Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Daar zit wat in. Maar als Christus wil dat ze allen één zijn en we zitten allemaal ergens anders, moet je je misschien afvragen of het wel kán: in de ware Kerk begrepen zijn en niet met die Kerk in één kerk zitten. Wij vinden natuurlijk dat dat kan, omdat het in ons straatje past, maar kan het wel?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:Daar zit wat in. Maar als Christus wil dat ze allen één zijn en we zitten allemaal ergens anders, moet je je misschien afvragen of het wel kán: in de ware Kerk begrepen zijn en niet met die Kerk in één kerk zitten. Wij vinden natuurlijk dat dat kan, omdat het in ons straatje past, maar kan het wel?
Ik denk dat dit aan je eigen houding ligt. Ik denk niet dat we nu nog krampachtig aan een georganiseerde eenheid moeten denken, temeer omdat in al die verschillende sub-kerkjes ook niet-gelovigen zitten die des te harder hun hakken in het zand zal zetten. Maar laten we beginnen bij onszelf en openstaan voor mede-gelovigen uit andere gemeentes en kerkgenootschappen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

geledu schreef:
Wel ja, gelukkig dat iemand het op neemt voor de kerkelijke weg die bewandeld is in de RKK.
Ook de bewondering die er is voor zo een kerk die zich er op mag beroepen in de Apostolische lijn te staan, doet me goed.

Alstjeblieft zeg, deze organisatie die zich christelijk noemt is niet meer dan een afgodisch marketing instrument.
Miljoenen en miljoenen ophalen ten koste van wat en wie dan ook , een (zich noemende) geestelijkheid die zich baadt in weelde en wereldse geneugten en op zo een manier zich profileert boven de leken zodat ze boven de wet leven en op een genietende wijze hun oude dag doorbrengen.

Een organisatie die vol is van afgodische leer en liturgische gebruiken.
Laten we ons nu niet verblinden door een menselijke eenheidsdrijverij.
Want ware eenheid is er allen te vinden op grond van Gods Woord en Zijn inzettingen.
Als in die eenheid dwalende elementen zitten dan kan dat een uitwerking hebben als een ban in het leger !

Nee, gebed voor Rome moet er wel zijn als zijnde onze naaste, maar vereniging met deze oganisatie, die zich zelf kerk noemt, moet en mag niet ons streven zijn.
Een dergelijke visie is jou wel toevertrouwd, en van jouw hand ook niet anders te verwachten...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Uit Vaticaanse bronnen:


Kardinaal Walter Kasper:
’Wat ons verenigt is groter dan wat ons verdeelt’

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - Kardinaal Walter Kasper, verantwoordelijke van de katholieke Kerk voor de relaties met de andere christelijke godsdiensten, heeft woensdag verklaard dat ’wat ons verenigt, groter is dan wat ons verdeelt’. De prelaat zei dit naar aanleiding van de onrust die ontstaan is door het nieuwe document van het Vaticaan over het oecumenisme.
De uitspraak van ’Wat ons verenigt is groter dan wat ons verdeelt’ van de prelaat, die voorzitter is van de pauselijke Raad voor de eenheid van de christenen, was vooral bedoeld voor de protestanten.

Het Vaticaanse document, dat dinsdag verscheen, bestempelde de rooms-katholieke Kerk als de enig ware Kerk van Christus en stelde dat de protestantse gemeenschappen de naam ’Kerk’ niet mogen gebruiken.

Volgens kardinaal Kasper ’zegt het document niet dat de protestantse Kerken geen Kerken zijn’, maar veeleer dat ze geen Kerken zijn in de zin die de katholieke Kerk aan het begrip Kerk geeft. Het onderstrepen van de verschillen tussen de christelijke confessies moet gezien worden als een uitdaging, niet als een catastrofe, aldus de kardinaal. Het document van het Vaticaan is een uitnodiging om de dialoog sereen voort te zetten, voegde hij er aan toe.

Het document van het Vaticaan, opgesteld door de Congregatie voor de Geloofsleer, kreeg de zegen van paus Benedictus XVI. (tb)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Rens schreef:
geledu schreef:
Wel ja, gelukkig dat iemand het op neemt voor de kerkelijke weg die bewandeld is in de RKK.
Ook de bewondering die er is voor zo een kerk die zich er op mag beroepen in de Apostolische lijn te staan, doet me goed.

Alstjeblieft zeg, deze organisatie die zich christelijk noemt is niet meer dan een afgodisch marketing instrument.
Miljoenen en miljoenen ophalen ten koste van wat en wie dan ook , een (zich noemende) geestelijkheid die zich baadt in weelde en wereldse geneugten en op zo een manier zich profileert boven de leken zodat ze boven de wet leven en op een genietende wijze hun oude dag doorbrengen.

Een organisatie die vol is van afgodische leer en liturgische gebruiken.
Laten we ons nu niet verblinden door een menselijke eenheidsdrijverij.
Want ware eenheid is er allen te vinden op grond van Gods Woord en Zijn inzettingen.
Als in die eenheid dwalende elementen zitten dan kan dat een uitwerking hebben als een ban in het leger !

Nee, gebed voor Rome moet er wel zijn als zijnde onze naaste, maar vereniging met deze oganisatie, die zich zelf kerk noemt, moet en mag niet ons streven zijn.
Een dergelijke visie is jou wel toevertrouwd, en van jouw hand ook niet anders te verwachten...............
Joh, je begint me al aardig door te krijgen.
En...kan je je in deze reformatorische visie vinden ?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

geledu schreef:
Rens schreef:
geledu schreef:
Wel ja, gelukkig dat iemand het op neemt voor de kerkelijke weg die bewandeld is in de RKK.
Ook de bewondering die er is voor zo een kerk die zich er op mag beroepen in de Apostolische lijn te staan, doet me goed.

Alstjeblieft zeg, deze organisatie die zich christelijk noemt is niet meer dan een afgodisch marketing instrument.
Miljoenen en miljoenen ophalen ten koste van wat en wie dan ook , een (zich noemende) geestelijkheid die zich baadt in weelde en wereldse geneugten en op zo een manier zich profileert boven de leken zodat ze boven de wet leven en op een genietende wijze hun oude dag doorbrengen.

Een organisatie die vol is van afgodische leer en liturgische gebruiken.
Laten we ons nu niet verblinden door een menselijke eenheidsdrijverij.
Want ware eenheid is er allen te vinden op grond van Gods Woord en Zijn inzettingen.
Als in die eenheid dwalende elementen zitten dan kan dat een uitwerking hebben als een ban in het leger !

Nee, gebed voor Rome moet er wel zijn als zijnde onze naaste, maar vereniging met deze oganisatie, die zich zelf kerk noemt, moet en mag niet ons streven zijn.
Een dergelijke visie is jou wel toevertrouwd, en van jouw hand ook niet anders te verwachten...............
Joh, je begint me al aardig door te krijgen.
En...kan je je in deze reformatorische visie vinden ?
kort en bondig: néé. (maar niet geïrriteerd bedoeld)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Rens schreef:
geledu schreef:
Rens schreef:
geledu schreef:
Wel ja, gelukkig dat iemand het op neemt voor de kerkelijke weg die bewandeld is in de RKK.
Ook de bewondering die er is voor zo een kerk die zich er op mag beroepen in de Apostolische lijn te staan, doet me goed.

Alstjeblieft zeg, deze organisatie die zich christelijk noemt is niet meer dan een afgodisch marketing instrument.
Miljoenen en miljoenen ophalen ten koste van wat en wie dan ook , een (zich noemende) geestelijkheid die zich baadt in weelde en wereldse geneugten en op zo een manier zich profileert boven de leken zodat ze boven de wet leven en op een genietende wijze hun oude dag doorbrengen.

Een organisatie die vol is van afgodische leer en liturgische gebruiken.
Laten we ons nu niet verblinden door een menselijke eenheidsdrijverij.
Want ware eenheid is er allen te vinden op grond van Gods Woord en Zijn inzettingen.
Als in die eenheid dwalende elementen zitten dan kan dat een uitwerking hebben als een ban in het leger !

Nee, gebed voor Rome moet er wel zijn als zijnde onze naaste, maar vereniging met deze oganisatie, die zich zelf kerk noemt, moet en mag niet ons streven zijn.
Een dergelijke visie is jou wel toevertrouwd, en van jouw hand ook niet anders te verwachten...............
Joh, je begint me al aardig door te krijgen.
En...kan je je in deze reformatorische visie vinden ?
kort en bondig: néé.
Nee ? Waarom niet ?
Adorote

Bericht door Adorote »

Tiberius schreef:Niet mee eens.
In de eerste (belangrijkste) plaats is de leer en de sacramenten ver afgeweken van de apostelen, niet meer naar de Bijbel zelfs.
En ten tweede is het ook maar een afsplitsing, namelijk met de Grieks orthodoxen dacht ik.
De leer van de Heilige Sacramenten zijn zo zuiver als wat,bestudeer de Kerkvaders al zo van voor 1054 en lees de Heilige Schrift zo als de Heilige Schrift gelezen moet worden;het Geloof van de Kerk en het Belijden van de Kerk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:
Tiberius schreef:Niet mee eens.
In de eerste (belangrijkste) plaats is de leer en de sacramenten ver afgeweken van de apostelen, niet meer naar de Bijbel zelfs.
En ten tweede is het ook maar een afsplitsing, namelijk met de Grieks orthodoxen dacht ik.
De leer van de Heilige Sacramenten zijn zo zuiver als wat,
Klopt.
Alleen helaas niet meer in de Roomse Kerk.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

geledu schreef:
Rens schreef:
geledu schreef: Joh, je begint me al aardig door te krijgen.
En...kan je je in deze reformatorische visie vinden ?
kort en bondig: néé.
Nee ? Waarom niet ?
Zoals je zeker zult weten, kom ik uit de RK.......en die is me ten allen tijde dierbaar gebleven, dus het hak- en breekwerk richting de RK doet nog steeds pijn.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Rens schreef:
geledu schreef:
Rens schreef:
geledu schreef: Joh, je begint me al aardig door te krijgen.
En...kan je je in deze reformatorische visie vinden ?
kort en bondig: néé.
Nee ? Waarom niet ?
Zoals je zeker zult weten, kom ik uit de RK.......en die is me ten allen tijde dierbaar gebleven, dus het hak- en breekwerk richting de RK doet nog steeds pijn.


Rens schreef:de vólgende die honger heeft............effe de boel opjutten, en ze happen als piranhas.......... :mrgreen: :mrgreen:
.
Adorote

Bericht door Adorote »

geledu schreef:
Rens schreef:
geledu schreef:
Rens schreef: kort en bondig: néé.
Nee ? Waarom niet ?
Zoals je zeker zult weten, kom ik uit de RK.......en die is me ten allen tijde dierbaar gebleven, dus het hak- en breekwerk richting de RK doet nog steeds pijn.


Rens schreef:de vólgende die honger heeft............effe de boel opjutten, en ze happen als piranhas.......... :mrgreen: :mrgreen:
.

Hen die het zogenaamde hak en breekwerk verrichten althans dat denken ze dan dat ze dat doen,bevestigen zelf hun schismatieke inslag en ongehoorzaamheid,ten principale doen ze niet ter zake doende ,totdat zijn zich verenigd hebben met de Kerk, waar iedereen zich schuldig is te voegen , de Kerk van Jezus Christus die Katholiek en Apostolisch is,wat beleden wordt inhet Credo van Nicea.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Adorote schreef:
geledu schreef:
Rens schreef:
geledu schreef: Nee ? Waarom niet ?
Zoals je zeker zult weten, kom ik uit de RK.......en die is me ten allen tijde dierbaar gebleven, dus het hak- en breekwerk richting de RK doet nog steeds pijn.


Rens schreef:de vólgende die honger heeft............effe de boel opjutten, en ze happen als piranhas.......... :mrgreen: :mrgreen:
.

Hen die het zogenaamde hak en breekwerk verrichten althans dat denken ze dan dat ze dat doen,bevestigen zelf hun schismatieke inslag en ongehoorzaamheid,ten principale doen ze niet ter zake doende ,totdat zijn zich verenigd hebben met de Kerk, waar iedereen zich schuldig is te voegen , de Kerk van Jezus Christus die Katholiek en Apostolisch is,wat beleden wordt inhet Credo van Nicea.
Joh, bazel verder. We zitten hier op refoforum en niet op romaforum :shock: :roll:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

freek schreef:
adorote schreef: Hen die het zogenaamde hak en breekwerk verrichten althans dat denken ze dan dat ze dat doen,bevestigen zelf hun schismatieke inslag en ongehoorzaamheid,ten principale doen ze niet ter zake doende ,totdat zijn zich verenigd hebben met de Kerk, waar iedereen zich schuldig is te voegen , de Kerk van Jezus Christus die Katholiek en Apostolisch is,wat beleden wordt in het Credo van Nicea.
Joh, bazel verder. We zitten hier op refoforum en niet op romaforum :shock: :roll:
Het resultaat van vele schisma's. Toch?

Edit> Quotes aangepast ivm leesbaarheid; mvg Tiberius
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

refo schreef:
freek schreef:
adorote schreef: Hen die het zogenaamde hak en breekwerk verrichten althans dat denken ze dan dat ze dat doen,bevestigen zelf hun schismatieke inslag en ongehoorzaamheid,ten principale doen ze niet ter zake doende ,totdat zijn zich verenigd hebben met de Kerk, waar iedereen zich schuldig is te voegen , de Kerk van Jezus Christus die Katholiek en Apostolisch is,wat beleden wordt in het Credo van Nicea.
Joh, bazel verder. We zitten hier op refoforum en niet op romaforum :shock: :roll:
Het resultaat van vele schisma's. Toch?

Edit> Quotes aangepast ivm leesbaarheid; mvg Tiberius
Feitelijk gezien heb je gelijk, maar ik heb geen enkele behoefte om op te komen voor de Roomse kerk, zoals Adorate dat wel nodig vindt. En op een reformatorisch forum lijkt mij dat op zijn minst typerend.
Plaats reactie