Dominee zonder Godsvertrouwen

Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door geledu »

Vandaag in het AD :

Een artikel over een dominee zonder Godsvertouwen.

Verschrikkelijk dat dit in Nederland kan.
We weten dat het bestaat, maar als je zo'n artikel leest dan schrik je van de uitspraken die van de kansel verkondigd wordt en dat dit door de kerk wordt toegelaten
Henk Gijs Bert Willem Ary

Bericht door Henk Gijs Bert Willem Ary »

Wat een sukkel is deze man, zeg!!
Waarschijnlijk is hij er bij Xerox uitgegooid en mocht hij met behoud van salaris gaan studeren. Bij Xerox hadden ze waarschijnlijk iets van kost wel iets maar ruimt lekker op.

Maar overigens wel erg triest dat dit dus gewoon een PKN-ers is, zeg maar.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Henk Gijs Bert Willem Ary schreef:Wat een sukkel is deze man, zeg!!
Waarschijnlijk is hij er bij Xerox uitgegooid en mocht hij met behoud van salaris gaan studeren. Bij Xerox hadden ze waarschijnlijk iets van kost wel iets maar ruimt lekker op.

Maar overigens wel erg triest dat dit dus gewoon een PKN-ers is, zeg maar.
Zou het door de vele ozon-uitstoot van kopieerapparaten komen?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik begrijp dat soort mensen niet. Waarom word je dominee als je er niks van gelooft? Als je vertegenwoordiger bent ga je toch ook niet dingen verkopen waarvan je overtuigd bent dat het rotzooi is?
limosa

Bericht door limosa »

Onvoorstelbaar, wat is deze man verschrikkelijk de weg kwijt. Ik citeer uit het artikel (AD, 22 jan 2007).

"Nee, de God zoals die wordt beschreven op veel plaatsen in de bijbel en zoals die leeft in de hoofden van veel mensen, die is er volgens mij gewoon niet."

Een Jezus zal er best geweest zijn, maar hij was een mens - pas later is hij uitvergroot tot wonderdoener, en, nog sterker, tot de zoon van iemand die niet bestaat.’’

"Voor mij is God niet een aanbiddelijk wezen, maar iets wat met en tussen mensen kan gebeuren. Met vriendschap, liefde en trouw kom je er dichter bij dan met ‘Vader’ of ‘Eeuwige’. Teksten als Heer, help ons, of Ontferm u over ons zul je uit mijn mond dan ook niet horen. Voor ontferming moet je bij mensen zijn."

en dan de reactie die vanuit de PKN gekregen heeft, ik vind het schokkend!

"Ze hebben me een briefje gestuurd met kanttekeningen over mijn opvattingen. En dat was dat."

en dan te bedenken dat zo'n man nog preekt, dat onder zijn gehoor zielen zitten voor wie het er ook eens op aan zal komen of ze het ware geloof in Christus Jezus als hun Zaligmaker hebben of niet, verschrikkelijk
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Citaat vanuit een artikel in :Reformanda


Onherstelbaar hervormd
De rubriek wordt verzorgd door ds. A. Vlietstra van Katwijk. Hij begint zijn bijdrage van 4 augustus 2006 met een klacht over de verwereldlijking van de kerk.
Hij is namelijk geschrokken van een interview in TROUW met een zekere Klaas Hendrikse, vrijzinnig predikant in Zierikzee en Middelburg. Deze dominee spreekt over zijn ambt als 'het runnen van een toko in de zachte sector.' God bestaat volgens hem niet, en bidden is nergens goed voor. Hij is er zelf een beetje verbaasd over dat de PKN hem er niet uit heeft gegooid.




Dit soort mensen mag in de kerk hun boodschap uitbrengen , hoever zijn we dan afgedwaalt.
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Door dit artikel is het te hopen dat hij bewust of onbewust de gemoederen wakker zal schudden.

Hoe kan zo iemand ooit toegelaten zijn als dominee in de PKN?

Een dominee die zichzelf atheïst noemt? Getuigt ook niet van geloofwaardigheid.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Nu moeten we ook niet allemaal naar de PKN gaan wijzen en onszelf vervolgens beter gaan voelen, natuurlijk.

Hoeveel van ons kunnen de vraag "Geloof je in de Heere Jezus Christus?" niet bevestigend beantwoorden?

Is geloven dat Hij bestaat en vervolgens niets mee doen minder erg dan niet geloven dat Hij bestaat?

Goed, ik vind het bizar dat zo iemand dominee genoemd wordt en wil worden, maar waarom worden wij "christen" genaamd?
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Unionist schreef:Nu moeten we ook niet allemaal naar de PKN gaan wijzen en onszelf vervolgens beter gaan voelen, natuurlijk.
:shock: :?: Ik maak me er alleen maar zorgen over hoe dit kan gebeuren binnen dit kerkgenootschap.
Hoeveel van ons kunnen de vraag "Geloof je in de Heere Jezus Christus?" niet bevestigend beantwoorden?

Is geloven dat Hij bestaat en vervolgens niets mee doen minder erg dan niet geloven dat Hij bestaat?

Goed, ik vind het bizar dat zo iemand dominee genoemd wordt en wil worden, maar waarom worden wij "christen" genaamd?
Hierin ben ik het ook mee eens maar daar heb ik het nu niet over.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ach, het kan me niet verbazen. Deze man is slechts een profeet, die verkondigt wat het volk al lang roept: God bestaat niet, en als er een hogere macht bestaat dan leiden alle godsdiensten naar Hem. Of, in zijn eigen woorden, Jezus krijgt gezelschap van Boeddha, de Bijbel van de Koran, de belijdenisgeschriften van Toon Tellegen. Jawel, God krijgt ook een plaatsje op de menukaart, tussen de anderen, alleen niet met zoveel woorden.

En ja, het bevreemd me niet dat de PKN niet ingrijpt. Het zou ze een hoop 'leden' kosten. En dan nog: deze man afzetten? Gaat juridisch erg moeilijk worden. De kerk zal dan namelijk aannemelijk moeten maken dat hij de regels van de kerk (kerkorde + belijdenisgeschriften) overtreden heeft, iets wat moeilijk hard te maken valt als de praxis van vrije interpretatie van die regels binnen de kerk de norm is.

Ach, en we kunnen nu heel hard 'ohhhh' roepen. Het is het niet waard. Dit valt misschien op, omdat hij duidelijk zegt wat hij bedoelt. Echter, hoe velen verkondigen de zelfde boodschap, misleiden nog veel meer mensen dan hij, door wél te spreken over Jezus en God, over genade en rechtvaardigheid, zónder het evangelie te prediken.

Nee, in zekere zin kan ik de eerlijkheid van deze man, en ook van mensen als Prof. Kuitert, wel waarderen. Het maakt een gesprek mogelijk. Het maakt het openbaar afwijzen makkelijker. Liever dát, dan 'gewoon vrijzinnig', waar Jezus naam misbruikt word om een boodschap te brengen waar Hij van zou gruwen.

En misschien, héél misschien, mag die eerlijkheid nog eens gebruikt worden om die man te brengen waar hij zich zo tegen verzet: Aan de voeten van Jezus, de zoon van een écht bestaande, almachtige God. Laten we daar maar om bidden...
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Het bewuste interview uit Trouw:
De toekomst van de kerk hangt af van het atheïsme, vindt dominee Klaas Hendrikse uit Middelburg. ???Geen mens gelooft toch meer dat er een collectief aanspreekbare God is?” Overgenomen uit Trouw, 1 juli 2006

Stap als buitenstaander op zondagmorgen eens een kerk binnen. Je weet niet wat je hoort, zegt Klaas Hendrikse. "Een ouderling van dienst die iets vertelt over ’zondag quasimodo geniti’, een predikant die begint zegt ’genade zij u van onze Heer Jezus Christus’. Dan sta je toch alweer buiten?” Zelf verstaat Hendrikse de taal en de gebruiken in traditionele kerken wél. Hij studeerde theologie en nog wel tussen de gereformeerde-bonders, de steile mannenbroeders die zich in Utrecht voorbereiden op het predikantschap. "Die nam ik op de koop toe, net als die strenge hoogleraren, want alleen Utrecht had een zaterdagopleiding.” Door de week werkte hij bij Rank Xerox. Klaas Hendrikse noemt zichzelf een ’late roeping’. Geroepen tot wat? Niet tot de pastorie. "Eerder tot het runnen van een toko in de zachte sector, dat kon ik wel met mijn Nyenrode-achtergrond.’’ Het werd toch de pastorie, die van Zierikzee, nu 22 jaar geleden. Afkomstig uit een atheïstisch nest ging hij in de begintijd anoniem naar uitvaartdiensten. "Gewoon om te zien: hoe dóén ze dat nou? Alles wat er in de pastorie op me afkwam, was nieuw.” In die tijd kreeg Hendrikse van een collega-predikant ’het mooiste compliment ooit’. Die zei over een van zijn preken: "Dit is kerkelijk volstrekt irrelevant.” Maar, zegt Hendrikse, in zijn Zierikzeese vrijzinnig-hervormde gemeente kreeg hij alle ruimte. Hij ’staat’ er nog steeds. Tegelijkertijd is hij dominee in Middelburg, waar hij nu woont. Hendrikse staat vermeld in het ’Kerkelijk jaarboek’ van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), maar een band voelt hij er niet mee. "Post uit Utrecht, het PKN-hoofdkantoor, gaat meestal de prullenmand in. Komt er wat over Israël, of over diaconaat. Dat lees ik niet eens. Het enige wat ik openmaak is post over mijn rechtspositie als predikant.” Hoe vrijzinnig Hendrikse – een gebruinde eind-vijftiger – ook is, de PKN heeft hem er, een beetje tot zijn eigen verbazing, nimmer uitgegooid, In Zierikzee en Middelburg, zegt Hendrikse, heeft hij zich nooit ’belemmerd’ gevoeld. Maar elders uit preken gaan, dat doet hij weinig meer. "Want zelfs als ik me inhoud, sidderen mensen.’’ Als Hendrikse ’vrijzinnig’ zegt, bedoelt hij ook vrijzinnig. Niet dat halve werk. "Quasi-vrijzinnigheid, vreselijk. Ik zie geen heil in ’Op Goed Gerucht, die club van jonge dominees in de PKN. Met behulp van dichters, kunstenaars, cabaretiers treden ze de secularisatie goedgemutst tegemoet, maar het jasje blijft strak christelijk. Het lijkt wel een opwekkingsbeweging.” Volgens Hendrikse is God geen wezen, hij bestaat niet, en daar moet je je taal aan aanpassen. Zonder concessies. "Voor je het weet gaat het tóch weer over een God die hemel en aarde gemaakt heeft. Terwijl dat een onbijbels beeld is.’’ Wat doet híj in een kerkdienst? Hendrikse wil ’verstaanbaar’ zijn voor binnenlopers. "Dus ik bezig niet die achterlijke taal van broeders en zusters en consistorie en scriba.’’ Hendrikse heeft een voorbeeld: Harry Kuitert, vanwege zijn liberale opvattingen het enfant terrible van de PKN. "Kuitert is inspirerend, maar hij gaat niet ver genoeg. Hij zegt: gebeden, dat zijn rituelen, dus moet je de liturgische taal in stand houden. Ik vind: weg ermee. Het is geheimtaal, alleen begrijpelijk voor een uitstervend ras. Kijk, in de kerk ben ik ook stil, en ik zeg ook wel wat, maar ik richt het woord niet tot God. Deed ik dat wel, dan maakte ik me medeplichtig aan de suggestie dat er een collectief aanspreekbare God is. Dat gelooft toch geen mens meer? Nou dan!’’ En als een patiënt net een beroerd bericht heeft gehad, wat doet Hendrikse dan? "Als ik naar het ziekenhuis ga, dan heb ik niks bij me. Geen bijbeltje, geen gebed. Dat is moeilijk hoor. Ik ben weleens jaloers op zo’n dominee die dan gaat zitten bidden. Mij loopt juist soms het zweet over de rug. Maar het gaat meestal goed. Ik heb wel eens beleefd dat een man op sterven lag en zei: dominee, zeg maar niks, ik heb Zijn Hand al vast. Tja, dan ga ik natuurlijk niet in discussie, daar is het te teer voor.’’ Maar onzin vindt Hendrikse dat natuurlijk wel. Hij is een ’paradoxpredikant’. "Ik geloof dat God niet bestaat, ik ben atheïst, en ik ben dominee omdat ik in God geloof. Ik geloof dus in een God die niet bestaat.’’ Van dat atheïsme hangt de toekomst van de PKN af, zegt Hendrikse, die daarbij het ’zuivere atheïsme’ bedoelt. Daardoor worden de vragen die onder de kerkelijke antwoorden liggen, weer zichtbaar. Dat maakt de kerk voor een nieuwe generatie aantrekkelijk. Hoe dat er uitziet? In ieder geval ’anders’. Het orgel zwijgt meestal, er is een lezing, een strijkje, de bespreking van een film. Op de boekentafel ligt de Bijbel, naast Koran en Veda-geschriften, naast boeken van Toon Tellegen en de krant. De kerk ('PKN 2006 ’) lijkt op een eetcafé. "Daar kan iedereen terecht die trek heeft in geestelijk voedsel. Kerkgangers, maar ook ietsisten, soloreligieuzen die alleen aanschuiven als ze geen zin hebben om alleen te eten. Reli-shoppers kunnen er boodschappen doen, zweefgelovigen kunnen er een zachte landing maken, ’minimale christenen’ kunnen er op z’n minst een drankje halen. Iedereen die religieus niet onverschillig is, ziet er z’n eigen vragen op het menu staan.’’ Dát zal aanslaan, denkt Hendrikse: er is een ’enorme honger’ naar. Dat merkte hij laatst, tijdens een lezing van Hans Stolp, esoterisch predikant. "De hele tent zat vol in Zierikzee.” Naar Hendrikses smaak grossierde Stolp daarbij wel in antwoorden. Met onverholen weerzin: "Hij weet alles over waar we vandaan komen en hoe het hierboven is.’’ Dat ligt Hendrikse niet, zekerheden. Op het menu van ’PKN 2006 ’ ontbreekt het gerecht ’antwoorden’. "Ik heb veel mensen rustig zien sterven zónder. Met meer vragen dan antwoorden. Aan die vragen mag ik er graag een paar toevoegen.” Denkt Hendrikse echt dat zijn atheïstisch recept de kerkelijk leegloop zal keren? Hij aarzelt. "Doorgaan op de oude voet, dat gaat toch niet meer? Ik ben begaan met de toekomst van de kerk. We moeten op het experiment gokken. Er is genoeg expertise om het te proberen, maar de durf, of de wil, ontbreekt. De kerk is zó naar binnen gericht. Ze denkt een boodschap voor de wereld te hebben, maar ze heeft niet in de gaten dat de wereld daar geen boodschap aan heeft .” Is er nog toekomst voor het traditionele in zijn kerk, met bijbehorende zekerheden? Hendrikse, grootmoedig: "Da’s voor af en toe, bij de nostalgische diensten. Dan rijden we de preekstoel-op-wieltjes binnen, en de kast met antependia, liedboeken en collectezakken mag dan open.” Als het aan Hendrikse ligt, krijgt de kerk een divisiestructuur’, een A-afdeling voor de atheïsten en de B-afdeling voor de behoudenden. Binnen de PKN groeit het aandeel orthodoxen, niet door aanwas, maar door afkalving onder minder rechtzinnigen. Is er wel een markt voor Hendrikses atheïsme? Wie zijn z’n geestverwanten? "Die zijn er nauwelijks”, erkent Hendrikse terwijl hij een sigaret opsteekt. Ook na enig nadenken weet hij binnen de jongere generatie niet één naam te noemen. "Ik ben eigenlijk hartstikke eenzaam”, grijnst hij. Dan blaast hij de rook uit, om er in de tale Kanaäns aan toe te voegen: "Een roepende in de woestijn.”
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Met een brede grijns op het gezicht lees ik dit interview. Deze man is eerlijk! Wel moet er naar mijn idee flink tucht worden toegepast, en zonodig afsnijden van de gemeente, maar ja, dat was/is er nou eenmaal nauwelijks, landelijk bezien, in de NHK/PKN.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

memento schreef: En ja, het bevreemd me niet dat de PKN niet ingrijpt. Het zou ze een hoop 'leden' kosten. En dan nog: deze man afzetten? Gaat juridisch erg moeilijk worden. De kerk zal dan namelijk aannemelijk moeten maken dat hij de regels van de kerk (kerkorde + belijdenisgeschriften) overtreden heeft, iets wat moeilijk hard te maken valt als de praxis van vrije interpretatie van die regels binnen de kerk de norm is.

Ach, en we kunnen nu heel hard 'ohhhh' roepen. Het is het niet waard. Dit valt misschien op, omdat hij duidelijk zegt wat hij bedoelt. Echter, hoe velen verkondigen de zelfde boodschap, misleiden nog veel meer mensen dan hij, door wél te spreken over Jezus en God, over genade en rechtvaardigheid, zónder het evangelie te prediken.
Enerzijds ben ik het met je eens dat er velen zijn die de mensen verleiden.

Ezech 13 : 3 Zo zegt de Heere HEERE: Wee over die dwaze profeten, die hun geest nawandelen, en hetgeen zij niet gezien hebben!

Het is dus niet nieuw.
Wat wel erg is dat zo'n man ongecensureerd op de preekstoel zijn boodschap mag verkondigen.
Het moet ons allen persoonlijk aangrijpen dat het zover heeft kunnen komen met de kerk in Nederland.
Er zijn vele verleiders, maar dit komt zo openbaar en zo bruut naar buiten dat het me wel raakte.
En wat de breedte in de PKN betreft : een imam mag toch ook niet de kansel op ?
Het is te hopen dat ook in dat kerkverband er een wederkeer zou komen tot de levende God.

En wat Unionist zegt is uiteraard ook waar, we zullen het naar ons persoonlijk leven moeten trekken .
We zullen allen ook onszelf de vraag moeten stellen : Wat dunkt u van De Christus ?
Om met deze vraag niet boven deze man te gaan staan ,maar er naast .
Maar we moeten wel wakende blijven voor de vossen die de wijngaard verderven, Hoogl 2
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Dit is intriest, maar er is niets nieuws onder de zon.
Zie o.a. Kuitert en eerdere onderzoeken.

Arme, arme Klaas H.

Zullen we voor hem en alle andere atheisten maar gewoon bidden in plaats van ach en wee roepen. Zijn wij soms beter? Of geloviger?
Adorote

Bericht door Adorote »

In de Heilige Schrift wordt er al gewag gemaakt van de wolven en schaapskleding en huurlingen, die meneer Hendrikse uit Middelburg de zogenaamde dominee is er zo een . Het erge van deze zaak is de slapte van de NHK/PKN die dat zo maar laat gaan , Een echte Kerk treft haar maatregelen.De NHK/PKN als men dat laat gaan zal zij veel te verantwooden hebben op de Jongste dag.Tja dat heb je met een kerk die geen leer gezag heeft, waar alles maar kan en mag , en zonder Episcopaat is en Bisschoppen.Een echte Kerk zal altijd staan voor de Waarheid Gos en Zijn Eeuwige Eer.
Plaats reactie