gereformeerde gemeente in Nl.

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:Een missende en zoekende zondaar mag niet missend gehouden worden door zondag 7 niet als troost en niet als vermaning te gebruiken.
Dus een predikant moet de zoekende zondaar gaan vertellen dat hij al een gelovige is??
De verloren zoon is pas tevreden als hij met de vader is verzoend. Niet met de wetenschap: ik ben op weg naar de vader, dus het gaat goed.
Moet in dit verband denken aan de vrouw van Lot uigeleid uit
Sodom op weg naar Soar maar nooit in Soar aangekomen.
En aan Orpha en Ruth allebij op weg met Naomi maar bij de grens
keerde Orpha terug naar haar volk en (af)goden.
De keus van Ruth en de kus van Orpha.
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

"Wat Kohlbrugge leert, wordt - in principe - óók geleerd in de GG en GGiN.
Het is niet verkeerd wanneer er een legitieme plaats wordt ingeruimd voor het ontdekkende werk van de Heilige Geest en datgene wat de zondaar daaronder doet.
Anderzijds moet een zondaar geen rust worden gegund voor hij heeft ontvangen wat Kohlbrugge noemt 'de troost van de vergeving der zonden' die 'het hart vervult'. Dat kun je jezelf niet aanpraten, dat kan een dominee je in een preek niet geven, hoe gunnend en aanbiedend hij ook is. Dat moet door de Heilige Geest in het hart worden gewerkt."

Ja, in het verleden is hier ook al behoorlijk discussie over geweest waar ik ook stevig aan mee gedaan heb, maar ik wil toch zeggen dat ik het toch met je eens ben zoals je het hier stelt.

Vanuit ervaringen in mijn omgeving was en ben ik altijd zeer beducht voor het leren van gronden buiten Christus; levensgevaarlijk!

Anderzijds is het ook waar dat het kleinste geloof niet mag worden weggeslagen. Dat kleinste geloof kan er ook zijn in het hongeren naar Christus en het uitzien naar Hem, terwijl de volle troost van de vergeving der zonden gemist wordt.

Evenwicht is wel van heel groot belang in dezen; al te gemakkelijk slaat de balans naar 1 kant door.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:Een missende en zoekende zondaar mag niet missend gehouden worden door zondag 7 niet als troost en niet als vermaning te gebruiken.
Dus een predikant moet de zoekende zondaar gaan vertellen dat hij al een gelovige is??
Nee, Nooit!!! Maar als je ellendekennis combineert met een mogelijkheid van een hebbelijk geloof en daarmee een onbewuste wedergeboorte, dan heb je gelijk het probleempunt te pakken.
Want bij Kohlbrugge is er geen leven zonder dadelijkheid (actus) van het geloof.

Er is een visie gangbaar waar een missende en zoekende zondaar binnen een heilsorde wordt geplaatst die als GENADEleven wordt getypeerd. Genadeleven is bij Kohlbrigge pas daar waar Christus als Zaligmaker wordt aangenomen, hoe klein dat geloof dan ook is.
De visies verschillen in de aanduiding van het moment dat we als 'leven' mogen benoemen. Dat geeft een verschil van pastoraal omgaan met deze zaken in de prediking.
Een zoekende zondaar die zich onbekeerd voelt en die de vloek van de wet voelt drukken en eronder verstikt, is bij Kohlbrugge inderdaad onbekeerd en krijgt een ruimhartige aanbod van genade te horen als 'medicijn' tegen de onbekeerlijkheid.
Dezelfde zoekende zondaar is in een andere visie mogelijk al binnen de benaming van 'genadeleven' en moet meer ontdekkend licht krijgen om te zien of de mogelijkheid van wedergeboren te zijn inderdaad een feit is. Het aanbod van genade is er dan nog niet en wordt voorzichtig gehanteert vanwege de ontdekking van de wedergeboorte die eerst moet plaats vinden.
Bij Kohlbrugge worden wet en evangelie gelijk opgaand met volledig gewicht gepredikt. Een andere visie plaatst het meer achterelkaar met de kenmerken van de wedergeboorte er tussenin als een soort schakel tussen beide.
Bij Kohlbrugge is het kenmerk van de wedergeboorte er pas als het blijkt uit de vruchten van geloof na wet EN Evangelie met alle ruimte voor het aanbod van genade voor de hongerige en dorstige.

Die visie waar ik het over heb komt voor binnen de GG, dat is wel bekend dacht ik. Mijn gedachten hierover zijn in ieder geval dat het wat anders uitwerkt in de praktijk dan Kohlbrugge.
Vandaar mijn vraagtekens bij het noemen van Kohlbrugge GG en GGiN. Ik denk niet dat er op dit punt genoeg eenstemmigheid is om met Kohlbrugge als uitgangspunt een gezamenlijke basis te vinden.
Op dit punt is de GGiN denk ik meer in lijn met Kohlbrugge dan de GG.

Verder nog over de relatie van dit alles tot HC zondag 7.
Zondag 7 noemt Christus en AL Zijn weldaden, ook de vergeving der zonden. De troost is dat AL die weldaden bij elkaar horen.
De vermaning is nodig als een kleingelovige denkt dat vergeving van zijn of haar zonden daar niet bij zijn en wel Christus aanneemt maar niet gelooft in persoonlijke vergeving van zonden.
En het is dan tevens een liefdevolle vermaning in dit geloof en vast vertrouwen de strijd te strijden en opwas hierin te verkrijgen door het gebruik van de genademiddelen.
Als de wedergeboorte eerder wordt gesteld dan het geloof, dan biedt dat mogelijkheden tot een onderscheiding van Christus weldaden. Want als een wedergeborene eerst een missende ziel is, en later uitzien naar Christus heeft, en weer later Christus mag aannemen, en weer later met God verzoend wordt, heeft in dat geval een geloof dat samengesteld wordt in de tijd, in plaats van dat het als een volkomen waar maar klein geloof gaat groeien vanuit de hele breedte en aanwast tot een standvastig geloof.
Kohlbrugge leert de hele breedte van het geloof ineens. Niet in een heilsvolgordelijke weg. Die volordelijke weg kan de weg der bevinding zijn, maar de heilsvolgorde is die zoals HC zondag 7 leert: In Christus ligt alles besloten, ongeacht een klein of groot geloof.
De prediking mag dat ook zo leren, lijkt me en daarmee de kleingelovige troosten, maar ook vermanen als het ondanks deze lering uit de HC toch blijft liggen als kleingelovige. Christus' genade is algenoegzaam en niet afhankelijk in mate van de persoonlijke beleving daarvan.
De verloren zoon is pas tevreden als hij met de vader is verzoend. Niet met de wetenschap: ik ben op weg naar de vader, dus het gaat goed.
Tevreden is wat anders.
Het punt van de wedergeboorte ligt mijns inziens niet op dat punt, vanuit dit beeld gezien dan. De omhelzing met de vader is niet de verzoening, maar de verzegeling daarvan, bij het erven van de erfenis, als de strijd gestreden is.

Het gaat hier over het punt dat de verloren zoon zijn ellende beziet en de gedachte op zijn vader richt. Hij weet het zeker: Daar moet ik naar terug. Daar is het beter. Hij neemt zijn schuldbelijdenis voor, en gaat, hij is actief, in het gaan naar zijn vader. De liefde tot zijn vader trekt hem. Daar vertrouwt hij op. Daar hoopt hij op. Hij kent zijn vader en zijn vader hem. De minste plaatst bij zijn vader is beter dan de ellende waarin hij dan zit (ellendekennis een eindstation of vertrekpunt?)

Vertaald naar de realiteit: Als de wedergeboorte plaats vindt, dan wordt de eigen ellende en verderfelijkheid voor ogen gesteld door Gods Wet die de onbekeerlijkheid en de zonden aanwijzen.
En tegelijkertijd wordt de liefde tot God in Christus zichtbaar voor verloren zondaren door de prediking van het Evangelie van vrije genade. Dan gaat het hart van de zondaar uit naar de Zaligmaker omdat Hij dan zo nodig is. Buiten Hem is het voor eeuwig omkomen!
De zondaar krijgt in de wedergeboorte ook een verlicht verstand dat het Evangelie gaat begrijpen, dat ogen krijgt voor de Zaligmaker en Zijn genade om niet.
Die zondaar gaat net als de verloren zoon belijden: Ik zal tot mijn vader gaan enz. En die zondaar GAAT!
Met benen die kunnen gaan, terug naar God, naar de Zaligmaker, getrokken door de liefde van God de Vader.
Met handen die kunnen aannemen, getrokken door de uitgestrekte handen van de Zaligmaker.
Met de vaste hoop en het vertrouwen dat hij of zij welkom is.
En de terugweg tot de vader is de strijd van het geloof. Met nog steeds die ellende, maar wel met de hoop en het vertrouwen op de liefde van zijn vader.

We lezen in de gelijkenis iets heel bijzonders:
De vader staat op de uitkijk.
En als de verloren zoon komt, omhelst de vader hem dan na zijn schuldbelijdenis of ervoor?
De zoon krijgt de kans niet eens voor de schuldbelijdenis.
De vader kust hem eerst!
Pas dan, na deze verzegeling van de verzoening volgt de schuldbelijdenis.

Is er dan nog een reden om als missende en zoekende zondaar te blijven treuren zonder hoop? Is het Evangelie zo onduidelijk dat we niet eerder kunnen hopen dan de verzoening te ervaren? Moet er eerst een bevestiging komen vóór de hoop? Wat is dat het onderwerp van het vertrouwen? Wat is dan het uitzien?
Afgewezen, als een zondaar niet eerder tevreden wil zijn met de verzoening alvorens zondag 7 als uitgangspunt te erkennen, vergeet dat de verzoening plaats vindt als de zondaar zich op weg begeeft richting de vader, richting God in Christus. Die weg die de verloren zoon ging IS Christus (Ik ben de Weg). De vader op de uitkijk IS God Drieënig. De verzoening in Christus geeft dat de mens voor God Drieënig kan bestaan. Dus kus van de vader aan de verloren zoon wordt gegeven als de zondaar na de strijd van het geloof gestreden te hebben ingaat in de eeuwige heerlijkheid.
Sta niet na die erfenis vóór eerst de strijd van het geloof gestreden te hebben. De verzoening ZIEN is niet hier op aarde. De wordt in de opwas van het geloof wel steeds vaster en onwankelbaarder als in de hoop en vertrouwen dat vast ligt in Christus.
Om nog even het woord 'tevreden' aan te halen:
Uiteindelijk is het inderdaad dat uitzien naar die verzegeling van de verzoening, dat de gelovige kracht geeft de strijd te strijden. Want echt te vreden is de gelovige pas bij het omhelzen van de Middelaar na het doorgaan van de doodsjordaan.
Dan is de gelovige pas echt tevreden, want dan pas zijn er geen zonden, geen tranen maar eeuwige vreugde omdat daar het Lam gezien wordt van aangezicht tot aangezicht.
Die tevredenheid is hier op aarde niet te verkrijgen. Wel de verzekerdheid dat dit wacht als erfenis is Christus, ondanks alle bestrijdingen. Daarom: Hoog omhoog, het hart naar boven. Hier beneden is het niet.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Klavier, we praten een beetje langs elkaar heen.
Om te beginnen is Kohlbrugge een te veelzijdig theoloog dan dat we kunnen zeggen: Kohlbrugge leert dit en Kohlbrugge leert dat.
Toen ik nog een echte diehardpaauweaan was, werd ik door het boek van prof. dr. A. de Reuver, 'Bedelen bij de bron', gewezen op de preek van Kohlbrugge, waar ik mijn citaten uit genomen heb.
Wat ik ervan oppikte, was dat Kohlbrugge niet als verdediger van 'geen leven voor de rechtvaardigmaking' kan worden gebruikt.
In de tweede plaats is er binnen de GG diversiteit wat betreft het hanteren van standen in het genadeleven. Maar in principe stelt men daar dezelfde retorische vraag die ook Kohlbrugge doet: Is iemand nog onwedergeboren als hij tot God om genade roept?
Dat de kus van de vader voor de verloren zoon gaat over het ontvangen van de hemelse erfenis, gaat natuurlijk niet op. Hoe plaats je dan het verhaal van de oudste zoon hierin?
De gelijkenis van de verloren zoon is een klassiek voorbeeld van de bekering: inkeer, wederkeer, thuiskomst. Die thuiskomst is het smaken van de vergevende en verzoenende liefde van God in Christus. Dat is waar het naartoe moet. Dat is de enige troost in leven en in sterven. Eerder kán en mag de zondaar niet tevreden zijn!
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Klavier, we praten een beetje langs elkaar heen.
Om te beginnen is Kohlbrugge een te veelzijdig theoloog dan dat we kunnen zeggen: Kohlbrugge leert dit en Kohlbrugge leert dat.
Toen ik nog een echte diehardpaauweaan was, werd ik door het boek van prof. dr. A. de Reuver, 'Bedelen bij de bron', gewezen op de preek van Kohlbrugge, waar ik mijn citaten uit genomen heb.
Wat ik ervan oppikte, was dat Kohlbrugge niet als verdediger van 'geen leven voor de rechtvaardigmaking' kan worden gebruikt.
In de tweede plaats is er binnen de GG diversiteit wat betreft het hanteren van standen in het genadeleven. Maar in principe stelt men daar dezelfde retorische vraag die ook Kohlbrugge doet: Is iemand nog onwedergeboren als hij tot God om genade roept?
Dat de kus van de vader voor de verloren zoon gaat over het ontvangen van de hemelse erfenis, gaat natuurlijk niet op. Hoe plaats je dan het verhaal van de oudste zoon hierin?
De gelijkenis van de verloren zoon is een klassiek voorbeeld van de bekering: inkeer, wederkeer, thuiskomst. Die thuiskomst is het smaken van de vergevende en verzoenende liefde van God in Christus. Dat is waar het naartoe moet. Dat is de enige troost in leven en in sterven. Eerder kán en mag de zondaar niet tevreden zijn!
Afgewezen, wedergeboorte levert geloof op.Altijd. Onwederstandelijke genade. Geloof dat rechtvaardigt. Dat is duidelijk wat Kohlbrugge leerde. En dat is niet anders dan de reformatie leerde. Het geloof rechtvaardigt. Niet de wedergeboorte. Dus dit punt is wel degelijk een verschilpunt in deze context.
Het citaat van Kohlbrugge dat je aanhaalde is toch niet in strijd met wat ik uitéénzet? Ik meen het juist te onderbouwen.
Ik wijs erop dat de rechtvaardiging door het geloof die Kohlbrugge leerde, niet geheel overeenkomt met bepaalde zienswijzen in de standenleer. Niet zozeer van wege de standen als zodanig, maar vanwege het beginpunt. En het samenvallen van de heilsorde met de bevinding. Dat laatste kan ik niet bij Kohlbrugge vinden, enkel het tegendeel. De heilsorde ligt vast in Gods Woord, de bevinding is het subjectieve ervaren van de werking daarvan door Gods Geest, hetzij ten leven, hetzij ten verderf in de verharding door het ongeloof. Die subjectieve ervaring wordt mede bepaald door karakter, gemoedsgesteldheid, maar ook de accenten in het gebruik van de genademiddelen die de Heere daarvoor heeft aangewezen. Als Kohlbrugge in de middelijke weg van de prediking alle leven voor het uitgaan van het hart naar Christus afsnijdt met tegelijkertijd een ruim aanbod van genade, levert dat voor de kleingelovige een ruimere bevinding van mogelijkheid tot zaligworden vanuit de Schrift dan onder de prediking die vanuit een bevindelijk geordende standenleer na nadruk legt op eerst een verzekering van de verzoening voordat er opwas in geloof kan zijn, ondanks het leven dat in diezelfde visie wordt geleerd vanaf het moment dat een zondaar, nog zonder hart dat uitgaat naar Christus, aanwezig kan zijn. Er is dan een 'periode' mogelijk van soms een mensenleven lang, dat tussen de levendmaking en zondag 7 in blijft steken. En dan komen de vruchten van het geloof niet echt tot rijpheid en blijft vooral de ellende overheersen ten opzicht van de hoop en het vertrouwen in Christus en al Zijn weldaden.
Nogmaals: Bij Kohlbrugge ligt het heel scherp:
Geen liefde tot de Zaligmaker? Geen uitgangen naar Hem? De dood overheerst.
Wel liefde tot de Zaligmaker? Verlangen naar Hem? : Zie het Lam Gods! Troost en vermaning uit zondag 7. Als gezond voedsel ter versterking om meer vrucht te dragen.

