Bijna-dood-ervaringen

entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Jongere schreef:
entiteitxx schreef:Ik heb de documentaire bekeken, ik vraag me af of het beeld van de hemel waarover deze mensen vertellen, wel bijbels is.
Hm.. over deze zin moet je toch nog goed nadenken. Ten eerste hadden weinig mensen het echt over een 'hemel', ze beschreven wat ze hebben gevoeld. En ten tweede, of het bijbels is of niet - ik denk dat je dit verschijnsel serieus moet nemen als relatief zoveel mensen erover kunnen vertellen. Je kunt en moet uiteraard altijd dingen aan de bijbel toetsen, maar met waarnemingen en ervaringen wordt dat wel erg lastig. Dan moet er een (bijbelse) oplossing voor gevonden worden. Ontkennen van dit verschijnsel of het afdoen als flauwekul lijkt me ook geen optie na het zien van de documentaire. Wel ben ik blij met de nuances die voortdurend werden aangebracht door een wetenschapper die geloofde dat er niets spiritueels aan de hand was - veel dingen zijn zeker natuurlijk te verklaren. Al kunnen ook natuurlijk verklaarbare dingen geestelijk zijn m.i., maar dat is een andere discussie.
Mijn vraag was meer of je nu blij moet wezen als je in zo'n hemel terechtkomt..
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Jongere schreef:
entiteitxx schreef:Ik heb de documentaire bekeken, ik vraag me af of het beeld van de hemel waarover deze mensen vertellen, wel bijbels is.
Hm.. over deze zin moet je toch nog goed nadenken. Ten eerste hadden weinig mensen het echt over een 'hemel', ze beschreven wat ze hebben gevoeld. En ten tweede, of het bijbels is of niet - ik denk dat je dit verschijnsel serieus moet nemen als relatief zoveel mensen erover kunnen vertellen. Je kunt en moet uiteraard altijd dingen aan de bijbel toetsen, maar met waarnemingen en ervaringen wordt dat wel erg lastig. Dan moet er een (bijbelse) oplossing voor gevonden worden. Ontkennen van dit verschijnsel of het afdoen als flauwekul lijkt me ook geen optie na het zien van de documentaire. Wel ben ik blij met de nuances die voortdurend werden aangebracht door een wetenschapper die geloofde dat er niets spiritueels aan de hand was - veel dingen zijn zeker natuurlijk te verklaren. Al kunnen ook natuurlijk verklaarbare dingen geestelijk zijn m.i., maar dat is een andere discussie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

entiteitxx schreef:
refo schreef:
entiteitxx schreef:Het stofje ketalar (ketamine) kan in bepaalde doseringen ook doodservaringen/ godservaringen oproepen. Voor mensen heeft deze ervaringen met ketamine een enorme impact. Het rijk der duisternis heeft vele ingenieuse instrumenten.

1 troost is er: ketamine heeft geen enkele invloed op de ziel
Er doet zich wel een vraag voor: waneer is er ketamine vermengd met Bijbelteksten in het spel en wanneer is het echt. Kortom: hoe onderscheidt men juist.
ketamine (en daarmede de ervaring) heeft een halfwaardetijd, echtheid kent geen tijd.
Geef mij maar melatonine! :D
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Het artikel heeft in The Lancet gestaan. Weliswaar weersproken door andere wetenschappers, maar het bij voorbaat als totale onzin afdoen kan dus niet.

Vanuit het geloof is er alle reden om te denken dat de mens meer is dan materie, dus waarom zou het niet kunnen?

Sterker, deze wetenschapper beweert dat de materie ziel in zich meedraagt, als ik het goed heb. Vanuit dat oogpunt heeft hij een andere visie op orgaantransplantatie dan gangbaar. Door sommigen is beweerd, dat bijv. een harttransplantatie ook karaktereigenschappen overdraagt.

Ik heb zeer veel vragen rondom ziel/bewustzijn etc. in relatie tot het christelijke geloof zowel als in relatie tot de huidige wetenschappelijke kennis.

Weet misschien iemand hier goede literatuur (wetenschappelijk verantwoord) over het bijbels mensbeeld etc.?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Gert10 schreef:
entiteitxx schreef:
refo schreef:
entiteitxx schreef:Het stofje ketalar (ketamine) kan in bepaalde doseringen ook doodservaringen/ godservaringen oproepen. Voor mensen heeft deze ervaringen met ketamine een enorme impact. Het rijk der duisternis heeft vele ingenieuse instrumenten.

1 troost is er: ketamine heeft geen enkele invloed op de ziel
Er doet zich wel een vraag voor: waneer is er ketamine vermengd met Bijbelteksten in het spel en wanneer is het echt. Kortom: hoe onderscheidt men juist.
ketamine (en daarmede de ervaring) heeft een halfwaardetijd, echtheid kent geen tijd.


Geef mij maar melatonine! :D
Dat helpt ook alleen maar als je er in geloofd. 0,01 echte melatonine stof per tabletje........Ik geloof er niet in! Ik slaap er echt niet beter op. Zelfs eens 8 tegelijk genomen, nog tot 3 uur wakker gelegen....en als je dan om 6 uur eruit gaat ben je echt niet fit!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Kees
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 okt 2007, 16:44
Locatie: hardinxveld

Bericht door Kees »

M.i. ga je hier weer dezelfde kant op als met het scheppingsverhaal en de vragen die hierbij oprijzen.
Ik geloof zeer zeker niet dat dit dezelfde ervaring was als Paulus had en dat hij buiten bewustzijn of zoiets geweest was. Met zulke uitspraken ga je weer afbreuk aan het wonder doen.
Dat die mensen iets van de hemel gezien hebben of er 'onderweg' naar toe zijn geweest lijkt me ook de grootste onzin.
Ik blijf erbij dat het zich gewoon in die mensen zelf heeft afgespeeld, uit het onbewuste, of hoe dan ook.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Memento heeft hem gemaakt. Ik heb gekeken en weet niet goed wat ik er mee aan moet. Wel vind ik het persoonlijk een hele sterke afsluiting als die man vraagt: waar ga jij heen als je dood gaat?
Heel sterk ( en dat voor een tv programma :wink: )
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik kan maar één heel belangrijke, en schokkende conclusie trekken adhv dit programma:

Hersendood is niet echt dood. Er overleven mensen, die volgens de wetenschappelijke regels (ontbreken van prikkelingen in de hersenstam) dood worden verklaard, maar dit niet zijn.

Daarnaast denk ik dat het bewijst dat ons wezenlijke bewustzijn niet in onze hersenen zit, maar in iets daarbuiten. Iets wat je 'ziel' zou kunnen noemen, iets wat niet fysisch te verklaren is. Kortom, niet 'ik denk dus ik ben', maar 'ik ben (geschapen), dus ik ben'.

Beide zaken heb ik al lang als visie op het menszijn, en ik hoop dat ze in de komende jaren ook als verantwoorde wetenschappelijke visie gezien gaan worden.
Kees
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 okt 2007, 16:44
Locatie: hardinxveld

Bericht door Kees »

Vlinder,
Ik wilde eigenlijk exact hetzelfde zeggen :) , was het zinnigste wat tie in dat half uur gezegd had.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Mijn vrouw wil het volgende toevoegen:

Toen ik bij een ernstige bloeding veel te veel bloed verloor waardoor ik geheel wegraakte voelde ik me door een lange tunnel suizen terwijl ik riep: ik wil niet dood!! Blijkbaar beseft een mens dus dadelijk dat het niet goed gaat en neemt daarbij ook dingen waar die bij dat proces horen. Aan de hand van je opvoeding en het milieu waarin je leeft, zal een ieder er zijn eigen uitleg en fantasie aan geven. Gelukkig werd er meteen alles aan gedaan om mij bij te krijgen en heb ik verder niets meer meegemaakt omtrent de bijna dood ervaring.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Ik kan me wel vinden in die fysiologische verklaringen. Daarbij zal het ook zeker te maken hebben met je ervaringen en levensbeschouwing. Ik heb me bij een ongeluk wel eens voelen 'wegzakken', waarbij ik ook dacht dat ik nu zou sterven. Ik voelde me juist erg rustig worden, terwijl als ik 'bij' zou zijn ik bang zou zijn om te sterven. Tot op de dag van vandaag kan ik dat niet verklaren, maar kan me dan wel wat voorstellen bij die fysiologische verklaring van uitschakeling van hoge hersenfuncties. Overigens heb ik programma niet helemaal bekeken en ben ik niet medisch onderlegd. 'k Weet namelijk niet of ik het helemaal goed weergegeven heb.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Kees schreef:M.i. ga je hier weer dezelfde kant op als met het scheppingsverhaal en de vragen die hierbij oprijzen.
Ik geloof zeer zeker niet dat dit dezelfde ervaring was als Paulus had en dat hij buiten bewustzijn of zoiets geweest was. Met zulke uitspraken ga je weer afbreuk aan het wonder doen.
Dat die mensen iets van de hemel gezien hebben of er 'onderweg' naar toe zijn geweest lijkt me ook de grootste onzin.
Ik blijf erbij dat het zich gewoon in die mensen zelf heeft afgespeeld, uit het onbewuste, of hoe dan ook.
Dit is absoluut niet vergelijkbaar met de discussie over het scheppingsverhaal. Ik snap helemaal niet dat iedereen opeens zo focust op de hemel. Wat Oude Paden terecht zegt - iedereen zal een bepaalde ervaring door zijn eigen opvoeding gekleurd meegeven. Waarbij ik toch de ervaring van die (vroegere) atheïst wel erg indrukwekkend/apart vond. Wat hij beleefde staat haaks op hoe hij dacht. Zo negatief als jij het nu brengt kan ik dit niet zien. Het programma stemt me wel tot nadenken. Vooral omdat de mensen die erin spreken niet op mij overkomen als geestelijk onstabiele mensen.

Overigens nog even over je laatste zin: 'ik blijf erbij dat het zich gewoon in die mensen zelf heeft afgespeeld (...)'. Dat zou ik vanuit (jouw) gelovig oogpunt juist de meest wonderlijke gedachtegang vinden. Juist als je gelooft in een God denk ik dat je op dit soort momenten Zijn sturing niet kan ontkennen. En als iemand dan op sterven na dood is en zo'n ervaring meemaakt, zou dat dan puur zijn eigen bewustzijn zijn?
Het valt me op dat God vaak overal (te pas en te onpas) wordt bijgehaald, maar juist op dit punt er totaal wordt buitengelaten. Dat komt misschien omdat de verhalen 'apart' klinken in onze oren, m.a.w.: niet vertrouwd. Het lijkt wel alsof we bang zijn dingen tegen te komen die niet kloppen; die gedachte is natuurlijk niet zo logisch als we uitgaan van ons gelijk. Ik neem aan dat iedereen op dit forum (min of meer) gelooft in een allesbesturende God. Die heeft dan toch ook deze ervaring (wat het dan ook is, hoe je het ook mag noemen) gegeven? Juist op een punt waarop het bewustzijn van een mens eigenlijk tot niets meer in staat is, lijkt me de besturing van God duidelijk. Maar juist vaak de meest 'behoudende' mensen redeneren op een manier van de atheïstische dokter: dit is puur een ervaring uit het onbewuste. En stel dat je gelijk hebt - dat het puur maar uit het onbewuste komt. Sinds wanneer geloven we niet meer dat juist het onbewuste door God (of de duivel, in dit geval maakt het niet uit omdat het beiden een andere werkelijkheid aantoont) gestuurd wordt? Denk aan de dromen van Jozef e.d.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Even dit: ik zie toch nog wel een verschil tussen het 'wegzakken'/'tunnelgevoel' en de verhalen uit het programma over stemmen/bekenden/zelfs een ontmoeting met Christus.

Bij deze laatste opmerking moet ik opeens denken aan de laatste minuten van het leven van Stefanus.
Kees
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 okt 2007, 16:44
Locatie: hardinxveld

Bericht door Kees »

Ok, ik zal nogmaals proberen uit te leggen hoe ik erover denk, misschien dat ik het niet helemaal duidelijk genoeg gedaan heb.
Dat God zulke ervaringen kan gebruiken om mensen stil te zetten ontken ik zeer zeker niet, maar ik ben bang dat mensen vaak blijven hangen in het feit dat er meer is dan dit aardse leven en verder komen ze niet.
De hemel en hel ervaringen die die mensen gehad hebben hebben naar mijn mening niks te maken met de echte hemel en hel.
Meeste uitspraken ( ervaringen) van deze mensen gaan lijnrecht in tegen wat de Bijbel zegt.
Of die mensen echt buiten hun lichaam treden wil ik dan in het midden laten maar ik betwijfel het.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Kees schreef:Ok, ik zal nogmaals proberen uit te leggen hoe ik erover denk, misschien dat ik het niet helemaal duidelijk genoeg gedaan heb.
Dat God zulke ervaringen kan gebruiken om mensen stil te zetten ontken ik zeer zeker niet, maar ik ben bang dat mensen vaak blijven hangen in het feit dat er meer is dan dit aardse leven en verder komen ze niet.
De hemel en hel ervaringen die die mensen gehad hebben hebben naar mijn mening niks te maken met de echte hemel en hel.
Meeste uitspraken ( ervaringen) van deze mensen gaan lijnrecht in tegen wat de Bijbel zegt.
Of die mensen echt buiten hun lichaam treden wil ik dan in het midden laten maar ik betwijfel het.
Inderdaad, ik ben het eens met wat je zegt.
Er kunnen wel veel indrukken bij een mens zijn, maar algemene overtuigingen zijn niet zaligmakend. Het is wel groot als de Heere indrukken schenkt (ook onder de prediking), maar bid dan of het niet weg gaat, maar of dat de Heere door zou willen werken. Anders zullen ook die algemene overtuigingen in de eeuwigheid tégen ons getuigen. Want dan hebben ze ons niets gedaan. En er kan veel gebeuren in ons leven, maar als de Heere geen zaligmakende overtuigingen schenkt en een zondaar van dood levend maakt, zal hij nóóit zich bekeren van zijn boze weg daar hij van nature dood ligt in de zonden en de misdaden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie