internet - het beest

cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: internet - het beest

Bericht door cosmo »

caballero schreef:marnix,

je zegt: Maar wie zegt dat dit nu al begonnen is, actueel is, aanwezig is, zichtbaar is? Misschien komt dat pas over 2, 20, 200 of 2000 jaar. Dat weten we namelijk niet.

ik zeg: maar wie zegt dat dit nu 'niet' begonnen is en dat we er al middenin zitten.
en waarom zouden we dat niet weten? je kan beter zeggen: dat geloven we namelijk niet.
Misschien is alles al voorbij, dat weet je namelijk ook niet. Daarom heb ik eigenlijk ook een beetje vrees voor mensen die allerlei onduidelijke teksten uit Openbaring gaan invullen met historische gegevens.
Gebruikersavatar
gewoonjacolien
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008, 15:30

Re: internet - het beest

Bericht door gewoonjacolien »

cosmo schreef:
caballero schreef:marnix,

je zegt: Maar wie zegt dat dit nu al begonnen is, actueel is, aanwezig is, zichtbaar is? Misschien komt dat pas over 2, 20, 200 of 2000 jaar. Dat weten we namelijk niet.

ik zeg: maar wie zegt dat dit nu 'niet' begonnen is en dat we er al middenin zitten.
en waarom zouden we dat niet weten? je kan beter zeggen: dat geloven we namelijk niet.
Misschien is alles al voorbij, dat weet je namelijk ook niet. Daarom heb ik eigenlijk ook een beetje vrees voor mensen die allerlei onduidelijke teksten uit Openbaring gaan invullen met historische gegevens.
Over die laatste dag, wanneer die zou komen enzo daar dacht ik vroeger als klein kind al veel over na en dan werd ik bang en ik ging ook openbaringen lezen om te kijken of er al dingen gebeurd waren (lees wel toen was ik heel jong hoor) maar ik ben tot deze mening gekomen en heb het naast me neer gelegd:
Daarover hoeven we niet na te denken want je kan ook vanavond moeten sterven en dan zul je ook geen genadetijd hebben dus aan die evt. 2000 jaar heb je niets. Het gaat erom dat we nog tijd hebben om te bidden om genade. Het is belangrijker dat het nog niet te laat is, dat is belangrijker dan om hierover ver na te denken en openbaringen aan de hand van de geschiedenis in te vullen, je word dan alleen maar bang en dat is de bedoeling niet echt.
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: internet - het beest

Bericht door jvdg »

gewoonjacolien schreef:
cosmo schreef:
caballero schreef:marnix,

je zegt: Maar wie zegt dat dit nu al begonnen is, actueel is, aanwezig is, zichtbaar is? Misschien komt dat pas over 2, 20, 200 of 2000 jaar. Dat weten we namelijk niet.

ik zeg: maar wie zegt dat dit nu 'niet' begonnen is en dat we er al middenin zitten.
en waarom zouden we dat niet weten? je kan beter zeggen: dat geloven we namelijk niet.
Misschien is alles al voorbij, dat weet je namelijk ook niet. Daarom heb ik eigenlijk ook een beetje vrees voor mensen die allerlei onduidelijke teksten uit Openbaring gaan invullen met historische gegevens.
Over die laatste dag, wanneer die zou komen enzo daar dacht ik vroeger als klein kind al veel over na en dan werd ik bang en ik ging ook openbaringen lezen om te kijken of er al dingen gebeurd waren (lees wel toen was ik heel jong hoor) maar ik ben tot deze mening gekomen en heb het naast me neer gelegd:
Daarover hoeven we niet na te denken want je kan ook vanavond moeten sterven en dan zul je ook geen genadetijd hebben dus aan die evt. 2000 jaar heb je niets. Het gaat erom dat we nog tijd hebben om te bidden om genade. Het is belangrijker dat het nog niet te laat is, dat is belangrijker dan om hierover ver na te denken en openbaringen aan de hand van de geschiedenis in te vullen, je word dan alleen maar bang en dat is de bedoeling niet echt.
God werkt geen angst, maar de (tere) Vreze des Heeren.
Je hebt volkomen gelijk als je stelt dat als we mss. vanavond moeten sterven de Genadetijd dan voorbij is.
Dan helpen theorieën over Chiliasme, de jongste dag, uitleg van de Openbaringen etc. niet meer.

Sterven is God ontmoeten en verantwoording afleggen, en daarna het Oordeel.

Daarom roept Gods Woord op tot het bereid zijn te allen tijde, want Hij komt als een dief in de nacht.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: internet - het beest

Bericht door Gian »

jvdg schreef: Dan helpen theorieën over Chiliasme, ........ niet meer.
Net zomin als de theorie van het amillenianisme ;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: internet - het beest

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
jvdg schreef: Dan helpen theorieën over Chiliasme, ........ niet meer.
Net zomin als de theorie van het amillenianisme ;)
Leg dat eens uit aan een simpele ziel?
Ik meende niet alle irrelevante gedachten te memoriseren.
caballero
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 jun 2007, 15:10

Re: internet - het beest

Bericht door caballero »

ik ben het natuurlijk met jacolien eens als ze zegt dat de eerste prioriteit bekering is en te leven bij het heden, de welaangename tijd, de dag der zaligheid. maar alles wat in de Bijbel staat staat er niet voor niets, dus het is geoorloofd om je te verdiepen in ook het Boek Openbaring. het Boek Openbaring hoeft je niet persé bang te maken, want er staat, ik meen in een Psalm, dat de dochteren Sions zich verheugen in Gods oordelen.
ik geloof wel dat het niet goed is om het Boek Openbaring aan de kant te schuiven met "we weten het niet". God is machtig om licht te schenken. en begint het Boek Openbaring niet met "zalig is hij die deze woorden hoort en leest"....!!!
Gebruikersavatar
gewoonjacolien
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008, 15:30

Re: internet - het beest

Bericht door gewoonjacolien »

caballero schreef:ik ben het natuurlijk met jacolien eens als ze zegt dat de eerste prioriteit bekering is en te leven bij het heden, de welaangename tijd, de dag der zaligheid. maar alles wat in de Bijbel staat staat er niet voor niets, dus het is geoorloofd om je te verdiepen in ook het Boek Openbaring. het Boek Openbaring hoeft je niet persé bang te maken, want er staat, ik meen in een Psalm, dat de dochteren Sions zich verheugen in Gods oordelen.
ik geloof wel dat het niet goed is om het Boek Openbaring aan de kant te schuiven met "we weten het niet". God is machtig om licht te schenken. en begint het Boek Openbaring niet met "zalig is hij die deze woorden hoort en leest"....!!!
nee geen één bijbelboek mag aan de kant geschoven worden. ik denk dat er alleen niet altijd even goed mee omgegaan word. want je kan het lezen maar ook jezelf er zo ver in verdiepen dat het niet goed meer is
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: internet - het beest

Bericht door Jongere »

caballero schreef:marnix,

over dat betalen ivm dat merkteken, dat is de aanstaande geïmplanteerde chip bij de mens. over dat sprekende beeld, dat is de moderne media, film, tv, video, dvd en wat er nog mogelijk van volgen zal. je kan het woord 'beeld' ook vertalen met 'afbeelding', een sprekende afbeelding dus, ga maar na.
dat vuur uit de hemel weet ik niet precies. in de irak-oorlog heb ik eens van gelezen over een soort bom die de bliksem nabootste en die men precies kon richten waar men wilde. toen moest ik wel even aan dat vuur uit de hemel denken.
Oh, je hebt ook de power-point-presentatie gekregen? Ik wel, alweer een tijdje geleden. Met enorme letters en veel kleuren en uitroeptekens werd duidelijk gemaakt dat het beest nu echt gekomen was omdat er een chip was ontwikkeld. En zo komen er elk jaar theorieën langs over het beest en over Openbaring. Je hebt gelijk als je zegt dat we dit boek mogen onderzoeken, maar anderzijds kan iets ook bewust in raadselen staan. Niet om daarmee lekker te gaan puzzelen, maar slechts voor hen die oren hebben om te horen. Laten we nuchter zijn en erkennen dat met dezelfde stelligheid waarmee nu dingen worden beweerd (internet, chip, 11 september, wereldmachten, etc.) in het verleden al heel vaak dingen zijn verdedigd waar we nu alweer anders over denken. Zo zagen de eerste christenen duidelijk het Romeinse Rijk, zag men daarna zonder twijfel de opkomende Islam en de Statenvertalers laten duidelijk merken dat zij er ook niet over twijfelen: het is de Rooms-Katholieke kerk. Maar de tijden gaan door en elke generatie proberen we weer nieuwe beesten te verzinnen. Laat de prioriteit liggen bij het ontdekken van het beest in ons eigen hart. Dan voel ik veel voor wat memento bijv. zegt - de enorme tijd die media tegenwoordig opslokken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: internet - het beest

Bericht door Marnix »

caballero schreef:marnix,

nog even over "dat weten wij namelijk niet".

1 thessalonicensen 5

1 Maar van de tijden en de gelegenheden, broeders! hebt gij niet van node, dat men u schrijve.
2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;
4 Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen.
5 Gij zijt allen kinderen des lichts, en kinderen des daags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.

let vooral op vers 4.
Bedankt voor de correctie, je hebt gelijk. We (en ik ook) roepen wel eens te makkelijk: We weten niet wanneer Hij terugkomt. Nou weten we dat inderdaad niet exact maar de Bijbel geeft wel aan dat mijn statement ("het kan over 2, 20, 200 of 2000 jaar zijn") wat kort door de bocht is. Dat heb ik bij een lezing dit weekend bij een lezing op Flevo Festival wel geleerd :) De Bijbel leert aan de ene kant het onverwachte tijdstip van zijn komst en aan de andere kant dat we aan tekenen kunnen zien wanneer we in de eindtijd leven.

32 Leer van de vijgenboom deze les: zo gauw zijn takken uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is. 33 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat alles ziet, dat het einde nabij is. (Matt 24)

Denk bijvoorbeeld ook aan een tekst als:

14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Verder ben ik het met jongere eens, al eeuwenlang wordt geleerd dat het beest er is... telkens is het weer wat anders... Daar moeten we wel mee uitkijken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: internet - het beest

Bericht door freek »

jvdg schreef:
Gian schreef:
jvdg schreef: Dan helpen theorieën over Chiliasme, ........ niet meer.
Net zomin als de theorie van het amillenianisme ;)
Leg dat eens uit aan een simpele ziel?
Ik meende niet alle irrelevante gedachten te memoriseren.
Simpele ziel, en dan zo'n zin?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: internet - het beest

Bericht door jvdg »

freek schreef:
jvdg schreef:
Leg dat eens uit aan een simpele ziel?
Ik meende niet alle irrelevante gedachten te memoriseren.
Simpele ziel, en dan zo'n zin?
:haha
Plaats reactie