Gods hoogste doel: Eigen eer.

Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door aritha »

God wil Zichzelf verheerlijken.

Is zo'n gedachte niet God-onwaardig?
Is het niet heel zelfzuchtig voor een God die moreel volmaakt is en die liefde is? Gods hoogste doel: de eigen eer?

Dit is geen vraag van mezelf maar ik kwam het in een boekje tegen en ben benieuwd wat jullie van deze vraagstelling vinden.
Misschien heeft er iemand een antwoord?
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door judith »

aritha schreef:God wil Zichzelf verheerlijken.

Is zo'n gedachte niet God-onwaardig?
Is het niet heel zelfzuchtig voor een God die moreel volmaakt is en die liefde is? Gods hoogste doel: de eigen eer?

Dit is geen vraag van mezelf maar ik kwam het in een boekje tegen en ben benieuwd wat jullie van deze vraagstelling vinden.
Misschien heeft er iemand een antwoord?
Ik snap het niet echt dit?! ;(
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door aritha »

judith schreef:
aritha schreef:God wil Zichzelf verheerlijken.

Is zo'n gedachte niet God-onwaardig?
Is het niet heel zelfzuchtig voor een God die moreel volmaakt is en die liefde is? Gods hoogste doel: de eigen eer?

Dit is geen vraag van mezelf maar ik kwam het in een boekje tegen en ben benieuwd wat jullie van deze vraagstelling vinden.
Misschien heeft er iemand een antwoord?
Ik snap het niet echt dit?! ;(
Vergeet het dan maar. :)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Rens »

ik kan me die gedachte wel deels indenken.......

als een mens voor eigen eer gaat, dan wordt er in onze kringen "schande van gesproken" want alléén God komt alle eer toe.....dus de gedachte dat God uitgaat van alléén Zijn eer dan kan ik me de genoemde gedachte wel indenken.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door J.C. Philpot »

He verschil tussen God en ons is dat God recht heeft op Zijn eer. Hij is de eerste, de allerhoogste, de schepper aller dingen, volmaakt rechtvaardig en liefde. Als God Zijn Eigen eer op het oog heeft is dat ook goed, want Hij heeft daar recht op en die eer komt Hem ook toe.

Hoe anders is dat bij ons mensen. Wij hebben alles verbeurt, en elke ademtocht is een wonder van God's genade. Daarom is het wel goed dat God Zijn eigen eer op het oog heeft, en niet goed als wij onze eigen eer op het oog hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Hendrikus »

aritha schreef:God wil Zichzelf verheerlijken.

Is zo'n gedachte niet God-onwaardig?
Dat krijg je als je met menselijke maatstaven naar God gaat kijken. Dan lijkt zoiets ongerijmd.

Probeer God God te laten. Hij gaat ons verstand te boven.
Prakkizeren over dit soort vragen is jammer van je tijd.
~~Soli Deo Gloria~~
volgeling
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 aug 2005, 16:31
Contacteer:

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door volgeling »

Als God niet uit zou zijn op zijn eigen eer, maar bijv. op onze eer, dan zou Hij afgoderij plegen. Dat is echter onmogelijk, want dan zou Hij ophouden God te zijn. Als dat zou gebeuren, hebben wij geen hoop. Hoe zou Degene die het meest te waarderen is, niet volmaakt gewaardeerd worden?

Er is niemand meer te waarderen dan God. Er is niets of niemand te vergelijken met Hem. Juist daarom moet God gericht zijn op zichzelf, op zijn eigen heerlijkheid. Maar daarin is God niet zelfzuchtig. Nee, Hij is zo volmaakt, zo vol liefde en heiligheid, dat Hij zich oneindig en volmaakt verheugd in zijn heerlijkheid. Juist daarom is God Drie-enig. Zo verheugt Hij zich in zijn eigen heerlijkheid, die Hij volmaakt weerspiegeld ziet in zijn Zoon, die 'het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid' is (Heb. 1:3). Er stroomt volmaakte liefde en vreugde in de Godheid tussen de Vader en de Zoon en de Geest.

God is echter zo vol liefde en vreugde en heerlijkheid, dat Hij die wil delen. Daarom heeft Hij de schepping gemaakt, daarom heeft Hij de mens gemaakt als beelddrager van Hem. Dat is ook zijn doel met de verlossing. In dat alles Zijn heerlijkheid tonen en verheerlijkt worden is zijn hoogste doel.

Uiteindelijk is dat ook het beste voor de mens. De mens is bedoeld om God te eren. Dat gaat niet zonder vreugde en liefde voor God. Gods heerlijkheid is dus uiteindelijk onze vreugde en ons geluk.

Als je hier meer over wilt lezen, lees dan eens Verlangen naar God of De vreugde van God, van John Piper.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Kaw »

God is geen narcist. God heeft Zijn Zoon niet gegeven omdat Hij Zichzelf lief heeft, maar omdat Hij de wereld lief heeft. We verwarren het begrip dat God redenen neemt uit Zichzelf om de wereld lief te hebben met de kromme gedachte dat God dan niet ons maar Zichzelf op het oog heeft. Gezien het onmetelijke Offer lijkt me die gedachte tegen blasfemie aan zitten en een kromme vorm van rechtzinnigheid.

Bewijs van Gods handelen in die richting kun je vinden in Deuteronomium:
6 Want gij zijt een heilig volk den HEERE, uw God; u heeft de HEERE, uw God, verkoren, dat gij Hem tot een volk des eigendoms zoudt zijn uit alle volken, die op den aardbodem zijn.
7 De HEERE heeft geen lust tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.

Dus redeneerd men dat het niet uit liefde ging, maar om Gods eigen eer, maar dan! 1 regeltje verder...
8 Maar omdat de HEERE ulieden liefhad, en opdat Hij hield den eed, dien Hij uw vaderen gezworen had, heeft u de HEERE met een sterke hand uitgevoerd, en heeft u verlost uit het diensthuis, uit de hand van Farao, koning van Egypte.

Dan zien we de liefde van God voor Zijn volk en een God die Zich strikt houdt aan Zijn beloften.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
aritha schreef:God wil Zichzelf verheerlijken.

Is zo'n gedachte niet God-onwaardig?
Dat krijg je als je met menselijke maatstaven naar God gaat kijken. Dan lijkt zoiets ongerijmd.

Probeer God God te laten. Hij gaat ons verstand te boven.
Prakkizeren over dit soort vragen is jammer van je tijd.
Houd het daarom maar bij Soli Deo Gloria, toch?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
aritha schreef:God wil Zichzelf verheerlijken.

Is zo'n gedachte niet God-onwaardig?
Dat krijg je als je met menselijke maatstaven naar God gaat kijken. Dan lijkt zoiets ongerijmd.

Probeer God God te laten. Hij gaat ons verstand te boven.
Prakkizeren over dit soort vragen is jammer van je tijd.
Ik denk dat dat wel meevalt. Als God alles zou doen en laten gebeuren om er slechts zelf beter van te worden zou dat inderdaad vreemd zijn. Maar als een koning Nederland fantastisch zou regeren zouden we die koning tot ook prijzen als een voortreffelijke koning? God verdient die eer om wat Hij doet.

Daarnaast is God niet alleen koning maar ook een liefdevolle vader, en worden we zelfs vergeleken met een bruid. Er is dus sprake van liefde. God vraagt niet om een afstandelijke lofprijzing van een koning die dat nou eenmaal eist. Hij houdt van ons en wil die liefde beantwoord hebben. Hij kan het niet uitstaan als we onze liefde aan andere goden geven. Hij houdt van ons en geeft ons alles. Is het dan egoistisch als Hij om wederzijdse liefde vraagt? Als je partner die van je houdt vraagt: "Hou je van me?" denk je dan: Nounou, jij bent veeleisend en egoistisch? Natuurlijk niet. God, de koning der koningen, die ons genadig is en geeft waar we totaal geen recht op hebben vraagt dat aan ons. Is het dan vreemd dat we Hem met heel ons hebben en houden prijzen en aanbidden om wie Hij is? Dat heeft toch niets met egoisme te maken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Jongere »

aritha schreef:Is zo'n gedachte niet God-onwaardig?
Is het niet heel zelfzuchtig voor een God die moreel volmaakt is en die liefde is? Gods hoogste doel: de eigen eer?
Volgeling heeft het denk ik al vrij duidelijk uitgelegd. Het feit dat wij zelfzucht als iets 'fouts' bestempelen komt omdat het voor de mens geen goede eigenschap is. En het is voor de mens geen goede eigenschap, omdat die ondergeschikt is aan God (als schepsel van hem) en daarom niet zelfzuchtig moet zijn maar Godzuchtig (waaruit naastenliefde voortvloeit).
Voor God bestaat er geen negatieve kant aan het woord zelfzucht - omdat Hij alles is. Maar desondanks is Hij niet alleen alles gebleven maar ook: alles in allen (Korinthe) wat Christus ook is (Kolossensen). Misschien wel vanwege de gedachte die vanuit de filosofie wordt geopperd - omdat Hij anders Zijn deugd van liefde niet volmaakt kwijt kan. Maar goed, daar kun je het lang of kort over hebben, ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.
Feit is dat God alle reden heeft om zelfzuchtig te zijn maar dat juist Hij, de enige die dat recht heeft, het niet is! Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Dàt zijn pas dingen om over na te denken.
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Mariaa »

Rens schreef:ik kan me die gedachte wel deels indenken.......
Ik niet deels, maar volkomen.
Ik kan proberen om het uit m'n hoofd te zetten, omdat ik weet hoe godslasterlijk zulke gedachten zijn. Maar het is tenslotte wat wij leren! Op de vraag hoe het kan dat mensen verloren gaan als God liefde is, wordt geantwoord: 'Gods eer gaat boven die van de mens'. Is dat liefde??

Ja, ik weet het.. Dit moet je bij God laten. Maar ik krijg ze niet uit m'n hoofd. :banghead
Gebruikersavatar
JaCa
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:48
Locatie: Veenendaal, Werkendam
Contacteer:

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door JaCa »

Ik doe altijd maar net of ik deze vraag niet heb....maar diep vanbinnen denk ik soms ook wel eens....ondanks dat HIj het meeeeer dan eeuwig waard is......wát zelfzuchtig!

Maar omdat ik er nooit over uit kom en het niet kloppend kan krijgen.....schuif ik em een beetje weg ;) Kheb em ook nog nooit durven vragen....vind het een beetje gemeen van mezelf omdat van God te denken, omdat Hij het wel waard is, alle eer en glorie
Alleen ja...... :bobo

My one and only goal;
His image in my soul.
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Mariaa »

JaCa schreef:Maar omdat ik er nooit over uit kom en het niet kloppend kan krijgen.....schuif ik em een beetje weg
Deed ik ook altijd ja. En ik kan het opnieuw proberen met bovenstaande reacties. Maar vroeg of laat komt het toch weer omhoog.
En als dit echt iets is waar we ons niet in moeten mengen, waarom staat de Bijbel er dan vol van?
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: Gods hoogste doel: Eigen eer.

Bericht door Mariaa »

Met het zicht op reacties waar dat dan staat in de Bijbel citeer ik het bekende vers uit Ezechiel 36:26.
En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

Nou zou je zeggen. Het ultieme bewijs van liefde.. Maar als ik dan verder lees, staat er in vers 32: Ik doe het niet om uwentwil, spreekt de Heere HEERE, het zij u bekend!
Plaats reactie