Hel is huiveringwekkende werkelijkheid

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Hel is huiveringwekkende werkelijkheid

Bericht door freek »

Hel is huiveringwekkende werkelijkheid

„De leer over de eeuwige pijn in de hel is niet pas in de duistere middeleeuwen ontstaan.”

Er is een hel, maar geen eeuwig lijden, stelde de theoloog dr. Wilko van Holten 14 februari in een interview in deze krant en tijdens een lezing voor Leidse CSFR-dispuut Panoplia die dag. Dr. W. van Vlastuin reageert desgevraagd en onderbouwt dat de hel een eeuwige realiteit is.

Als er één boodschap is die tegen elk menselijk gevoel indruist, is het wel de boodschap van de eeuwige straf. Niemand heeft ons er zo indringend van gesproken als de Heere Jezus Zelf. Toen de Heiland sprak over Zijn heerlijke wederkomst, sprak Hij over de aangrijpende scheiding tussen schapen en bokken. Tegen de laatsten zal Hij zeggen: „Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, dat de duivel en zijn engelen bereid is” (Mattheüs 25:41).

Het eeuwige vuur is blijkbaar niet voor mensen bereid, maar voor de duivelen. Voor duivelen is geen Redder gekomen, maar voor mensen wel. Christus is niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar te behouden (Johannes 3:17). We gaan niet vanzelf verloren, maar we moeten Gods Zoon vertreden en op Zijn grote zaligheid geen acht slaan (Hebreeën 2:3 en 10:29). De grote zaligheid stelt het huiveringwekkende contrast van de eeuwige duisternis nog scherper in het licht.

Dit raadsel geeft ons beperkte verstand genoeg denkproblemen. Hoe kunnen mensen in de buitenste duisternis zijn, terwijl God het alomtegenwoordige licht is? Hoe heeft de goede God het zo ver kunnen laten komen dat er zo’n verschrikkelijk kwaad onder Zijn schepselen zou optreden?

Schroom
Al eeuwen is er (in allerlei variaties) de gedachte geweest dat de eeuwige straf opgevat moet worden als een vernietiging (annihilatie) van het bestaan. De straf is dan dat we eeuwig buiten de zaligheid staan, omdat we niet meer bestaan. Als er dan mensen buiten God zijn, zouden we niet wensen dat hun lichamen en zielen op deze manier worden prijsgegeven?

In het RD van 14 februari kwamen we de gedachte opnieuw tegen dat er wel een hel is, maar geen eeuwig lijden, vertolkt door dr. Van Holten. De redactie vroeg mij daarop te reageren. Wegens het huiveringwekkende van het onderwerp wil ik met de nodige schroom enige opmerkingen maken.

Het woord van de Heere Jezus in Mattheüs 25:41 geeft geen aanleiding om over annihilatie te denken. In de eerste plaats omdat de toekomst van de ongelovigen wordt gedeeld met de duivel. Dan zou de duivel ook een annihilatie moeten ondergaan. In de tweede plaats omdat de Heere Jezus in Mattheüs 25:46 de eeuwige pijn parallel aan het eeuwige leven plaatst. Het ene woord ”eeuwig” kan in één tekst niet twee verschillende betekenissen hebben. Zo eeuwig als het eeuwige leven is, zo eeuwig is de eeuwige pijn.

Deze leer is niet pas in de duistere middeleeuwen ontstaan en als een restant daarvan nog aanwezig in het protestantisme. De bekende joodse rabbijnen Shammai en Hillel uit de tijd voor Christus betrokken het begrip hel (”gehenna”) reeds op een onafgebroken lijden. Toen Christus over de hel sprak, hebben Zijn hoorders derhalve niet gedacht aan een vernietiging van het bestaan.

Trapsgewijs
Bepaalde chiliasten hebben voor de leer van de annihilatie gewezen op Openbaring 20:10: „En zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.” Letterlijk zouden deze woorden vertaald kunnen worden als „eeuw der eeuwen”, of „bedeling der bedelingen.” Volgens dit chiliastische denken moet de „eeuw der eeuwen” als de belangrijkste periode in de heilsgeschiedenis nog komen. In deze periode van duizend jaar zouden de goddelozen trapsgewijs worden vernietigd.

Het woord eeuwigheid kan in de Schrift inderdaad betrekking hebben op een bepaalde bedeling, maar het bijvoeglijk naamwoord eeuwig niet. De eeuwige erfenis (Hebreeën 9:15) en de eeuwige zaligheid (Hebreeën 5:9) zijn hecht verankerd in de eeuwige God. Bovendien is het de vraag of de grote beslissingen in de heilsgeschiedenis niet reeds zijn gevallen in het werk van Christus. De einden der eeuwen zijn immers op ons gekomen (Handelingen 2:17; Hebreeën 1:1; 1 Korinthe 10:11).

Al met al zijn er redenen genoeg om het huiveringwekkende woord van de Heere Jezus over het eeuwige vuur niet te betrekken op een annihilatie. De Schrift geeft ons evenmin aanleiding om te denken dat deze huiveringwekkende woorden alleen van toepassing zijn op degenen die onder het Evangelie hebben geleefd, zoals in de gereformeerde gezindte ook wel wordt geopperd.

Godsbeeld
Wij krijgen dit niet klein, omdat wij blijkbaar te klein van Gods heiligheid denken. Omdat wij gewend zijn aan de zonde, menen we dat God er ook wel aan gewend zal zijn. Onbewust hebben we een godsbeeld van een God Die altijd zegent en nooit straft, Die altijd troost en nooit oordeelt, alsof we voor God nooit bang hoeven te zijn (tegen Mattheüs 10:28; Romeinen 3:19; Hebreeën 12:29).

Als Gods heiligheid verbleekt, verbleekt ook de diepte van het lijden van Christus. De eeuwige toorn van God kwam samen in de ziel van Christus. Als de realiteit van de hel geen grondtoon is in onze prediking en in onze beleving, functioneert de rijkdom van het Evangelie niet. De Heere Jezus Christus verlost ons niet van de vernietiging, maar Hij verlost ons van een eeuwigheid in de buitenste duisternis, waar wening zal zijn en knersing der tanden (Mattheüs 8:12). Jezus Christus verkondigt ons de boodschap van de hel, opdat wij niet in de hel zullen komen, maar Hem eeuwig zullen danken voor de kracht van Zijn verzoenend sterven en Zijn onuitsprekelijke liefde.

De auteur is hersteld hervormd predikant te Katwijk aan Zee en docent dogmatiek aan het Hersteld Hervormd Seminarium aan de Vrije Universiteit.


Bron: Reformatorisch Dagblad

Ik vond dit wel een waardige reactie op het inverview met die theoloog die niet in een eeuwige straf gelooft.
Laatst gewijzigd door freek op 20 feb 2008, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Weet wel dat Hij het Zelf is geweest, Die er het meest over gesproken heeft toen Hij op aarde was. Is men daar dan echt zo blind voor?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Waar heb je dat stuk uit, freek?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:Waar heb je dat stuk uit, freek?
Sorry, 'gewoon' uit het RD. Ik zal het er even bijzetten.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

caprice schreef:Weet wel dat Hij het Zelf is geweest, Die er het meest over gesproken heeft toen Hij op aarde was. Is men daar dan echt zo blind voor?
Wat ik moeilijk vind te begrijpen is dat ook veel mensen in onze gezindte niet meer realiseert wat de hel is en hoe erg het is! Want als dat besef er echt zou zijn, zouden er dan niet veel meer ware christenen zijn?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef: Wat ik moeilijk vind te begrijpen is dat ook veel mensen in onze gezindte niet meer realiseert wat de hel is en hoe erg het is! Want als dat besef er echt zou zijn, zouden er dan niet veel meer ware christenen zijn?
En je hebt dan gelijk hét struikelblok bij uitstek genoemd, want wie of wát zijn "wáre christenen"?

Net zoals vrijwel élke kerk zich dé wáre kerk placht te noemen, is het de vraag op grond waarvan men die claim durft te leggen.

En op wie is de term "ware christen" met recht van toepassing?

Vanuit elke hoek van het kerkelijk spectrum zijn er andere duidingen voor.

En volgens mij kun je never nooit spreken van "dé ware christen"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Rens schreef:En volgens mij kun je never nooit spreken van "dé ware christen"
Wel.
Namelijk zij, waar de Heere zaligmakende genade in verheerlijkt heeft, door Christus, uit het Goddelijk welbehagen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

JolandaOudshoorn schreef:
caprice schreef:Weet wel dat Hij het Zelf is geweest, Die er het meest over gesproken heeft toen Hij op aarde was. Is men daar dan echt zo blind voor?
Wat ik moeilijk vind te begrijpen is dat ook veel mensen in onze gezindte niet meer realiseert wat de hel is en hoe erg het is! Want als dat besef er echt zou zijn, zouden er dan niet veel meer ware christenen zijn?
De discussie is: is de hel voor mensen erg?

In combinatie met de geldende verkiezingsleer is de helleer onverteerbaar. Ik kan me voorstellen dat God sommigen verkiest en anderen (de rest) voorbijgaat. Maar laat Hij ze dan ook voorbijgaan.

Die passage over Gods Heiligheid van ds Van Vlastuin snijdt ook weinig hout. Als God zegt dat de dood de straf is dan is die dat. Als je zo menselijk over God gaat praten dan kun je evengoed stellen dat eeuwig lijden nooit genoegdoening aan God kan geven. Er blijft altijd nog een restant straf over, zodat Gods toorn nog niet gestild is.

Als het werkelijk zo'n belangrijk denkbeeld zou zijn, zou dat wel explicieter vanaf genesis 1 in de bijbel staan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

refo schreef:Die passage over Gods Heiligheid van ds Van Vlastuin snijdt ook weinig hout. Als God zegt dat de dood de straf is dan is die dat. Als je zo menselijk over God gaat praten dan kun je evengoed stellen dat eeuwig lijden nooit genoegdoening aan God kan geven. Er blijft altijd nog een restant straf over, zodat Gods toorn nog niet gestild is.
Het gaat nog iets dieper dan alleen dood als straf op de zonde. Bij de waarschuwing in de hof van Eden staat: "want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven." (Gen. 2:17b)
In het Hebreeuws staat hier letterlijk "zult gij stervende sterven". Dat gaat verder dan op 1 moment dood gaan en er dan niet meer zijn.
Daar refereert ds. van Vlastuin dan ook aan als hij zich verzet tegen de annihilatiegedachte.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

refo schreef: Er blijft altijd nog een restant straf over, zodat Gods toorn nog niet gestild is.
stel dat een huisvader zó tegenover zijn kinderen zou zijn, dan wordt er schande van gesproken............

een, oude, Ds zei ooit eens tegen mij, toen ik boos was:

Boos ZIJN is menselijk, boos BLIJVEN is des duivels.........die les ben ik nimmer meer vergeten............

maar...............als er altijd een rest van Gods toorn zou blijven, wat móét je er dan nog mee? is er dan nóóít genoegdoening voor Zijn toorn?

blijkbaar heerst de opvatting van de uitverkiezing en verwerping naar Zijn "goeddunken" slechts alléén binnen de rechts-orthodox gereformeerde gezindte.

ik kan er eerlijk gezegd niet mee uit de voeten.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
refo schreef: Er blijft altijd nog een restant straf over, zodat Gods toorn nog niet gestild is.
stel dat een huisvader zó tegenover zijn kinderen zou zijn, dan wordt er schande van gesproken............

een, oude, Ds zei ooit eens tegen mij, toen ik boos was:

Boos ZIJN is menselijk, boos BLIJVEN is des duivels.........die les ben ik nimmer meer vergeten............

maar...............als er altijd een rest van Gods toorn zou blijven, wat móét je er dan nog mee? is er dan nóóít genoegdoening voor Zijn toorn?

blijkbaar heerst de opvatting van de uitverkiezing en verwerping naar Zijn "goeddunken" slechts alléén binnen de rechts-orthodox gereformeerde gezindte.

ik kan er eerlijk gezegd niet mee uit de voeten.
Als je niet de schuilplaats Christus kent, dan is er niets wat God kan "afkopen" Daarom is de hel eeuwig! Zijn toorn zal dan nooit ophouden!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef: Zijn toorn zal dan nooit ophouden!
Ik ben toch in een gehéél ander Godsbeeld ingegroeid......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Zijn toorn zal dan nooit ophouden!
Ik ben toch in een gehéél ander Godsbeeld ingegroeid......
dus de hel is eindig? of het bestaat niet? of na een poosje hel kan men naar de hemel?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Bericht door zusterelly »

JolandaOudshoorn schreef:
caprice schreef:Weet wel dat Hij het Zelf is geweest, Die er het meest over gesproken heeft toen Hij op aarde was. Is men daar dan echt zo blind voor?
Wat ik moeilijk vind te begrijpen is dat ook veel mensen in onze gezindte niet meer realiseert wat de hel is en hoe erg het is! Want als dat besef er echt zou zijn, zouden er dan niet veel meer ware christenen zijn?
Ik las hierover het volgende:
Religie=
geloven in een hel zonder ervan wakker te liggen,
geloven in een hemel zonder ernaar te verlangen
weten wat zonde is zonder het te haten
weten van Gods goedheid zonder naar God te verlangen
de weg te weten en die niet te bewandelen.

Het gaat erom of wij relatie met God hebben (ware christenen zijn) ja of nee, anders zijn we alleen maar religieus.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
Rens schreef:
refo schreef: Er blijft altijd nog een restant straf over, zodat Gods toorn nog niet gestild is.
stel dat een huisvader zó tegenover zijn kinderen zou zijn, dan wordt er schande van gesproken............

een, oude, Ds zei ooit eens tegen mij, toen ik boos was:

Boos ZIJN is menselijk, boos BLIJVEN is des duivels.........die les ben ik nimmer meer vergeten............

maar...............als er altijd een rest van Gods toorn zou blijven, wat móét je er dan nog mee? is er dan nóóít genoegdoening voor Zijn toorn?

blijkbaar heerst de opvatting van de uitverkiezing en verwerping naar Zijn "goeddunken" slechts alléén binnen de rechts-orthodox gereformeerde gezindte.

ik kan er eerlijk gezegd niet mee uit de voeten.
Als je niet de schuilplaats Christus kent, dan is er niets wat God kan "afkopen" Daarom is de hel eeuwig! Zijn toorn zal dan nooit ophouden!
En die toorn van God over het ganse menselijke geslacht, waaronder wij eeuwig hadden moeten verzinken, heeft de Heere Jezus gedragen en weggenomen. Onbegrijpelijk!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie