Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

Als we eenheid zoeken op wereldschaal moeten we bij de Orthodoxe Kerken zijn. De RK is daar zelf ook niet meer dan afsplitsing van. Laat ze in Rome eerst maar eens naar hun eigen wortels terugkeren in plaats van de protestanten trachten in te palmen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

jvdg schreef:
Oecumene met Rome is alleen mogelijk als we Rome in (bijna) alles tegemoet komen.
Idd, het blijft gevaarlijk, Ds Kersten zag het zo verkeerd nog niet.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Mona Lisa schreef:Als we eenheid zoeken op wereldschaal moeten we bij de Orthodoxe Kerken zijn. De RK is daar zelf ook niet meer dan afsplitsing van. Laat ze in Rome eerst maar eens naar hun eigen wortels terugkeren in plaats van de protestanten trachten in te palmen.
Ik denk dat bijv. de PKN meer bezig is om een soort aansluiting bij de RK te krijgen dan dat Rome tracht de protestanten in te palmen.
Dat blijkt ook uit de laatste eruptie van het Vaticaan.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

jvdg schreef:
Mona Lisa schreef:Als we eenheid zoeken op wereldschaal moeten we bij de Orthodoxe Kerken zijn. De RK is daar zelf ook niet meer dan afsplitsing van. Laat ze in Rome eerst maar eens naar hun eigen wortels terugkeren in plaats van de protestanten trachten in te palmen.
Ik denk dat bijv. de PKN meer bezig is om een soort aansluiting bij de RK te krijgen dan dat Rome tracht de protestanten in te palmen.
Dat blijkt ook uit de laatste eruptie van het Vaticaan.
oei, slordige formulering, dat krijg je als je van twee zinnen weer een maakt enzo, ik bedoel iets als: Laat ze in Rome eerst maar eens naar hun eigen wortels terugkeren in plaats van zich met de protestanten te bemoeien.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

geledu schreef:
jvdg schreef:
Oecumene met Rome is alleen mogelijk als we Rome in (bijna) alles tegemoet komen.
Idd, het blijft gevaarlijk, Ds Kersten zag het zo verkeerd nog niet.
Voor Ds. Kersten was het toen min of meer obsessief.
In het toenmalige tijdsbeeld goed te begrijpen.

We zijn nu een halve eeuw verder, maar de (diepere) angst van Ds. Kersten is ook in 2007 nog niet irreëel.
Daarbij denk ik ook aan het pauselijk offensief in Zuid-Amerika.
Adorote

Bericht door Adorote »

De puntjes staan op de I en helder en duidelijk, daar is niets mis mee,de protestanten zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen,afgezien dezer schrijvers of men het met de Romana eens is of niet.

Er is maar een Kerk van Jezus Christus Zijn Kerk die Katholiek en Apostolisch is,samengevat in het Credo van Nicea,die heel de Christenheid belijdt.


OP DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN. :!:
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Adorote schreef:OP DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN. :!:
je vergeet er iets bij te schrijven:

opdat zij allen één zijn "In de katholieke kerk ingebed"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

geledu schreef:
het Reformatorisch Dagblad van 11 juli schreef:Vaticaan: RK-Kerk is enige kerk van Christus
Oftewel: een vos verliest (misschien) wel zijn haren, maar niet zijn streken!

Vooral bij deze waarschijnlijk als grap bedoelde zinsnede moest ik wel even lachen:
Protestantse kerken mogen zich volgens het document geen kerk noemen omdat ze de wezenlijke eigenschappen van het kerk-zijn zouden missen: de juiste leer en een juiste visie op de sacramenten ...
Oftewel: de pot verwijt de ketel ...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Vanuit ons standpunt gezien is dat natuurlijk maar nix zo'n brief van de paus. Neemt niet weg dat hij wel via de kerkelijke weg is aangesteld. En in die zin zijn kerk verdedigd.

Zou best kunnen dat hij Bijbels gezien gelijk heeeft. Ook wij belijden: Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen;
Ik weet dat we ons wat behelpen met kleine k en grote K en zo de huidige praktijk goedpraten.

De RK gaat terug tot op de apostelen, terwijl een zogenaamde protestantse kerk niet eens echt bestaat.

Niet dat ik nou 1-2-3 RK ga worden, maar hij heeft wel een punt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

jvdg schreef: Daarbij denk ik ook aan het pauselijk offensief in Zuid-Amerika.
Tja, dat is ook niet toevallig: de pinksterkerken groeien daar als kool, ten koste van de RK-kerk.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Tiberius schreef: Protestantse kerken mogen zich volgens het document geen kerk noemen omdat ze de wezenlijke eigenschappen van het kerk-zijn zouden missen: de juiste leer en een juiste visie op de sacramenten ...
Oftewel: de pot verwijt de ketel ...
idd. Tiberius,,,,,,,,,,,de pot verwijt de ketel....want andersóm verwijten de Pr.Christelijke kerken de RK dat alléén ZIJ (de PrChr-Kerken) de juiste leer, visie en sacramenten hebben................

visieuce cirkels die geen einde nemen........alles en iedereen draait om de hete brij heen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Hen die in de catacomben zijn geweest zien wat de Romana nu weer zegt in woord geschrift en op afbeeldingen , gemaakt door de Allereerste Christenen ,kortom niets nieuws onder de zon , en het is nog waarheid ook,protestanten kunnen daar alleen maar een voorbeeld aan nemen,meer niet.




Als we het over de Westerse Kerk hebben dus RK en OKK ten dele de Lutherana de Anglicana,staan in de Apostolische Successie van af de Jezus Christus en de Apostelen af,dus de Kerk van Jezus Christus.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Niet mee eens.
In de eerste (belangrijkste) plaats is de leer en de sacramenten ver afgeweken van de apostelen, niet meer naar de Bijbel zelfs.
En ten tweede is het ook maar een afsplitsing, namelijk met de Grieks orthodoxen dacht ik.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

refo schreef:Vanuit ons standpunt gezien is dat natuurlijk maar nix zo'n brief van de paus. Neemt niet weg dat hij wel via de kerkelijke weg is aangesteld. En in die zin zijn kerk verdedigd.

Zou best kunnen dat hij Bijbels gezien gelijk heeeft. Ook wij belijden: Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap van de heiligen;
Ik weet dat we ons wat behelpen met kleine k en grote K en zo de huidige praktijk goedpraten.

De RK gaat terug tot op de apostelen, terwijl een zogenaamde protestantse kerk niet eens echt bestaat.

Niet dat ik nou 1-2-3 RK ga worden, maar hij heeft wel een punt.
Wel ja, gelukkig dat iemand het op neemt voor de kerkelijke weg die bewandeld is in de RKK.
Ook de bewondering die er is voor zo een kerk die zich er op mag beroepen in de Apostolische lijn te staan, doet me goed.

Alstjeblieft zeg, deze organisatie die zich christelijk noemt is niet meer dan een afgodisch marketing instrument.
Miljoenen en miljoenen ophalen ten koste van wat en wie dan ook , een (zich noemende) geestelijkheid die zich baadt in weelde en wereldse geneugten en op zo een manier zich profileert boven de leken zodat ze boven de wet leven en op een genietende wijze hun oude dag doorbrengen.

Een organisatie die vol is van afgodische leer en liturgische gebruiken.
Laten we ons nu niet verblinden door een menselijke eenheidsdrijverij.
Want ware eenheid is er allen te vinden op grond van Gods Woord en Zijn inzettingen.
Als in die eenheid dwalende elementen zitten dan kan dat een uitwerking hebben als een ban in het leger !

Nee, gebed voor Rome moet er wel zijn als zijnde onze naaste, maar vereniging met deze oganisatie, die zich zelf kerk noemt, moet en mag niet ons streven zijn.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Misschien afgezaagd of een doodoener, maar laten we ons eerst afvragen of we bij de Gemeente, de Kerk van Jezus Christus horen.
En al dat gebakkelei wie zich wel of niet kerk, gemeente, religie, sekte moet noemen, ik word daar een beetje moedeloos van :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie