen vermoeden.
Ik weet niet waar jij het citaat van Calvijn vandaan hebt, maar het lijkt erop of je niet zijn commentaar zelf hebt geraadpleegd. Want dan zou het lezen van de volgende zin ná het citaat je meteen uit de droom hebben geholpen. Calvijn gaat namelijk uitleggen waarom de wederdopers volgens hem tóch geen gelijk hebben!
EHT schreef: Wat ik probeer te zeggen is. Ga zelf de bijbel eens lezen en probeer dit eens niet te doen door onze reformatorische bril of lutherse of calvinistische. Maar met eigen ogen.
Deze aansporing heeft het gros van de RF'ers niet nodig. Waarom zeg je zoiets?
EHT schreef:En lees alle onderwerpen die er staan over de doop. Je mag zelfs de teksten op zoeken die in het doop formulier staan. Laten we er dan verder over praten. Het mooie is dat als je het doopformulier voor de volwassendoop gaat lezen worden de zelfde bijbelversen aangehaald en blijken ze in eens wel te kloppen met wat er staat...
Echt EHT, de mensen die hier hun mening geven, zijn zelf ook nog wel wat mans.
EHT schreef:En Freek zegt terecht dat deze discussie al eeuwen lang aan de gang is en Nee ik probeer niet opnieuw inzichten kenbaar te maken als of ik ze voor het eerst ontdek heb.
Prima. Maar kom dan niet met opmerkingen in de trant van "als de dominees het toe moesten geven, zijn ze hun salaris kwijt". Alsof er één groot kerkelijk complot aan de gang is en EHT ons de ogen komt openen!
EHT schreef:Maar wat ik me wel afvraag. Als de kinderdoop in de plaats gekomen is van de besnijdenis. Waar haal je van uit de bijbel dan de geloofsbelijdenis vandaan? Zou het niet kunnen zijn dat hem ook daar de moeilijkheid zit. Want als je die weg laat dan komt er volgens mij een leeg plek op het moment dat iemand zich bewust wordt van het feit dat hij Jezus nodig heeft zich bekeren moet en zijn leven moet veranderen.......Dus kom ik weer terug op de bijbel en laten we die volgen. Die is helder hoe het zit. Jezus heeft ons er toe op gedragen later heeft Paulus uitleg gegeven hoe het zit met de kinderen. Zou het geloven niet een stuk simpeleren zijn. Zonder al die eigen bedachte wetjes en regeltjes.
Hier gaat inderdaad de discussie over, die overigens al vele malen op dit forum is gevoerd. Die laatste zin is ook weer suggestief en veroordelend. Waarom je tegenstander aanpraten dat die eigen bedachte wetjes en regeltjes heeft? Waarom er niet van uitgaan dat die ander zich óók op de Bijbel wil baseren, net zo goed als jij dat wilt? Of denk je dat jij de enige bent die de Bijbel nu echt eens goed en onbevangen leest?
EHT schreef:En het geloof wordt er nooit simpeler op want hoe verder je komt in je kennis van de schrift hoe meer je tot de ontdekking komt dat we veel verkeerd doen en nog meer moeten veranderen willen we op Jezus lijken. Maar je snapt mijn punt hoop ik wel.
Als je je punt onderbouwt met argumenten, dan ben ik bereid erop in te gaan, zoals ik trouwens ook al gedaan heb.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 06 sep 2008, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
EHT
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:53

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door EHT »

Ik ben het helemaal met je eens.

Maar leg mij dan eens uit wat de bedoeling van deze topic dan is?

Willen we hier ons ze meningen uit een zetten?

Willen we voor eens en vooral tijd de discussie uit praten aangaande kinderdoop vs geloofsdoop?

Of gaan we van onze persoonlijke ervaringen getuigen en God loven en prijzen voor de grote dingen die hij in ons leven gedaan heeft.

Want volgens mij kun je deze topic nog 500 pagina's lang maken of desnoods 5000 pagina's we blijven elkaar bestoken met punten waarmee we onze overtuiging denken te kunnen staven.

En ik ben volgens mij niet de enige die zich daar schuldig aan maakt.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Ariene »

Zullen we de zegen van het gedoopt zijn als kind eens behandelen?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: dat ik gedoopt ben, zegt me zo weinig...

Bericht door Afgewezen »

EHT schreef:Ik ben het helemaal met je eens.

Maar leg mij dan eens uit wat de bedoeling van deze topic dan is?

Willen we hier ons ze meningen uit een zetten?

Willen we voor eens en vooral tijd de discussie uit praten aangaande kinderdoop vs geloofsdoop?
Dat zal niet lukken. Maar het is boeiend om de argumenten over en weer te horen.
EHT schreef:Of gaan we van onze persoonlijke ervaringen getuigen en God loven en prijzen voor de grote dingen die hij in ons leven gedaan heeft.
Dat is volgens mij niet de bedoeling van een discussieforum. Maar dat mag zeker tussen de regels doorklinken.
EHT schreef:Want volgens mij kun je deze topic nog 500 pagina's lang maken of desnoods 5000 pagina's we blijven elkaar bestoken met punten waarmee we onze overtuiging denken te kunnen staven.
Klopt. Daar is het een discussieforum voor.
EHT schreef:En ik ben volgens mij niet de enige die zich daar schuldig aan maakt.
Heeft niets met schuld te maken.
Plaats reactie