Algemene genade bijbels of onbijbels ?

Plaats reactie
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Algemene genade bijbels of onbijbels ?

Bericht door mayflower »

Zijn er kerkgenootschappen (zoals de Protestant reformed church; Engelsma & Herman Hoeksema) waar men de leer van de algemene genade als een dwaling ziet ?


Voor hen die geintereseerd zijn in een debate tussen Dr. Mouw & Prof. Engelsma :

http://www.prca.org/current/Articles/a% ... a-mouw.htm

http://www.hudsonvilleprc.org/ram-2/debate.html
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Zo zwart-wit is het niet.

Iedereen erkent m.i. het verschijnsel wat we in de Reformatorische theologie 'algemene genade' noemen. Er wordt verschillend gedacht over:
1. Komt de 'algemene genade' voort uit Christus verdienste, of niet
2. (Voor de hyper-calvinisten): Is de 'algemene genade' wel genade? God geeft immers de niet-uitverkorene alleen maar goede dingen, zodat hij des te meer schuldig is, niet met als doel dat hij zich bekeert.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

memento schreef:Zo zwart-wit is het niet.
2. (Voor de hyper-calvinisten): Is de 'algemene genade' wel genade? God geeft immers de niet-uitverkorene alleen maar goede dingen, zodat hij des te meer schuldig is, niet met als doel dat hij zich bekeert.
Maar dit is toch geen genade, maar voorzienigheid ? En naar mijn idee onderwijst Hoeksema dit ook. Trouwens wat wordt ervolgens jou onder hyper calvinisten verstaan ?
geerten.net

Bericht door geerten.net »

Volgens mij is "algeme genade" een begrip nadat een theorie vast was gelopen en ook dat gaatje gedicht moest worden.

Geerten
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

geerten.net schreef:Volgens mij is "algeme genade" een begrip nadat een theorie vast was gelopen en ook dat gaatje gedicht moest worden.

Geerten
:shock:

Welke theorie en welk gaatje?
geerten.net

Bericht door geerten.net »

We hebben de neiging om overal theorien van te maken. En dan blijven er dingen over waar we nog iets voor moeten verzinnen, en dan krijg je begrippen als "algemene genade".

Mijn mening 8)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

geerten.net schreef:We hebben de neiging om overal theorien van te maken. En dan blijven er dingen over waar we nog iets voor moeten verzinnen, en dan krijg je begrippen als "algemene genade".

Mijn mening 8)
Leg dat nou eens uit, dat van die dingen enzo........
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ik meen dat het concept "algemene genade" in de moderne tijd vooral voortkwam uit het concept van Dr. A. Kuyper over de "gemene gratie", hetwelk concept voornamelijk gevormeerd was door Dr. Kuyper om zijn politiek te steunen met zijn theologie. In andere woorden, hij moest een excuus hebben op kerkelijk gebied voor zijn samenwerking met de wereld op politiek gebied.

Maar zelfs Dr. Kuyper, meen ik, ging niet zo ver door te zeggen dat de "gemene gratie" voortkwam uit de zoensverdienste van Christus. Dat deden de "Christian Reformed Church of America" wel, en vandaar kwam ook de scheuring in die kerk in 1924, dat leidde tot de Protestant Reformed Churches. Wat de Christian Reformed deden ook, in hun "Three Points of Common Grace", is de algemene genade verbinden met de (uitwendige) roeping, en dus leren dat het aanbod van genade in wezen genade is voor alle hoorders.

Dit zijn dus de "Drie punten van algemene genade" lezen, zoals geformuleerd door de synode van 1924, en welke Ds. Hoeksema gedwongen werd te ondertekenen (wat hij weigerde).

In a Synodical meeting of the Christian Reformed Church (CRC) which began on June 18, 1924 in Kalamazoo, Michigan, after long controversy, the CRC adopted what came to be known as the "Three Points of Common Grace." Because certain ministers within the CRC refused to subscribe to those "Three Points," they (with the majority of their consistories) were either suspended or deposed from office. This was the beginning of the Protestant Reformed Churches in America. These ministers, and others after them, wrote responses to the decision that was taken. At that time, and ever since, the Protestant Reformed Churches have warned that these "Three Points" were not only contrary to Scripture and the Reformed Confessions but also served as a bridge into the world and would give excuse to introduce worldliness into the church.
We quote the three points literally:

I. The First Point:
"Relative to the first point which concerns the favorable attitude of God towards humanity in general and not only towards the elect, Synod declares it to be established according to Scripture and the Confessions that, apart from the saving grace of God shown only to those that are elect unto eternal life, there is also a certain favor or grace of God which He shows to His creatures in general. This is evident from the Scriptural passages quoted and from the Canons of Dordrecht II:5 and III-IV:8,9, which deal with the general offer of the Gospel, while it also appears from the citations made from Reformed writers of the most flourishing period of Reformed Theology that our Reformed writers from the past favored this view.
Scriptural proof: Psalm 145:9; Matt. 5:44, 45; Luke 6:35-36; Acts 14:16-17; I Tim. 4:10; Rom. 2:4; Ezekiel 33:11; Ezekiel 18:23." [See response]

II. The Second Point:
"Relative to the second point, which is concerned with the restraint of sin in the life of the individual man and in the community, the Synod declares that there is such a restraint of sin according to Scripture and the Confession. This is evident from the citations from Scripture and from the Netherlands Confession, Arts. 13 and 36, which teach that God by the general operations of His Spirit, without renewing the heart of man, restrains the unimpeded breaking out of sin, by which human life in society remains possible; while it is also evident from the quotations from Reformed writers of the most flourishing period of Reformed Theology, that from ancient times our Reformed fathers were of the same opinion.
Scriptural proof: Ps. 81:11-12; Gen. 6:3; Acts 7:42; Rom. 1:24; Rom. 1:26, 28; II Thess. 2:6-7." [See response]

III. The Third Point:
"Relative to the third point, which is concerned with the question of civil righteousness as performed by the unregenerate, Synod declares that according to Scripture and the Confessions the unregenerate, though incapable of doing any saving good, can do civil good. This is evident from the quotations from Scripture and from the Canons of Dordrecht, III-IV:4, and from the Netherlands Confession, Art. 36, which teach that God, without renewing the heart, so influences man that he is able to perform civil good; while it also appears from the citations from Reformed writers of the most flourishing period of Reformed Theology that our Reformed fathers from ancient times were of the same opinion.
Scriptural proof: II Kings 10:29-30; II Kings 12:2;14:3; Luke 6:33; Rom. 2:14. "
Verder hierover kan men hier vinden:

http://www.prca.org/articles/article_7.html
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

Een algemene Genade is zeker theologisch een waarheid daar de Erediensten der Kerk openbaar zijn waar die algemene Genade aan geboden wordt in de Heilige Sacramenten en het Woord,wat de man en de vrouw die in die kerk zitten er mee doen is hun verantwoordelijkheid, maar het aanbod van algemene Genade is er voor ieder mens persoonlijk.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Als je meer wilt weten over 'Algemene Genade' volgens Kuyper kan ik het boek van prof. J. Douma (1966, Oosterbaan, antiqarisch verkrijgbaar) aanraden. Hij laat zien dat de leer van Kuyper niet (helemaal) klopt. Waarmee nog niet gezegd is dat er geen algemene genade is, maar niet zoals Kuyper die omschreef en rubriceerde.
Gebruikersavatar
Andreas
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 sep 2007, 12:16

Bericht door Andreas »

Misschien is de inleiding op het boek 'Navolging' van Dietrich Bonhoeffer een aanrader in deze. Hij geeft daarin een goed bijbels gefundeerde uiteenzetting over de algemene en de kostbare genade.

Het heeft misschien niet zo direkt met de vraagsteller te maken, maar het is net buiten dat kader een bijzonder lezenwaardig stuk.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Algmene genade bijbels of onbijbels ?

Bericht door Bert Mulder »

mayflower schreef:Zijn er kerkgenootschappen (zoals de Protestant reformed church; Engelsma & Herman Hoeksema) waar men de leer van de algemene genade als een dwaling ziet ?


Voor hen die geintereseerd zijn in een debate tussen Dr. Mouw & Prof. Engelsma :

http://www.prca.org/current/Articles/a% ... a-mouw.htm

http://www.hudsonvilleprc.org/ram-2/debate.html
Stellen de Gereformeerde Gemeenten (in Ned)(bv) het enigszins anders, daar die leren dat de "algemene genade" de voorzienigheid beschrijft, en zodoende niet uitvloeien van de zoensverdienste van Christus voor de verworpenen.

Dus ook de GG(inN)(bv) gaan niet overeen met de CRC stelling van 'algemene genade"
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie