Jezus en Gezang E

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Robert schreef:Of om het nog duidelijker te zeggen, lees het forum over de HSV.
Daar zijn de mensen die tegen de HSV zijn heel kritisch. Elke punt en komma wordt afgewogen.

Het zijn min of meer dezelfde mensen die hier in deze discussie zeggen dat ik niet zo moet zeuren.
Dat is toch vreemd. Als in de HSV het gebed van Jezus op één woordje verkeerd zou zijn vertaald zou dat resulteren op een ban op de hertaling, maar Gezang E, wat 100x zoveel problemen heeft, wordt kritiekloos gezongen. (en mensen die daar kritiek op hebben worden als zeurkous in de hoek gezet)

Is toch vreemd!
Gods heilig en onfeilbaar Woord is toch wat anders dan een lied!
Of voor jouw niet?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Christiaan schreef:Gods heilig en onfeilbaar Woord is toch wat anders dan een lied!
Of voor jouw niet?
Ik sta perplex!

Het argument voor het zingen van (alleen) de psalmen (+ 12 gez) in de samenkomsten is altijd dat dat de liederen die rechtsstreeks (??) uit de Bijbel komen en dus als enige getrouw en goed zijn. En nu is het ineens zomaar een lied.

Het Woord van God blijft het Woord van God, ook als je het uit het Boek haalt en in liedvorm brengt.
Maar goed, als je vindt dat we met liederen soepeler kunnen zijn, waarom dan altijd al die eindeloze argumenten tegen die 'moderne' liedere?

Zeker als blijkt dat die 'moderne' liederen dus stukken dichter bij de Bijbel staan dan bv. Gezang E.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Kokje
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 okt 2004, 09:59

Bericht door Kokje »

Robert schreef:
Christiaan schreef:Gods heilig en onfeilbaar Woord is toch wat anders dan een lied!
Of voor jouw niet?
Ik sta perplex!
Ik ook! Er wordt hier met twee maten gemeten.

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er op de 'gewone' gezangen zoveel commentaar is en de 'enige' gezangen bijna heilig zijn. Ik zie geen verschil.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Onzinnige discussie. Een gezochte vergelijking ook.

Een van de bezwaren tegen de "gewone" gezangen is, dat ze de Psalmen uit de eredienst drukken.
Dat is bij de "enige" gezangen niet het geval. Die wordt alleen bij de Kerst en de behandeling van het gebed gezongen. Veel meer niet.
Adorote

Bericht door Adorote »

Er wordt nu wel moeilijk gedaan over gezangen, maar ook de psalmen zijn in de gereformeerde gezindte berijmd en zijn er gezangen van gemaakt,dus zonder dat men het weet zingt men altijd gezangen .
Eeen onberijmde psalm is die zo uit de Heilige Schrift wordt gezongen zo als men dat kent van af het begin af in de Katholiciteit,Orthodoxie en Anglicana en ten dele Lutherana.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Tiberius schreef:Een van de bezwaren tegen de "gewone" gezangen is, dat ze de Psalmen uit de eredienst drukken.
Zover ik weet is dat zeker geen hoofd bezwaar.
Laatst een aantal artikelen in de Waarheidsvriend over psalmen en 'moderne' liederen, daar werd dit argument niet als argument aangehaald.

Overigens is het vreemd als een lied kennelijk Bijbels goed is dat het dan nog steeds niet in de dienst gebruikt mag worden omdat het dan de Psalmen wegdrukt......
Dat is hetzelfde als zeggen dat we niet uit de Hebreeën brief mogen lezen omdat Prediker dan uit de dienst wordt weggedrukt.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Robert schreef:
Tiberius schreef:Een van de bezwaren tegen de "gewone" gezangen is, dat ze de Psalmen uit de eredienst drukken.
Zover ik weet is dat zeker geen hoofd bezwaar.
Laatst een aantal artikelen in de Waarheidsvriend over psalmen en 'moderne' liederen, daar werd dit argument niet als argument aangehaald.

Overigens is het vreemd als een lied kennelijk Bijbels goed is dat het dan nog steeds niet in de dienst gebruikt mag worden omdat het dan de Psalmen wegdrukt......
Dat is hetzelfde als zeggen dat we niet uit de Hebreeën brief mogen lezen omdat Prediker dan uit de dienst wordt weggedrukt.
De berijmde Psalmen volgen de bijbel ook niet op de voet, MAAR
ze volgen wel de bijbelse lijn!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Omhaal van woorden is geen Bijbelse lijn.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Robert schreef:Omhaal van woorden is geen Bijbelse lijn.
Dus je wilt alleen letterlijke bijbelse woorden zingen?
Zoals men vroeger in Engeland ook wel kende...
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Robert schreef:Omhaal van woorden is geen Bijbelse lijn.
Wat vind je dan van Psalm 119?
Waar de psalmist geen woorden genoeg kan vinden (lijkt het wel) om Gods wet te roemen.

Nee, Robert, je zit een beetje te drammen, jongen.
Die omhaal van woorden wordt alleen veroordeeld als het uit een geveinsd hart komt. Of in ieder geval: als het bedoeld is om er in de ogen van mensen wat mee te lijken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Robert schreef:Omhaal van woorden is geen Bijbelse lijn.
Wat vind je dan van Psalm 119?
Waar de psalmist geen woorden genoeg kan vinden (lijkt het wel) om Gods wet te roemen.

Nee, Robert, je zit een beetje te drammen, jongen.
Die omhaal van woorden wordt alleen veroordeeld als het uit een geveinsd hart komt. Of in ieder geval: als het bedoeld is om er in de ogen van mensen wat mee te lijken.
Het enige verschil is dat die Psalm rechtstreeks in de Bijbel staat en er bij de berijming van het Onze Vader vanalles aan is toegevoegd. Wat dat betreft is het dus eigenlijk geen berijming van het Onze Vader maar een lied met het Onze Vader er in verwerkt :)

Verder ben ik het er mee eens dat het niet gebruiken van een omhaal van woorden geen goed argument is. Sowieso worden van dit lied nooit alle 10 de verzen achter elkaar gezongen ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Tiberius schreef:Nee, Robert, je zit een beetje te drammen, jongen.
Denigrerend taalgebruik?
Die omhaal van woorden wordt alleen veroordeeld als het uit een geveinsd hart komt. Of in ieder geval: als het bedoeld is om er in de ogen van mensen wat mee te lijken.
Er staat geen conditie bij waarbinnen het wel en niet mogelijk is.
En nogmaals, het is gewoon bizar dat het gebed dat Jezus juist in die context geeft zo wordt uitgebreid.

Ik vind het verbazingwekkend hoe jullie een directe onderwijzing van Jezus totaal verhaspelen en verbasteren als het gaat om een lied uit de traditie.
Die traditie is zo heilig!

Er wordt hier met 2 maten gemeten. Alles wat buiten de traditie komt wordt tot in het oneindige doorgezaagd, zie HSV, zie moderne liederen. Maar alles vanuit de traditie zelf wordt tegen alle klippen op, zelfs tegen de Bijbel in, goedgepraat.

Zie je dat nu echt zelf niet?
Als Gezang E niet Gezang E was geweest, maar Opwekking 349, of als het door Elly en Rickert was geschreven, dan was het van ze lang zal die leven nooit in onze samenkomsten terecht gekomen. Nooit!
Verder ben ik het er mee eens dat het niet gebruiken van een omhaal van woorden geen goed argument is. Sowieso worden van dit lied nooit alle 10 de verzen achter elkaar gezongen
Waarschijnlijk omdat de 10 versen teveel omhaal van woorden zijn om in de dienst te zingen.
We zingen het Onze Vader in onze diensten dus maar gedeeltelijk, omdat het anders te veel wordt. En het is teveel omdat wij het teveel hebben gemaakt. En Jezus zegt dat je dat niet moet doen. En als ik dat aanhaal ben ik een doordrammerig knulletje.

Robet: "Jezus zegt..."
Jullie: "Niet zo drammen, jongen, en niet zo zeuren."
Wat vind je dan van Psalm 119?
Waar de psalmist geen woorden genoeg kan vinden (lijkt het wel) om Gods wet te roemen.
Wat ik vind?
Wat ik vind is niet zo bijster belangrijk.
Ik weet niet of ik het verschil kan herkennen tussen omhaal van woorden en 'goed' gebruik van woorden.
Het enige dat ik weet is dat Jezus in het kader van dit probleem een voorbeeld gebed geeft, om aan te geven hoe wij WEL moeten bidden ZONDER in een omhaal van woorden te vervallen, en dat Jezus' gebed door ons 10x zo lang wordt gemaakt en dat elke zin van hem 4x wordt herhaald met een synoniem zin.

Wat dat over Psalm 119 zegt?
Dat weet ik niet, kennelijk is dat geen omhaal van woorden, anders was het niet in de Bijbel gekomen.
Dus je wilt alleen letterlijke bijbelse woorden zingen?
Zoals men vroeger in Engeland ook wel kende...
Dat lijkt mij ten alle tijden het beste inderdaad.
En het liefst vanuit de hele Bijbel.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Adorote

Bericht door Adorote »

Robert schreef:
Tiberius schreef:Nee, Robert, je zit een beetje te drammen, jongen.
Denigrerend taalgebruik?
Die omhaal van woorden wordt alleen veroordeeld als het uit een geveinsd hart komt. Of in ieder geval: als het bedoeld is om er in de ogen van mensen wat mee te lijken.
Er staat geen conditie bij waarbinnen het wel en niet mogelijk is.
En nogmaals, het is gewoon bizar dat het gebed dat Jezus juist in die context geeft zo wordt uitgebreid.

Ik vind het verbazingwekkend hoe jullie een directe onderwijzing van Jezus totaal verhaspelen en verbasteren als het gaat om een lied uit de traditie.
Die traditie is zo heilig!

Er wordt hier met 2 maten gemeten. Alles wat buiten de traditie komt wordt tot in het oneindige doorgezaagd, zie HSV, zie moderne liederen. Maar alles vanuit de traditie zelf wordt tegen alle klippen op, zelfs tegen de Bijbel in, goedgepraat.

Zie je dat nu echt zelf niet?
Als Gezang E niet Gezang E was geweest, maar Opwekking 349, of als het door Elly en Rickert was geschreven, dan was het van ze lang zal die leven nooit in onze samenkomsten terecht gekomen. Nooit!
Verder ben ik het er mee eens dat het niet gebruiken van een omhaal van woorden geen goed argument is. Sowieso worden van dit lied nooit alle 10 de verzen achter elkaar gezongen
Waarschijnlijk omdat de 10 versen teveel omhaal van woorden zijn om in de dienst te zingen.
We zingen het Onze Vader in onze diensten dus maar gedeeltelijk, omdat het anders te veel wordt. En het is teveel omdat wij het teveel hebben gemaakt. En Jezus zegt dat je dat niet moet doen. En als ik dat aanhaal ben ik een doordrammerig knulletje.

Robet: "Jezus zegt..."
Jullie: "Niet zo drammen, jongen, en niet zo zeuren."
Wat vind je dan van Psalm 119?
Waar de psalmist geen woorden genoeg kan vinden (lijkt het wel) om Gods wet te roemen.
Wat ik vind?
Wat ik vind is niet zo bijster belangrijk.
Ik weet niet of ik het verschil kan herkennen tussen omhaal van woorden en 'goed' gebruik van woorden.
Het enige dat ik weet is dat Jezus in het kader van dit probleem een voorbeeld gebed geeft, om aan te geven hoe wij WEL moeten bidden ZONDER in een omhaal van woorden te vervallen, en dat Jezus' gebed door ons 10x zo lang wordt gemaakt en dat elke zin van hem 4x wordt herhaald met een synoniem zin.

Wat dat over Psalm 119 zegt?
Dat weet ik niet, kennelijk is dat geen omhaal van woorden, anders was het niet in de Bijbel gekomen.
Dus je wilt alleen letterlijke bijbelse woorden zingen?
Zoals men vroeger in Engeland ook wel kende...
Dat lijkt mij ten alle tijden het beste inderdaad.
En het liefst vanuit de hele Bijbel.
Daar heeft Robert een punt ; wil men zogenaamd Bijbelgertrouw zijn wat dat ook moge zijn, de Kerk is altijd Bijbelgetrouw, wordt er gezongen van uit de Bijbel zonder de psalmen te bewerken ,zuiverheid voor alles.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Robert schreef:Er staat geen conditie bij waarbinnen het wel en niet mogelijk is.
Lees even de context.

Wacht, ik zal het quoten:

En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt tot uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen [zijt!] Uw Naam worde geheiligd.
(...)

Robert schreef:Als Gezang E niet Gezang E was geweest, maar Opwekking 349, of als het door Elly en Rickert was geschreven, dan was het van ze lang zal die leven nooit in onze samenkomsten terecht gekomen. Nooit!
Dat denk ik ook niet, nee.
Maar troost je: het wordt nu ook vrij zelden gezonden. ;)
Robert schreef:We zingen het Onze Vader in onze diensten dus maar gedeeltelijk, omdat het anders te veel wordt. En het is teveel omdat wij het teveel hebben gemaakt. En Jezus zegt dat je dat niet moet doen.
Tja, zo lust ik er nog wel een paar.
Dat is appels met peren vergelijken wat je nu doet.
We zingen psalm 119 ook niet helemaal, terwijl er in de Bijbel staat dat je er geen woorden aan toe of af mag doen.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 15 jun 2007, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Tiberius schreef:
Robert schreef:Er staat geen conditie bij waarbinnen het wel en niet mogelijk is.
Lees even de context.

Wacht, ik zal het quoten:

En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt tot uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen [zijt!] Uw Naam worde geheiligd.
(...)

Inderdaad zo zijn er dan heel veel bijdragen veels te lang en geef te denken , laat staan dat men die lappen tekst gaat lezen .
Plaats reactie