Christenen, waarheen?

gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Christenen, waarheen?

Bericht door gallio »

Terri schreef:Ik ben hier niet uit. Blijf het een lastig onderwerp vinden.
In het leven valt in principe het oordeel, we erkennen de straf, maar de Heere spreekt vrij. ( Gelovigen)
En wordt er vaak gezegd dat we bij het sterven voor God moeten verschijnen en dan zal Hij het oordeel uitspreken.
En dan opnieuw op de oordeelsdag?

Of worden op de oordeelsdag dan enkel de levenden geoordeeld? Bedoel je dat?
Er wordt verschillend vertaald, bv Johannes 5:24:
‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.
Ik lees juist in de cathechismus verklaring van Johannes van der Kemp dat hij inderdaad gelooft dat er twee keer een oordeel zal zijn. Het eerste, na het sterven is een particulier oordeel, en de tweede een openbaar oordeel.

Ook de doden zullen dan geoordeeld worden. Zoals we in Openbaringen 20 kunnen lezen gaat dit over gestorven gelovigen en ongelovigen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenen, waarheen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Jezus, uiteraard. Hij zegt immers dat God geen God is van doden, maar van levenden.
Daar gaat het niet over.
Op zich hebt u gelijk, maar in dit verband kunt u dit toch niet zo zeggen.
Vraag. Wat vetstaat u van de Christelijke leer?
Antw. Datgene wat ons in de Heilige Schriften is medegedeeld; niet wat op grond van menselijke gedachten is gebaseerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1156
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Christenen, waarheen?

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Jezus, uiteraard. Hij zegt immers dat God geen God is van doden, maar van levenden.
Daar gaat het niet over.
Op zich hebt u gelijk, maar in dit verband kunt u dit toch niet zo zeggen.
Vraag. Wat vetstaat u van de Christelijke leer?
Antw. Datgene wat ons in de Heilige Schriften is medegedeeld; niet wat op grond van menselijke gedachten is gebaseerd.
Hiermee doe je denk ik geen recht aan DDD. Als ik het goed begrijp lees ik levenden en doden als letterlijk (naar het lichaam) en DDD leest dit als geestelijk dood of leven. Klopt dat @DDD?
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenen, waarheen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Jezus, uiteraard. Hij zegt immers dat God geen God is van doden, maar van levenden.
Dat is waar, maar dat lees ik niet in het geciteerde geloofsartikel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenen, waarheen?

Bericht door DDD »

Anselmus schreef:Volgens mij wel: dan zullen alle mensen (...) die vanaf het begin af geleefd hebben tot nu toe (...) Levenden en doden zullen geoordeeld worden (...) hetzij goed of kwaad.

Het zal een dag zijn waarin onrecht recht gezet zal worden: de Zoon spreekt de Zijnen vrij voor de Vader en pas dan zullen de tranen afgewist worden en zal men leven op de nieuwe aarde.

Maar hoe het precies zal zijn is denk ik niet het belangrijkste om te weten. Wat belangrijker is: wijn verwachten die dag met groot verlangen, en daar gaat het, christenen, heen!
Waar zie je dit staan? Ik kan het gewoon niet vinden.

Ik weet niet wat de bedoeling is. Maar als er staat: 'en de doden zullen geoordeeld worden' dan zal vast niet bedoeld zijn dat de mensen die dan nog leven niet geoordeeld zullen worden. Dus ik vind dat je het -zeker in het licht van de in dit draadje genoemde bijbelteksten- niet zonder meer ook op de gelovigen kunt betrekken. En zijn in de tekst van dit artikel zeker aanwijzingen om te veronderstellen dat het oordeel ziet op de ongelovigen. In de laatste alinea's komt het woord ook niet voor.

Niet dat het verder van enig belang is om dat precies uit te vogelen. Een oordeel kan ook vrijspraak betekenen, dus daar zit het probleem niet zozeer.
Plaats reactie