Ariene schreef:Zullen we de zegen van het gedoopt zijn als kind eens behandelen?
Laten we dat maar eens behandelen dan. Want volgens mij zitten we dan aardig dicht bij de titel van deze topic.
Ariene schreef:Zullen we de zegen van het gedoopt zijn als kind eens behandelen?
Ik zou hier nog even op terug komen. Volgens hang jij de strikt-letterlijke uitleg aan van dit bijbelgedeelte. Ik geloof echter niet dat dit de juiste uitleg is. Althans, het levert op zijn minst enkele problemen op. Paulus is in dit gedeelte, vanaf hoofdstuk vijf, bezig met een verhandeling over iets dat al lange tijd geleden plaatsvond, namelijk Jezus' dood aan het Kruis en zijn leven door de Opstanding. Toen de gemeente van Rome er nog niet eens was, vond dit heilsfeit al plaats. Toch zegt Paulus dat deze gemeente tóén al met Hem gestorven, begraven en opgewekt is. Dat maakt het toepassen van een chronologisch verband tussen geloof en doop meteen al lastig. Niet in de eerste plaats geldt ons geloof, maar Jezus' dood en begrafenis en opstanding, waar Paulus' lezers in mogen delen, en waar hij hen op wijst. Terwijl er onder zijn lezers mensen zaten die meenden dat ze wel raak kunnen leven, omdat de genade toch overvloedig is. Bepaald geen vruchten van werkelijk gestorven zijn aan de zonde. Toch worden deze mensen aangesproken op hun doop en de werkelijkheid die de doop uitbeeld. Terwijl je juist zou zeggen, dat deze mensen - met deze opvattingen - nog helemaal niet aan de zonde gestorven zijn en nog helemaal niet gedoopt hadden mogen worden. Als Paulus zó spreekt tot zúlke mensen, dan zou het merkwaardig zijn dat hij niet zó zou spreken tot kinderen. Want kinderen zijn net zo goed leden van de Gemeente.Grace schreef:Ik bedoelde echter vanuit Rom 6. De 'geloofsdopers' zien de doop niet als een pleitgrond of teken van verbond, maar als een begrafenis en bede van een goed geweten. De oude mens sterft met Christus aan het kruis, wordt met Christus begraven en staat met Hem op in een nieuw leven. Door het geloof sterft de oude mens met Christus.freek schreef: ??
Ook baby's zijn toch 'van nature' geestelijk dood?
In dat kader: alleen gestorven mensen worden begraven.
Die tegenstelling klopt niet. Je gaat nu uit van de mens. Begin met de vraag wat de doop inhoudt. Dus bij de zegen van het gedoopt zijn, en dan niet alleen als kind. Daarna kun je je afvragen wat rijker is: vanaf het begin gedoopt zijn of later, als volwassene.Jacobse schreef:Door/via de ouders gedoopt als kind, en op (jong)volwassenleeftijd de ( niet in de Bijbel genoemde ) belijdenis gedaan hebben in de kerk; tegenover belijdenis doen door doop door onderdompeling als volwassene in het bijzonder in het licht van Romeinen 6. Met Christus begraven door de dood in de doop. Volwassendoop werd aangehangen onder meer door John Bunyan, en ook door Spurgeon.
Thomas