gereformeerde gemeente in Nl.

Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

gereformeerde gemeente in Nl.

Bericht door Vincent »

In de nieuwste 'Terdege' zag ik een interview met ds. Mallan.

Dit werpt voor mij wel nieuw licht op het kerkverband. Ds. Mallan bezigde uitdrukkingen als dat je ook "te rechts" kon worden, Kohlbrugge kwam in niet-negatieve zin zijdelings voor, hij is redelijk kritisch t.o.v. 'bevinding', etc..

Kortom, ik kon me eigenlijk grotendeels vinden in wat hij zei.

Ik ben weleens bij een O.G.G. geweest en schrok daar een beetje ("geeeee----naaa----deee-----eeee eeen vree--dddd--eee" etc., maar ik neem nu aan dat dat toch weer heel anders is dan het er in de G.G. in Ned. aan toe gaat??

Het lijkt mij dat dit kerkgenootschap het meest de sfeer en theologie van ds. Kersten heeft bewaard?

Is het niet waarschijnlijk dat in de toekomst een gedeelte van de Gereformeerde Gemeente weer samen zal gaan met dit kerkgenootschap? Mallan zegt zelf dat de verschillen "te groot" geworden zijn, maar mij lijkt de réchterkant van de GG net zoiets, of heb ik dat mis?
Petrus

Bericht door Petrus »

Nou Vincent,

wat ik zélf meemaak, is dat de uiterste rechterflank van de GG best wel eens verkennende gesprekken zou kunnen voeren om eventuele mogelijkheden in die richting in kaart te brengen.

de uiterste rechterflank GG zit toch al wel aardig in de richting van de GGiN, en als beiden een heel klein beetje willen opschuiven naar elkaar, er best wel eens onvermoede resulaten geboekt zouden kunnen worden.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Petrus schreef:Nou Vincent,

wat ik zélf meemaak, is dat de uiterste rechterflank van de GG best wel eens verkennende gesprekken zou kunnen voeren om eventuele mogelijkheden in die richting in kaart te brengen.

de uiterste rechterflank GG zit toch al wel aardig in de richting van de GGiN, en als beiden een heel klein beetje willen opschuiven naar elkaar, er best wel eens onvermoede resulaten geboekt zouden kunnen worden.
Dat zou fantastisch zijn, maar ik vrees dat beide kerkverbanden dan scheuren, waardoor er weer een kerkverband bijkomt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

De verrechtsing die gaande is binnen de GG (zie eerdere topics n.a.v. bijvoorbeeld "Afwachten of verwachten") tonen onmiskenbaar aan dat het verschil tussen GG en GGiN steeds kleiner wordt.
Als ds Moerkerken zegt het voor 98% met Steenblok eens te zijn, zullen die laatste twee procent ook nog wel eens overbrugd worden nu de GG steeds verder naar rechts opschuift. Als het dan nóg niet tot een samengaan komt, heeft dat niet meer te maken met theologische verschillen, maar met menselijke ego's.
Bij de herdenking van 1953 (de kwestie Steenblok) heeft men in elk geval wel uitgesproken dat die breuk wordt betreurd. Over een rehabilitatie van ds. Kok hoor je daarentegen nooit...
Petrus

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:
Dat zou fantastisch zijn, maar ik vrees dat beide kerkverbanden dan scheuren, waardoor er weer een kerkverband bijkomt.
Er is tóch een duidelijk twee-sporenbeleid te zien binnen de GG. Je ziet een zeer duidelijke uiterst rechterflank waar niets kan en mag, en daartegenover een duidelijk liberalere stroming waar meer vrijheid merkbaar is.

Een van de meest in het oog springende voorbeelden is het internet.

Daar waar in de rechterflank internet volkomen uit de boze is, is het in liberalere stromingen geaccepteerd-tot-op-zekere-hoogte (gefilterd internet) én die hebben een eigen website.

Dus is er nog maar weinig voor nodig om die twee stromingen geheel los van elkaar te laten geraken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Petrus schreef:
jvdg schreef:
Dat zou fantastisch zijn, maar ik vrees dat beide kerkverbanden dan scheuren, waardoor er weer een kerkverband bijkomt.
Er is tóch een duidelijk twee-sporenbeleid te zien binnen de GG. Je ziet een zeer duidelijke uiterst rechterflank waar niets kan en mag, en daartegenover een duidelijk liberalere stroming waar meer vrijheid merkbaar is.

Een van de meest in het oog springende voorbeelden is het internet.

Daar waar in de rechterflank internet volkomen uit de boze is, is het in liberalere stromingen geaccepteerd-tot-op-zekere-hoogte (gefilterd internet) én die hebben een eigen website.

Dus is er nog maar weinig voor nodig om die twee stromingen geheel los van elkaar te laten geraken.
Als men dat soort dingen zo belangrijk vindt (en eigen gelijk halen nog belangrijker) wel ja.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Nieuwe uitdaging voor Herman Wijffels. :wink:
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef: Bij de herdenking van 1953 (de kwestie Steenblok) heeft men in elk geval wel uitgesproken dat die breuk wordt betreurd. Over een rehabilitatie van ds. Kok hoor je daarentegen nooit...
Dit is niet helemaal waar denk ik. In de uitgave van het boek van ds. Golverdingen geeft hij de geschiedenis van de Ger.Gem t/m 1948 weer. En laat heel duidelijk zien waar de verschillen zijn gekomen. En dat er dus kerkelijkonderzoek moet komen naar de geschiedenis na 1948. Ik kon mij niet aan de indruk onttrekken dat hij toch duidelijk aangeeft dat t.a.v. de kwestie Kok veel fouten zijn gemaakt en dat er openlijk toch eens ook over geschreven moet worden. (Dit heeft ook zo gestaan in de Daniel)

Dan kom je bij het probleem van degenen die leiding geven aan en schrijven in de Saambinder. Daar wordt de naam Kok in alles weggehaald en verzwegen. Ik verwijs alleen maar naar de weergave van het leven van oud. Roest en moet je zien wat ds. Van Eckeveld zegt over de verhouding van oud. Roest met ds Kok in de Terdege. Daarnaast over de oprichting van de jeugdbond wordt ook de naam van Kok verzwegen terwijl die ook heel veel voor de jeugdbond heeft gedaan. En er zijn nog wel meer activiteiten van Kok geweest. Er stond een keer een uitspraak over het publiceren van preken, dat er een bepaalde predikant uitsprong met de uitgiftes van preken. Ds. Kok heeft er veel meer uitgebracht in de tijd dat hij nog predikant was binnen de GG, maar daar mocht niet over geschreven worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het gekke is dat Prof G Wisse de laatste tijd wel wordt aangehaald in de Saambinder. Volgens mij was die toch ook meer 'Kok' dan 'Saambinder'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8969
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Het gekke is dat Prof G Wisse de laatste tijd wel wordt aangehaald in de Saambinder. Volgens mij was die toch ook meer 'Kok' dan 'Saambinder'.
Hoewel prof. Wisse CGK was, heb ik niet de indruk dat hij meer de ligging van ds Kok dan de ligging van de Saambinder had.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Auto schreef: Dan kom je bij het probleem van degenen die leiding geven aan en schrijven in de Saambinder. Daar wordt de naam Kok in alles weggehaald en verzwegen. Ik verwijs alleen maar naar de weergave van het leven van oud. Roest en moet je zien wat ds. Van Eckeveld zegt over de verhouding van oud. Roest met ds Kok in de Terdege. Daarnaast over de oprichting van de jeugdbond wordt ook de naam van Kok verzwegen terwijl die ook heel veel voor de jeugdbond heeft gedaan. En er zijn nog wel meer activiteiten van Kok geweest. Er stond een keer een uitspraak over het publiceren van preken, dat er een bepaalde predikant uitsprong met de uitgiftes van preken. Ds. Kok heeft er veel meer uitgebracht in de tijd dat hij nog predikant was binnen de GG, maar daar mocht niet over geschreven worden.
Dat hebben ze indertijd met Trotski ook gedaan in de USSR. Hij werd zels weggetoucheerd van foto's "Vaporized" noemt Orwell dat in 1984.
Henk Gijs Bert Willem Ary

Bericht door Henk Gijs Bert Willem Ary »

Het gaat hier toch om/over de geref.gem. in Ned???

Het lijkt nu alweer op een anti GG topic.
Wacht nog op anti SGP leuzen en dit topic is weer compleet.

zucht.............
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Bij de SGP hebben ze geen enge vrouwtjes, dus het zal wel meevallen met die anti-leuzen.
Gebruikersavatar
Adrianus
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:04
Locatie: Grijs gebied

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het is alleen maar het pareren van "anti-SGP-leuzen" aan de scribent met de vele namen, omdat hij elders op dit forum het over "dat enge vrouwtje van de ChristenUnie" had. Hij doelde daarmee waarschijnlijk op mevrouw Huizinga.

De dame op mijn plaatje heet Annelies, dus is waarschijnlijk wel een vrouw. Gisteravond had ze ook een rok aan, dus ben ik er verder maar vanuit gegaan dat het om een vrouw ging. Vrouwen met een broek aan kom je wel tegen, maar mannen met een rok zijn nog zeldzaam bij de ChristenUnie.

Annelies is overigens niet getrouwd, dus SGP-proof.
:wink:
Plaats reactie