Gods hoogste doel: Eigen eer.

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Marnix »

Mariaa schreef:
Rens schreef:ik kan me die gedachte wel deels indenken.......
Ik niet deels, maar volkomen.
Ik kan proberen om het uit m'n hoofd te zetten, omdat ik weet hoe godslasterlijk zulke gedachten zijn. Maar het is tenslotte wat wij leren! Op de vraag hoe het kan dat mensen verloren gaan als God liefde is, wordt geantwoord: 'Gods eer gaat boven die van de mens'. Is dat liefde??

Ja, ik weet het.. Dit moet je bij God laten. Maar ik krijg ze niet uit m'n hoofd. :banghead
God is uit op ons geluk, zoals Volgeling ook al zei. En daardoor ontvangt Hij eer. Als we echt gelukkig zijn eren we Hem. Die twee dingen zijn dus helemaal niet met elkaar in strijd.

Dat er mensen verloren gaan is niet omdat God aan nog meer eer wil komen ofzo. Mensen gaan juist verloren omdat ze zijn liefde en het ware geluk afwijzen. Het antwoord "Gods eer gaat boven die van een mens" (kortom: Hij laat mensen verloren gaan om extra eer te ontvangen) is dus in dit verband totaal geen goed antwoord. God laat geen mensen verloren gaan, mensen gaan om hun eigen keuze verloren. De Bijbel zegt zelfs dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Je moet dit dus niet aan God wijten maar aan de mensen. Het enige wat gebeurt is dat hun keuze tegen God definitief wordt in een eeuwig "leven" zonder Hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Mariaa »

Maar dat vlesen hart uit het vers uit Ezechiel dat ik citeerde, waarom plaatst God dat wel in de ene en niet in de andere?

En behalve die vraag waarom niet alle mensen behouden worden, wordt er ook een volgende vraag geleerd:
Heeft God de val besloten? Antwoord: Ja, God heeft de val besloten, maar de mens is zélf gevallen, want hij had de mogelijkheid om dat niet te doen.

Dat zou dus betekenen dat God handelde als David met Uria handelde. Door hem op zo'n plek te zetten, dan zou hij eigenlijk niet anders dan gedood worden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door freek »

Tjonge, wat kwellen jullie jezelf met al deze vragen. Gods eigen eer en intense liefde voor het verloren menselijke geslacht sluiten elkaar niet uit maar in. De uitdrukking dat het God niet in de eerste plaats te doen is om het behoud van mensen maar om Zijn eigen eer is daarom ook een 'contradictio in terminis'. Dat geldt ook voor de veelgehoorde voorwaarde dat je 'eerst Gods eer liever moet krijgen dan je eigen zalidgheid'. Heel de bijbel door blijkt dat Gods hoogste eer tot uitdrukking komt in het omzien naar mensen. Dat Hij het niet óm ons doet is daarbij evident, want hij neemt inderdaad redenen uit Zichzelf. Je gaat verloren omdat je Gods hoogste eer, namelijk jouw redding, niet zoekt maar veracht. In dit licht is het zelfs begrijpelijk om te zeggen dat zelfs het verloren gaan van mensen Gods eer dient. Je gaat alleen maar verloren omdat je God die liefde is, afwijst. Omdat je Zijn liefde niet nodig hebt (denkt te hebben).
En als je er echt niet uitkomt, bedenk dan dit: "Mijn gedachten zijn hoger dan uw gedachten, spreekt de Heere".
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Kaw »

freek schreef:Tjonge, wat kwellen jullie jezelf met al deze vragen. Gods eigen eer en intense liefde voor het verloren menselijke geslacht sluiten elkaar niet uit maar in. De uitdrukking dat het God niet in de eerste plaats te doen is om het behoud van mensen maar om Zijn eigen eer is daarom ook een 'contradictio in terminis'. Dat geldt ook voor de veelgehoorde voorwaarde dat je 'eerst Gods eer liever moet krijgen dan je eigen zalidgheid'. Heel de bijbel door blijkt dat Gods hoogste eer tot uitdrukking komt in het omzien naar mensen. Dat Hij het niet óm ons doet is daarbij evident, want hij neemt inderdaad redenen uit Zichzelf. Je gaat verloren omdat je Gods hoogste eer, namelijk jouw redding, niet zoekt maar veracht. In dit licht is het zelfs begrijpelijk om te zeggen dat zelfs het verloren gaan van mensen Gods eer dient. Je gaat alleen maar verloren omdat je God die liefde is, afwijst. Omdat je Zijn liefde niet nodig hebt (denkt te hebben).
En als je er echt niet uitkomt, bedenk dan dit: "Mijn gedachten zijn hoger dan uw gedachten, spreekt de Heere".
Mooi gesproken.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Sola Scriptura »

Lol, als kind dacht ik; iedereen is egoistisch, ook God want die doet ook alles omdat Hij het wilt voor Zijn eigen redenen en (uiteindelijk) plezier.

Ik denk dat het citaat uit jesaja, over hoe Gods wegen/gedachten hoger zijn de perfecte verwijzing is. Ook paulus waarschuwt de romeinse christenen dat ze niet op hun eigen inzicht moeten vertrouwen.

Mooi gesproken broeder Freek.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Marnix »

Mariaa, de mens had een vrije wil in het paradijs. Je kan de zondeval dus nooit wijten aan een besluit van God. De mens kon kiezen en werd daarbij niet door een al eerder genomen besluit beinvloed. En dan is de zondeval niet de schuld van God maar van mensen.

En de Bijbel staat vol van de nodiging tot het heil voor iedereen. Je kan later nooit zeggen: Ik kon niet. Alleen het verwijt krijgen: Je wilde niet.

Freek, mooi gesproken. Overigens wel goed om te beseffen wat er voor dat vers uit Jesaja staat. Het is 1 grote nodiging tot het heil, aan allen:

55 Uitnodiging tot het heil des HEREN
1 O, alle dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet; ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk. 2 Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? Hoort aandachtig naar Mij, opdat gij het goede eet en uw ziel zich in overvloed verlustige. 3 Neigt uw oor en komt tot Mij; hoort, opdat uw ziel leve; Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten: de betrouwbare genadebewijzen van David.
4 Zie, Ik heb hem tot een getuige voor de natiën gesteld, tot een vorst en gebieder der natiën. 5 Zie, een volk dat gij niet kendet, zult gij roepen, en een volk dat u niet kende, zal tot u snellen ter wille van de HERE, uw God, en van de Heilige Israëls, omdat Hij u verheerlijkt heeft.
6 Zoekt de HERE, terwijl Hij Zich laat vinden; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. 7 De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de HERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen – en tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig. 8 Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des HEREN. 9 Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Sola Scriptura »

Het is 1 grote nodiging tot het heil, aan allen:
Dat denk ik ook.
Al zijn er andere interpretatie`s
Gezien de context kan het ook alleen Zijn volk israel zijn dat Hij terug roept.
En het vreemde volk, de christenen, zijn niet beter of een ander verbond (rom 11) we zijn in het oude verbond ge-ent.
Er valt dus veel te zeggen over dit hoofdstuk als het gaat om hermeneutiek.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Marnix »

Sola Scriptura schreef:
Het is 1 grote nodiging tot het heil, aan allen:
Dat denk ik ook.
Al zijn er andere interpretatie`s
Gezien de context kan het ook alleen Zijn volk israel zijn dat Hij terug roept.
En het vreemde volk, de christenen, zijn niet beter of een ander verbond (rom 11) we zijn in het oude verbond ge-ent.
Er valt dus veel te zeggen over dit hoofdstuk als het gaat om hermeneutiek.
Oke, maar dat gaat nu sowieso niet meer op. De oproep die toen voor Israel gold geld nu sowieso voor allen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Sola Scriptura »

Marnix schreef:
Sola Scriptura schreef:
Het is 1 grote nodiging tot het heil, aan allen:
Dat denk ik ook.
Al zijn er andere interpretatie`s
Gezien de context kan het ook alleen Zijn volk israel zijn dat Hij terug roept.
En het vreemde volk, de christenen, zijn niet beter of een ander verbond (rom 11) we zijn in het oude verbond ge-ent.
Er valt dus veel te zeggen over dit hoofdstuk als het gaat om hermeneutiek.
Oke, maar dat gaat nu sowieso niet meer op. De oproep die toen voor Israel gold geld nu sowieso voor allen.
hoe zie je deze tekst in dat licht? :

mat 22:

14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Marnix »

Zoals het daar ook staat. Jezus vertelt daar over een bruiloftsfeest waarvoor allerlei mensen genodigd zijn, die het vervolgens laten afweten. Ze hebben wel betere dingen te doen. En er komt iemand die geen bruiloftskleed aan heeft, die wel van het feest wil profiteren maar zich er helemaal niet op voorbereid heeft. En dan zegt Jezus: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Matthew Henry zegt hierover onder andere:

Now, 1. The guests are called, bidden to the wedding. All that are within hearing of the joyful sound of the gospel, to them is the word of this invitation sent. The servants that bring the invitation do not set down their names in a paper; there is no occasion for that, since none are excluded but those that exclude themselves. Those that are bidden to the dinner are bidden to the wedding; for all that partake of gospel privileges are to give a due and respectful attendance on the Lord Jesus, as the faithful friends and humble servants of the Bridegroom. They are bidden to the wedding, that they may go forth to meet the bridegroom; for it is the Father's will that all men should honour the Son.

(...)

Lastly, The parable is concluded with that remarkable saying which we had before (ch. xx. 16), Many are called, but few are chosen, v. 14. Of the many that are called to the wedding feast, if you set aside all those as unchosen that make light of it, and avowedly prefer other things before it; if then you set aside all that make a profession of religion, but the temper of whose spirits and the tenour of whose conversation are a constant contradiction to it; if you set aside all the profane, and all the hypocritical, you will find that they are few, very few, that are chosen; many called to the wedding feast, but few chosen to the wedding garment, that is, to salvation, by sanctification of the Spirit. This is the strait gate, and narrow way, which few find.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Jongere »

Ik las vandaag een tekst uit Handelingen die me een beetje deed glimlachen. Zo nuchter gaat de Bijbel dus blijkbaar om met uitverkiezing.

Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Sola Scriptura »

ja, dat is 1 van de verzen die me deed/doet twijfelen aan de vanzelfsprekendheid dat iemand gered zal worden als ze maar zelf de keuze maken voor God.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Ik las vandaag een tekst uit Handelingen die me een beetje deed glimlachen. Zo nuchter gaat de Bijbel dus blijkbaar om met uitverkiezing.

Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Eerlijk gezegd begrijp ik jouw glimlach niet zo goed.
Deze tekst houdt toch tevens in dat er ook ongelovigen bleven die niet waren geordineerd.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:
Jongere schreef:Ik las vandaag een tekst uit Handelingen die me een beetje deed glimlachen. Zo nuchter gaat de Bijbel dus blijkbaar om met uitverkiezing.

Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Eerlijk gezegd begrijp ik jouw glimlach niet zo goed.
Deze tekst houdt toch tevens in dat er ook ongelovigen bleven die niet waren geordineerd.
dat waren dan waarschijnlijk de heidenen die het niet hadden gehoord!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
jvdg schreef:
Jongere schreef:Ik las vandaag een tekst uit Handelingen die me een beetje deed glimlachen. Zo nuchter gaat de Bijbel dus blijkbaar om met uitverkiezing.

Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Eerlijk gezegd begrijp ik jouw glimlach niet zo goed.
Deze tekst houdt toch tevens in dat er ook ongelovigen bleven die niet waren geordineerd.
dat waren dan waarschijnlijk de heidenen die het niet hadden gehoord!
Maar het ging me in dit verband om de glimlach.
Vanwaar?
Plaats reactie