Eenzaam.........

Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Als wij door de hoofdstraat van Ede lopen gálmt de muziek uit de winkels naar buiten, o.a. free record shop, BCC, en meer electrozaken, bij supermarkten is het wat minder maar er zijn genoeg winkels waar je dat gegalm tegemoet komt.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Tamarinde schreef:Als wij door de hoofdstraat van Ede lopen gálmt de muziek uit de winkels naar buiten, o.a. free record shop, BCC, en meer electrozaken, bij supermarkten is het wat minder maar er zijn genoeg winkels waar je dat gegalm tegemoet komt.
In het Zeeuwse is dat niet zo, over het al gemeen rustig.
Natuurlijk in sommige winkels, maar erg weinig. Maar buiten hoor je het meestal niet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Hee, is Huygens naar de kapper geweest?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:Hee, is Huygens naar de kapper geweest?
Nee, Hendrikus je geheugen laat je in de steek.
Hij is dichter bij de lens gaan staan. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, ik ben wel een beetje een stadskind, dus opgegroeid met lawaai... :) Zolang er geen aanstootgevende teksten of beelden op me afkomen vind ik het prima... Dat mensen niet geloven is wel erg.... goed om daar regelmatig bij stil te staan... en ik hoop dat we erdoor bewogen mogen raken en toch op zoveel mogelijk manieren mensen proberen te vertellen van de rijkdom van het geloof, van de blijde boodschap die er is. Het is zo erg dat velen daar niets van weten of er niets van willen weten.... maar ik vraag me ook wel eens af: Is het niet net zo erg dat wij vervolgens zo weinig uitstralen, zo weinig mensen over Jezus vertellen etc?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Misschien zijn er nog wel een heleboel mensen in die massa die Jezus van harte liefhebben, maar er gewoon niet zo bijlopen als jij en ik.

Een reformatorische calimero kan overigens heel hoogmoedig zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef: Een reformatorische calimero kan overigens heel hoogmoedig zijn.
En wat wil daarmee gezegd zijn?.............die opmerking komt bij die "reformatorische calimero" heel hard aan..................(je moet wel heel erg naief zijn om niet door te hebben wie daarmee bedoeld wordt...........)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Petrus schreef:(je moet wel heel erg naief zijn om niet door te hebben wie daarmee bedoeld wordt...........)
Geen spoken zien, Petrus.
Het grote gevaar van fora, mail en consorten is dat er zo gauw misverstanden ontstaan. Mensen zoeken soms dingen achter woorden die er niet mee bedoeld zijn.
Het is zonneklaar dat Unionist met z'n calimero-beeld uitsluitend de attitude heeft bedoeld van "wij reformatorischen zijn klein en de boze buitenwereld is groot, en da's niet eerlijk". That's all.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Exact, Hendrikus. Dat bedoelde ik.

Ik zou me overigens geen andere exegese kunnen voorstellen van mijn voorbeeld. Dus ben ik blijkbaar erg naïef.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
Petrus schreef:(je moet wel heel erg naief zijn om niet door te hebben wie daarmee bedoeld wordt...........)
Geen spoken zien, Petrus.
Het grote gevaar van fora, mail en consorten is dat er zo gauw misverstanden ontstaan. Mensen zoeken soms dingen achter woorden die er niet mee bedoeld zijn.
Het is zonneklaar dat Unionist met z'n calimero-beeld uitsluitend de attitude heeft bedoeld van "wij reformatorischen zijn klein en de boze buitenwereld is groot, en da's niet eerlijk". That's all.
Aangezien je Tamarinde létterlijk als een refomatorische Calimero kunt beschouwen, klein van gestalte dus én reformatorisch, is de link naar haar héél snel gelegd.

Nu dat niet zo bedoeld blijkt te zijn, excuus voor de scherpe reactie.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Petrus schreef:(je moet wel heel erg naief zijn om niet door te hebben wie daarmee bedoeld wordt...........)
Geen spoken zien, Petrus.
Het grote gevaar van fora, mail en consorten is dat er zo gauw misverstanden ontstaan. Mensen zoeken soms dingen achter woorden die er niet mee bedoeld zijn.
Het is zonneklaar dat Unionist met z'n calimero-beeld uitsluitend de attitude heeft bedoeld van "wij reformatorischen zijn klein en de boze buitenwereld is groot, en da's niet eerlijk". That's all.
Ja, maar die Calimero is niet alleen...die is samen met die Ander. En als dat zo mag zijn.....kan de Calimero niet klein genoeg zijn want dan is de Ander het grootst in die Calimero.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Eenzaam, maar niet alleen

Bericht door Bert Mulder »

Tamarinde schreef:Hebben jullie dat nou ook?
Vanmiddag liep ik met mijn man in de stad om wat nodige boodschappen te doen. In bijna élke winkel die je doorloopt hoor je de gillende stemmen van popmuziek.
Mateloos eenzaam voelden we ons, opgeslokt in de mensenmassa en dan de gedachte"mensen waar zijn jullie mee bezig? De eeuwigheid is a.s. en jullie leven nog voor jezelf" We wisten niet hoe gauw we de winkels weer uit moesten komen.
Kennen jullie dat ook?
Inderdaad, eenzaam. de wereld wilt niets met God en Goddelijke zaken te maken hebben. Het zijn de tekenen des tijds ook, dat er steeds minder Godsvrees is, steeds meer neemt het wereldse over. Hier in Noord America is het heel erg ook rondom Halloween en Christmas. Want Christmas ook is geen Christelijk feest, tenminste niet voor de wereld. En Halloween is door en door duivels.

En toch kunnen we daar ook weer hoop uit scheppen. In de eerste plaats zijn het, zoals ik al zei, de tekenen des tijds. De tijd komt steeds nader dat Christus terug komt op de wolken van de hemel om oordeel te doen. Voor de Christen is dat een heel grote troost. Zoals het doopformulier dat ook uitdrukt is het leven hier op aarde niets anders is dan een gestadige dood. En dan staat er ook, dat wij ten laatste dage voor de rechterstoel van Christus zonder verschrikken mogen verschijnen. Wanneer die dag is, weten wij niet. Maar als je op de tekenen let, komt die dag steeds dichterbij.

En wij zoeken hier geen blijvende stad. Wij zoeken het hemelse Jerusalem.

Ook is het zo, dat als we groeien in de genade, wij meer en meer de wereld haten. Toen we jong waren, vonden we die muziek mischien wel leuk. Hielden we er in sommige gevallen zelfs van. Hielden we van wereld's uitgaan, hielden we van de speelfilms, het voetbal, enz. Maar als wij groeien in het geloof, vinden we daar steeds minder plezier in. Toen we vroeger die goede boeken in de boekenkast lieten staan, lezen we die nu. Toen we vroeger het kerkblad van de hand in de prullebak gooiden, of misschien vlug doorkeken, lezen we die nu. Toen we vroeger vaak onder de preek of het lange gebed bijna (of helemaal) in slaap vielen, blijven we nu klaar wakker. Dat is de Heilige Geest die in ons werkt. Zo maakt de Heere ons voor de hemel bereid.

Zoals ons troostboek ook tot ons spreekt, voor ons belijd:
Vr.52. Wat troost u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden?
Antw. Dat ik in alle droefenis en vervolging met opgerichten hoofde even Denzelfde, Die Zich tevoren om mijnentwil voor Gods gericht gesteld en al den vloek van mij weggenomen heeft, tot een Rechter uit den hemel verwacht a, Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen b, maar mij met alle uitverkorenen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen zal c.

a Php 3:20 Lu 21:28 Ro 8:23 Tit 2:13 1Th 4:16 b Mt 25:41 2Th 1:6 c Mt 25:34 2Th 1:7
Vr.58. Wat troost schept gij uit het artikel van het eeuwige leven?
Antw. Dat, nademaal ik nu het beginsel der eeuwige vreugde in mijn hart gevoel a, ik na dit leven volkomen zaligheid bezitten zal, die geen oog gezien, geen oor gehoord heeft, en in geens mensen hart opgeklommen is, en dat, om God daarin eeuwiglijk te prijzen b.

a 2Co 5:2,3 b 1Co 2:9
Vr.88. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen a.
a Ro 6:1,4-6 Eph 4:22-24 Col 3:5,6,8-10 1Co 5:7 2Co 7:10

Vr.89. Wat is de afsterving des ouden mensen?
Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden a.

a Ro 8:13 Joe 2:13 Hos 6:1

Vr.90. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven b.

a Ro 5:1 Ro 14:17 Jes 57:15 b Ro 6:10,11 Ga 2:20
Vr.91. Maar wat zijn goede werken?
Antw. Alleen die uit waar geloof a, naar de wet Gods b, alleen Hem ter eer geschieden c, en niet die op ons goeddunken of op mensen-inzettingen gegrond zijn d.

a Ro 14:23 b Le 18:4 1Sa 15:22 Eph 2:10 c 1Co 10:31 d Eze 20:18,19 Jes 29:13 Mt 15:7-9
Vr.114. Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Antw. Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid a; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven b.

a 1Jo 1:8 Ro 7:14,15 Pre 7:20 1Co 13:9 b Ro 7:22 Ps 1:2

Vr.115. Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen a, en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken b. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken c.

a Ro 3:20 1Jo 1:9 Ps 32:5 b Mt 5:6 Ro 7:24,25 c 1Co 9:24 Php 3:12-14
Dan bidden wij ook: "Kom Heere Jezus"

Inderdaad, eenzaam, maar niet alleen
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 29 sep 2006, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Petrus schreef:(je moet wel heel erg naief zijn om niet door te hebben wie daarmee bedoeld wordt...........)
Geen spoken zien, Petrus.
Het grote gevaar van fora, mail en consorten is dat er zo gauw misverstanden ontstaan. Mensen zoeken soms dingen achter woorden die er niet mee bedoeld zijn.
Het is zonneklaar dat Unionist met z'n calimero-beeld uitsluitend de attitude heeft bedoeld van "wij reformatorischen zijn klein en de boze buitenwereld is groot, en da's niet eerlijk". That's all.
Ja, maar die Calimero is niet alleen...die is samen met die Ander. En als dat zo mag zijn.....kan de Calimero niet klein genoeg zijn want dan is de Ander het grootst in die Calimero.
Helemaal waar!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Eenzaam.........

Bericht door Zonderling »

Tamarinde schreef:Hebben jullie dat nou ook?
Vanmiddag liep ik met mijn man in de stad om wat nodige boodschappen te doen. In bijna élke winkel die je doorloopt hoor je de gillende stemmen van popmuziek.
Mateloos eenzaam voelden we ons, opgeslokt in de mensenmassa en dan de gedachte"mensen waar zijn jullie mee bezig? De eeuwigheid is a.s. en jullie leven nog voor jezelf" We wisten niet hoe gauw we de winkels weer uit moesten komen.
Kennen jullie dat ook?
Tamarinde,

Jazeker, dat gevoel ik ook regelmatig.
Alleen, doordat ik werk in een grote stad en daar ook regelmatig rondloop, zie je dat ook gewenning optreedt. Helaas.

Het lijkt mij goed deze eenzaamheid te voelen ... maar niet alleen in de stad, overal, ook thuis, tenzij ... het werkelijk goed met ons is en onze eenzaamheid is opgeheven door gemeenzaamheid met God. En dat geeft misschien nog wel een grotere eenzaamheid. Was het niet Lodenstein die zong: "Heilig eenzaam, met God gemeenzaam"?
Plaats reactie