Gods hoogste doel: Eigen eer.

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:
Jongere schreef:Ik las vandaag een tekst uit Handelingen die me een beetje deed glimlachen. Zo nuchter gaat de Bijbel dus blijkbaar om met uitverkiezing.

Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Eerlijk gezegd begrijp ik jouw glimlach niet zo goed.
Deze tekst houdt toch tevens in dat er ook ongelovigen bleven die niet waren geordineerd.
Ja, ik besef dat een glimlach een beetje vreemd is en zo'n blijde lach was het nu ook weer niet. Maar deze tekst laat wel heel stellig en vooral ook nuchter zien dat het gaat om Gods plan met de wereld, niet om onze gedachten en onze (zendings)plannen. Mijn glimlach was om het feit dat het mooi is om dat zelfs in een tekst als deze te zien.

Ook een beetje in de lijn van dit topic, die 'Revival Hymn' (film met citaten van opwekkingspredikers) laat ook ergens middenin de film iets moois zien over dit onderwerp. Als je met deze vraag zit kan het mooi zijn om dat deel te kijken, zoals gezegd volgens mij op de helft - een predikant die verteld met welke intenties hij naar Afrika ging en hoe hij op die intenties terug moest komen.
http://www.godtube.com/view_video.php?v ... 62b912c3bd

Edit: het is vanaf minuut 17, waar wordt beweerd dat humanisme (hier=zelfzucht/menslievendheid) meer in de mens zit ingebakken dan we zouden denken.
Plaats reactie