REO

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ja, misschien in de perceptie van critici die van de prediking waaronder ze verkeren c.q. verkeerden graag een karikatuur maakten. Voor het waarheidsgehalte van de beweringen van Ds Hegger verwijs ik gaarne naar het artikel van Ds Visscher, dat geheel strookt met mijn eigen ervaringen met de prediking.
Dat zal best waar wezen Adrianus, maar mijn ervaring is toch een heel andere. Ik ben namelijk 1 van degenen geweest die Ds Hegger van informatie heeft voorzien dus voel ik mij zeer aangesproken in wat je hier nu schrijft. Ik heb stukken letterlijk geciteerd uit preken, dus kan het niet zijn dat dit op onwaarheid berust.
Ik heb helemaal niet de wens om een karikatuur te maken, en van perceptie is evenmin sprake. Je neemt alleen jezelf serieus en anderen niet.
Dat je het niet herkent is wat anders dan wat jij doet: je maakt degenen die het anders ervaren uit voor mensen die anderen graag belachelijk maken.

Om slechts 1 voorbeeld te noemen: ik hoorde een predikant slaand met de vuist op de kansel zeggen: eerst Bethel en dán pas Pniël! Dan kan Ds Visscher natuurlijk met ene schoon geweten zeggen dat hij dat niet zo doet, maar het gebeurt dus wel in de GG. Misschien heeft de GG het allemaal niet meer zo goed in beeld en in de hand.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oja,

nog een heel mooie uitnodiging: klik hier

Kom ook eens Adrianus! Kan heel leerzaam zijn en in ieder geval goed voor de beeldvorming, zodat we niet meer over karikaturen hoeven te spreken. ;)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus1. Wat een verantwoordelijkheid, om deze man van munitie te voorzien. Zeker als dat gebeurt met sfeertekeningen als een vuist op de preekstoel.
De sfeer is geheel getekend zoals die was, niks meer en niks minder.
Jammer ook dat je - in strijd met het vijfde gebod - de kerkelijke weg hebt genegeerd. Dat is zondig, Miscanthus, en heeft ergernissen veroorzaakt. Over dezulken spreekt Gods Woord een wee uit. Ik wil persoonlijke mededelingen in het topic zoveel mogelijk achterwege laten, maar jij begint over jezelf en kan en mag het niet laten je op deze wijze in het openbaar te bestraffen.
Hoor en wederhoor wordt niet meer toegepast? Je gaat er namelijk al vanuit dat ik niet de kerkelijke weg heb bewandeld. Wat weet jij daarvan?
Als jij daar niks van weet, mag je ook niemand ongezien en ongevraagd veroordelen of bestraffen.
2. Jouw kritische houding ten opzichte van de schriftuurlijk-bevindelijke prediking is ons niet onbekend, en mijn kritiek op sommige postings van je waarin je deze naar mijn mening niet zuiver weergeeft evenmin. Mijn beeld dat het mensen zoals jij - met reeds afdoende weergelgde ideeën als die van Blaauwendraad - betreft wordt dus bevestigd.
je lijkt mijn (ex-)predikant wel. Die meende ook al na twee zinnen bevestigd te zien wat hij altijd al gedacht had. Nou, dan ben je snel uitgepraat. Ook zie ik wat er gebeurt met broeder van der Zwaag, die wel de kerkelijke weg bewandelde, hij stata onder censuur. Blauwendraad, Wallet, Zwoferink hebben het ook geprobeerd en niemand van hen bewandelde de juiste weg. Gemakkelijk afschrijven is dat.
3. Dat er standen zijn in het genadeleven en dat Jacob in Bethel iets anders leerde dan in Pniël lijkt me door Ds Visscher volledig te worden onderschreven.
Ik kan ook lezen hoor! Daar gaat het nu niet om. Het gaat erom dat standen wèl als model gehanteerd worden, dus de term normenstelsel is hier geheel gerechtvaardigt.

Hartelijke groeten,

Adrianus
Ik wens jou ook een goede jaarwisseling en ik hoop dat je de ongeregelde GG een beetje onder controle krijgt, want het moet je onderhand wel door de vingers glippen wat er her en der op de kansel verkondigd wordt. Misschien heb je toch geen goed beeld van je eigen kerkgenootschap en wordt jou een rad voor ogen gedraaid. Ik heb met je te doen en hoop dat je er nog wat aan kunt doen.

[/quote]

[Aangepast op 31/12/04 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

'De dag der dagen zal wat openbaren.' Het klinkt in het kader van je hele posting wat dreigend. Alsof je zegt: je kan kletsen wat je wilt, maar ik heb gelijk. Maar dat bedoel je toch niet?

'Die Dag zal veel openbaren.' Ik ben wel eens bang dat het leeuwendeel van 'EO' in zal gaan en het leeuwendeel van de 'Gereformeerde Gezindte' niet. Maar dat bedoel je zeker ook niet?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door AdrianusIk bedoel dat ik van harte mag geloven dat in de Dag der dagen de separatie, die onderdeel uitmaakt van de schriftuurlijk-bevindelijke prediking, zal blijken naar de Schrift te zijn. Daar mag een ieder zijn eigen conclusies aan verbinden.
Tsjonge Adrianus,

je moet wel erg in het nauw zitten om zulke voorschotten op de eeuwigheid te nemen. We leven hier en nu. In die dag der dagen sta jij niet centraal en ook je schriftuurlijk-bevindelijke prediking niet, ook ik en mijn postings niet, maar dan staat de Koning van hemel en aarde centraal. Het gaat er hier en nu om of wij hem hier en nu als Koning herkennen en erkennen en hoe tot die erkentenis te geraken. We lezen nergens dat we maar moeten wachten wat die dag zal openbaren. Heden, indien gij mijn stemme hoort. Nu moeten we liefhebben, God met al onze krachten en de naaste als onszelf. En om onze naaste nu alvast over te geven aan het oordeel op de laatste dag, vind ik wel erg. Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen u tot het geloof, alsof Christus door ons bade: Laat u met God verzoenen!

Ik meen dat ook REO dit als oogmerk heeft, en dat REO niet voorstaat om wetende de schrik des Heeren maar te wachten wat de oordeelsdag in petto heeft. Ontwaakt, gij die slaapt en staat op uit de doden en Christus zal over u lichten!

[Aangepast op 31/12/04 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door AdrianusZeg jij iets anders dan ik? Welk voorschot neem ik waarop als ik aangeef dat ik mag geloven dat de prediking die ik altijd mag geloven de waarheid is end at dat op de Dag der dagen ook zal blijken? Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Ik bedoel dat de St. REO een goede doelstelling heeft, waar ik van harte achter sta en ik hoop dat er veel gewonnen zullen worden voor Christus. Ik ben bang dat er meer van uitgaat dan het type prediking dat jij voorstaat. In ieder geval gaat er meer van uit dan van jouw postings en heb ik jou nog geen boekje zien schrijven waaruit de liefde tot Christus en je naaste blijkt en heb ik dat Ds Hegger wel zien doen. Ik vind dus dat je een ongepast grote mond hebt op Ds Hegger, die -hoewel hij soms scherp is- liefdevol vermaant en beweegt tot het geloof in Christus. Jij beweegt alleen tot het geloof in de rechtzinnigheid van je eigen kerkverband. Dat vind ik een betreurenswaardig en wezenlijk verschil.
Nu stop ik ermee voor dit jaar.

Allen hartelijk gegroet
en Gods zegen in het nieuwe jaar
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Hartelijk dank Wout voor het handmatig invoeren van de tekst.
Kan je de rest ook nog even doen?;)

De kritiek van Ds. Hegger geldt weldegelijk voor een minderheid van de gg-predikanten.

Laat ik zeggen dat het voor ongeveer 15 predikanten geldt. Voor 20 predikanten ten delen, en voor 15 predikanten niet.

Dan heeft Adrianus gelijk als het om de laatste 15 gaat, en Miscantus als het over de eerste 15 gaat.

Helaas is de prediking niet gelijk in de gg, al houden sommige (predikanten) de schijn van wel. Het zou van Ds. Visscher best wel eens eerlijk zijn dat te bekennen.

Uiteindelijk heb ik de indruk dat zowel het boek van Ds. Hegger als de recensie van Ds Visscher niet echt inhoudelijk zijn wat blijkt uit onderstaande quotte:
De Heere Jezus zegt tot Nathanael: ‘Gij zult grotere dingen zien dan deze’ (Joh. 1:51). In de brief aan de Hebreeën kunnen we lezen over ‘het beginsel van de leer van Christus’ en de ‘volmaaktheid’ (Hebr. 6:1). Ook lezen we in deze brief de aansporing om toe te gaan ‘met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs’ (Hebt. 10:21). Paulus maakt onderscheid tussen ‘melk’ en ‘vaste spijs’ (1 Kor. 3:2). In de Dordtse Leerregels lezen we over de ‘mate des geloofs’ (V,9). En in de Heidelbergse Catechismus worden bij de heilsfeiten voortdurend vragen gesteld als: wat nuttigheid verkrijgt gij door de heilige ontvangenis en geboorte van Christus? Wat nut ons de opstanding van Christus? Het zijn deze en vele andere gegevens uit de Schrift en de belijdenis die ons er toe brengen om over Gods genade in zondaren onderscheidenlijk te spreken.
Voor al de bovengenoemde stellingen geldt dat deze in geleidelijke maten geleerd kunnen worden. Daarmee vervalt alle leerstelligheid als het gaat om 'standen' mede omdat we veel weer kwijt raken van wat we leren.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Ik vind dus dat je een ongepast grote mond hebt op Ds Hegger, die -hoewel hij soms scherp is- liefdevol vermaant en beweegt tot het geloof in Christus.
Waar heeft Adrianus een ongepast grote mond? Wat is het verschil met broeders typeren als zwartkijkers (de exacte benaming krijg je van mij in het nieuwe jr.)?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door anemoon
begrijp ik het zo goed?
Nee, je begrijpt er helemaal niets van. Ds Hegger veronderstelt op basis van bepekrt, eenzijdig bronnenmateriaal dat onder ons een bepaalde prediking wordt gebracht, hetgeen niet overeenkomstig de werkelijkheid is. Dat hij zoiets na misleidende, althans eenzijdige (maar wat is het verschil?) doet zou op zich nog kunnen, maar dat hij na de artikelen van Ds Visscher nog vraagt om concrete punten en doet of die nog niet zijn aangedragen is ronduit onwaarachtig. Ik vind het huiveringwekkend. Beproeft de geesten...
begin je weer, en trek een jas aan. Doe niet zo zot.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

het gaat maar heel eenvoudig om het geloof in de Here Jezus
nix meer en nix minder


Ja, Anemoon, dat is de kern.
Maar dat is voor velen te simpel.

Predikanten zijn gezanten van Christuswege en dienen dan ook Zijn boodschap door te geven.
Niet meer en niet minder.

Helaas moet ik Miscanthus gelijk geven, ook ik heb bedroevende ervaringen met het stellen van bevindingen van Gods volk boven wat de Bijbel leert.
Daar worden geen doekjes om gewonden, dat wordt openlijk toegestemd en men ziet absoluut niet in waarom dit niet Bijbels is.

Er is veel gebed voor deze gemeenten om de terugkeer naar de Bijbelse leer.
Plaats reactie