Jezus en Gezang E

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:
Tiberius schreef:
Robert schreef:Er staat geen conditie bij waarbinnen het wel en niet mogelijk is.
Lees even de context.

Wacht, ik zal het quoten:

En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt tot uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen [zijt!] Uw Naam worde geheiligd.
(...)

Inderdaad zo zijn er dan heel veel bijdragen veels te lang en geef te denken , laat staan dat men die lappen tekst gaat lezen .
Hm, de eerste regel is mijn bijdrage; de rest is een service voor Robert. :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Robert, het is een uitwerking van het Onze Vader, niet het Onze Vader zelf. Daarmee is het nog geen omhaal van woorden.... als dat zo zou zijn zouden we maar geen enkel lied van meer dan 3 verzen meer moeten zingen, en geen enkel gebed van meer dan een minuut moeten uitspreken.

Denk eens aan Johannes 17. Het hogepriesterlijk gebed. Dat is een stuk langer dan het Onze Vader, maar daarmee wordt er nog omhaal van woorden gebruikt. Veel Psalmen zijn ook gebeden, en behoorlijk uitgebreid.

Jezus waarschuwt tegen het idee dat hoe langer je gebed duurt, hoe eerder God er naar luistert. Dat dachten de heidenen vaak. Dus verwijt mensen hier nou niet van het verdraaien van Jezus woorden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Bericht door Rochus »

Maar het blijft frappant dat wanneer een gezang (wel een van de twaalf natruurlijk) of een psalm (beide berijmd) de bijbeltekst niet zeer getrouw weergeeft deze koste wat het kost gezongen moet worden. Het liefst nog de berijming van Datheen (die hij zelf niet goed vond). Maar wanneer een lied uit een gezangen bundel / opwekking komt kan het niet goed zijn. Wat is er dan niet goed? Is de inhoud dan verkeerd (ook wanneer deze de bijbeltekst letterlijk volgens SV weergeeft) of staat ons de melodie niet aan? Waar ligt het onderscheid van wat wel en niet in de kerken gezongen kan worden. (off topic: voordat het door de vereniging van zondagsrust verboden wordt)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ho ho, 'omhaal van woorden' betekent niet dat je geen 'lange' gebeden kan hebben. Het betekent dat je 1 onderwerp niet moet uitkauwen en herhalen en herhalen in mooiere / andere woorden.

Jezus zinnen worden omgebouwd in hele versen.
Dat is een goed voorbeeld van een omhaal van woorden.
Waar Jezus 1 zin genoeg vond, hebben de berijmers elk van zijn zinnen uitgebouwd.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Robert, na 2000 jaar christendom lijkt het me wel erg moeilijk om altijd 'zonder omhaal van woorden' te spreken. Even een simplistisch voorbeeld: de aria's in de Matthäus Passion van Bach zijn gedichten die met erg veel omhaal van woorden bijvoorbeeld één feit uit de bijbel belichten. Maar om het dan af te keuren omdat het niet zo kort en simpel mogelijk gezegd is, is natuurlijk wel een beetje apart. Ik zie het gezang dan ook als een gedicht/parafrase. En als je dat al niet meer kunt goedkeuren blijven er voor de mensen wel heel weinig manieren over om op deze manier (gedichten/muziek) met het geloof bezig te zijn.
Ik denk dat je je kruistocht tegen gezang E beter kunt stoppen en je op zinniger dingen gaan richten. Er zijn genoeg voorbeelden van momenten waar wèl veel omhaal van woorden wordt gebruikt en waar het nìet op zijn plaats is.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:Robert, na 2000 jaar christendom lijkt het me wel erg moeilijk om altijd 'zonder omhaal van woorden' te spreken. Even een simplistisch voorbeeld: de aria's in de Matthäus Passion van Bach zijn gedichten die met erg veel omhaal van woorden bijvoorbeeld één feit uit de bijbel belichten. Maar om het dan af te keuren omdat het niet zo kort en simpel mogelijk gezegd is, is natuurlijk wel een beetje apart. Ik zie het gezang dan ook als een gedicht/parafrase. En als je dat al niet meer kunt goedkeuren blijven er voor de mensen wel heel weinig manieren over om op deze manier (gedichten/muziek) met het geloof bezig te zijn.
Ik denk dat je je kruistocht tegen gezang E beter kunt stoppen en je op zinniger dingen gaan richten. Er zijn genoeg voorbeelden van momenten waar wèl veel omhaal van woorden wordt gebruikt en waar het nìet op zijn plaats is.
De Bijbel keurt het gebruik van omhaal van woorden op zich niet af, maar wel als met een omhaal van woorden wordt gebeden. De heidenen dachten dat hoe meer ze baden, hoe meer kans je had dat de goden luisterden. Die kon je paaien met lange gebeden en daar waarschuwt Jezus tegen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie