Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Rens schreef:
Adorote schreef:Er mag zelfs niet anders gepreekt worden dan zo Jezus de Verrezen Heer alleen !!!
zó provocerend misstaat ten ene male op dit forum Adorote.......uitleg geven, oké.......maar dit is een "gasthuis" voor ándersgelovigen............hou het even in de smiezen.................
Wat is hier provocerend aan?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Gian schreef:
Wat is hier provocerend aan?
'
een onsje minder kan ook wel.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Onsje minder, neen oneindige onsjes meer voor Hem Jezus Christus de Verrezen Heer totaal en Eeuwig.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Verbondenheid met roomsen niet fout

Bericht door Grace »

Dr. C. S. L. Janse noemde zaterdag in zijn artikel over de Evangelische Omroep de toenadering van ds. H. J. Hegger tot rooms-katholieken om zijn stelling te onderbouwen dat theologische verschillen voor het EO-publiek niet zo belangrijk meer zijn. Ds. Hegger legt uit wat hij wel en niet voorstaat.

Blijkbaar is er enig misverstand ontstaan over mijn houding tegenover Rome. Ik neem meteen aan dat dit aan mij ligt omdat ik niet voldoende duidelijk ben geweest. Daarom wil ik van de gelegenheid gebruikmaken mijn standpunt nader toe te lichten.

Nog altijd wijs ik Rome als kerk volstrekt en met alle beslistheid af. In mijn boek ”Eén in de levende Christus”, dat verschenen is met een aanbevelend voorwoord van kardinaal Simonis, schreef ik dat ik inhoudelijk nog steeds sta achter mijn boek ”Moeder, ik klaag u aan”. Want Rome als kerk is in haar leer nog dezelfde gebleven.

Maar met rooms-katholieke kerkleden die belijden en beleven dat God alleen goddelozen rechtvaardigt door Christus, de enige Middelaar tussen God en de mensen, zoek en beleef ik de gemeenschap der heiligen. Als dat niet mag, moeten we ook de schrijvers van de Nadere Reformatie veroordelen. Die citeerden graag uit de geschriften van rooms-katholieke vromen als Thomas a Kempis en Bernardus van Clairvaux. Dan was ook Luther fout toen hij aan Spalatin over de rooms-katholieke priester Johannes Tauler schreef: „Ik heb noch in de Latijnse, noch in de Hoogduitse taal een gezondere theologie gelezen die beter met het Evangelie strookt.”

Milder
Is er dan iets bij mij veranderd? Ja. In de eerste plaats ben ik innerlijk milder geworden. Mag dat niet? Volgens mij moet dat zelfs. Ik ben ook van methode veranderd. Op grond van mijn ervaring ben ik tot de overtuiging gekomen dat de polemische methode die ik vroeger hanteerde geen of nauwelijks enige vrucht afwerpt. Ik meen dat die methode ook niet Bijbels is. Christus heeft ons immers allereerst opgedragen om van Hem te getuigen (Hand. 1:8). Hij heeft niet gezegd: „Zorg ervoor dat jullie een klinkend leerstelsel over Mij opstellen.” Mensen komen door uitgekiende leerstellingen niet tot zondebesef en dus ook niet tot een schreeuwen om verlossing. Je kunt alleen maar verbroken worden door het zien naar Christus als naar de Levende en als naar Iemand; niet naar Hem als een ”iets”, als een orthodoxe leerstelling. En dán alleen kun je door Zijn Geest gebracht worden tot het zaligmakende geloof.

Door de polemische methode keerden de rooms-katholieken zich vroeger van mij af. Nu kan ik met hen spreken over de „onuitsprekelijke en heerlijke vreugde” (1 Petr. 1:8) die mij en ieder die met zijn hart in Christus gelooft uit louter genade geschonken wordt. En dan luisteren ze.

Ik heb ook ingezien dat ik vroeger veel te veel van mijn eigen inspanningen verwachtte en veel te weinig van Christus Zelf. Ik schaam mij daar diep over. Ook ben ik steeds meer tot de ontdekking gekomen van het diepe verderf in ons. Ik merkte dat ik mij zelfs wilde verhovaardigen over mijn ootmoed. Walgelijk!

De Heere heeft mij laten zien dat ik alles van Hem, van Hem alleen, mag verwachten, als ik op Hem vertrouw. Daarom bid ik telkens: „Ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp” (Mark. 9:24).

De auteur is oud-directeur van de stichting In de Rechte Straat.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Windvaan Hegger zou ik bijna willen zeggen. Hij verwerpt nu net zo makkelijk zijn oude gehanteerde stijl..., die hij vroeger te vuur en te zwaard uitdroeg.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:Windvaan Hegger zou ik bijna willen zeggen. Hij verwerpt nu net zo makkelijk zijn oude gehanteerde stijl..., die hij vroeger te vuur en te zwaard uitdroeg.
Soms krijg je bij het ouder worden voortschrijdende inzchten!! Ik kan het eerlijk gezegd wel waarderen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik begrijp dat ds. Hegger 'wijzer' is dan Jezus en dan Paulus?? Die schuwden geen 'polemische' methoden!
Daarbij, het komt mij voor dat ds. Hegger zijn front gewoon verlegd heeft. Wat te denken van de toon in zijn boek 'Vader, ik klaag u aan'?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Windvaan Hegger zou ik bijna willen zeggen. Hij verwerpt nu net zo makkelijk zijn oude gehanteerde stijl..., die hij vroeger te vuur en te zwaard uitdroeg.
Soms krijg je bij het ouder worden voortschrijdende inzchten!! Ik kan het eerlijk gezegd wel waarderen.
Mee eens. Alleen domme mensen stellen hun mening nooit bij.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Windvaan Hegger zou ik bijna willen zeggen. Hij verwerpt nu net zo makkelijk zijn oude gehanteerde stijl..., die hij vroeger te vuur en te zwaard uitdroeg.
Misschien gaat hij nu ook eenheid zoeken met de rechtse flank van de ger. gez., die hij in zijn boek 'Vader ik klaag u aan' zo fel aanvalt...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Windvaan Hegger zou ik bijna willen zeggen. Hij verwerpt nu net zo makkelijk zijn oude gehanteerde stijl..., die hij vroeger te vuur en te zwaard uitdroeg.
Misschien gaat hij nu ook eenheid zoeken met de rechtse flank van de ger. gez., die hij in zijn boek 'Vader ik klaag u aan' zo fel aanvalt...
:mrgreen:
Adorote

Bericht door Adorote »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Windvaan Hegger zou ik bijna willen zeggen. Hij verwerpt nu net zo makkelijk zijn oude gehanteerde stijl..., die hij vroeger te vuur en te zwaard uitdroeg.
Misschien gaat hij nu ook eenheid zoeken met de rechtse flank van de ger. gez., die hij in zijn boek 'Vader ik klaag u aan' zo fel aanvalt...

Pater/ds Hegger is met iedereen in eenheid die Jezus Christus en Zijn Kerk centraal stellen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:Ik begrijp dat ds. Hegger 'wijzer' is dan Jezus en dan Paulus?? Die schuwden geen 'polemische' methoden!
Daarbij, het komt mij voor dat ds. Hegger zijn front gewoon verlegd heeft. Wat te denken van de toon in zijn boek 'Vader, ik klaag u aan'?
Ik denk dat hij die nu ook wat milder beoordeeld. Zondag prees hij nog een dame uit de ger gem in Rijssen die zo blijmoedig over haar geloof sprak. En heeft hij op een heel aantal dingen niet gelijk in zijn boek? Hij spreekt zich overigens niet uit tegen personen, maar tegen leer en praktijk van een bepaalde kerk/richting. Met ware gelovigen, waar ze dan ook mogen zitten, daarmee voelt hij zich verbonden en daarmee voel ik mij ook verbonden. En met de rest, zowel links als rechts niet!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luisterend Oor

Bericht door Luisterend Oor »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:Ik begrijp dat ds. Hegger 'wijzer' is dan Jezus en dan Paulus?? Die schuwden geen 'polemische' methoden!
Daarbij, het komt mij voor dat ds. Hegger zijn front gewoon verlegd heeft. Wat te denken van de toon in zijn boek 'Vader, ik klaag u aan'?
Ik denk dat hij die nu ook wat milder beoordeeld. Zondag prees hij nog een dame uit de ger gem in Rijssen die zo blijmoedig over haar geloof sprak. En heeft hij op een heel aantal dingen niet gelijk in zijn boek? Hij spreekt zich overigens niet uit tegen personen, maar tegen leer en praktijk van een bepaalde kerk/richting. Met ware gelovigen, waar ze dan ook mogen zitten, daarmee voelt hij zich verbonden en daarmee voel ik mij ook verbonden. En met de rest, zowel links als rechts niet!
Een integer persoon. Is aan het uitgroeien tot een soort "oudvader".
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Ik begrijp dat ds. Hegger 'wijzer' is dan Jezus en dan Paulus?? Die schuwden geen 'polemische' methoden!
Ach, als je liever een polemische Hegger hebt, houd je het toch gewoon bij zijn vroegere boeken?

Bovenstaande quote is overigens weer een schoolvoorbeeld van een drogreden...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Ik begrijp dat ds. Hegger 'wijzer' is dan Jezus en dan Paulus?? Die schuwden geen 'polemische' methoden!
Bovenstaande quote is overigens weer een schoolvoorbeeld van een drogreden...
Want...
Plaats reactie