Bijna-dood-ervaringen

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Cardioloog op radio 1 op dit moment over een onderzoek van 20 jaar over bijnadoodervaringen.

Edit: voorlopige conclusie: Het bestaat. Het heeft geen wetenschappelijke verklaring. Binnen soms maar 2 minuten beleven mensen zoveel dat het enkel verklaart kan worden door een tijdloze dimensie. Dat zegt een wetenschapper.

Wat me doet twijfelen aan de echtheid: 98% van de mensen beleven de bijna-dood-ervaring als zeer positief. Slechts 2% heeft een tijdelijk vervelende (om later alsnog op de juiste 'plek' te komen) of blijvende negatieve belevenis. Dat is volgens mij in tegenspraak met de bijbel, wanneer we er vanuit gaan dat het een echte na-dit-leven-ervaring is.
internet schreef: Religiositeit

Door de ontmoeting met het lichtwezen, of het zijn in een hemelse omgeving neemt het gevoel van religiositeit toe, mensen gaan zich met alleen verdiepen in de bijbel maar ook in andere religieuze en filosofische boeken. Kerkelijke mensen hebben niet meer de behoefte aan de kerk als instituut. Soms kan dit tot een strijd leiden tussen het eigen geweten en de eigen religieuze gevoelens, en wat de kerk van je eist.
Toch de valse engel van het licht?
Dies
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:37
Locatie: Breukelen

Bericht door Dies »

Wat mensen zien tijdens een bijna-dood-ervaring is sterk gerelateerd aan iemands levensovertuiging. Zo zagen middeleeuwers bijna altijd Jeroen-Bosch-achtige helse tonelen en hedendaags bijna altijd hemelse tonelen. Een christen ziet Christus; een boeddhist ziet Boeddha; een moslim ziet Allah, etc.
Een bijna dood-ervaring is dus eigenlijk een visualisatie van iemands eigen onderbewustzijn. Het bewijst helemaal niets tav een hiernamaals of hoe dat hiernamaals er uit ziet.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Dies schreef:Wat mensen zien tijdens een bijna-dood-ervaring is sterk gerelateerd aan iemands levensovertuiging. Zo zagen middeleeuwers bijna altijd Jeroen-Bosch-achtige helse tonelen en hedendaags bijna altijd hemelse tonelen. Een christen ziet Christus; een boeddhist ziet Boeddha; een moslim ziet Allah, etc.
Een bijna dood-ervaring is dus eigenlijk een visualisatie van iemands eigen onderbewustzijn. Het bewijst helemaal niets tav een hiernamaals of hoe dat hiernamaals er uit ziet.
En dus denk ik: in hoeverre heeft de duivel hier invloed op.
Overigens blijft de bijna-dood-ervaring iets complexer dan een onderbewustzijn. Ook het onderbewustzijn zit in de (kleine) hersenen en bij een aantal bijna-dood-ervaringen is er bewezen geen hersenactiviteit te bespeuren geweest.
Dies
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:37
Locatie: Breukelen

Bericht door Dies »

En dus denk ik: in hoeverre heeft de duivel hier invloed op.
Overigens blijft de bijna-dood-ervaring iets complexer dan een onderbewustzijn. Ook het onderbewustzijn zit in de (kleine) hersenen en bij een aantal bijna-dood-ervaringen is er bewezen geen hersenactiviteit te bespeuren geweest.
Ik vind het altijd wat lastig om de duivel er bij te halen. We moeten 'm nu ook weer niet gaan overschatten.
Verder blijft het menselijk leven, ook in zo'n stadium, zijn mysterieuze kanten te hebben. Wetenschappers krijgen daar niet zomaar hun vinger achter. Maar ik vind wel dat mensen vaak aan bijna-dood-ervaringen erg veel gezag toekennen alsof datgene wat wordt gezien ook echt zou zijn geweest. Het verschil in ervaringen van vroeger en nu zou dat in elk geval stevig moeten nuanceren.

Zo hoorde ik van iemand die "onderweg in de tunnel" een of ander monster (hond?) achter tralies tegenkwam. Iets wat je niet graag zonder tralies tegenkomt tenminste. Dat doet me dan weer denken aan voorstellingen uit de mythologie van helhonden. Hoe komt iemand aan zo'n voorstelling? denk ik dan! Een soort oer-droombeeld? Of zojuist Harry Potter gelezen?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Dies schreef:Zo hoorde ik van iemand die "onderweg in de tunnel" een of ander monster (hond?) achter tralies tegenkwam. Iets wat je niet graag zonder tralies tegenkomt tenminste. Dat doet me dan weer denken aan voorstellingen uit de mythologie van helhonden. Hoe komt iemand aan zo'n voorstelling? denk ik dan! Een soort oer-droombeeld? Of zojuist Harry Potter gelezen?
Dat is wel lastig als je hersenen niet meer actief zijn....
Want dát is het juist: je ervaart iets, terwijl je hersenen niet actief zijn.
Dus vandaar de vraag dat er iets bovennatuurlijks of buitenmenselijks actief is ín de mens, tijdens zo'n ervaring.

De ziel wellicht....?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Dies schreef:Wat mensen zien tijdens een bijna-dood-ervaring is sterk gerelateerd aan iemands levensovertuiging. Zo zagen middeleeuwers bijna altijd Jeroen-Bosch-achtige helse tonelen en hedendaags bijna altijd hemelse tonelen. Een christen ziet Christus; een boeddhist ziet Boeddha; een moslim ziet Allah, etc.
Een bijna dood-ervaring is dus eigenlijk een visualisatie van iemands eigen onderbewustzijn. Het bewijst helemaal niets tav een hiernamaals of hoe dat hiernamaals er uit ziet.
De cardioloog, auteur van het boek, heb ik vanmorgen op de radio horen zeggen dat er geen enkele relatie is waargenomen met betrekking tot de religiositeit van de mensen met die ervaringen.
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Dies schreef:Wat mensen zien tijdens een bijna-dood-ervaring is sterk gerelateerd aan iemands levensovertuiging. Zo zagen middeleeuwers bijna altijd Jeroen-Bosch-achtige helse tonelen en hedendaags bijna altijd hemelse tonelen. Een christen ziet Christus; een boeddhist ziet Boeddha; een moslim ziet Allah, etc.
Een bijna dood-ervaring is dus eigenlijk een visualisatie van iemands eigen onderbewustzijn. Het bewijst helemaal niets tav een hiernamaals of hoe dat hiernamaals er uit ziet.
Dat een bde een visualisatie is van je eigen onderbewustzijn kan ik denk ik wel met je eens zijn. In zoverre; dat het naar mijn idee meer een reactie is van de hersenen, dan dat het echt een 'overgang naar een ander leven' zou kunnen zijn.
Om het maar eens krom te zeggen.

Zelf ging ik tijdens een bde (als je dat zo wilt noemen, ik heb persoonlijk wat vraagtekens bij die term) door een tunnel, met aan het einde licht (iets wat wetenschappelijk verklaarbaar blijkt te zijn).
Aan het einde van de tunnel stond aan de rechterkant in het gras een man (met lange haren in een staart) naar me te wenken. Soort indiaan.
Dat komt dus niet overeen met mijn christen-zijn - eigen onderbewustzijn. Ik heb namelijk helemaal niets met indianen.
Iets achter me riep me bij mijn naam, en ik 'keerde terug'.

Zou je natuurlijk een bde kunnen noemen. Maar ik geloof daar niet zo in. Heb in elk geval nooit serieus overwogen dat dit ook maar íets zou kunnen zeggen over het hiernamaals.

Misschien ben ik hier te nuchter voor; ben er altijd vanuit gegaan dat het een soort crash in de hersenen is waardoor allerlei beelden samenvoegen/ontstaan.

Daarnaast vraag ik me af; als God vind dat je tijd is gekomen dan is je tijd gekomen. Waarom zou God mensen laten 'sterven', en toch weer laten 'terugkeren'?
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Het gevaar is altijd dat als we iets niet wetenschappelijk kunnen verklaren, we er een religieus item van maken. Er is meer tussen hemel en aarde, wat niet religieus is.
"............................................................."
Dies
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:37
Locatie: Breukelen

Bericht door Dies »

Het is de vraag in hoeverre de hersenen bepalend zijn voor bepaalde beelden/ervaringen. De hersenen zijn volgens een bepaalde theorie slechts een instrument voor de menselijke geest (Het Zelf) om mee te denken. Het Zelf verbindt de mens met onzichtbare werelden, of hoe je dat ook mag benoemen. Wat gezien wordt tijdens een zgn bde is dan te vergelijken met wat we normaal een droom noemen. Ik zou niet weten hoe zich dat verhoudt tot helemaal geen hersenactiviteit. Degenen die een ervaring hebben weten zich later toch wel eea te herinneren, blijkbaar. En herinneringen lopen wel via de hersenen.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ach we willen voor van alles een verklaring, eienlijk alles zeker weten, ook waar we straks heengaan! En dat kan niet. Ik zie die BDE als dromen en meer waarde hebben ze voor mij niet. En eigenlijk wil ik ook niet weten wat komt ,want ik hoop toch dat dat mijn vestand , voorstellingsvermogen en verwachting te boven gaat!! Figenlijk weet ik dat wel zeker!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

entiteitxx schreef:Het gevaar is altijd dat als we iets niet wetenschappelijk kunnen verklaren, we er een religieus item van maken. Er is meer tussen hemel en aarde, wat niet religieus is.
Wat dan?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

jakobmarin schreef:
entiteitxx schreef:Het gevaar is altijd dat als we iets niet wetenschappelijk kunnen verklaren, we er een religieus item van maken. Er is meer tussen hemel en aarde, wat niet religieus is.
Wat dan?
Een mens heeft sinds de zondeval ook een verduisterd (rationeel) verstand, vandaar dat in mijn optiek wij dingen niet (goed) zien of verstaan of begrijpen die wij (zoals Adam en Eva) wel hadden kunnen zien en begrijpen voor de zondeval. Er is dus een stukje tussen hemel en aarde dat wij niet meer kunnen zien of begrijpen vanwege de uitvloeiselen van onze zonden. Dat wij er gemakshalve iets religieus van maken is dus vaak gestoeld op ons verduisterd verstand ipv op de Bijbel.

Dat een mens als gevolg van de zondeval een verduisterd verstand heeft, wordt trouwens (verrassend) door sommige gereformeerde dominees ontkend, maar dat is een heel andere discussie.
"............................................................."
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Dies schreef:Ik zou niet weten hoe zich dat verhoudt tot helemaal geen hersenactiviteit. Degenen die een ervaring hebben weten zich later toch wel eea te herinneren, blijkbaar. En herinneringen lopen wel via de hersenen.
Da's nou net waar ik dan ook mijn vraagtekens bij heb.
Hersenactiviteit die wij blijkbaar (nog?) niet kunnen meten? :shock:
Hoe bestaat het; huidige wetenschap die iets (nog) niet kan meten? :roll:
Dies
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:37
Locatie: Breukelen

Bericht door Dies »

Ma Vis schrijft: Hoe bestaat het; huidige wetenschap die iets (nog) niet kan meten? :roll:
Denk je dan dat de wetenschap momenteel alles kan? Juist rond de hersenen zijn er nog grote vragen voor de wetenschap. Trouwens, zijn we er zo zeker van dat kennis, wetenschap over iets, (alleen) via de hersenen kan ontstaan? Inspiratie is ook een realiteit. Waar komt dat vandaan? Zo weten we feitelijk ook niet wat er precies gebeurt in en rond de hersenen tijdens een bde.
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Dies schreef:
Ma Vis schrijft: Hoe bestaat het; huidige wetenschap die iets (nog) niet kan meten? :roll:
Denk je dan dat de wetenschap momenteel alles kan? Juist rond de hersenen zijn er nog grote vragen voor de wetenschap. Trouwens, zijn we er zo zeker van dat kennis, wetenschap over iets, (alleen) via de hersenen kan ontstaan? Inspiratie is ook een realiteit. Waar komt dat vandaan? Zo weten we feitelijk ook niet wat er precies gebeurt in en rond de hersenen tijdens een bde.
Nee hoor; 't was sarcastisch bedoeld...
:mrgreen:
Plaats reactie