Radicaliteit en bewogenheid in prediking

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

uitgeworpen schreef:
Gian schreef:
geledu schreef: Verder lijkt de hedendaagse aandacht voor predikers buiten onze landsgrenzen, meer een signaal te zijn alsof er van dit soort predikers er in ons land niet meer gevonden zouden worden.
Noem eens iemand uit de bevindelijke kringen die met Paul Washer te vergelijken is?
Dominee Simons misschien?
Of ds. van Campen uit Rotterdam?
Er zijn er echt wel hoor.
Of bevind ik me dan niet in bevindelijke kring?
Wat denk je van Zuiderduin?
Etc.
Inderdaad.Ds Herwig zou ik er graag aan toe willen voegen, en zo zijn er nog wel wat te noemen.
Wat OP al zei, je hoeft het echt niet overal mee eens te zijn,
de manier waarop het gebracht wordt werkt wel. Ik hoor een dienaar graag in hedendaagse taal spreken en ben ik blij als alles practisch toegelicht/ingevuld wordt. Ds v Kampen is daar een goed voorbeeld van.
Laatst gewijzigd door Gian op 06 apr 2007, 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Marcel Vroegop

Paul Washer - Joel Beeke

Bericht door Marcel Vroegop »

Het valt mij op dat er zo een krachtig geluid uit met name Amerika komt. Predikers als Washer, Beeke, Maritz, Masters en vele anderen worden niet bekend door grote reclamecampagnes, maar omdat hoorders proeven dat het een boodschap met kracht is. Ik hoop dat ook in Nederland er zulke predikers op zullen staan... niet om maar 'grote' predikers te hebben, maar omdat Christus zo helder en krachtig centraal staat in de boodschap. Paul Washer is in zijn boodschappen zeer radicaal en de boodschap spoort aan tot zelfonderzoek. Joel Beeke heb ik gehoord over 'gezinsgodsdienst', schitterend hoe hij dat onderwerp uit te doeken doet en vooral hoe hij dit Bijbels en theologisch onderbouwt. Dat behoort de kracht van de boodschap te zijn, dat alles wat gesproken wordt haar uitgangspunt en grond vind in de Schrift en dat iedere hoorder daarvan doordrongen is. Niet de prediker, maar Christus spreekt... en gebruikt daarbij een mens als middel.[font=Microsoft Sans Serif] [/font]
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Re: Paul Washer - Joel Beeke

Bericht door uitgeworpen »

Marcel Vroegop schreef:Het valt mij op dat er zo een krachtig geluid uit met name Amerika komt. Predikers als Washer, Beeke, Maritz, Masters en vele anderen worden niet bekend door grote reclamecampagnes, maar omdat hoorders proeven dat het een boodschap met kracht is. Ik hoop dat ook in Nederland er zulke predikers op zullen staan... niet om maar 'grote' predikers te hebben, maar omdat Christus zo helder en krachtig centraal staat in de boodschap.[font=Microsoft Sans Serif] [/font]
Toch moeten we niet voorbij gaan aan de gewone dominees, om het zomaar eens te zeggen, die gewoon iedere zondag het Woord brengen en uitzien, bidden om vrucht.

Ook minder begaafde sprekers, die wel een eerlijke, bijbelse boodschap brachten...werden door God gebruikt om veel mensen tot God te brengen. ( opwekking Nijkerk).
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Marcel Vroegop

Bericht door Marcel Vroegop »

Dat is inderdaad waar. We moeten oppassen voor het grote gevaar dat de Evangelie-boodschap niet meer centraal staat. In het uitzien naar onderwijs van buitenlandse predikers kunnen wij dit ook op een dusdanige wijze doen dat het ons niet om Christus te doen is, maar om 'iets nieuws' of 'iets anders dan normaal'. Die zucht naar nieuwe dingen is dus niet per definitie een geestelijk verlangen en laten we ons daarom voor Gods aangezicht daarop onderzoeken.

Het is een gegeven dat de ene prediker meer geestelijk inzicht krijgt dan de ander. God is soeverein in Zijn handelen, ook daarin! Wij kunnen onszelf niet het geestelijk inzicht geven, noch een opwekking bewerken in ons land. Het is alles van God uit en ook tot Zijn eer alleen. Gelukkig wil God ons ook zegenen met vele geestelijke zegeningen in Christus Jezus. Laten we daar naar hunkeren en het goede voedsel dat ons door binnenlandse of buitenlandse predikers wordt aangereikt tot ons nemen, zodat het ons geestelijk versterken zal.

Gods Geest is door God uitgestort in alle gelovigen, opdat zij zouden weten wat de wil van God is. Om te beproeven en te onderzoeken wat recht is en wat krom is. Gelukkig hoeven wij ons eigen verstand niet in de eerste plaats als maatstaf te nemen om te onderscheiden waar het op aan komt en welke boodschap de ware leer verkondigt. God Zélf wil ons door Zijn Heilige Geest in alle waarheid leiden. Dat mag ons ook een zekere nuchterheid en ontspannenheid geven als wij nadenken over bepaalde prediking. Niet iedere prediker heeft evenveel gaven ontvangen. Aan de andere kant mogen predikers zichzelf natuurlijk ook afvragen waar de vrucht blijft als men de Schrift recht verkondigt. Ook predikers zijn mensen die een zelfopofferend leven moeten leren leven en dat zal voor hen net zo moeilijk zijn als voor ons.

Aan de ene kant krijg ik de 'kriebels' als wij als hoorders voortdurend predikers onder vuur nemen, waarbij er niets deugt (behalve dan misschien een paar buitenlandse predikers). Aan de andere kant moeten we ook onze eigen predikers niet het hand boven het hoofd houden, maar ook eerlijk de vraag durven stellen hoe het toch komt dat buitenlandse sprekers soms een Bijbelse boodschap verwoorden die in Nederland misschien nauwelijks gehoord wordt. Laten we in alle voorzichtigheid, nuchterheid en liefde elkaar daarin bevragen.

God is soeverein in het schenken van geestelijk inzicht aan gemeenteleden en predikers, maar aan de andere kant tekent de Schrift ons scherp de verantwoordelijkheid van ons om onze 'stinkende' best te doen (vergeef mij de uitdrukking) om geestelijk onderwijs te ontvangen, inzicht te verkrijgen en geestelijk te mogen groeien.
Daar ligt geen tegenstrijdigheid, maar 'Goddelijke' logica! Misschien moeten we onszelf als gemeenteleden en predikers afvragen: 'Waar staan wij en wat is onze roeping?' De Schrift spreekt in ruime mate als antwoord op deze vraag!

"Zet een wacht voor onze lippen en leer ons met twee woorden spreken."
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Marcel Vroegop schreef:
God is soeverein in het schenken van geestelijk inzicht aan gemeenteleden en predikers, maar aan de andere kant tekent de Schrift ons scherp de verantwoordelijkheid van ons om onze 'stinkende' best te doen (vergeef mij de uitdrukking) om geestelijk onderwijs te ontvangen, inzicht te verkrijgen en geestelijk te mogen groeien.
Daar ligt geen tegenstrijdigheid, maar 'Goddelijke' logica! Misschien moeten we onszelf als gemeenteleden en predikers afvragen: 'Waar staan wij en wat is onze roeping?' De Schrift spreekt in ruime mate als antwoord op deze vraag!

"Zet een wacht voor onze lippen en leer ons met twee woorden spreken."
Natuurlijk ben ik het eens: leer ons met twee woorden te spreken.
Vraagje: Wat bedoel je met geestelijk inzicht? Wat is geestelijk groei precies?
Waar staan wij:bedoel je daarmee: voor Gods Aangezicht?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Marcel Vroegop

Bericht door Marcel Vroegop »

Dat zijn mooie vragen om over na te denken inderdaad. Laat ik proberen er voorzichtig iets over te zeggen.

Geestelijk groeien
Dat is een enorm beladen thema! Je hoort het over de gehele breedte van de kerk, maar de vraag is of men wel altijd het Bijbelse groeien bedoelt. Het groeien in het geloof, waarbij je als gelovige gewoon jezelf kan blijven, heeft géén bestaansgrond als wij de Schrift er naast leggen!
Jezus vergeleek zichzelf met een tarwekorrel die in de aarde zou vallen om vervolgens daar te sterven en uit dat sterven zou veel vrucht voortkomen. Een uitleg is denk ik niet nodig, maar het is belangrijk om te beseffen dat wij als ware christenen in Zijn voetstappen gaan en dus ook die weg van sterven als een tarwekorrel behoren te leven. Om zo werkelijk vrucht te kunnen dragen. Hier leert Jezus ons Zijn nederigheid en buigen voor God en ons staat niks anders te doen dan in die weg te volgen!

Zelfverloochening en opoffering van eigen- ik is de weg om geestelijk vrucht te kunnen dragen. Gelukkig dat Christus ons deze weg is voorgegaan en Zijn Geest heeft uitgestort om ons te bekrachtigen en ons te leiden in deze zelfkruisigende weg.
Gods Woord spreekt over toenemen en groeien altijd ten koste van ons eigen- ik.
Kortom, als je zegt dat je geestelijk wilt groeien is dat een schitterende belijdenis, maar moeten we goed beseffen wat we daarmee eigenlijk zeggen. Wanneer je zoiets zegt dan zeg je dat je verlangt dat God je nederigheid leert en je als een slaaf voor je Heer wil leven. Dat is nogal niet wat!
Tegelijkertijd is het verlangen om te groeien in heiligheid een verlangen wat een oprecht kenmerk is van iemand die de Heere liefheeft. Naast dat het bevel er vanuit de Schrift is om heilig te zijn en te leven voor God werkt de Heilige Geest ook dat verlangen in ons hart om steeds meer gelijkvormig te worden naar het beeld van Christus. Dat wij als broeder of zuster in Christus steeds meer gaan lijken op onze Oudste Broeder!

O, Zoon, maak ons Uw beeld gelijk! Dat is het hartsverlangen van hen die de Heere oprecht liefhebben. Ook al kan de zondelust soms zo sterk de kop op steken, in Christus alleen ligt kracht om vleselijke begeerten van onze oude Adamsnatuur te kunnen doden. Laat ons daarom in de strijd tegen allerlei soort van zonden de toevlucht nemen tot de bron van alle genade. Heerlijk is het om te mogen horen en zien dat God Zélf ons de wapenrusting geeft… en er nog een ‘handleiding’ bij doet! Op vele plaatsen en in het bijzonder natuurlijk in Efeze 6 schittert Gods kracht en majesteit. Wat is het dan ook nodig dat wij besef hebben van wie God is en wat Hij gedaan heeft. ‘Welke gevolgen heeft de kruisdood van Christus voor mij als gelovige?’ Er valt zoveel te zeggen over geestelijke groei… maar laat ik proberen het niet te lang te maken, dat haalt de lijn nog meer uit mijn verhaal. ;)

Eigenlijk valt het heel mooi samen te vatten wat geestelijke groei is als we luisteren naar Johannes! ‘Hij moet groeien, ik moet minder worden.’ Dat is een soort geestelijke ‘wipwap’! In de mate waarin ik mijzelf verneder, wordt God in mijn leven verhoogt. Dat zegt naar ik meen Petrus ook als hij in zijn brief schrijft dat wij ons moeten vernederen onder de krachtige hand van de Heere en dat God dan op Zijn tijd ons zal verhogen.
(helaas heb ik momenteel geen digitale Bijbel beschikbaar, anders zou ik wat secuurder kunnen werken en citeren, vergeef mij)

Helaas wordt ‘hij moet wassen, ik minder worden’ vaak te pas en te onpas in gesprekken en in de prediking gebruikt. Begrippen en zinnen raken dan ‘uitgesleten’ en het lijkt wel dat - hoe vaker je de zin herhaalt, hoe minder ze uiteindelijk ‘spreekt’. Als we zo’n uitspraak gebruiken, moeten we het daar niet bij laten, maar ook concreet nadenken over de theologie die verborgen en verbonden ligt achter en met deze uitspraak. Als Johannes namelijk deze uitspraak doet, heeft hij al een keuze gemaakt! Namelijk dát Christus meerder moet worden in Zijn leven, ten koste van zichzelf. De vraag is aan onszelf: ‘wil ik dat eigenlijk wel?’ Niet de ongelovige, maar juist de gelovige moet zich deze vraag stellen.

Laat ik een klein voorbeeldje geven, omdat het anders misschien toch wat ‘wazig’ blijft. De discipelen zijn door Jezus geroepen tot een bijzonder werk en zij trekken ongeveer drie jaar met hen op. Even praktisch nagedacht: ‘Hoeveel jaar zouden wij nu op de beste universiteiten moeten studeren om hetzelfde onderwijs in helderheid en diepgang te ontvangen als dat de discipelen 24h per dag 3 jaar lang hebben gehad?’ Laten we maar geen antwoord geven, maar de conclusie is: ‘De discipelen hebben een zéér leerzame periode van drie jaren meegemaakt!'
Maar wat heeft Petrus (die na die drie jaar met Jezus rondgewandeld te hebben toch wel heel erg geestelijk zal zijn) nu werkelijk geleerd? Hij treedt in zijn eigen kracht en vertrouwt op zichzelf als Jezus naar Getsemané gaat en door Judas wordt verraden. In de hof komt openbaar wat Petrus nu werkelijk heeft geleerd! En dat is heel verdrietig, want in plaats van dat hij het onderwijs van Jezus ter harte genomen heeft kent hij ten diepste nog niet het zelfkruisigende leven in navolging van Jezus. Hij vertrouwt nog op zichzelf en op eigen kunnen! We zijn geneigd te zeggen: ‘Petrus, jongen toch, hoe kun je dat nou doen? Je weet toch dat van jouw vlees en van jouw eigen- ik geen geestelijk goed te verwachten valt? Waarom treedt je dan zo vleselijk op tijdens het Avondmaal door te beweren dat je Jezus niet verloochenen zult en waarom mep je het oor van Malchus er af?’ Dat zijn vragen die in ieder geval bij mij geleefd hebben. Het antwoord is eigenlijk eenvoudig. God wilde Petrus in deze weg leren om af te zien van zichzelf en het enkel van Hem alleen te verwachten. Maar wat was het een zware weg voor Petrus. Vergelijk vervolgens déze, op zichzelf vertrouwende Petrus, eens met de Petrus op de Pinksterdag! Dat is zo wonderlijk! Petrus is Petrus niet meer… Niet langer: ’ík zal dit doen en ík zal dat doen’, Petrus heeft geleerd om af te zien van zichzelf en enkel vanuit Christus te leven. Het mooie is dat als Jezus, nog voor dat Hij ten hemel vaart, hem nog eenmaal (driemaal in totaal) vraagt: 'hebt gij Mij liever dan dezen?' Zie je? Jezus kijkt of Petrus zich nog steeds verheft boven de andere discipelen zoals hij deed bij het laatste Avondmaal. Maar nu, geeft Petrus vanuit een ‘andere’ geest antwoord, vanuit dé Geest! Hij beroept zich niet op zichzelf, maar op God! Kijk, daar herkennen we de ware gezonde christen… niet roemend in zichzelf, maar roemend in de Heere!

Wat ik dus opvallend vind is dat er twee geestelijke stadia (soort van) in het leven van Petrus waar te nemen zijn. Nu wil ik daar geen hot item van maken, maar er op letten kan geen kwaad. Wat zichtbaar is bij Petrus, moet ook zichtbaar worden in ons aller leven! Dat betekent dat ook ná ontvangen genade er keuzes gemaakt moeten worden en dat zowel Petrus als Johannes als kind van de Heere bewust een keuze maakte om het eigen- ik te kruisigen zodat God groter en heerlijker een licht zou verspreiden in hun leven. Dát versta ik onder andere onder geestelijke groei. Groeien in heiligheid en gelijkvormigheid aan Christus in al Zijn facetten!

Christus kan ons als vaten enkel met Zijn Geest vervullen, na de mate waarin wij geestelijk leeg zijn om van Hem gevuld te worden! Zolang wij, ook als waar gelovigen, ten diepste nog vol zijn van onszelf zullen wij geen of nauwelijks geestelijke vrucht dragen. Dit vind ik een belangrijk punt, dus laat ik de Bijbelpassage waar dit geleerd wordt door Paulus noemen: 1 Korinthe 2 en 3. Mocht je hierover toch wat bedenkingen of wat verder over door willen praten… ik hoor het graag… elkaar opscherpen is altijd goed, fijn en reuze leerzaam!

Geestelijk inzicht
Geestelijk inzicht is niet enkel een kennen of het weten van geestelijke waarheden, maar ze verstaan en er ook praktisch naar leven. Ik heb zeer veel respect voor mannen die door God voor Zijn dienst zijn afgezonderd. Echter, weerhoudt mijn hun roeping niet om de prediking naast de Schrift te leggen. Dat moet ook kunnen denk ik, als wij geestelijk willen leren en groeien. Preken beluisterend bemerk je dat de ene prediker meer zicht op geestelijke zaken heeft dan de ander. Nogmaals, dat is geen competitie! God is soeverein in het uitdelen van Zijn genade. Echter, ik houd het ook goed voor mogelijk dat predikers om verschillende redenen ‘lui’ zijn in hun preekstudie… dit kun je soms ook horen… helaas. Dit is een constatering, niet om daarmee een predikant maar denigrerend te benaderen… ik noem bewust geen naam, omdat dit nooit goed kan zijn mijns inziens. Maar als je bemerkt dat een prediking toch belangrijke punten vanuit de tekst mist, mag je gerust eens bij de prediker langsgaan in liefde! Wat gaat er veel mis met predikers die verkeerd omgaan met commentaar en met gemeenteleden die niet weten hoe zij op een christelijke manier hun prediker iets moeten zeggen wat niet altijd even fijn is voor hen om te horen. Beide hebben Gods genade nodig en dan zal er ook in die gesprekken harmonie gevonden worden.

Ik wilde eigenlijk nog kort één ding kwijt als het gaat om inzicht in geestelijk leven en groei. Er is een duidelijk onderscheid tussen de schuld van zonden en de smet van de zonden. Wanneer wij door het geloof deel krijgen aan al de weldaden die Christus voor Zijn uitverkorenen heeft verworven, dan zijn wij metterdaad voor de volle 100% gerechtvaardigd en geheiligd en is onze schuld voor God voor eeuwig verzoend door het offer van Christus. Dit is in meer of mindere mate bekend in de reformatorische gezindte en dit wordt ook duidelijk of iets minder duidelijk gepredikt op de kansels. Aan de andere kant is het proces van heiliging in ons leven ook gaande. Onze positie door het geloof is cruciaal. We moeten beseffen, weten, verstaan wie wij nu in Christus zijn! 'Wat is mijn positie ten op zicht van God nu ik door het geloof in Christus verzoend ben met God? ' Wanneer je daar vanuit de Bijbel een heerlijk antwoord op vind… heb je de juiste basis om geestelijk te kunnen leven.

Weer een kort voorbeeld. Je moet met voetbal weten in welk team je zit om op het voetbalveld niet als een halve dwaas rond te dwalen op het veld… niet wetend bij wie je nu eigenlijk hoort en waar je moet scoren. Geestelijk is het niet anders. Je moet weten wie je bent en hoe je strijden moet in het leven. Waar de rechtvaardiging en vergeving ons vrij maakt van onze schuld voor God, wil de heiligmaking in ons leven ons reinigen van de smet van de zonde. Ik zie dat het artikel al weer veel te lang wordt. Daarom stop ik gauw… ik hoor graag een reactie hierop om er eens wat over door te spreken.

Hopelijk heb ik een beetje antwoord kunnen geven op de vragen over, positie, groei en inzicht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marcel Vroegop schreef:(helaas heb ik momenteel geen digitale Bijbel beschikbaar, anders zou ik wat secuurder kunnen werken en citeren, vergeef mij)
Ik heb niet je hele posting gelezen :wink: , maar deze zin viel me op.

Zie bijvoorbeeld hier voor een digitale Bijbel.
Of via de links-pagina van http://www.theologienet.nl
Marcel Vroegop

Bericht door Marcel Vroegop »

Haha, dank je wel! Normaal gesproken heb ik OnlineBible, dat werkt wel makkelijk. BibleWorks is helemaal geweldig... maar de 'hulpmiddelen' die jij me aanraakt zijn een prima 'noodoplossing'

Mijn posting is vrij lang... dus begrijpelijk dat je het niet helemaal gelezen hebt. Dat is het nadeel als ik ergens iets over wil delen... stoppen! ;)

Gegroet!
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Zie voor digitale bijbelgedeelten ook deze of deze. Met name de eerste link is erg handig als je in een oogopslag meerdere vertalingen naast elkaar wilt zien (en dat wil ik meestal :wink: ).
Marcel Vroegop

Bericht door Marcel Vroegop »

Ik blijf trouw aan Online Bible en BibleWorks :P

Maar hartelijk dank, heb ik digitaalmateriaal beschikbaar wanneer ik bij familieleden op bezoek ben.

Gegroet,
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Ik reageer nog wel Marcel. Momenteel héél druk...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Marcel Vroegop

Bericht door Marcel Vroegop »

Prima, doe rustig eerst het belangrijkste! Ik ben benieuwd naar een reactie.

Gegroet,
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Marcel Vroegop schreef: Kortom, als je zegt dat je geestelijk wilt groeien is dat een schitterende belijdenis, maar moeten we goed beseffen wat we daarmee eigenlijk zeggen. Wanneer je zoiets zegt dan zeg je dat je verlangt dat God je nederigheid leert en je als een slaaf voor je Heer wil leven. Dat is nogal niet wat!
Het is een mooie referaat Marcel. Wel een beetje lang :wink: .
Ik heb een vraagje en dat gaat over wat jij noemt: geestelijk groeien daar zeg je eigenlijk mee dat je als een slaaf voor de Heere wilt leven...
Vind ik persoonlijk helemaal niet zo'n mooi woord: slaaf. Maar je zult het wel ergens vandaan hebben,

Ikzelf vind het veel mooier als er gezegd wordt dat ik een kind van God ben. Een aangenomen kind van de Vader.
Slaaf klinkt zo slaafs.
Misschien zijn het allebei bijbelse beelden?

Maar wat je schrijft is goed en waar.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Marcel Vroegop

Bericht door Marcel Vroegop »

Inderdaad kan het gebruik van het woord 'slaaf' behoorlijk heftig overkomen en een beetje 'overdone' lijken. Toch is het de meest zuivere vertaling van het Griekse woord waarmee Paulus zich identificeert. Inmiddels heb ik weer de beschikking over een digitaal hulpmiddel, dus ik zal proberen te laten zien, waarom ik nu juist ‘slaaf’ gebruikte en niet het wel bekende ‘dienstknecht’.
(* Herziene Statenvertaling maakt overigens dezelfde keuze)

Romeinen 1:1 Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,
1 Corinthiërs 7:21 Zijt gij, een dienstknecht zijnde, geroepen, laat u dat niet bekommeren; maar indien gij ook kunt vrij worden, gebruik dat liever.
1 Corinthiërs 7:22 Want die in den Heere geroepen is, een dienstknecht zijnde, die is een vrijgelatene des Heeren; desgelijks ook, die vrij zijnde geroepen is, die is een dienstknecht van Christus.
Galaten 1:10 Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.
Galaten 3:28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
Galaten 4:7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.
Efeziërs 6:8 Wetende, dat zo wat goed een iegelijk gedaan zal hebben, hij datzelve van den Heere zal ontvangen, hetzij dienstknecht, hetzij vrije.
Colossenzen 3:11 Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen.
Colossenzen 4:12 U groet Epafras, die uit de uwen is, een dienstknecht van Christus, te allen tijde strijdende voor u in de gebeden, opdat gij staan moogt volmaakt en volkomen in al den wil van God.
Titus 1:1 Paulus, een dienstknecht Gods, en een apostel van Jezus Christus, naar het geloof der uitverkorenen Gods, en de kennis der waarheid, die naar de godzaligheid is;
Jakobus 1:1 Jakobus, een dienstknecht van God en van den Heere Jezus Christus; aan de twaalf stammen, die in de verstrooiing zijn: zaligheid.
2 Petrus 1:1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;
Judas 1:1 Judas, een dienstknecht van Jezus Christus, en broeder van Jakobus, aan de geroepenen, die door God den Vader geheiligd zijn, en door Jezus Christus bewaard


In al deze Bijbelteksten wordt het Griekse woord ‘doulov’ gebruikt afgeleid van het zelfstandige naamwoord ‘doulos’. Meerder woordenboeken er op na slaande, kwam ik tot de volgende betekenis:

1e slaaf of lijfeigene
2e metafoor: iemand die zich aan de wil van een ander overgeeft, hen van wie de dienst door Christus gebruikt wordt om Zijn zaak onder de mensen uit te breiden en voortgang te doen vinden
3e dienaar of bediende

Uit dit alles leidt ik af dat met name Paulus zich voortdurend als slaaf van Christus rekent. In dat slaaf- zijn ligt alles van diepe nederigheid en zelfverloochening. Christus is een weg van diepe vernedering en zelfverloochening voorgegaan, waar hij in de hof van Getsemané het uitriep: Niet míjn wil, maar de Uwe geschiede! Dát is het ware christenleven: Niet meer ik, maar Christus leeft/regeert in mij. En dan gaat het er niet om, hoe vaak wij deze Bijbelteksten op een forum of in gesprekken besproken en geciteerd hebben, maar of dat nu praktische zichtbaar is in ons leven. Of ons leven een getuigenis geeft van een zelfopofferend, zelfkruisigend leven. Of ons leven vertegenwoordigt wat Paulus in Romeinen 6 zo krachtig benadrukt, dat wij mét Christus aan het kruis genageld zijn 2000 jaar geleden. Dat wij inderdaad als de tarwekorrel in de aarde gestorven zijn en vanuit dat feit ook leven om zo geestelijke vrucht te kunnen dragen. Dat is een belangrijke geestelijke les die ook grote praktische consequenties heeft.

Het gevolg was dat Paulus zich als een kind aan het hemelse Vaderhuis thuis wist, maar tegelijkertijd zich een slaaf rekende van Christus. Niet ik, niet ik, niet ik… maar Christus! Dat verlangen lag op de bodem van Zijn hart en wierp rijke vruchten in Zijn dienstbaar leven.

Overigens zien wij veel verschillende ‘posities’ en ‘relaties’ aangegeven als voorbeeld die God gebruikt om de verhouding tussen God en de gelovige aan te duiden. Man – vrouw, schaap – herder, kind – vader, slaaf – heer, en nog vele anderen. Alle voorbeelden hebben een aantal specifieke kenmerken die een deel van de verbinding met Christus willen uitbeelden en zichtbaar maken.
Kortom, wij zijn net zo goed een slaaf als een kind, net zo goed een schaap als ook de bruid.

Het gevaar bij het gebruik van het woord ‘slaaf’ is een wettische, slaafse gehoorzaamheid die NIET naar de Schrift is. Ik ga hier niet op in. Ik neem aan dat de lezers begrijpen dat ik volmondig Galaten naspreek als Paulus daar zegt:
Galaten 5:1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid (douliav) bevangen.

Laten we waken voor een gezapig leven, waarin Christus wel als onze Hogepriester aanbeden wordt die Zélf het offer heeft gebracht. Maar vergeten Hem te eren door Hem voor de volle 100% Koning te laten zijn in ons leven. Dát is de reden waarom Hij de ambten van Profeet en Priester op Zich nam, om Koning te zijn in ons leven en heerschappij over ALLES te hebben in ons leven. En... dit schrijf ik ook naar mezelf toe.

Het is radicaal, het is ook een radicaal en nauwgezet leven als slaaf. Eén doel voor ogen! De Meester, de Heer des Huizes behagen! Dan kunnen we nog veel leren van de praktische aanwijzingen die Paulus geeft in Efeze 6 aan de 'gewone' slaven in die tijd.
Ik citeer het toch maar, omdat het heerlijk onderwijs bevat:
5 Gij dienstknechten, zijt gehoorzaam uw heren naar het vlees, met vreze en beven, in eenvoudigheid uws harten, gelijk als aan Christus;
6 Niet naar ogendienst, als mensenbehagers, maar als dienstknechten van Christus, doende den wil van God van harte;
7 Dienende met goedwilligheid den Heere, en niet de mensen;
8 Wetende, dat zo wat goed een iegelijk gedaan zal hebben, hij datzelve van den Heere zal ontvangen, hetzij dienstknecht, hetzij vrije.

Gehoorzaamheid wordt geeist van slaven aan de heren. Ik maak maar meteen het bruggetje naar geestelijke slaven die gehoorzamen aan hun Heer en Heiland.
De Heere Jezus roept ons op, bij monde van Paulus om Hem op de volgende wijze te dienen:
- gehoorzaamheid
- vreze en beven (niet angst, maar met diep ontzag in ootmoedigheid, oftewel een nederige houding -> je plaats weten onder God! Juist als gelovige! Want we weten ons 'plekkie' zo vaak niet)
- niet God dienen om door de mensen geeerd te worden, maar onverdeeld om de Heere
- de wil van God doen van harte! Dat is de kern van wat God van ons eist.

Paulus sluit af met het onderwijs aan de slaven om te zeggen dat het 'loon' van deze nederigheid in praktische en geestelijk opzicht op hen wacht! Ja, LOON... daar krijgen wij al gauw als ras- echte reformatorischen kippevel van. Maar, dat is niet nodig! ;)
Wie Schrift met Schrift blijft vergelijken weet dat God wel degelijk een loon heeft weggelegd voor degene die Hem vrezen en liefhebben. En dat loon zal uit genade ons gegeven worden, maar bepaald worden door de vruchten die ons leven heeft voortgebracht! Zie o.a.1 Korinthe 2-3 eventueel voor de fundering van deze uitspraak.

Kortom, ik ben wéér te lang bezig! Maar het 'doet er wel degelijk toe' hóe wij als ware gelovigen leven. Het gaat in ons leven er niet om of onze zonden vergeven zijn! Het gaat erom dat wij tot Gods eer leven... en dat kan niet anders dan dat eerst onze zonden vergeven zijn en de schuld verzoent is en de zonden bij voortduur vergeven worden om de relatie met God 'open' te houden. Maar het accent in ons leven behoort te liggen om tot volle eer en glorie van Zijn Heilige Naam te leven.
We zouden wat ons leven aangaat, wel eens wat 'roomser' mogen zijn. Wie het vat... die vatte het!

Gegroet,[/I]
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Weet je, ik kan het niet loskoppelen. Daarom kies ik gevoelsmatig voor het woordje dienaar, als uitleg van 'doulos' Het kan immers allebei. In het nederlandse woordje slaaf klinkt geen liefde naar/voor de meester/heer. Slaaf van iemand zijn - is negatief bedoelt.
Dienaar, dienen...vind ik een heel andere gevoelswaarde hebben.
Daar komt liefde bij om de hoek kijken.

Wat je schrijft is superbijbels :D .
Beetje statisch.
Heb ik het goed dat jij het vreugdevolle leven met de Heere, bijna tot een soort wettische heiligmaking ombuigt.

Ik verlang ernaar dat je door je referaat het werk van de Heilige Geest heen vlecht. Zijn onweerstaanbare liefde en werking...
:oops:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Plaats reactie