refoweb start bijbelstudiekring

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Tsja, op deze manier maak je het anderen moeilijk om te discusseren, Marnix. Eerst zeg je dat je een serieuze inhoudelijke reaktie wil, maar zelf ga je allerlij zaken lopen spuien die je opponenten helemaal niet zo zeggen. Dat heet een ander rideculiseren.

Voorbeelden:
Jezus zei ook niet: Ga dan heen, ga bij elkaar zitten Psalmen zingen. Zullen we dat dan ook maar afschaffen?
Ik blijf erbij dat het bovenstaande een rideculisering van mijn standpunt is. Ik gaf aan dat Christus's primaire bevel het prediken van het evangelie is, en niet het oprichten van bijbelstudiegroepen. Ik heb echter nooit gezegt dat bijbelstudie afgeschaft moet worden, maar juist aangegeven dat dit zeer belangrijk is.
Klopt. En dat evangelie hoor je door prediking, maar komt ook tot je door de schriften te onderzoeken (ook daarvoor staan oproepen in de Bijbel)...
NOGMAALS: Dat ontken ik dus helemaal niet.
Verder zullen er "wolven zich onder de schapen bevinden" maar daarmee is de kerk nog de gemeenschap der heiligen... en niet de gemeenschap der heidenen.
Zucht... Ook dat ontken ik dus niet.

enz.
Volgens mij was er toen meer een band, meer interactie ook, werden de gemeenteleden meer ingezet etc.
Uiteraard, daar dat stelt helemaal niemand ter discussie. De eerste gemeente is afgeleid van de synagoge, waar naast de rabbijn ook andere mannelijke lieden het woord konden brengen (waar Paulus vaak gebruik van maakte).
De preek blijft dan zeker heel belangrijk, ik geef alleen aan dat er tegenwoordig meer accent op de preek lijkt te liggen dan in de Bijbel, waar staat dat men voortdurend bij elkaar kwam, het bood brak, God loofde en prees
Ik geloof absoluut niet dat het accent tegenwoordig zo op de preek ligt. De verkondiging van het evangelie ligt namenlijk onder vuur. We worden tegenwoordig lieven geamuseerd door een hele show met dans, mime, drama, flitsende beelden, popmuziek met christelijke teksten en valentijnsdiensten. (dat is het hedendaagse postmoderne christendom).
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:De preek is zeker belangrijk
Bert Mulder schreef:Ik ben beslist voor Bijbelstudie, in welke aard of vorm dan ook

:lol: :lol: :lol: :lol:
:roll: :roll: :roll: :roll:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

zeg het maar Jolanda, wat is je vraag?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:Tsja, op deze manier maak je het anderen moeilijk om te discusseren, Marnix. Eerst zeg je dat je een serieuze inhoudelijke reaktie wil, maar zelf ga je allerlij zaken lopen spuien die je opponenten helemaal niet zo zeggen. Dat heet een ander rideculiseren.

Voorbeelden:
Jezus zei ook niet: Ga dan heen, ga bij elkaar zitten Psalmen zingen. Zullen we dat dan ook maar afschaffen?
Ik blijf erbij dat het bovenstaande een rideculisering van mijn standpunt is. Ik gaf aan dat Christus's primaire bevel het prediken van het evangelie is, en niet het oprichten van bijbelstudiegroepen. Ik heb echter nooit gezegt dat bijbelstudie afgeschaft moet worden, maar juist aangegeven dat dit zeer belangrijk is.
Klopt. En dat evangelie hoor je door prediking, maar komt ook tot je door de schriften te onderzoeken (ook daarvoor staan oproepen in de Bijbel)...
NOGMAALS: Dat ontken ik dus helemaal niet.
Verder zullen er "wolven zich onder de schapen bevinden" maar daarmee is de kerk nog de gemeenschap der heiligen... en niet de gemeenschap der heidenen.
Zucht... Ook dat ontken ik dus niet.

enz.
Volgens mij was er toen meer een band, meer interactie ook, werden de gemeenteleden meer ingezet etc.
Uiteraard, daar dat stelt helemaal niemand ter discussie. De eerste gemeente is afgeleid van de synagoge, waar naast de rabbijn ook andere mannelijke lieden het woord konden brengen (waar Paulus vaak gebruik van maakte).
De preek blijft dan zeker heel belangrijk, ik geef alleen aan dat er tegenwoordig meer accent op de preek lijkt te liggen dan in de Bijbel, waar staat dat men voortdurend bij elkaar kwam, het bood brak, God loofde en prees
Ik geloof absoluut niet dat het accent tegenwoordig zo op de preek ligt. De verkondiging van het evangelie ligt namenlijk onder vuur. We worden tegenwoordig lieven geamuseerd door een hele show met dans, mime, drama, flitsende beelden, popmuziek met christelijke teksten en valentijnsdiensten. (dat is het hedendaagse postmoderne christendom).
Ik weet niet in welke kerkdiensten jij dat tegengekomen bent... ik ben bij een hoop gemeenten geweest, soms is er inderdaad mime, drama, een gospelnummer of wat dan ook, maar dat is dan altijd wel ondergeschikt aan de boodschap van het evangelie, staat er in dienst van. Ik deel je zorg op dat punt ook niet.

Oh en als we het op bepaalde punten wel eens zijn hoef je het niet als aanval te zien, alsof ik zou beweren dat je iets zou ontkennen. Dat is niet zo :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:Marnix, je moet niet als een dwaas zitten dazen!

Er zegt hier niemand dat Bijbelstudie geen nut heeft. Het is heel belangerijk zelfs!

Maar het neemt nooit de plaats van de prediking in!
Dat zeg ik ook niet. Het zijn allebei belangrijke aspecten van het christelijke leven en beiden ook belangrijk. Dat heb ik hier constant gezegd :)
En de Bijbel leert duidelijk, dat de definitie van prediking de verkondiging van Gods Woord is, zoals een heraut de besluiten van de koning brengt.

Als je hier problemen mee hebt, moet je er maar mee in gebed aan God gaan. Ook misschien even huisbezoek aan vragen. Die zullen je kunnen helpen.
Dat ontken ik ook niet, en daar heb ik geen problemen mee. Geen vragen dus voor mijn ouderling. Ik had alleen met moeite met de opmerking dat je bovenal maar veel naar preken moet luisteren, omdat dat de beste Bijbelstudie is. Dan wordt er mijns inziens een injuiste gradatie van belangrijkheid aangebracht. Dat dat zo'n rel moet veroorzaken zeg :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Ik had alleen met moeite met de opmerking dat je bovenal maar veel naar preken moet luisteren, omdat dat de beste Bijbelstudie is.
Die opmerking heb ik hier niet gelezen :roll:

Wel dat God's primaire middel om mensen tot geloof te brengen de prediking van het evangelie is, maar dat is natuurlijk wat anders.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef: Dat ontken ik ook niet, en daar heb ik geen problemen mee. Geen vragen dus voor mijn ouderling. Ik had alleen met moeite met de opmerking dat je bovenal maar veel naar preken moet luisteren, omdat dat de beste Bijbelstudie is. Dan wordt er mijns inziens een injuiste gradatie van belangrijkheid aangebracht. Dat dat zo'n rel moet veroorzaken zeg :)
Marnix!

Stop er alstjeblieft mee! Dat heb ik nooit gezegd, zal ik ook nooit zeggen.

Onze kerkgang neemt nooit en te nimmer de plaats in van persoonlijke studie en devotie!

En dat is hier nooit gezegd!

Dit is, however, wat jij zij:
Typisch gerefomeerd.... het prekocentrisch denken

Preken zijn absoluut goed.... Bijbelstudie ook. Daar gaat het net zo goed om het gehoor door het Woord Gods. Jammer dat men dit een beetje is gaan uitleggen als "stilzitten en naar één iemand luisteren"

Bij de eerste gemeenten zie je dat ze heel veel samenkomen, samen bidden, het brood breken... je leest niet echt veel over één iemand die een preek gaat houden en de rest luistert stil en hoort. Dat is meer onze cultuur dan de bijbelse. Net als dat de preek vaak belangrijker wordt geacht dan het samen bidden en zingen....en samenzijn.
De preek is wel van meer belang! Het is de kracht Gods tot zaligheid!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:zeg het maar Jolanda, wat is je vraag?
Ik heb niet zozeer een vraag. Ik vind het alleen grappig en verbazingwekkend om te zien dat jullie eigenlijk allebei hetzelfde zeggen, maar toch met elkaar zitten te hakketakken. Beide vinden de preek belangerijk, beide de bijbelstudie en jullie zitten allebei graag onder de preek en doen ijverig aan bijbelstudie. Kom op jongens, maak het jezelf moet zo moeilijk!!
Maar goed, jullie zijn allebei mijn broeders in Jezus Christus en ik heb jullie beide even lief.
Een zusterlijke groet!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
Bert Mulder schreef:zeg het maar Jolanda, wat is je vraag?
Ik heb niet zozeer een vraag. Ik vind het alleen grappig en verbazingwekkend om te zien dat jullie eigenlijk allebei hetzelfde zeggen, maar toch met elkaar zitten te hakketakken. Beide vinden de preek belangerijk, beide de bijbelstudie en jullie zitten allebei graag onder de preek en doen ijverig aan bijbelstudie. Kom op jongens, maak het jezelf moet zo moeilijk!!
Maar goed, jullie zijn allebei mijn broeders in Jezus Christus en ik heb jullie beide even lief.
Een zusterlijke groet!
Mooie verhelderende samenvatting!

Zo moeten we elkaar vinden in onze Voorganger! :!: :!: .

Een broederlijke groet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Marnix!

Stop er alstjeblieft mee! Dat heb ik nooit gezegd, zal ik ook nooit zeggen.

Onze kerkgang neemt NOOIT EN TE NIMMER DE PLAATS IN VAN PERSOONLIJKE STUDIE EN DEVOTIE!

En dat is hier nooit gezegd!
Ho, rustig aan... :) Ik kreeg toch wat het gevoel van gradaties bij sommige reacties ;) En je hebt gelijk, alleen had ik het niet over persoonlijke studie alleen. Bijbelstudie, samen bij elkaar komen en in de Bijbel studeren en samen bidden is volgens mij onderdeel van het kerk-zijn. :)
De preek is wel van meer belang! Het is de kracht Gods tot zaligheid!


Dat bedoel ik. Dit geldt voor de preek, maar net zo goed voor het gebed, voor Bijbelstudie, etc. Omdat de Geest door al die dingen heen werkt.


Jolanda, je hebt gelijk ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:
De preek is wel van meer belang! Het is de kracht Gods tot zaligheid!


Dat bedoel ik. Dit geldt voor de preek, maar net zo goed voor het gebed, voor Bijbelstudie, etc. Omdat de Geest door al die dingen heen werkt.
DAT BEDOEL JE HELEMAAL NIET. Lees nou eens normaal wat er staat in de reaktie van bert, met name het woord MEER.

Ik weet niet of je het expres doet, maar met jouw manier van discusseren (als je het zo kan noemen) haal je anderen (in dit geval mij en bert) het bloed onder de nagels vandaan. Je hebt het zelf niet eens door, je neemt niet de moeite onze postings te lezen (van bert en mij), of je doet het expres om te irriteren. In plaats van onze reakties goed te lezen zit je ons te verdraaien en te rideculiseren, lees je niet wat we schrijven, en herhaal je gewoon jouw mening zonder met bijbelse argumenten te komen.

Ik stop er mee tijd te verspillen om bij jou met argumenten aan te komen, omdat jij geen tijd investeerd om onze reakties te lezen en op basis daarvan (en niet op basis van jouw ideen over onze mening) beargumenteerd terug te reageren, maar zonder dat gewoon in een rondje je eigen mening herhaald.

Doei.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zo zien we maar weer: de eenvoudige prediking van Gods Woord blijft vijandschap oproepen.
Den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.

De moderne mens heeft liever modernere middelen, lichtshows, zang en dans. Alles acht men beter dan de prediking van Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Kortom: je hebt groot gelijk, J.C.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Zo zien we maar weer: de eenvoudige prediking van Gods Woord blijft vijandschap oproepen.
Den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.

De moderne mens heeft liever modernere middelen, lichtshows, zang en dans. Alles acht men beter dan de prediking van Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Kortom: je hebt groot gelijk, J.C.
Leuk zo'n karikatuur. Licht, zang, dans, het is allemaal goed, als het maar in dienst van de boodchap staat en niet een vervanger van de boodschap wordt. Bij een preek sheets gebruiken of drama voor de preek, met een koppeling naar de preek etc. is niet verkeerd als het maar ondersteunend is aan de preek. En van mijn kant is er in ieder geval geen vijandschap richting te preek. En volgens mij is dat er nergens, in moderenere kerken wordt ook gepreekt... zo'n ergernis en dwaasheid is het voor de meesten niet. Die tekst gaat dan ook over de inhoud van de boodschap en niet over de vorm, dus je haalt die hier in mijn ogen ten onrechte aan.

J.C. Philpot, ik heb bijbelse argumenten aangedragen bij mijn standpunten en heb de reacties gewoon gelezen... volgens mij is er gewoon sprake van miscommunicatie, we ergeren ons aan elkaar zonder dat we het nou op essentiele punten oneens zijn, we zitten redelijk op 1 lijn, de een benadrukt vooral het een en de ander het ander, zonder dat men dan de andere punten onderwaardeert.

Maar ik denk dat we meer op 1 lijn zitten dan het misschien lijkt. Laten we er inderdaad maar mee ophouden wat betreft deze discussie, anders blijven we langs elkaar heen praten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:En van mijn kant is er in ieder geval geen vijandschap richting te preek.
Zolang er maar niet het hoogste belang aan wordt toegekend.

En dat proberen Bert en JC al pagina's lang te weerleggen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef: Leuk zo'n karikatuur. Licht, zang, dans, het is allemaal goed, als het maar in dienst van de boodchap staat en niet een vervanger van de boodschap wordt. Bij een preek sheets gebruiken of drama voor de preek, met een koppeling naar de preek etc. is niet verkeerd als het maar ondersteunend is aan de preek. En van mijn kant is er in ieder geval geen vijandschap richting te preek. En volgens mij is dat er nergens, in moderenere kerken wordt ook gepreekt... zo'n ergernis en dwaasheid is het voor de meesten niet. Die tekst gaat dan ook over de inhoud van de boodschap en niet over de vorm, dus je haalt die hier in mijn ogen ten onrechte aan.

J.C. Philpot, ik heb bijbelse argumenten aangedragen bij mijn standpunten en heb de reacties gewoon gelezen... volgens mij is er gewoon sprake van miscommunicatie, we ergeren ons aan elkaar zonder dat we het nou op essentiele punten oneens zijn, we zitten redelijk op 1 lijn, de een benadrukt vooral het een en de ander het ander, zonder dat men dan de andere punten onderwaardeert.

Maar ik denk dat we meer op 1 lijn zitten dan het misschien lijkt. Laten we er inderdaad maar mee ophouden wat betreft deze discussie, anders blijven we langs elkaar heen praten.
Allemaal drogredenen, Marnix!

Je hebt geen enkele tekst aangehaald die jouw positie ondersteund.

Verder, beschrijft God in Zijn Woord duidelijk hoe Hij gedient wil worden. Als God, heeft HIj recht om te zeggen hoe Hij gedient wil worden. Dat is principieel waar het 2e gebod mee te maken heeft. Lees dus je Bijbel beter, kijk ook even op wat de HC hierover te zeggen heeft.

En in alles wat we toevoegen aan de HEILIGE eredienst, wat God niet geboden heeft, is gelijk Jereboam, die Israel zondigen deed, door zijn gouden kalveren!

Verder is Bijbelstudie nooit gedeelte van het officiele werk van de kerk in de gereformeerde gezindte, maar altijd een taak die een vereniging op zich neemt. Het staat zo niet onder het toezicht der kerkeraad, hoewel een predikant wel vaak de Bijbelstudie leidt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie