Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door Zonderling »

Erasmiaan schreef:
Zonderling schreef:
Erasmiaan schreef:
Zonderling schreef:Nu, ik zal wel weer zonderling zijn.
Maar wat mij betreft stoppen we met de viering van feestdagen.
Feestdagen hadden we onder het Oude Testament, door God Zelf ingesteld.
Het Nieuwe Testament kent immers geen feestdagen. Alle feestdagen zijn in Christus vervuld. En dan zou het toch wel dwaas zijn (en meer dan dat) om ze weer in te voeren.
Wat is er verkeerd aan om Christus te gedenken?
Dat zouden we iedere dag moeten doen.

Het instellen van vaste, terugkerende dagen voor alle tijden en plaatsen, komt geen mens toe.
"Vier uw vierdagen" staat er in de Bijbel, Nahum 1v15. Ik denk dat dit zeker wat te zeggen heeft over onze christelijke feestdagen. Ik ben in ieder geval blij een extra dag te hebben om naar de kerk te gaan, en dat dit ook nog in alle vrede mag gebeuren. Het zijn de laatste resten van ons (voorheen) christelijke Nederland.
Adorote schreef:Met de Advent begint er een nieuw kerkelijk jaar dat is er niet voor niets .We hebben een God van orde en dus ook in zijn Ware Kerk.

In het kerkelijke jaar komt heel Zijn Eeuwige Glorie tot volle wasdom en verkondiging van het Heilige Woord en de Heilige Sacramenten .
Erasmiaan, Adorote

Maakt het dan niet veel verschil of een feestdag door God is ingesteld ? En zouden we, nadat alle feestdagen waren afgeschaft (Galaten 4:10), dan weer nieuwe dagen mogen instellen (vele honderden jaren na de apostelen) ?

Laat ik een citaat geven van Calvijn:
Calvijn schreef:Veel mensen zijn verwonderd, waarom de Heere zo heftig dreigt, dat Hij wonderlijk omgaan zal met dat volk, van hetwelk Hij met geboden der mensen gediend wordt, en daarbenevens ook verklaart, dat Hij tevergeefs wordt geëerd door leringen der mensen. Maar indien ze bemerkten, wat het is in het stuk van de religie (dat is, in het stuk van de hemelse wijsheid) Gods mond alleen horen en aankleven, zo zouden ze meteen zien, dat de Heere geen slechte reden heeft, waarom Hij zodanige verkeerde diensten alzo vervloekt, welke Hem naar de lust en zinnelijkheid van ’s mensen vernuft bewezen worden. (…) Dit is de reden, waarom Paulus wil, dat wij zo naarstig zullen toezien, dat wij niet bedrogen worden door de tradities der mensen, en door die eigenwillige dienst, die buiten Gods Woord van de mensen bedacht is. (Institutie IV.10.24.)
En nog één:
Calvijn schreef:Zo moet ik alhier betuigen, dat ik die menselijke wetten en ordonnantiën ALLEEN voor goed keur, die op de autoriteit Gods gegrond, en uit de Schrift genomen zijn.”
(Institutie IV.10.30.)
N.B. Een particuliere dag (plaatselijk en voor een bepaalde tijd), bestemd voor een herdenking van iets of een bid- of dankdag is iets heel anders. Onze vaderen wisten dit op de Dordtse Synode van 1574 heel goed te onderscheiden toen zij de feestdagen afschaften, maar particuliere bid- en dankdagen in stand hielden.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Christelijke feestdagen

Zo heel oud is de inzetting van de gedenkdagen voor de Kerk niet als sommigen menen. De eerste eeuwen na de apostelen was er geen herdenking van Christus’ geboorte en hemelvaart, evenmin als de tweede dagen voor Pasen en Pinksteren. De eerste plaatselijke sporen van de viering van de Kerstdag dateren uit het midden of laatste van de vierde eeuw, dus kort voor het jaar 400. Deze viering was toen nog lang niet algemeen, dat duurde nog honderden jaren. De eerste synode waarop over de Kerstdag gesproken wordt, vond volgens Voetius plaats in het jaar 621. Dit was een plaatselijke, geen algemene synode.

Ook hebben de Waldenzen, waar de ware Kerk in de Roomse tijd vooral bewaard is gebleven, de feestdagen niet erkend. De Armeense kerk heeft de Kerstdag niet erkend. De meeste Reformatoren hebben de feestdagen slechts toegelaten, maar niet ingesteld. Ook voor Calvijn was het ALLEEN de orde die hem ertoe bracht om deze dagen TIJDELIJK te erkennen. De geloofsbelijdenis van de Franse Hugenoten van 1559 (Confessio Gallicana of Confession de Foy) noemt de onderhouding van de feestdagen in één adem met andere misbruiken. De Schotse Kerk heeft de feestdagen in 1560 volledig afgeschaft, evenals de Nederlandse Kerk in 1574 (al hield dit besluit geen stand).

Uit het bovenstaande blijkt, dat de oudheid van de feestdagen als kerkelijke inzetting maar heel betrekkelijk is. De feest- of gedenkdagen zijn altijd op zijn minst omstreden geweest en door vele rechtzinnigen niet erkend, hoogstens toegelaten.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Wat is het probleem eigenlijk?

Ze zijn niet ingesteld omdat het Woord ons dat gebied. Is het daarom gelijk verboden?
Lijkt me niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Gian schreef:Wat is het probleem eigenlijk?

Ze zijn niet ingesteld omdat het Woord ons dat gebied. Is het daarom gelijk verboden?
Lijkt me niet.
Behalve wat ik al eerder uit Calvijn heb geciteerd, zie ook het volgende citaat:
Calvijn schreef:Uit de eerste uitgave van de Institutie, 1536:
“Wordt het hem, die het bevel krijgt om te luisteren naar de mond des Heeren, niet verboden om ook maar iets van zichzelf te verzinnen?”
“Inderdaad, wat mag men nog van een mens verwachten of verlangen, nu het Woord des levens Zelf op een vertrouwelijke manier met ons in het vlees verkeerd heeft? (…) Dit betekent dat er voor anderen na Hem niets te zeggen is overgebleven. (…) En daarom blijft er maar één ding over voor de apostelen en voor hun navolgers tot op heden, namelijk om die wet nauwkeurig in acht te nemen, waardoor Christus hun zending heeft begrensd, toen Hij de opdracht gaf om heen te gaan en alle volken te onderwijzen, niet dat wat zij zomaar bij zichzelf hadden klaargemaakt, maar alles wat HIJ hun bevolen had.”
(Institutie 1536, blz. 262 en 264.)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Wat is het probleem eigenlijk?

Ze zijn niet ingesteld omdat het Woord ons dat gebied. Is het daarom gelijk verboden?
Lijkt me niet.
Het is toch ook geen verplichting? Het mag, het hoeft niet. Ik ervaar het niet als een dwang of een juk. Dáár waren Paulus en in navolging van hem de reformatoren sterk tegen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Zonderling, ik vind even geen link tussen een feestdag en het citaat van Calvijn. Wat bedoeld hij daar precies?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Adorote

Bericht door Adorote »

Men zal nog nooit zo n grote flauwe kul gelezen hebben op dit forum. is men dan nog wel Christen met de verkondiging van deze flauwe kul.

Juist door het NT zijn er deze Hoogfeesten gekomen; juist om de Glorievolle Heilsdaden en feiten van REX JEZUS te vieren ze zijn een eeuwige realiteit en ons ten eeuwige leven.

Wij brengen altijd lof en eer aan onze opgestane Heer!!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Persoonlijk hoeven voor mij die (tweede) feestdagen ook niet.
De wereld gebruikt ze maar voor eet- en drinkfestijnen, ook de godsdienst.

Maar nu ze eenmaal deel van onze christelijke wortels uit zijn gaan maken, zou ik ze ook niet zomaar zonder meer afschaffen. Al was het alleen maar omdat het een verkeerd signaal is.

De rustdag blijft het belangrijkste en verder dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.

Overigens ben ik het met Erasmiaan eens, dat ik blij ben met extra dagen om naar Gods huis te gaan. Maar dat staat los van de feestdagen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Galaten 4:10 gaat over de afschaffing van de ceremoniën die heenwezen naar Christus. Die zijn nu vervuld. Daarom wijst Paulus daarop.

De feestdagen die wij houden zijn allemaal gedenkdagen. Dus geen schaduwen. Dat is een wezenlijk verschil. Ik geloof niet dat we Goddeloos bezig als we feestdagen onderhouden. God kan kennelijk zijn zegen geven op zo'n dag en tijdens zo'n dienst. Als ze er niet zouden zijn; wanneer gedenken we de heilsfeiten dan nog? Ik geloof dat het goed is dat er gezette tijden zijn om de heilsfeiten te gedenken.

Maar goed, ik heb me er eigenlijk nooit een visie op ontwikkeld omdat deze dagen voor mij altijd onomstreden waren. Ik zal er eens over gaan denken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:Wat is het probleem eigenlijk?

Ze zijn niet ingesteld omdat het Woord ons dat gebied. Is het daarom gelijk verboden?
Lijkt me niet.
Het is toch ook geen verplichting? Het mag, het hoeft niet. Ik ervaar het niet als een dwang of een juk. Dáár waren Paulus en in navolging van hem de reformatoren sterk tegen.
Het is op zn minst een sociale verplichting, die refo's aan elkaar opleggen. Als jij de feestdagen niet naar de kerk gaat, maar iets leuks gaat doen wordt je daar echt wel op aangekeken....
Adorote

Bericht door Adorote »

Er worden geen Heilsfeiten herdacht, de Heilsfeiten worden gevierd in realiteit , en ze zijn een realiteit nu en in Eeuwigheid.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Nog enkele citaten ter overweging.
Justus Vermeer schreef:Ook vindt men onder ons nog de zogenaamde feestdagen, welke worden onderhouden op speciaal daartoe gekozen dagen ter herinnering aan de geboorte van de Zoon van God uit Maria, Zijn besnijdenis, leven, lijden, dood, begrafenis, opstanding en hemelvaart. Alsook ter herinnering aan de bijzondere uitstorting van de Geest van Christus op de Pinksterdag. Maar voor deze bijzondere tijden vinden wij geen grond in de Bijbel.
Wél is het hoogst noodzakelijk dat over al deze heerlijke stoffen aangaande Christus jaarlijks achtereen wordt gepredikt, want deze zijn zo zeer uitlokkend en dierbaar. Maar het onderscheid van tijden en alle bijgeloof ten aanzien daarvan heeft God weggenomen. Hij heeft één dag, de dierbare door God ingestelde sabbatdag gegeven [zo noemt Justus Vermeer de zondag onder het Nieuwe Testament], welke tot het doel van deze prediking zeer geschikt is. Voor het onderhouden van deze bijzondere dagen vinden wij net zo min grond in de Bijbel als de roomsen vinden voor hun zogenaamde heilige dagen.
Erskine's / Fisher schreef:Vr. Wordt er nu, onder het Nieuwe Testament, enig bevel gegeven om jaarlijkse feestdagen, of heilige dagen te vieren?
Antw. Nee. Omdat die van het Oude Testament door de dood en opstanding van Christus zijn afgeschaft, is er in de Heilige Schrift, noch een bevel, noch een voorbeeld om de jaarlijkse heilige dagen, die de roomsen en anderen vieren, te houden; integendeel al zulke dagen worden veroordeeld, Gal. 4:10, Kol. 2:16.

Vr. Waarom is het vieren van die dagen af te keuren?
Antw. Omdat dit niets minder is dan een inbreuk maken op Gods instellingen aangaande Zijn dienst en een aantasting van de vrijheid, waarmee Christus Zijn Kerk en volk heeft vrijgemaakt, Kol. 2:20.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Uit Voetius' vragen over de Catechismus, ter overweging:
Voetius schreef:Vraag: Wel, de feestdagen die de Joden gehad hebben, hebben wij die ook niet?
Antwoord: Neen.

Vraag: Waarom niet?
Antwoord: Omdat ze afgeschaft zijn.

Vraag: Waaruit bewijst gij dat?
Antwoord: Gal. 4:10, 11. “Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren. Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.” Kol. 2:14, 15, enz. Hebr. 9:10.

Vraag: Welke redenen heeft de apostel Paulus aldaar, waarom hij zegt dat de feestdagen afgeschaft en te niet gedaan zijn in het Nieuwe Testament?
Antwoord: Omdat ze schaduwen, figuren en voorbeelden waren.

Vraag: Van wie, en op wie zagen ze dan?
Antwoord: Op Christus.

Vraag: Maar wij hebben nog Pasen, Pinksteren en Kerstdag. Dus, zo hebben wij feestdagen, doen wij niet?
Antwoord: Neen.

Vraag: Wat zijn het dan?
Antwoord: Het zijn gemene [=gewone] dagen.

Vraag: Zijn die dagen van God ingesteld, of door goeddunken van mensen eerst onderhouden, en door gewoonte ingebracht en ingesteld?
Antwoord: Door goeddunken van de mensen.

Vraag: Staat het dan in der kerken vrijheid, dezelfde achterwege te laten, of af te schaffen?
Antwoord: Ja.

Vraag: Waarom geschiedt het niet?
Antwoord: Omdat het overal zo niet kan geschieden.

Vraag: Hoezo?
Antwoord: Omdat het het stichtelijkst en veiligst zou zijn, dat het, ware het mogelijk, eenparig mocht geschieden.

Vraag: Als wij dezelve niet hielden als voorbeelden [nl. op Christus], maar alleen als solemnele [=plechtige] gedachtenissen, en betekeningen van het een of ander bijzonder werk of weldaad van Christus (…) zou het dan niet mogen bestaan?
Antwoord: Neen. Want zo deze uitzondering plaatshad, zo zou buiten alle twijfel de apostel Paulus van deze zaak gesproken hebben, want daar was de plaats en gelegenheid om daarvan te spreken, maar het tegengestelde zien wij in zijn schriften (…).
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Gian schreef:Zonderling, ik vind even geen link tussen een feestdag en het citaat van Calvijn. Wat bedoeld hij daar precies?
Gian, in de citaten die ik van Calvijn gegeven hebt, veroordeelt hij alle menselijke inzettingen in de godsdienst, tenzij daarvan reeds een voorbeeld in Gods Woord is gegeven.

Tevens zegt hij dat we ons hebben te houden aan wat Christus ons heeft nagelaten en dat we daaraan niets mogen toevoegen.

Misschien zie je nu de link met de feestdagen, die pas vele honderden jaren na de apostelen zijn ingesteld ?
Shaul

Bericht door Shaul »

Zonderling schreef:Uit Voetius' vragen over de Catechismus, ter overweging:
Voetius schreef:Vraag: Wel, de feestdagen die de Joden gehad hebben, hebben wij die ook niet?
Antwoord: Neen.

Vraag: Waarom niet?
Antwoord: Omdat ze afgeschaft zijn.

Vraag: Waaruit bewijst gij dat?
Antwoord: Gal. 4:10, 11. “Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren. Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.” Kol. 2:14, 15, enz. Hebr. 9:10.

Vraag: Welke redenen heeft de apostel Paulus aldaar, waarom hij zegt dat de feestdagen afgeschaft en te niet gedaan zijn in het Nieuwe Testament?
Antwoord: Omdat ze schaduwen, figuren en voorbeelden waren.

Vraag: Van wie, en op wie zagen ze dan?
Antwoord: Op Christus.

Vraag: Maar wij hebben nog Pasen, Pinksteren en Kerstdag. Dus, zo hebben wij feestdagen, doen wij niet?
Antwoord: Neen.

Vraag: Wat zijn het dan?
Antwoord: Het zijn gemene [=gewone] dagen.

Vraag: Zijn die dagen van God ingesteld, of door goeddunken van mensen eerst onderhouden, en door gewoonte ingebracht en ingesteld?
Antwoord: Door goeddunken van de mensen.

Vraag: Staat het dan in der kerken vrijheid, dezelfde achterwege te laten, of af te schaffen?
Antwoord: Ja.

Vraag: Waarom geschiedt het niet?
Antwoord: Omdat het overal zo niet kan geschieden.

Vraag: Hoezo?
Antwoord: Omdat het het stichtelijkst en veiligst zou zijn, dat het, ware het mogelijk, eenparig mocht geschieden.

Vraag: Als wij dezelve niet hielden als voorbeelden [nl. op Christus], maar alleen als solemnele [=plechtige] gedachtenissen, en betekeningen van het een of ander bijzonder werk of weldaad van Christus (…) zou het dan niet mogen bestaan?
Antwoord: Neen. Want zo deze uitzondering plaatshad, zo zou buiten alle twijfel de apostel Paulus van deze zaak gesproken hebben, want daar was de plaats en gelegenheid om daarvan te spreken, maar het tegengestelde zien wij in zijn schriften (…).
Plaats reactie