Over de verloren zoon: Wil je nu zeggen dat de verzoening los staat van een zondaar die tot inkeer komt en op weg gaat?
Oftewel: Tijd tussen een zondaar waarvan het hart uitgaat tot de Zaligmaker en tussen de daadwerkelijke verzoening? Is het kleine geloof dan geen geloof dat rechtvaardigt, want wat is verzoening anders?

En: Wie is volgens jou de oudste zoon dan? Een mens die geen bekering nodig heeft?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Beste mensen,

Uit ervaring wil ik adviseren voorzichtig te zijn met deze discussies. Je praat gauw langs elkaar heen.

In feite is het een kwestie die dogmatisch gezien niet zo verschrikkelijk belangrijk is. Zie je iemand die geestelijk dood is, hartelijk om genade roepen? Die vraag is legitiem, ik zou daar toch ook geen ja op willen zeggen, al heb ik eerder hier ook wel het standpunt van de puriteinen inzake de voorbereidingen e.d. verdedigt. Daar ben ik toch wat op teruggekomen, omdat de Schrift ellende en verlossing niet zo sterk chronologisch achter elkaar zet, maar bij elkaar houdt. Daarom is er ook een anderzijds; waar het ware geloof in de wedergeboorte geschonken is, is het ook altijd werkzaam, kent het ellendekennis maar richt het zich ook op de Evangeliebelofte waarvan Christus de grote Inhoud is. Dat laatste is een wezenlijk kenmerk van het ware geloof. Waar dat gemist wordt mag niet zomaar van wedergeboorte gesproken worden.
Overigens; de schreeuw om genade sluit het zich op het Evangelie richtende geloof niet uit, maar in. Denk aan de gelijkenis van de tollenaar in de tempel die gerechtvaardigd(!!, door het geloof) weer naar huis ging.

Kortom; ik zou de wedergeboorte zowel aan kennis van ellende, alsook aan geloof in het Evangelie beide willen verbinden. Ik verwoord het na al deze discussies liever zo, dan precies schematisch; omdat je hiermee het dichtste bij de gehele Schrift blijft. Daarbij komt: dogmatisch gezien zijn er hierover altijd verschillende opvattingen geweest. Vergelijk de puriteinen en Schotten maar met de Hollandse oudvaders.
Moet je elkaar een beetje de ruimte in laten.

Op bevindelijk niveau maakt het als het goed is niets uit: wie geleerd heeft zondaar voor God te zijn, zal nooit kunnen rusten voor hij mag weten in Christus te zijn. Dat hoort in de prediking voorop te staan, buiten Hem is er geen leven.
En als je dan kenmerken wilt noemen van een levendgemaakte zondaar die Christus nog niet helder kent, dan is het kenmerk dat zo iemand nergens in kan rusten dan alleen in Christus het meest zuivere. Wanneer dus in de prediking alles buiten Hem wordt aangewezen als tekort voor de eeuwigheid, gaan zulke mensen in ieder geval niet steigeren omdat ze er buiten gezet worden, maar zeggen ze daar van harte amen op.

Daarom: laat Christus centraal staan in de prediking, en laat alles buiten Hem worden aangewezen als tekort. Dan komt de dogmatische vraag waar het punt van de wedergeboorte precies ligt, vanzelf naar de achtergrond en blijft het voornaamste over.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Geka schreef:Beste mensen,

Uit ervaring wil ik adviseren voorzichtig te zijn met deze discussies. Je praat gauw langs elkaar heen.

In feite is het een kwestie die dogmatisch gezien niet zo verschrikkelijk belangrijk is. Zie je iemand die geestelijk dood is, hartelijk om genade roepen? Die vraag is legitiem, ik zou daar toch ook geen ja op willen zeggen, al heb ik eerder hier ook wel het standpunt van de puriteinen inzake de voorbereidingen e.d. verdedigt. Daar ben ik toch wat op teruggekomen, omdat de Schrift ellende en verlossing niet zo sterk chronologisch achter elkaar zet, maar bij elkaar houdt. Daarom is er ook een anderzijds; waar het ware geloof in de wedergeboorte geschonken is, is het ook altijd werkzaam, kent het ellendekennis maar richt het zich ook op de Evangeliebelofte waarvan Christus de grote Inhoud is. Dat laatste is een wezenlijk kenmerk van het ware geloof. Waar dat gemist wordt mag niet zomaar van wedergeboorte gesproken worden.
Overigens; de schreeuw om genade sluit het zich op het Evangelie richtende geloof niet uit, maar in. Denk aan de gelijkenis van de tollenaar in de tempel die gerechtvaardigd(!!, door het geloof) weer naar huis ging.

Kortom; ik zou de wedergeboorte zowel aan kennis van ellende, alsook aan geloof in het Evangelie beide willen verbinden. Ik verwoord het na al deze discussies liever zo, dan precies schematisch; omdat je hiermee het dichtste bij de gehele Schrift blijft. Daarbij komt: dogmatisch gezien zijn er hierover altijd verschillende opvattingen geweest. Vergelijk de puriteinen en Schotten maar met de Hollandse oudvaders.
Moet je elkaar een beetje de ruimte in laten.

Op bevindelijk niveau maakt het als het goed is niets uit: wie geleerd heeft zondaar voor God te zijn, zal nooit kunnen rusten voor hij mag weten in Christus te zijn. Dat hoort in de prediking voorop te staan, buiten Hem is er geen leven.
En als je dan kenmerken wilt noemen van een levendgemaakte zondaar die Christus nog niet helder kent, dan is het kenmerk dat zo iemand nergens in kan rusten dan alleen in Christus het meest zuivere. Wanneer dus in de prediking alles buiten Hem wordt aangewezen als tekort voor de eeuwigheid, gaan zulke mensen in ieder geval niet steigeren omdat ze er buiten gezet worden, maar zeggen ze daar van harte amen op.

Daarom: laat Christus centraal staan in de prediking, en laat alles buiten Hem worden aangewezen als tekort. Dan komt de dogmatische vraag waar het punt van de wedergeboorte precies ligt, vanzelf naar de achtergrond en blijft het voornaamste over.
Hartelijk mee eens. De prediking moet zaken die bij elkaar horen niet in tijd gaan uitééntrekken om vervolgens te wachten met het aanbieden van Christus en Zijn verdiensten tot eerst punt dat of dat is gebleken aan bepaalde kenmerken. Er is maar één stand van nature: Er is niemand die God zoekt.
En als een zondaar dat gaat beseffen en gaat roepen tot Zijn Maker en Formeerder dan klinkt er: Heden zo gij Zijn stem hoort! Als het Verlossende Evangelie. Op dat Evangeliewoord mag elke zondaar hopen en vertrouwen. God liegt niet. De verzoening is teweeggebracht. Een zondaar mag gewezen worden op de gewillige Zaligmaker, los van welke dogmatische uiteenzetting van de wedergeboorte. Maar tegelijkertijd stel ik wel dat een dogmatische uiteenzetting dit niet in de weg mag staan.

Wet en Evangelie, gelijk op. En daar mag een door twijfel verscheurde allesmisser gewezen worden op de volkomen Zaligmaker die de ware troost is, beide, in leven en sterven.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Afgewezen schreef:Wat Kohlbrugge leert, wordt - in principe - óók geleerd in de GG en GGiN.
In sommige wel in ieder geval: zondag in ger gem van kapelle biezelinge een prachige leespreek van Kohlbrugge gehoord. Dez is hier te beluisteren: http://audioserver.nl/content/view/46/94/
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

jan03 schreef:
Afgewezen schreef:Wat Kohlbrugge leert, wordt - in principe - óók geleerd in de GG en GGiN.
In sommige wel in ieder geval: zondag in ger gem van kapelle biezelinge een prachige leespreek van Kohlbrugge gehoord. Dez is hier te beluisteren: http://audioserver.nl/content/view/46/94/
wanneer precies? ik zie geen preek van afgelopen zondag 4 feb ertussen staan
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Sorry, je hebt gelijk. Het is er inmiddels af, waarschijnlijk omdat het een leespreek was. Het was afgelopen zondagmiddag.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

jan03 schreef:Sorry, je hebt gelijk. Het is er inmiddels af, waarschijnlijk omdat het een leespreek was. Het was afgelopen zondagmiddag.
jammer, ik zou hem graag gehoord hebben
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Petrus schreef:
Kaw schreef: OGG Den Helder is met de HHK samengegaan.
tsssssssssssssssssssssssssss, hoe bestáát het...................
Dat is helemaal niet verwonderlijk, gezien het verlangen dat oudtijds de Ledeboeriaanse gemeenten kenmerkte om weer ooit terug te mogen keren toe de Nederlands Hervormde Kerk als zij geen valse leer meer verkondigde. Van daaruit gezien kan ik dit goed begrijpen. Ik ken trouwens ook mensen in mijn omgeving die van Oud Gereformeerde Hersteld Hervormd zijn geworden (en niet om het 'makkelijker' te hebben o.i.d., zoals sommige mensen wel denken van zulke mensen).
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: gereformeerde gemeente in Nl.

Bericht door caprice »

Klavier schreef:Een zondaar die gestorven is aan de wet en eigen gerechtigheid zonder tot Christus te vluchten is bij Kohlbrugge een dode zondaar zonder wedergeboorte. In de GG is zo iemand mogelijk al wedergeboren, al wordt daar niet te snel vanuit gegaan. Maar toch is die mogelijkheid onderdeel van de standenleer (zien is geen hebben, dwz verloren liggen en Christus nodig hebben is nog niet gevlucht tot Christus).
De HEERE werkt in het leven van een wedergeboren zondaar altijd op Christus aan. Als het in het leven van een mens niet op Hem aangaat, zou ik het nog maar eens nakijken. We moeten afgebracht worden van al onze eigen gerechtigheid en aan onszelf. Hij moet het leven worden. Niet onze bevindingen, gestalten, gebeden en tranen. Dat kan nooit en te nimmer een grond zijn.
En dat zien nog geen hebben is kunnen we wel zien in de gelijkenis van de man die de schat in de akker vond. Hij had hem wel gezien, maar nog niet in zijn bezit. Hij moest eerst alles nog verkopen wat hij had en die akker kopen, voordat die schat van hem was. Een mens kan wel veel zien, en inzicht hebben, maar algemene genadewerkingen van de Heilige Geest schieten voor eeuwig tekort. Dat bijzondere genadewerk des Geestes zal in het hart gevonden moeten worden, wil het wel wezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Beste Caprice,

Even een korte reactie. Je gebruikt de term zien is nog geen hebben. UIt de context van je reactie begrijp ik dat je het zien ziet als de algemene Geesteswerkingen, terwijl hebben het zaligmakende geloof is.

In die zin uitgelegd is zien inderdaad geen hebben, hoewel je je dan ook kunt afvragen in hoeverre je van zien kunt spreken.

Wel lijkt het me goed erop te wijzen dat de standentheologie het zien anders 'exegetiseert'; het gaat dan om een zien van het ware zaligmakende geloof op Christus, als een stand die volgt op de eerste stand van wedergeboorte zonder Christuskennis.
Zien is geen hebben; men moet met een geopenbaarde Christus eerst verloren gaan onder het recht Gods, alvorens HIj dan opnieuw geopenbaard en weggeschonken wordt; pas dan is het hebben.

Het zal duidelijk zijn dat ik deze gedachten als zeer onschriftuurlijk afwijs, het hart van het Evangelie wordt er door aangetast.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Geka schreef:Beste Caprice,

Even een korte reactie. Je gebruikt de term zien is nog geen hebben. UIt de context van je reactie begrijp ik dat je het zien ziet als de algemene Geesteswerkingen, terwijl hebben het zaligmakende geloof is.

In die zin uitgelegd is zien inderdaad geen hebben, hoewel je je dan ook kunt afvragen in hoeverre je van zien kunt spreken.
Het zien door algemene overtuigingen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie