Kerk zijn in deze tijd

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:Marnix,
Denk dat kerkelijke achtergrond wat zegt over de kleding van een
predikant.
Bij jullie zal dat ook minder spelen denk ik.
Klopt, wij hebben die traditie wat minder... En verder, wat de geestelijke betekenis betreft lijkt het me goed om de Bijbel te onderzoeken, wat die er over zegt. Volgens mij niet veel. Dus nogmaals mijn vraag: Moet zo'n traditie dan maar in stand gehouden worden, puur omdat het de traditie is?
Als onze predikanten zich daarin kunnen vinden ja waarom niet :?:
blijkbaar hebben ze daar geen moeite mee.
Van mij mag je best aan de kleding zien dat het een predikant is :wink:
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind ook niet dat een traditie opgeheven moet worden omdat het een traditie is. Ik ken zat predikanten die het maar knap mooi vinden om de hele week in het zwart te lopen. Ja, ik ben niet jaloers, maar laat ze dat toch aub doen als ze dat graag willen?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Op zich mee eens, alleen als tradities de kerk een negatief imago opleveren en mensen zelfs af kunnen schrikken, een verkeerd beeld van de kerk en kerkdiensten kunnen krijgen, moeten we om wille van hen dan die traditie niet opheffen in plaats van te zeggen: Nou en, ik vind het gewoon fijn? Zijn we dan niet teveel op onszelf gericht ipv op anderen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:Op zich mee eens, alleen als tradities de kerk een negatief imago opleveren en mensen zelfs af kunnen schrikken, een verkeerd beeld van de kerk en kerkdiensten kunnen krijgen, moeten we om wille van hen dan die traditie niet opheffen in plaats van te zeggen: Nou en, ik vind het gewoon fijn? Zijn we dan niet teveel op onszelf gericht ipv op anderen?
Ja, dan een naveltruitje met een roestige kroon er boven ;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

niet doorslaan he ;) Hoewel er niks mis met navels is :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:niet doorslaan he ;) Hoewel er niks mis met navels is :D
http://www.eo.nl/jongerendag
Ik had een advertentie gezien van de EO jongerendag.

Maar eigenlijk moet ik dat niet posten hier, want dat wordt toch weer gebruikt als stok om te slaan naar de EO.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Beetje off-topic. maar wat is er mis mee? Ik vind het wel mooi en niets mis mee. Ja,als ze met de handen in de lucht gaan staan zie je misschien een stukje navel :D Maar dan kijken ze toch allemaal omhoog of hebben de ogen dicht. :D

Wat is je probleem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Nou, het ging over zwarte pakken en die mogelijkerwijs afschrikken. Dat zal met een naveltruitje niet zo snel gebeuren. Is meer gelijk de wereld. Of wereldgelijkvormig zoals de bijbel dat zou uitdrukken.

Ik bezef dat wereldgelijkvormigheid meer gaat over je doen en laten en juist niet over kleding. Ik denk dat zwarte pakken te ver gaat. Het is tegenwoordig wel een soort statement ofzo. Ik was zaterdag op het erf van een ouderling en SGP-lid. Hij werd opgehaald door een grote MPV vol zwarte pakken en ik dacht dat ze wel kerkenraad hadden ofzo, maar het was een SGP-vergadering. Dat gaat wel wat ver vind ik.

Andersom probeerd de EO wel weer nogal op de wereld te lijken qua uiterlijk. Er is schijnbaar als je de Visie een beetje leest een echte gospel-kleding-style van cool geklede mensen in flotte outfit. Beetje skaterachtig ofzo. Lekker cool enzo.

Als we met onze kleding Jezus proberen te volgen, dan was Hij schijnbaar of heel zwart/wit gekleed of gekleed als skater. Jezus had geen harige mantel om uitdrukking te geven van Zijn overtuiging, maar zijn handelen vertellen ons Zijn Zoonschap.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:Nou, het ging over zwarte pakken en die mogelijkerwijs afschrikken. Dat zal met een naveltruitje niet zo snel gebeuren. Is meer gelijk de wereld. Of wereldgelijkvormig zoals de bijbel dat zou uitdrukken.

Ik bezef dat wereldgelijkvormigheid meer gaat over je doen en laten en juist niet over kleding. Ik denk dat zwarte pakken te ver gaat. Het is tegenwoordig wel een soort statement ofzo. Ik was zaterdag op het erf van een ouderling en SGP-lid. Hij werd opgehaald door een grote MPV vol zwarte pakken en ik dacht dat ze wel kerkenraad hadden ofzo, maar het was een SGP-vergadering. Dat gaat wel wat ver vind ik.

Andersom probeerd de EO wel weer nogal op de wereld te lijken qua uiterlijk. Er is schijnbaar als je de Visie een beetje leest een echte gospel-kleding-style van cool geklede mensen in flotte outfit. Beetje skaterachtig ofzo. Lekker cool enzo.

Als we met onze kleding Jezus proberen te volgen, dan was Hij schijnbaar of heel zwart/wit gekleed of gekleed als skater. Jezus had geen harige mantel om uitdrukking te geven van Zijn overtuiging, maar zijn handelen vertellen ons Zijn Zoonschap.
Nou ja, en om dat handelen gaat het inderdaad, of je nou een zwart pak aan hebt of een naveltruitje. De EO probeert niet op de wereld te lijken qua uiterlijk. De flyer is gewoon representatief voor kleding onder jongeren, ook christelijke jongeren. Ze willen gewoon normaal overkomen en gaan niet bij een evenement voor deze doelgroep jongeren op een flyer zetten die anders gekleed zijn dan de gemiddelde christelijke jongere. Wat kleding betreft kan je dat wereldgelijkvormig noemen, maar dat lijkt me geen probleem. Niet wereldgelijkvormig zijn gaat niet over kleding in het algemeen. We mogen best net als niet-gelovigen kleren dragen, autorijden en allerlei andere dingen, zolang het maar tegelijk ook christelijk blijft. Je kan ook wereldgelijkvormige, onchristelijke kleding dragen bijvoorbeeld, dat kan weer niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie