Woord en Geest

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

wim schreef:
jvdg schreef:
wim schreef:
Afgewezen schreef: Als het Woord niet valt in een weltoebereide aarde, brengt het geen vruchten voort.
Verontschuldiging? Nee.
Waarheid? Ja.
Een halve waarheid, volgens mij. Heeft het Woord volgens jou geen kracht in zichzelf?
Door Mijn Woord en Geest........
Waar staat dat in de bijbel?

Ik weet wel een andere tekst:

Efeze 1:12-13:

Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.
13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;
Zulk soort teksten vormen de kern als het om de predikinggaat. Het aanbod van genade zeg maar. Doordat in de Geest in het aanbieden een rol heeft gekregen (zonder de Geest betekent dit Woord niets) is geloof iets onzekers geworden. Het is altijd maar de vraag of het wel voor jou is. Want ja, de Geest hè? Als die niet werkt.

Theologisch is het natuurlijk waar dat de Geest gewerkt heeft in degene die gelooft. Maar dat aspect dient in de evangelieprediking geen plaats te hebben. Wanneer de predikers verstaanbaar (want dit gaat over Bijbelvertalingen, wie heeft deze discussie daaruit gevist?) preken en slechts over zonde en genade preken gaat dat vruchten afwerpen. Zeggen de predikers aan de onbekeerden dat we de Geest bij de genade nodig hebben dan is de Geest niet thuis. En werkt Hij niet.

Als de Geest niet werkt kun je dan de mens niet meer de schuld geven van onbekeerlijkheid. Het kan niet tegelijk zo zijn dat de Geest moet werken en dat het eigen schuld is.
De leer van de erfzonde bestrijd ik niet, maar wel is het zo dat wie ter wereld komt met een groot probleem ter wereld komt. Door te stellen dat de Geest dat op moet lossen verplaats je dat probleem naar God. God heeft in de Zoon een oplossing gegeven. De Middelaar is een volkomen Middelaar en geeft daar Zijn Geest bij.

Je moet er dus van uit gaan dat het Woord in Zichzelf kracht hééft. Maar niet in de zin van soms wel, soms niet. Altijd! Als je als prediker dat in je achterhoofd houdt en je van je mandaar bewust wordt ga je een uitdeler van meingerlei genade worden. Aan dode zondaren. Niet aan ontdekte zondaren. Dat is weer wat anders. Doden worden levendgemaakt en weten dat ze leven. Dat is namelijk een kenmerk van herschepping. Eerst was ik blind en nu zie ik. Al je moet gaan discussieren over het feit of je in het natuurlijk nu ziet of niet is er wel iets vreemd aan de hand.

Vervolgens kun je weer een andere discussie gaan starten over wat geloven nu precies is. Want wat gebeurt er met een mens die de prediking als genoemd hoort en deze 'gelooft'? 'Ziet' die dan wat of is het 'zalig die niet zien en toch geloven'? Moet je pas tevreden zijn als je iets gezien hebt? En hoe toets je dat wat je ziet waar is? Als de Satan een engel des lichts kan zijn, hoe weet ik dat in mijn geval wat ik gezien heb de Satan niet is? En als je nooit iets gezien hebt, kun je dan toch geloof hebben.

Ik weet het, het is ingewikkeld geworden.

Tenslotte: het kan zomaar gebeuren dat ik vanavond niet meer reageer. Dat recht heeft een forummer namelijk. Die heeft ook een real life waarin gewerkt (bijvoorbeeld) moet worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

refo schreef:
Theologisch is het natuurlijk waar dat de Geest gewerkt heeft in degene die gelooft. Maar dat aspect dient in de evangelieprediking geen plaats te hebben. Wanneer de predikers verstaanbaar (want dit gaat over Bijbelvertalingen, wie heeft deze discussie daaruit gevist?) preken en slechts over zonde en genade preken gaat dat vruchten afwerpen. Zeggen de predikers aan de onbekeerden dat we de Geest bij de genade nodig hebben dan is de Geest niet thuis. En werkt Hij niet.
Wat is dit nu weer voor reformatorisch geluid? Als het werk van de Geest besproken wordt, zou Hij niet tegelijkertijd kunnen werken?

En wat zei de Heere Jezus zelf: tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan in het koninkrijk Gods niet ingaan.
Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

Is dat niet in conflict met elkaar?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Zulk soort teksten vormen de kern als het om de predikinggaat. Het aanbod van genade zeg maar. Doordat in de Geest in het aanbieden een rol heeft gekregen (zonder de Geest betekent dit Woord niets) is geloof iets onzekers geworden. Het is altijd maar de vraag of het wel voor jou is. Want ja, de Geest hè? Als die niet werkt.

Dat is een karikatuur maken van de leer dat de Geest het doet. Het was de Heere, Die het hart van Lydia opende. Dat staat gewoon in de Bijbel. De Heilige Geest heeft dat niet weggelaten, omdat wij er misschien onzeker of zenuwachtig door zouden kunnen worden. Evenals de tekst: Er geloofden er zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
Theologisch is het natuurlijk waar dat de Geest gewerkt heeft in degene die gelooft. Maar dat aspect dient in de evangelieprediking geen plaats te hebben.
Waar baseer je dat op?
Wanneer de predikers verstaanbaar (want dit gaat over Bijbelvertalingen, wie heeft deze discussie daaruit gevist?) preken en slechts over zonde en genade preken gaat dat vruchten afwerpen. Zeggen de predikers aan de onbekeerden dat we de Geest bij de genade nodig hebben dan is de Geest niet thuis. En werkt Hij niet.
Het valt me op dat je met grote stelligheid beweringen doet, die op geen enkele manier onderbouwd worden. Ik heb je reeds enkele teksten genoemd. Er zijn er meerdere te noemen. Sterker nog: de hele Bijbel laat zien dat het Gód is Die werkt en Die maakt dat ongelovige mensen tot geloof komen, door Woord én Geest.
De Bijbel laat ons zien dat Gods Woorden "krachteloos" kunnen worden door ons ongeloof. Nergens wordt in de Bijbel de Heilige Geest angstvallig weggehouden, opdat we toch maar niet zouden denken... dat Híj het moet doen!
Als de Geest niet werkt kun je dan de mens niet meer de schuld geven van onbekeerlijkheid. Het kan niet tegelijk zo zijn dat de Geest moet werken en dat het eigen schuld is.
Dat kan wél: de Heilige Geest is het niet aan ons verplicht om ons harde hart te verbreken. Als Hij dat doet, is het louter genade. Het is een oude dwaling deze twee zaken kloppend te willen krijgen: Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid.
De leer van de erfzonde bestrijd ik niet, maar wel is het zo dat wie ter wereld komt met een groot probleem ter wereld komt. Door te stellen dat de Geest dat op moet lossen verplaats je dat probleem naar God.
Deze conclusie laat ik geheel voor jouw rekening. Zij is in elk geval geen vrucht van eerbiedig buigen voor Gods Woord, dat ons leert dat God de oplossing geeft door het zenden van Zijn Zoon en door Zijn werk in ons hart.
God heeft in de Zoon een oplossing gegeven. De Middelaar is een volkomen Middelaar en geeft daar Zijn Geest bij.

Een vreemde zin, maar afgezien daarvan: als je wilt zeggen dat het aanbod genoeg is, en ons in staat stelt - door de Geest - om het aanbod aan te nemen, dan zeg ik: nee. Om de eenvoudige reden dat de Schrift ons iets anders leert. "Gij kúnt tot Mij niet komen...""Niemand kan tot Mij komen..." Dat zei Jezus tegen mensen die het Woord hoorden.
Je moet er dus van uit gaan dat het Woord in Zichzelf kracht hééft. Maar niet in de zin van soms wel, soms niet. Altijd!
Ja, maar het is de Geest Die ons hart voor dat Woord moet openen. Anders kan het Woord geen kracht doen.
Als je als prediker dat in je achterhoofd houdt en je van je mandaar bewust wordt ga je een uitdeler van meingerlei genade worden. Aan dode zondaren. Niet aan ontdekte zondaren. Dat is weer wat anders. Doden worden levendgemaakt en weten dat ze leven. Dat is namelijk een kenmerk van herschepping. Eerst was ik blind en nu zie ik. Al je moet gaan discussieren over het feit of je in het natuurlijk nu ziet of niet is er wel iets vreemd aan de hand.
Je redenering wordt nu wat wazig. Feit is in elk geval, dat niet iedereen die het Woord hoort, tot leven komt, al wordt er nóg zo goed gepreekt.
Vervolgens kun je weer een andere discussie gaan starten over wat geloven nu precies is. Want wat gebeurt er met een mens die de prediking als genoemd hoort en deze 'gelooft'? 'Ziet' die dan wat of is het 'zalig die niet zien en toch geloven'? Moet je pas tevreden zijn als je iets gezien hebt? En hoe toets je dat wat je ziet waar is? Als de Satan een engel des lichts kan zijn, hoe weet ik dat in mijn geval wat ik gezien heb de Satan niet is? En als je nooit iets gezien hebt, kun je dan toch geloof hebben. Ik weet het, het is ingewikkeld geworden.
Door dit soort redeneringen maak je het inderdaad ingewikkeld. Lees 2 Cor. 4:6 en zie hoe eenvoudig het is. Verlichte ogen des verstands, refo, dáár gaat het om.
Tenslotte: het kan zomaar gebeuren dat ik vanavond niet meer reageer. Dat recht heeft een forummer namelijk. Die heeft ook een real life waarin gewerkt (bijvoorbeeld) moet worden.
't Zou zomaar kunnen. 't Zou ook zomaar kunnen dat je niet meer reageert en over drie weken je stelling opnieuw op dit forum dropt, of er nooit over gediscussieerd. 't Mag allemaal...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bijbels is dat het allereerst van God moet komen.... door zijn liefde, door het offer van Christus, door het werk van de Geest. Maar dan moet het ook van beide kanten komen.... en kan de mens zijn hart verharden, zijn ogen sluiten, zijn oren toestoppen. Daar heb ik Bijbelteksten voor aangehaald. Jullie hebben volgens mij beiden voor een deel gelijk alleen belichten jullie beiden een ander aspect van de Bijbelse waarheid. Mensen kunnen de Geest soms wel degelijk tegenwerken, God verwijt mensen dat ze hun hart hebben verhaard en daarom niet zullen ingaan tot zijn rust....

ls het evangelie in de kerk klinkt en sommigen luisteren er naar en anderen niet is het te kort door de bocht om te zeggen: In de een heeft de Geest wel gewerkt, het geloof hem toegeeigend en in de ander niet. Het tweede hoeft niet te kloppen, de Geest kan zijn tegengewerkt, iemand kan zich verhard hebben en verblind en verdoofd. En niet willen horen en zien. Dat het zaad dan niet in goede aarde viel klopt, maar dat is niet puur omdat de Geest de grond niet bewerkte ofzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ja, en hier kunnen we nog heel lang over doorpraten, maar als de Geest onwederstandelijk werkt, kunnen we Hem niet tegenhouden.
En daar gaat het maar om.
Sterker nog: als de Geest niet onwederstandelijk werkt, zullen wel Hem alleen maar tegenwerken en tegenhouden.
Het is niet symmetrisch, in de zin van het moet van twee kanten komen, God iets en ik iets. God doet het Zijne, en als ik nu niet het mijne doe, ja, dan houdt het op. (Let wel: het zou wel van twee kanten móéten komen, maar dat gebeurt niet.)
Maar God zegt: Ik wil en zij zullen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Bijbels is dat het allereerst van God moet komen.... door zijn liefde, door het offer van Christus, door het werk van de Geest. Maar dan moet het ook van beide kanten komen.... en kan de mens zijn hart verharden, zijn ogen sluiten, zijn oren toestoppen. Daar heb ik Bijbelteksten voor aangehaald. Jullie hebben volgens mij beiden voor een deel gelijk alleen belichten jullie beiden een ander aspect van de Bijbelse waarheid. Mensen kunnen de Geest soms wel degelijk tegenwerken, God verwijt mensen dat ze hun hart hebben verhaard en daarom niet zullen ingaan tot zijn rust....

ls het evangelie in de kerk klinkt en sommigen luisteren er naar en anderen niet is het te kort door de bocht om te zeggen: In de een heeft de Geest wel gewerkt, het geloof hem toegeeigend en in de ander niet. Het tweede hoeft niet te kloppen, de Geest kan zijn tegengewerkt, iemand kan zich verhard hebben en verblind en verdoofd. En niet willen horen en zien. Dat het zaad dan niet in goede aarde viel klopt, maar dat is niet puur omdat de Geest de grond niet bewerkte ofzo.
Deze redenering is dus volop semi-Pelagiaans. Rome redeneert net zo.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 20 nov 2007, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Bijbels is dat het allereerst van God moet komen.... door zijn liefde, door het offer van Christus, door het werk van de Geest. Maar dan moet het ook van beide kanten komen.... en kan de mens zijn hart verharden, zijn ogen sluiten, zijn oren toestoppen. Daar heb ik Bijbelteksten voor aangehaald. Jullie hebben volgens mij beiden voor een deel gelijk alleen belichten jullie beiden een ander aspect van de Bijbelse waarheid. Mensen kunnen de Geest soms wel degelijk tegenwerken, God verwijt mensen dat ze hun hart hebben verhaard en daarom niet zullen ingaan tot zijn rust....

ls het evangelie in de kerk klinkt en sommigen luisteren er naar en anderen niet is het te kort door de bocht om te zeggen: In de een heeft de Geest wel gewerkt, het geloof hem toegeeigend en in de ander niet. Het tweede hoeft niet te kloppen, de Geest kan zijn tegengewerkt, iemand kan zich verhard hebben en verblind en verdoofd. En niet willen horen en zien. Dat het zaad dan niet in goede aarde viel klopt, maar dat is niet puur omdat de Geest de grond niet bewerkte ofzo.
Deze redenering is dus volop Pelagiaans
niet volop maar semi
"............................................................."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Bijbels is dat het allereerst van God moet komen.... door zijn liefde, door het offer van Christus, door het werk van de Geest. Maar dan moet het ook van beide kanten komen.... en kan de mens zijn hart verharden, zijn ogen sluiten, zijn oren toestoppen. Daar heb ik Bijbelteksten voor aangehaald. Jullie hebben volgens mij beiden voor een deel gelijk alleen belichten jullie beiden een ander aspect van de Bijbelse waarheid. Mensen kunnen de Geest soms wel degelijk tegenwerken, God verwijt mensen dat ze hun hart hebben verhaard en daarom niet zullen ingaan tot zijn rust....

ls het evangelie in de kerk klinkt en sommigen luisteren er naar en anderen niet is het te kort door de bocht om te zeggen: In de een heeft de Geest wel gewerkt, het geloof hem toegeeigend en in de ander niet. Het tweede hoeft niet te kloppen, de Geest kan zijn tegengewerkt, iemand kan zich verhard hebben en verblind en verdoofd. En niet willen horen en zien. Dat het zaad dan niet in goede aarde viel klopt, maar dat is niet puur omdat de Geest de grond niet bewerkte ofzo.
Deze redenering is dus volop Pelagiaans
En ik heb hem volop Bijbels onderbouwd vanuit Hand 28, verder kunnen we Mattheus 25, de beroemde zin van Jezus over Jeruzalem (Hoe vaak wilde ik jullie niet verzamelen maar jullie hebben het niet gewild), Hebreeen 3 en 4 (de Israelieten verhardden hun hart en DAAROM zwoer God: Nooit zullen ze tot mijn rust ingaan. Het is een van beide kanten (niet de enige kant of de kant waar het begint) die de Bijbel heel duidelijk noemt. Dus noem het zoals je wil..... maar ik verzin het niet zelf. Het staat zwart op wit in Gods Woord... Dus mag dit ook niet verzwegen worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Bijbels is dat het allereerst van God moet komen.... door zijn liefde, door het offer van Christus, door het werk van de Geest. Maar dan moet het ook van beide kanten komen.... en kan de mens zijn hart verharden, zijn ogen sluiten, zijn oren toestoppen. Daar heb ik Bijbelteksten voor aangehaald. Jullie hebben volgens mij beiden voor een deel gelijk alleen belichten jullie beiden een ander aspect van de Bijbelse waarheid. Mensen kunnen de Geest soms wel degelijk tegenwerken, God verwijt mensen dat ze hun hart hebben verhaard en daarom niet zullen ingaan tot zijn rust....

ls het evangelie in de kerk klinkt en sommigen luisteren er naar en anderen niet is het te kort door de bocht om te zeggen: In de een heeft de Geest wel gewerkt, het geloof hem toegeeigend en in de ander niet. Het tweede hoeft niet te kloppen, de Geest kan zijn tegengewerkt, iemand kan zich verhard hebben en verblind en verdoofd. En niet willen horen en zien. Dat het zaad dan niet in goede aarde viel klopt, maar dat is niet puur omdat de Geest de grond niet bewerkte ofzo.
Deze redenering is dus volop Pelagiaans
En ik heb hem volop Bijbels onderbouwd vanuit Hand 28, verder kunnen we Mattheus 25, de beroemde zin van Jezus over Jeruzalem (Hoe vaak wilde ik jullie niet verzamelen maar jullie hebben het niet gewild), Hebreeen 3 en 4 (de Israelieten verhardden hun hart en DAAROM zwoer God: Nooit zullen ze tot mijn rust ingaan. Het is een van beide kanten (niet de enige kant of de kant waar het begint) die de Bijbel heel duidelijk noemt. Dus noem het zoals je wil..... maar ik verzin het niet zelf. Het staat zwart op wit in Gods Woord... Dus mag dit ook niet verzwegen worden.
En zo redeneerden de arminianen ook, met gebruik van zelfde teksten.

Vergeet je wel even de doodstaat van de mens. En dat de mens van nature alleen kwaad wil. En dat het genade onwederstandelijk is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Beste Marnix, je hebt niks onderbouwd. Je benadrukt alleen de verantwoordelijkheid van de mens. En het is merkwaardig dat je dat altijd meent te moeten doen in topics als deze.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Hebben we het hier over een andere manier van hetzelfde zeggen of niet? De door Marnix aangehaalde teksten stáán er wel. En daar zou ik nog 1 thes 5:19 aan willen toevoegen. Kennelijk kan je de Geest doven.

Ja. Het moet van twee kanten komen. Nee, van nature lukt ons dat niet. Dus als het van onze kant komt, is dat niet van nature. Dan is het ook de Geest die het in ons werkt. Maar we doen het zelf. Is dit niet ten diepste het wonder van de uitverkiezing? We kunnen niks, maar mogen het toch doen?

Eén en ander is trouwens wel ouderwets off-topic. We begonnen bij bijbelvertalingen, en de vraag of de Geest wel werkt als de vertaling niet 'deugt' (vergeef me de term).

Volgens mij is hier nou de/een toepassing van Rom 10: 17. Je kunt pas tot het geloof komen als het evangelie je wordt aangereikt. Door het horen dus. En je hoort pas goed als je snapt wat je hoort. Hoe zal iemand tot geloof komen als hij geen bal snapt van hetgeen hem over Christus wordt verteld?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marco schreef:Hebben we het hier over een andere manier van hetzelfde zeggen of niet? De door Marnix aangehaalde teksten stáán er wel. En daar zou ik nog 1 thes 5:19 aan willen toevoegen. Kennelijk kan je de Geest doven.

Ja. Het moet van twee kanten komen. Nee, van nature lukt ons dat niet. Dus als het van onze kant komt, is dat niet van nature. Dan is het ook de Geest die het in ons werkt. Maar we doen het zelf. Is dit niet ten diepste het wonder van de uitverkiezing? We kunnen niks, maar mogen het toch doen?

Eén en ander is trouwens wel ouderwets off-topic. We begonnen bij bijbelvertalingen, en de vraag of de Geest wel werkt als de vertaling niet 'deugt' (vergeef me de term).

Volgens mij is hier nou de/een toepassing van Rom 10: 17. Je kunt pas tot het geloof komen als het evangelie je wordt aangereikt. Door het horen dus. En je hoort pas goed als je snapt wat je hoort. Hoe zal iemand tot geloof komen als hij geen bal snapt van hetgeen hem over Christus wordt verteld?
Het mooie is dat we het Woord niet hoeven te begrijpen. Daarom kan een klein kind ook zalig worden. Omdat het Woord een kracht Gods ter zaligheid is.

Ook werkt de Geest onwederstandelijk. Dus toch alles van God.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Maar dat aspect dient in de evangelieprediking geen plaats te hebben.
Paulus meende van wel:
Afgewezen schreef:Door dit soort redeneringen maak je het inderdaad ingewikkeld. Lees 2 Cor. 4:6 en zie hoe eenvoudig het is. Verlichte ogen des verstands, refo, dáár gaat het om.
Zie ook eerder in Korinthe: want de letter doodt, maar de Geest maakt levend
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Erasmiaan schreef:Zie ook eerder in Korinthe: want de letter doodt, maar de Geest maakt levend
Deze tekst kun je niet als argument gebruiken. Het gaat hier over de verhouding tussen wet en Evangelie. De wet, in letters in steen gegraveerd, doodt. Lees maar verder in vers 7:

6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israels het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden,
8 Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?
Afbeelding
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Corydoras schreef:
Erasmiaan schreef:Zie ook eerder in Korinthe: want de letter doodt, maar de Geest maakt levend
Deze tekst kun je niet als argument gebruiken. Het gaat hier over de verhouding tussen wet en Evangelie. De wet, in letters in steen gegraveerd, doodt. Lees maar verder in vers 7:

6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israels het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden,
8 Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?
Het gaat er niet om wie doodt, maar Wie levend maakt! Dat zou volgens refo niet alleen de Geest kunnen zijn.
Plaats reactie