refoweb start bijbelstudiekring

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:
parsifal schreef:Ik bedoel te zeggen dat we wat selectief zijn. Dans in de kerk is uit den boze (hoewel die fluit in psalm 150 in het Hebreeuws toch verdacht veel op een reidans lijkt). Drama is sowieso slecht, in ieder geval na de Bijbelse tijd (O ja Agabus in Handelingen 21 doet ook nog wat).

Met betrekking tot Refo's uitleg van het woord Kerusso. Waarom blijven hameren op de verkondiging met deze tekst? En nogmaals wat is het belang hiervan in een discussie over Bijbelstudies georganiseerd door Refoweb?
1. Moet jij ons eens uitleggen hoe dans in de kerk stichtend zou zijn.
2. Kan niet zeggen dat die voorbeelden die jij aanhaald drama zijn. Verder gebeurde dat, profetisch, op Gods directe openbaring aan hen.
3. Waarom is de prediking (Kerusso) zo belangerijk? Omdat God ons in de Schrift openbaart hoe belangerijk het is. Het is de officiele verklaring van Gods heraut van de kracht Gods ter zaligheid.
4. Dit heeft allemaal helemaal niets met Refoweb Bijbelstudie te maken, daar zeg ik ook niets tegen. Misschien dat de moderators het over willen plaatsen.
1. Als je daarmee blijdschap en dankbaarheid naar God en om wat God gedaan heeft in zich heeft. (U hebt mijn klacht veranderd in een dans, mijn rouwkleed weggenomen, mij in vreugde gehuld.)
(loof hem met dans en tamboerijn, loof hem met snaren en fluit.) (Meisjes dansen vrolijk in de rei, jongens en grijsaards dansen mee. Hun rouw verander ik in vreugde, ik troost hen, hun verdriet vergeten zij.)
2. ~Ezechiel 4 en 5 zijn er wel een voorbeeld van. Er worden dingen uitgebeeld. Het zelfde geldt bijv. voor Hosea die met een hier moet trouwen en de twee kinderen Lo-Ammi en Lo-Ruchama moet noemen. Dat is idd op profetische basis, dat klopt... maar dingen uitbeelden is helemaal niet per definitie slecht, als het ondersteunend is aan het Woord. De Bijbel verbiedt verafgoding, en het afbeelden van God zelf, omdat we dat niet kunnen. Niet het uitbeelden van dingen in het algemeen.
3. De verkondiging is belangrijk, dat klopt. Om mensen bij Hem te brengen. Het samen als gemeente bijeenkomen, niet alleen om te luisteren maar ook om te zingen, aanbidden en te bidden wordt ook Bijbels onderstreept en is dus ook belangrijk, en gelukkig ontkent niemand dat hier :)
Meneer Marnix, je bent wel een meester in het verdraaien, en in het onderwerp veranderen. Als je het ene niet kunt winnen, omdat de Schrift anders getuigd, dan verander je maar gauw van onderwerp.

Verder, het tweede gebod getuidt duidelijk tegen drama (beelden) in welke form dan ook, om God daarmee te dienen. Verder heb jij ook hier op dit Forum de Heidelberger moeten onderschrijven, ook in de uitleg van het 2e gebod.. En OT profetie is niet van aanpassing hier, ook niet het uitbeelden door profeten van directe revelatie.

Verder, over talen, enz. gesproken, neem je wel 1 Kor. 14 uit de context. Lees 1 Kor. 13 even?
8 De liefde vergaat30) nimmermeer; maar31) hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij34) zullen ophouden;35) hetzij kennis, zij zal36) te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen37) ten dele, en38) wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte39) zal gekomen zijn,40) dan zal hetgeen ten dele is,41) te niet gedaan worden.
Sinds de canon compleet is, zijn de speciale gaven gestopt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

- Verklaar je nader, ik weet niet wat je bedoelt. Ik had het over de preek als monoloog.

- De Bijbel is nergens tegen het uitbeelden van alles, maar tegen het maken van beelden van God. Niet tegen het het uitbeelden van de boodschap. Ik denk bijvoorbeeld aan Jezus, die met gelijkenissen dingen uitbeeldt en God vergelijkt met een zaaier, landman, wijnbouwer etcetera. Denk bijvoorbeeld ook aan het voorval met de vijgeboom, ook hier wordt met beelden wat duidelijk gemaakt.

We mogen geen beelden maken van God, want we kunnen Hem niet afbeelden. We mogen geen beelden van schepselen maken om die te aanbidden.

Ik ben het hierin helemaal met de HC eens. Hoewel er bij mij in de kerk geen drama is, behalve soms bij een aangepaste dienst waar beeldend iets wordt duidelijk gemaakt zonder dat het een vervanging is van de prediking, alleen ter ondersteuning, en God niet door beelden gediend wordt, wat de Bijbel verbiedt en de HC hier noemt, keurt de HC het uitbeelden van een verhaal of van een boodschap nergens af, alleen het dienen van God dmv stomme beelden, zoals in de RK gebeurde/gebeurt wel af.

Wat betreft het cessationisme moeten we denk ik maar een nieuw topic openen, daar valt heel veel over te zeggen. Lijkt me een interessant onderwerp om over door te praten, hebben de bijzondere gaven afgedaan, waarom, en waar baseren we dat op?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Verder, het tweede gebod getuidt duidelijk tegen drama (beelden) in welke form dan ook, om God daarmee te dienen.
Dit gebod gaat niet over het gebruik van beelden als ondersteuning (dus als middel), maar over het verafgoden en aanbidden van beelden (dus het beeld als doel op zich).
Bert Mulder schreef:Sinds de canon compleet is, zijn de speciale gaven gestopt.
Sommigen vinden dat inderdaad. Anderen vinden van niet. Op grond van de Bijbel. En van beide groeperingen vind je mensen in de reformatorische hoek. Het ligt dus wel wat genuanceerder dan jij nu stelt. Maar dat is wel heel erg off-topic.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Verder, het tweede gebod getuidt duidelijk tegen drama (beelden) in welke form dan ook, om God daarmee te dienen.
Dit gebod gaat niet over het gebruik van beelden als ondersteuning (dus als middel), maar over het verafgoden en aanbidden van beelden (dus het beeld als doel op zich).
Bert Mulder schreef:Sinds de canon compleet is, zijn de speciale gaven gestopt.
Sommigen vinden dat inderdaad. Anderen vinden van niet. Op grond van de Bijbel. En van beide groeperingen vind je mensen in de reformatorische hoek. Het ligt dus wel wat genuanceerder dan jij nu stelt. Maar dat is wel heel erg off-topic.
Zegt mijn Heidelberger toch wat anders dan de jouwe.
Vr.96. Wat eist God in het tweede gebod?
Antw. Dat wij God in generlei wijze afbeelden a, en op geen andere wijze vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft b.
a Jes 40:18,19,25 De 4:15,16 Ro 1:23 Han 17:29 b 1Sa 15:23 De 12:30 Mt 15:9

Vr.97. Mag men dan ganselijk geen beelden maken?
Antw. God kan en mag in generlei wijze afgebeeld worden a. Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren, of God daardoor te dienen b.

a Jes 40:25 b Ex 34:17 Ex 23:24 Ex 34:13 Nu 33:52

Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben
b.

a Jer 10:8 Hab 2:18,19 b Ro 10:14,15,17 2Pe 1:19 2Ti 3:16,17
Verder is het overgrote gedeelte van dit onderwerp off-topic. En zoals ik al zei, is Marnix er blijkbaar wel een meester in om maar van onderwerp te veranderen als het blijkt dat hij fout zit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Verder, het tweede gebod getuidt duidelijk tegen drama (beelden) in welke form dan ook, om God daarmee te dienen.
Dit gebod gaat niet over het gebruik van beelden als ondersteuning (dus als middel), maar over het verafgoden en aanbidden van beelden (dus het beeld als doel op zich).
Bert Mulder schreef:Sinds de canon compleet is, zijn de speciale gaven gestopt.
Sommigen vinden dat inderdaad. Anderen vinden van niet. Op grond van de Bijbel. En van beide groeperingen vind je mensen in de reformatorische hoek. Het ligt dus wel wat genuanceerder dan jij nu stelt. Maar dat is wel heel erg off-topic.
Zegt mijn Heidelberger toch wat anders dan de jouwe.
Vr.96. Wat eist God in het tweede gebod?
Antw. Dat wij God in generlei wijze afbeelden a, en op geen andere wijze vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft b.
a Jes 40:18,19,25 De 4:15,16 Ro 1:23 Han 17:29 b 1Sa 15:23 De 12:30 Mt 15:9

Vr.97. Mag men dan ganselijk geen beelden maken?
Antw. God kan en mag in generlei wijze afgebeeld worden a. Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren, of God daardoor te dienen b.

a Jes 40:25 b Ex 34:17 Ex 23:24 Ex 34:13 Nu 33:52

Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben
b.

a Jer 10:8 Hab 2:18,19 b Ro 10:14,15,17 2Pe 1:19 2Ti 3:16,17
Verder is het overgrote gedeelte van dit onderwerp off-topic. En zoals ik al zei, is Marnix er blijkbaar wel een meester in om maar van onderwerp te veranderen als het blijkt dat hij fout zit.
En ik vroeg je om dat toe te lichten, je herhaalt je beschuldiging, opnieuw zonder argumenten, je negeert de test van mijn vragen en opmerkingen. Lekker discussieren is dat.... :? Josephus schreef iets wat een goede samenvatting was van wat ik in dit topic noemde, dat geef ik aan zonder daarbij van onderwerp te veranderen, ben je het niet met mee eens, dat moet je dat maar toelichten. Want ik weet neit wat je bedoelt maar je beschuldigt me wel ergens van zonder het toe te lichten. En wijt dat vervolgens nog aan het feit dat ik fout zou zitten ook. Kan ik niks mee. En het is wel erg makkelijk om zo je gelijk te willen onderstrepen.

Je HC zegt dat je geen afbeeldingen mag maken om God door die beelden heen te dienen... of om ze te vereren. Dat is heel wat anders dan dat via het gebruik van een foto op een beamerscherm, of een stukje drama, de boodschap wordt ondersteund en uitgebeeld. Daar is de HC niet op tegen en de Bijbel ook niet.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 apr 2007, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:- Verklaar je nader, ik weet niet wat je bedoelt. Ik had het over de preek als monoloog.

- De Bijbel is nergens tegen het uitbeelden van alles, maar tegen het maken van beelden van God. Niet tegen het het uitbeelden van de boodschap. Ik denk bijvoorbeeld aan Jezus, die met gelijkenissen dingen uitbeeldt en God vergelijkt met een zaaier, landman, wijnbouwer etcetera. Denk bijvoorbeeld ook aan het voorval met de vijgeboom, ook hier wordt met beelden wat duidelijk gemaakt.

We mogen geen beelden maken van God, want we kunnen Hem niet afbeelden. We mogen geen beelden van schepselen maken om die te aanbidden.

Ik ben het hierin helemaal met de HC eens. Hoewel er bij mij in de kerk geen drama is, behalve soms bij een aangepaste dienst waar beeldend iets wordt duidelijk gemaakt zonder dat het een vervanging is van de prediking, alleen ter ondersteuning, en God niet door beelden gediend wordt, wat de Bijbel verbiedt en de HC hier noemt, keurt de HC het uitbeelden van een verhaal of van een boodschap nergens af, alleen het dienen van God dmv stomme beelden, zoals in de RK gebeurde/gebeurt wel af.

Wat betreft het cessationisme moeten we denk ik maar een nieuw topic openen, daar valt heel veel over te zeggen. Lijkt me een interessant onderwerp om over door te praten, hebben de bijzondere gaven afgedaan, waarom, en waar baseren we dat op?
Je spreekt hier je zelf tegen, Marnix. Het is per definitie niet mogelijk om het Woord beeldend (via beelden) te brengen. Verder is het in het 2e gebod verboden, zoals altijd in de kerken van de reformatie het 2e gebod begrepen is. Het 2e gebod, volgens de reformatie, zoals ook de HC dat verwoordt, is tegen ALLES dat in de godsdienstoefening ingegevoerd wordt dat God niet geboden heeft.

Als je een nieuw onderwerp will beginnen, wat stopt je.... Zolang je maar geen onbijbelse onzin kraamt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:- Verklaar je nader, ik weet niet wat je bedoelt. Ik had het over de preek als monoloog.

- De Bijbel is nergens tegen het uitbeelden van alles, maar tegen het maken van beelden van God. Niet tegen het het uitbeelden van de boodschap. Ik denk bijvoorbeeld aan Jezus, die met gelijkenissen dingen uitbeeldt en God vergelijkt met een zaaier, landman, wijnbouwer etcetera. Denk bijvoorbeeld ook aan het voorval met de vijgeboom, ook hier wordt met beelden wat duidelijk gemaakt.

We mogen geen beelden maken van God, want we kunnen Hem niet afbeelden. We mogen geen beelden van schepselen maken om die te aanbidden.

Ik ben het hierin helemaal met de HC eens. Hoewel er bij mij in de kerk geen drama is, behalve soms bij een aangepaste dienst waar beeldend iets wordt duidelijk gemaakt zonder dat het een vervanging is van de prediking, alleen ter ondersteuning, en God niet door beelden gediend wordt, wat de Bijbel verbiedt en de HC hier noemt, keurt de HC het uitbeelden van een verhaal of van een boodschap nergens af, alleen het dienen van God dmv stomme beelden, zoals in de RK gebeurde/gebeurt wel af.

Wat betreft het cessationisme moeten we denk ik maar een nieuw topic openen, daar valt heel veel over te zeggen. Lijkt me een interessant onderwerp om over door te praten, hebben de bijzondere gaven afgedaan, waarom, en waar baseren we dat op?
Je spreekt hier je zelf tegen, Marnix. Het is per definitie niet mogelijk om het Woord beeldend (via beelden) te brengen. Verder is het in het 2e gebod verboden, zoals altijd in de kerken van de reformatie het 2e gebod begrepen is. Het 2e gebod, volgens de reformatie, zoals ook de HC dat verwoordt, is tegen ALLES dat in de godsdienstoefening ingegevoerd wordt dat God niet geboden heeft.

Als je een nieuw onderwerp will beginnen, wat stopt je.... Zolang je maar geen onbijbelse onzin kraamt.
Niet? Er zijn via tv-programma's mensen tot geloof gekomen, ze hoorden het evangelie en het werd ondersteund door beelden. Natuurlijk waren het de woorden waardoor de Geest mensen overtuigden, maar de beelden speelden er wel een rol bij, ze werken ondersteunend. Zo is het geloof ook uit het horen, maar kunnen beelden nog wel ondersteunend werken aan de boodschap.

Je uitleg van het 2e gebod is niet de reformatorische uitleg, het is jouw uitleg. Zeggen dat deze uitleg altijd zo geleerd is, is niet juist... wel dat de HC hier het aanbidden en vereren van beelden verbiedt, niet dat afbeelden en toelichten van dingen dmv beelden hier wordt verboden. Dat staat er niet en zo is dat ook niet geleerd. Het gaat hier overduidelijk om wat er in de RK gebeurde, het vereren en aanbidden van beelden, de boeken der leken. Nergens wordt echter toneel/drama (wat er toen ook wel degelijk was) afgekeurd. Ik wil je opnieuw vragen om niet dingen te roepen die je zelf vindt en dan te zeggen: En dat is zuiver reformatorisch, zoals ik dit uitleg heeft men het altijd uitgelegd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef: Niet? Er zijn via tv-programma's mensen tot geloof gekomen, ze hoorden het evangelie en het werd ondersteund door beelden. Natuurlijk waren het de woorden waardoor de Geest mensen overtuigden, maar de beelden speelden er wel een rol bij, ze werken ondersteunend. Zo is het geloof ook uit het horen, maar kunnen beelden nog wel ondersteunend werken aan de boodschap.

Je uitleg van het 2e gebod is niet de reformatorische uitleg, het is jouw uitleg. Zeggen dat deze uitleg altijd zo geleerd is, is niet juist... wel dat de HC hier het aanbidden en vereren van beelden verbiedt, niet dat afbeelden en toelichten van dingen dmv beelden hier wordt verboden. Dat staat er niet en zo is dat ook niet geleerd. Het gaat hier overduidelijk om wat er in de RK gebeurde, het vereren en aanbidden van beelden, de boeken der leken. Nergens wordt echter toneel/drama (wat er toen ook wel degelijk was) afgekeurd. Ik wil je opnieuw vragen om niet dingen te roepen die je zelf vindt en dan te zeggen: En dat is zuiver reformatorisch, zoals ik dit uitleg heeft men het altijd uitgelegd.
Oh? waar haal je dat vandaan? Dat iemand over de tv het Woord verkondigd kriigt, en door middel van dat Woord geloofd, heb ik geen probleem mee. Dat beelden er aan toewerkt, kan er bij mij niet in, namelijk omdat de Bijbel dat veroordeelt.

Verder is dat niet mijn interpretatie, maar van de Heidelberger en ALLE kerkvaders van de reformatie, ook zo over drama. Meen te kunnen stellen dat je niet Schriftuurlijk kunt aanwijzen waar ooit drama veroorloofd was, en je ook geen enkele kerkvader kunt vinden die iets goeds over drama te zeggen heeft. En OT profetie is geen drama. Ook gelijkenissen niet.

Wij moeten niet menen wijzer te zijn dan God, Marnix!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef: Niet? Er zijn via tv-programma's mensen tot geloof gekomen, ze hoorden het evangelie en het werd ondersteund door beelden. Natuurlijk waren het de woorden waardoor de Geest mensen overtuigden, maar de beelden speelden er wel een rol bij, ze werken ondersteunend. Zo is het geloof ook uit het horen, maar kunnen beelden nog wel ondersteunend werken aan de boodschap.

Je uitleg van het 2e gebod is niet de reformatorische uitleg, het is jouw uitleg. Zeggen dat deze uitleg altijd zo geleerd is, is niet juist... wel dat de HC hier het aanbidden en vereren van beelden verbiedt, niet dat afbeelden en toelichten van dingen dmv beelden hier wordt verboden. Dat staat er niet en zo is dat ook niet geleerd. Het gaat hier overduidelijk om wat er in de RK gebeurde, het vereren en aanbidden van beelden, de boeken der leken. Nergens wordt echter toneel/drama (wat er toen ook wel degelijk was) afgekeurd. Ik wil je opnieuw vragen om niet dingen te roepen die je zelf vindt en dan te zeggen: En dat is zuiver reformatorisch, zoals ik dit uitleg heeft men het altijd uitgelegd.
Oh? waar haal je dat vandaan? Dat iemand over de tv het Woord verkondigd kriigt, en door middel van dat Woord geloofd, heb ik geen probleem mee. Dat beelden er aan toewerkt, kan er bij mij niet in, namelijk omdat de Bijbel dat veroordeelt.

Verder is dat niet mijn interpretatie, maar van de Heidelberger en ALLE kerkvaders van de reformatie, ook zo over drama. Meen te kunnen stellen dat je niet Schriftuurlijk kunt aanwijzen waar ooit drama veroorloofd was, en je ook geen enkele kerkvader kunt vinden die iets goeds over drama te zeggen heeft. En OT profetie is geen drama. Ook gelijkenissen niet.

Wij moeten niet menen wijzer te zijn dan God, Marnix!
De Bijbel veroordeelt het niet, de enige die dat doet ben jij. Er zijn bijbelse voorbeelden genoemd waar beelden ondersteunend werken aan woorden. Ook bij profetie bijvoorbeeld. En daar laat ik het bij. Ik wil niet wijzer zijn dan God... en verwijt dat nou eens niet als iemand het enkel niet met JOU eens is....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie