"Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

"Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Hendrikus »

In de Waarheidsvriend verscheen vandaag een recensie van het boek van Mr. Bart. De recensent, ds. C.A. van der Sluijs uit Veenendaal, is niet erg positief. In zijn slotalinea stelt hij zelfs dat dit "theologiseren van beneden af" niets oplost.

Ik heb het artikel gescand.
De Waarheidsvriend schreef:A.A. Bart
Waar staan de Gereformeerde
Gemeenten?
Uitg. in eigen beheer, 219 blz.; Eur. 17,50.

Mr. A.A. Bart, belijdend lid van de Gereformeerde Gemeenten, schreef zijn boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? uit zorg over deze gemeenten ter gelegenheid van hun honderdjarig bestaan dit jaar. Zijn zorg betreft dan met name de prediking.
In een historische schets laat hij duidelijk zien dat het aanbod van genade vanaf het begin omstreden is geweest.
Met name zou later dr. C. Steenblok een algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade tot alle hoorders ontkennen.
Ds. G.H. Kersten, de stichter van de Gereformeerde Gemeenten, zou zich vooral gebaseerd hebben op de Schotse verbondseden van Thomas Boston.
Op pagina 13 luidt het kopje boven een paragraaf: De verenging van 1907. Dit moet duidelijke zijn "de vereniging', en zou kunnen worden aangemerkt als een freudiaanse vergissing. Want de auteur houdt niet op verengingen aan te wijzen. Vooral als hij later een en ander relateert aan de Reformatie.

Het zou vooral ds. R. Kok zijn die zich beriep op de Schotse verbondsleer van Boston en de gebroeders Erskine, die zich weer beriepen op het boek van Edward Fisher over het eigene van de Reformatie. Zowel ds. Steenblok als ds. Kok zou echter worden geschorst. De theologie zou vooral staan onder de beheersing van de predestinatie, wat geaccentueerd zou worden door de Leeruitspraken van 1931, die volgens ds. M. Golverdingen alleen maar een nadere precisering behelzen van de belijdenis.
Terwijl de bediening van het genadeverbond bij Boston uitdrukkelijk niet onder de beheersing van de verkiezing staat, maar gefundeerd is op de algenoeg zaamheid van Christus.

Uiteindelijk zou A. Comrie worden beschouwd als de leidende theoloog van de Gereformeerde Gemeenten. Ds. A. Moerkerken, de rector van de Theologische School, beroept zich met name op Comrie. Hij zou de eerste zijn die de standenleer nadrukkelijk in kaart heeft gebracht, waarmee het eigene van deze gemeenten vandaag gegeven is. Als zodanig zouden zij een exclusieve plaats innemen in de gereformeerde gezindte.

Want deze standenleer manifesteert zich alom in de prediking van de Gereformeerde Gemeenten. En dit vervult de auteur met zorg. Want aldus staat dit eigene ook de samenspraking met de andere afgescheiden kerken in ons land in. de weg en verhindert dit de wederkeer tot 'onze hersteld hervormde broeders'. Ds. Kersten zou aan het eind van zijn leven nadrukltelijk afstand genomen hebben van het standpunt van ds. Steenblok.

De schrijver luistert naar Luther en Calvijn en wijst de gevaren aan van enerzijds het remonstrantisme en anderzijds het hypercalvinisme. Ds. C. Harinck en in een meer gematigde vorm ook ds. M. Golverdingen zouden de epigonen zijn van de meer gereformeerde stroming. Ondertussen noemt Bart ook de gangbare heilsorde een struikelblok voor het rechte verstaan van de Reformatie. Ds.Kersten zou de wedergeboorte niet verbonden hebben aan de kennis van Christus, maar aan de kennis van de zonde uit de wet. Zo ook ds. Moerkerken nog altijd.
Comrie zou een afwijking van de Reformatie zijn. En welbeschouwd is deze ook weer niet te verenigen metTheodorus van der Groe. Bovendien zou Comrie niet consistent zijn geweest.
Allerlei verkeerde opvattingen over de rechtvaardiging in verhouding tot de wedergeboorte zouden de ronde doen.
En de zuigkracht van het gezelschapsleven zou groter zijn geweest dan de sprake van het Woord alleen. De schrijver ziet zijn gemeenten steeds meer teruggingen naar ds. Steenblok. Van de verbondsleer van de Schotten zou nauwelijks iets meer over zijn, laat staan van de theologie van de Reformatie.

Een bezwaarschrift wil dit boek overigens niet zijn. Ik vraag me echter af of de auteur daaraan ontkomen is. Het past mij in dit verband niet uitspraken te doen over de prediking en het theologisch eigene van de Gereformeerde Gemeenten. Maar wel vraag ik me af of dit de gezegende methode is om zaken aan de orde te stellen. Dit boek is gedocumenteerd, maar komt het formeel wel uit boven een schotschrift? De bewijsplaatsen zijn te incidenteel. De theologie dient integraal beoefend te worden. Dan is er meer aan de orde dan het dilemma Steenblok-Kok of Kersten-Comrie. Dan dient men deze dilemma's te overstijgen met de waarachtig katholieke theologie van de Kerk der eeuwen. Dan zijn we er niet met een collage uit de theologie van vertegenwoordigers van de Reformatie.
Zou het trouwens echt niet mogelijk zijn om allerlei goede intenties in de prediking van de Gereformeerde Gemeenten te honoreren? De schrijver had dan in zijn beschouwingen kunnen verdisconteren dat bijvoorbeeld Comrie met zijn Eigenschappen des Geloofs of zijn ABC des geloofs eigenlijk een heel moderne intentie vertegenwoordigt, namelijk die van de 'Abholung', zoals Helmuth Thielicke deze bedoelde als 'ophalen' van de hoorders om hen te brengen bij Christus. Zoals de Goede Herder Zijn schapen bij name roept!

Ik begrijp de bezwaren van de auteur wel tegen een verabsoluteerde standenleer, maar als hij fulmineert tegen het bijbelse gegeven dat een gelovige steeds opnieuw met alles in de dood terecht- komt', verstaat hij dan Luther wel als deze voortdurend stipuleert dat we steeds opnieuw moeten beginnen ('semper a novo incipere'). En waar is dan bij hem de 'horigheid' van het geloof? Luther zei: "Ik moet het steeds opnieuw horen, wil ik het geloven." Of zijn we er dan met gearriveerdheid in het geestelijke leven? Ik meen: neen!

Al met al kan dit theologiseren van beneden af, waarbij de theologie gemeengoed lijkt te zijn geworden ook van niet- theologen (de schrijver is advocaat), mij absoluut niet bekoeren. Dit lost niets op. Het vergroot alleen de interne spanningen en accentueert het theologiseren van beneden af. Alle goede bedoelingen ten spijt.

C.A. van der Sluijs, Veenendaal
Wonderlijk, deze conclusie. Dat men in de GG niet blij is met gemeenteleden die zelf nadenken, hadden we al gemerkt. Maar ook ds. Van der Sluijs lijkt te willen zeggen dat gemeenteleden zich maar beter niet met theologie bezig kunnen houden: laat dat maar aan de theologen over. Hij ziet daarbij over het hoofd dat de GG ook maar weinig predikanten kent die zich theoloog in de wetenschappelijke zin van het woord mogen noemen. Maar afgezien daarvan: dat geestelijken 'not amused' zijn als leken zich met theologie bezighouden ervaar ik als een tamelijk roomse houding...
Uiteindelijk heeft ds Van der Sluijs makkelijk praten. Hij is buitenstaander en ervaart niet de geestelijke nood van mensen als Van der Zwaag en Bart, die in hun kerkverband willen blijven maar grote zorgen hebben over de veranderde prediking.
Adorote

Bericht door Adorote »

Schoenmaker hou je bij je leest.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Adorote schreef:Schoenmaker hou je bij je leest.
ik zei het al: tamelijk roomse houding :?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Spelfouten en te weinig bewijsvoering. Bovendien is hij advocaat en geen theoloog, heeft hij verkeerde intenties (hij zegt dat het niet bedoelt is als bezwaarschrift maar dat lijkt het toch stiekum wel zo te zijn) en wil hij ten diepste van de noodzaak van ellendekennis af.

Het kon zo uit de Saambinder zelf komen.
Inhoudelijk wordt er geen stelling genomen, maar het gaat wederom om de omlijsting.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:In de Waarheidsvriend verscheen vandaag een recensie van het boek van Mr. Bart.
Kaw schreef:Het kon zo uit de Saambinder zelf komen.
Ik overweeg om eens te investeren in een abonnement op de Waarheidsvriend. :wink:
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Alsof C.A. van der Sluijs zelf niet bezig is met theologiseren van benedenaf. Wat een arrogante houding weer.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Ik overweeg om eens te investeren in een abonnement op de Waarheidsvriend. :wink:
De Saambinder zou zich niet moeten wagen aan opinierende recenties of vuurstokend in moeten gaan op spanningen binnen de reformatorische gezindte. Als het enkel als geestelijk voedsel zou functioneren, dan is dat voor de doelgroep een uitstekend blad. Ze zouden het daarbij moeten houden.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:In de Waarheidsvriend verscheen vandaag een recensie van het boek van Mr. Bart.
Kaw schreef:Het kon zo uit de Saambinder zelf komen.
Ik overweeg om eens te investeren in een abonnement op de Waarheidsvriend. :wink:
Ik zou dat dan maar verborgen houden voor je kerkenraad. Voor je het weet beschouwen ze dat als een daad van protest tegen hun 'eigen' weekblad en wordt je gezegd dat je dat abonnement dan op zijn minst via de kerkelijke weg had moeten aanvragen. :wink:
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: Wonderlijk, deze conclusie. Dat men in de GG niet blij is met gemeenteleden die zelf nadenken, hadden we al gemerkt. Maar ook ds. Van der Sluijs lijkt te willen zeggen dat gemeenteleden zich maar beter niet met theologie bezig kunnen houden: laat dat maar aan de theologen over. Hij ziet daarbij over het hoofd dat de GG ook maar weinig predikanten kent die zich theoloog in de wetenschappelijke zin van het woord mogen noemen. Maar afgezien daarvan: dat geestelijken 'not amused' zijn als leken zich met theologie bezighouden ervaar ik als een tamelijk roomse houding.
Volgens mij trekt dr. Van der Sluijs deze conclusies naar aanleiding van een product waarin hij behoorlijk wat tekorten ziet. Dan is de opmerking wel degelijk gerechtvaardigt.

Overigens is het verbazngwekkend dat er nu er iemand is die een eerlijke recensie tracht te schrijven alleen zijn conclusies over schotschriften worden besproken, maar er aan de inhoudelijheid van zijn recensie voorbijgegaan wordt. Of staat ons dat nog te wachten?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Kaw »

Herman schreef:Overigens is het verbazngwekkend dat er nu er iemand is die een eerlijke recensie tracht te schrijven alleen zijn conclusies over schotschriften worden besproken, maar er aan de inhoudelijheid van zijn recensie voorbijgegaan wordt. Of staat ons dat nog te wachten?
Is er inhoud te bespeuren dan?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Josephus »

Herman schreef:Overigens is het verbazngwekkend dat er nu er iemand is die een eerlijke recensie tracht te schrijven alleen zijn conclusies over schotschriften worden besproken, maar er aan de inhoudelijheid van zijn recensie voorbijgegaan wordt. Of staat ons dat nog te wachten?
Dan heb je mogelijk iets gemist. De belangrijkste inhoudelijke conclusie van dr. Van der Sluijs is zelfs de titel van dit topic en volgens mij gaat Hendrikus daar toch bepaald wel inhoudelijk op in...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Herman »

Josephus schreef:
Dan heb je mogelijk iets gemist. De belangrijkste inhoudelijke conclusie van dr. Van der Sluijs is zelfs de titel van dit topic en volgens mij gaat Hendrikus daar toch bepaald wel inhoudelijk op in...
Mijn vorige post is iets te gehaast gepost. Je hebt ten dele gelijk.

Volgens mij is de hoofdconclusie van ds. Van der Sluijs iets anders, namelijk dat lekentheologie niets oplost. Dat is wat anders dan menen dat leken niets met theologie te maken mogen hebben, en dat is ook wat anders dan een roomse of arrogante houding. Rooms wil zeggen dat een leek niet hoeft te geloven, en arrogant wil zeggen dat ds. zijn eigen positie niet kent. Het eerste is niet waar omdat ds. het over theologiseren heeft en het tweede niet omdat ds. uitspreekt dat het niet zijn positie is om over de prediking te oordelen.

Daarnaast plaats ds. een zwaar argument. Lees de voorlaaste alinea eens door: "Of zijn we er dan met gearriveerdheid in het geestelijke leven? Ik meen: neen!"

Een derde belangrijk punt is dat Bart volgens de scibent geheel lijkt voorbij te gaan aan positieve punten: "Zou het trouwens echt niet mogelijk zijn om allerlei goede intenties in de prediking van de Gereformeerde Gemeenten te honoreren?".

Het schrijfsel van Bart zou dus niet uitkomen boven een hap-snap oordeel, en het is dus voor vermeende tegenstanders lastig om zoiets serieus te nemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:In de Waarheidsvriend verscheen vandaag een recensie van het boek van Mr. Bart.
Kaw schreef:Het kon zo uit de Saambinder zelf komen.
Ik overweeg om eens te investeren in een abonnement op de Waarheidsvriend. :wink:
Ik zou dat dan maar verborgen houden voor je kerkenraad. Voor je het weet beschouwen ze dat als een daad van protest tegen hun 'eigen' weekblad en wordt je gezegd dat je dat abonnement dan op zijn minst via de kerkelijke weg had moeten aanvragen. :wink:
Je wordt op je wenken bediend: in de Saambinder van deze week wordt in het artikel Commentaar "Geestelijk klimaat" sluikreclame gemaakt voor de Waarheidsvriend. :wink:
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: "Theologiseren van beneden af lost niets op" ?

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Je wordt op je wenken bediend: in de Saambinder van deze week wordt in het artikel Commentaar "Geestelijk klimaat" sluikreclame gemaakt voor de Waarheidsvriend. :wink:
Het moet toch niet gekker worden... :mrgreen:

Maar goed, weer een voorzichtig stapje richting kerkelijke eenheid, zullen we maar zeggen... :wink:
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Als de inhoud van de recensie niet welgevallig is dan heeft ds. Van der Sluijs ineens makkelijk praten. Maar ik vind het positief dat deze man nu eens onverwachts "partij trekt" voor de Gereformeerde Gemeenten. Het is natuurlijk ook een vreemde praktijk. Iedereen die een probleem heeft met de leer plukt wat oudvaders bij elkaar en schrijft maar een boek. Ik zeg niet dat ik het met alles wat Bart zegt oneens ben. Dat zegt ds Van der Sluijs ook niet. En ik zeg ook niet dat alle rechtsgeleerden maar van de theologie af moeten blijven... Och, of al het volk profeten ware... En ik denk ook aan Justus Vermeer. 'k Ben toch blij dat hij zich niet bij zijn leest heeft gehouden, zijn geschriften lezende.
Maar er zou een hoop gewonnen zijn als ook positieve dingen genoemd werden door Bart. Dan gaf hij de holle kreet, dat hij het boek heeft geschreven uit bezorgdheid om het kerkverband dat hem lief is, inhoud.
Plaats reactie