Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door J.C. Philpot »

De bijbel bevat wraakpsalmen. Ook in andere gedeelten van Gods Woord (denk aan de profeten) staan gebeden om wraak. Dat we hier tegenwoordig niet goed raad mee weten heeft meer te maken met beinvloeding door de cultuur, dan met ons goede verstaan van de bijbel.

Toch bid ik als ik voor de oorlog in de Oekraine bid (en dat is helaas te weinig) voor bekering van Poetin, en niet om de dood van Poetin. Ook ik vind het ongemakkelijk om als het gaat om Vladimir Poetin, te bidden voor Gods wraak over hem. Wie ben ik om dat te bidden, als ik zelf Gods toorn verdien?

Dat brengt me tot de vraag: zijn er onder ons die wel bidden om de dood van Poetin, en de wraak van God over hem? Zouden we dat wel moeten doen? Welke plaats heeft dit uberhaubt in jullie gebeden?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door Delftenaar »

Het is niet aan ons als mens om een oordeel over de daden van Poetin uit te spreken.

Eerst een terzijde: bekend is dat Poetin extreem bang is voor corona (vermoedelijk wegens een ziekte; in ieder geval zijn die foto's aan zo'n heeeeeel lange tafel bekend).
Vermoedelijk heeft hij tijdens isolatie in 2020 en 2021 iets teveel boeken over het Russische Rijk in het verleden gelezen. Of heeft hij te lang nagedacht over wat hij in zijn ogen als een nederlaag ervaart. In ieder geval is hij psychisch op een zacht gezegd discutabel spoor beland.

Zolang Poetin nog leeft is er ook voor hem inkeer, berouw en vergeving mogelijk. God kan immers ook zijn hart ombuigen. Daarom is vooral gebed nodig dat hij tot inkeer komt. Hij schijnt lid te zijn van de orthodoxe kerk. Ervan uitgaande gaande dat dit niet alleen op papier zo is (?) heeft hij, ook al staat de orthodoxe kerk ver van onze gezindte, enige kennis van God.

Je vraag begrijp ik. Toch is het niet goed om aan God om de dood van Poetin te vragen. Het is ook een mens met een ziel. Liever is het gebed dat God zijn hart ombuigt naar een stuk mildheid richting Oekraïne. En dat hij geen kernwapens zal inzetten.

Een aantal jaar geleden, het was in de lijdenstijd, hoorde ik in mijn eigen gemeente een preek over Judas. Geen uitleg nodig zou je zeggen.
Toch ging de preek nu juist over dat laatste zinnetje. De preek ging over Judas, een van de discipelen (vergeet dit niet), die na zijn verraad van Jezus berouw kreeg. Toen ging hij naar de tempel waar hij, in mijn eigen woorden samengevat, een wat minder pastorale reactie kreeg.
De preek gaf vervolgens aan dat, als de priesters wel pastoraal met hem omgegaan waren (en de offers gedaan hadden), er wellicht vergeving mogelijk was. Juist omdat Jezus kort daarna aan het kruis stierf voor zondaren.

De toepassing daarna was dat, in het offer van Jezus, verzoening mogelijk is voor de meest verdorven mensen. Zoals Poetin. Of allerlei andere "engerds" uit de wereldgeschiedenis.
Zolang zij leven moeten we dus bidden dat zij tot inkeer komen en God gaan aanbidden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door -DIA- »

De wraakpsalmen zijn, dacht ik toch, allen gericht op de eer van God. Niet op een mens die vijandelijk handelt of naar mijn denken. Als het Gods eer niet is komt ons de wraak niet toe. Dan is het immers: Mij komt de wraak toe?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet waarom het niet aan mensen zou zijn om een oordeel over het gedrag van Poetin uit te spreken. Zonder zulke oordelen zou er geen rechtsorde zijn.

Ik heb er geen moeite mee om te bidden of Poetin overlijdt. En bij een wraakpsalm denk ik inderdaad soms aan Poetin. Maar ik zeg niet dat dat zou moeten. Ik vind het passend, juist ook omdat zijn dood vele levens zou sparen.

Ik vind dat je zeker mag bidden dat hij door de wormen gegeten wordt tijdens een van zijn toespraken. En het is ook goed om voor zijn bekering te bidden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door -DIA- »

Wat ik soms denk (en soms nog hoor) dat er meer een gebed wordt geboren wat we in het ook lezen, en door een levend gemaakt volk, anders kan dit gebed niet gebeden worden.
En de Geest en de bruid zeggen: Kom. En die het hoort, zegge: Kom.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door Apologeet »

Ik weet zeker dat menig Christen tijden WW2 gebeden heeft om de dood van Hitler.
Ik denk dat we er ook gerust van mogen uitgaan dat in Noord-Korea geheime en vervolgde christenen bidden om de dood van de "Grote leider"
Ik geloof niet dat die minder christen zijn of dat God hun gevoelens niet begrijpt.
Vrij vertaald betekent het eigenlijk bidden om een einde van de ellende waarin je verkeert.

Als je ellende veroorzaakt wordt door een bepaalde persoon of personen is het bidden om hun verdwijnen de meest voor de hand liggende logische stap.
Als droogte en natuurrampen de bron van je ellende zijn bid je ook om het einde van die verschijnselen.

Gods wegen zijn niet de onze en onze middelen zijn niet zijn middelen.
Maar het hoeft niets met profaniteit te maken te hebben.
Wanhoop doet een hoop en de Heere weet dat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door -DIA- »

Apologeet schreef:Ik weet zeker dat menig Christen tijden WW2 gebeden heeft om de dood van Hitler.
Ik denk dat we er ook gerust van mogen uitgaan dat in Noord-Korea geheime en vervolgde christenen bidden om de dood van de "Grote leider"
Ik geloof niet dat die minder christen zijn of dat God hun gevoelens niet begrijpt.
Vrij vertaald betekent het eigenlijk bidden om een einde van de ellende waarin je verkeert.

Als je ellende veroorzaakt wordt door een bepaalde persoon of personen is het bidden om hun verdwijnen de meest voor de hand liggende logische stap.
Als droogte en natuurrampen de bron van je ellende zijn bid je ook om het einde van die verschijnselen.

Gods wegen zijn niet de onze en onze middelen zijn niet zijn middelen.
Maar het hoeft niets met profaniteit te maken te hebben.
Wanhoop doet een hoop en de Heere weet dat.
Maar ik lees nergens dat de apostelen en profeten ooit om de dood van hun vervolgers hebben gebeden. Om één slechts: als het gaat om de eer van God, als we met diepe droefheid bezet zijn hoe de eer van God wordt gekrenkt. Anders hoeven wij niet voor de dood van onze vijand te bidden. Wel om zijn bekering.
Hebt uw vijanden lief; zegent hen die u vervloeken; doet wel degenen die u haten; en bidt voor degenen die u geweld doen en die u vervolgen. Zien we de roede, en Wie ze besteld heeft?
Zie ook Micha 6 vanaf vers 9 met kanttekeningen.
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb ... nd=1#vers9

Let ook op vers 10: Moeten we niet zeggen dat: er in een ieders goddelozen huis, schatten der goddeloosheid, en een schaarse efa, die te verfoeien is?
Waarmee zouden we ons dan nog kunnen rechtvaardigen? En wie gaat er dan vrijuit? Moet niet eerst de oorzaak gezocht worden in wat we zelf deden? We gingen ondanks de vele waarschuwingen door. En nóg gaan we door.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door Erik1960 »

-DIA- schreef:
Apologeet schreef:Als droogte en natuurrampen de bron van je ellende zijn bid je ook om het einde van die verschijnselen.
De afgelopen maanden is droogte in dit deel van NL voor bijv. boeren een meer dan lastig verschijnsel geweest. In kerkdiensten is gebeden om dat wat zo nodig was op dat moment. Vertaald naar mensen: in mijn ogen is een gebed om de dood van Poetin, Kim (of een ander mens waar je veel last van hebt) een brug te ver. Vraag in je gebed om wat nodig is: wijsheid, mildheid, vrede, vul maar in. En laat het dan aan de Ontvanger van je gebed.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Maar ik lees nergens dat de apostelen en profeten ooit om de dood van hun vervolgers hebben gebeden. Om één slechts: als het gaat om de eer van God, als we met diepe droefheid bezet zijn hoe de eer van God wordt gekrenkt. Anders hoeven wij niet voor de dood van onze vijand te bidden.
Bij elk gebed dient de eer van God ons hoogste doel te zijn.

Verder zijn er wel dergelijk gebeden om de dood van vijanden van God door de psalmist of profeten.

Lees bijvoorbeeld Jeremia 18:

20 Zal dan kwaad voor goed vergolden worden? want zij hebben mijn ziel een kuil gegraven; gedenk, dat ik voor Uw aangezicht gestaan heb, om goed voor hen te spreken, om Uw grimmigheid van hen af te wenden.
21 Daarom, geef hun zonen den honger over, en doe ze wegvloeien door het geweld des zwaards, en laat hun vrouwen van kinderen beroofd en weduwen worden, en laat hun mannen door den dood omgebracht, en hun jongelingen met het zwaard geslagen worden in den strijd.
22 Laat er een geschrei uit hun huizen gehoord worden, wanneer Gij haastelijk een bende over hen zult brengen; dewijl zij een kuil gegraven hebben om mij te vangen, en strikken verborgen voor mijn voeten.
23 Doch Gij, HEERE! weet al hun raad tegen mij ten dode; maak geen verzoening over hun ongerechtigheid, en delg hun zonde niet uit van voor Uw aangezicht; maar laat hen nedergeveld worden voor Uw aangezicht; handel alzo met hen, ten tijde Uws toorns.


Ik vraag mij af wat dit ons leert over hoe wij mogen bidden, en ben daar niet helemaal uit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Maar ik lees nergens dat de apostelen en profeten ooit om de dood van hun vervolgers hebben gebeden. Om één slechts: als het gaat om de eer van God, als we met diepe droefheid bezet zijn hoe de eer van God wordt gekrenkt. Anders hoeven wij niet voor de dood van onze vijand te bidden.
Bij elk gebed dient de eer van God ons hoogste doel te zijn.

Verder zijn er wel dergelijk gebeden om de dood van vijanden van God door de psalmist of profeten.

Lees bijvoorbeeld Jeremia 18:

20 Zal dan kwaad voor goed vergolden worden? want zij hebben mijn ziel een kuil gegraven; gedenk, dat ik voor Uw aangezicht gestaan heb, om goed voor hen te spreken, om Uw grimmigheid van hen af te wenden.
21 Daarom, geef hun zonen den honger over, en doe ze wegvloeien door het geweld des zwaards, en laat hun vrouwen van kinderen beroofd en weduwen worden, en laat hun mannen door den dood omgebracht, en hun jongelingen met het zwaard geslagen worden in den strijd.
22 Laat er een geschrei uit hun huizen gehoord worden, wanneer Gij haastelijk een bende over hen zult brengen; dewijl zij een kuil gegraven hebben om mij te vangen, en strikken verborgen voor mijn voeten.
23 Doch Gij, HEERE! weet al hun raad tegen mij ten dode; maak geen verzoening over hun ongerechtigheid, en delg hun zonde niet uit van voor Uw aangezicht; maar laat hen nedergeveld worden voor Uw aangezicht; handel alzo met hen, ten tijde Uws toorns.
Kijk dit bedoel ook, wat ik hiervoor opmerkte: Hier gaar het om de eer van God. Dan ligt het, zoals ik al opmerkte heel anders. Hier verheft zich de vijand tegen de geroepen profeten van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Kijk dit bedoel ook, wat ik hiervoor opmerkte: Hier gaar het om de eer van God. Dan ligt het, zoals ik al opmerkte heel anders. Hier verheft zich de vijand tegen de geroepen profeten van God.
Maar Poetin is toch ook een vijand van God, die zich tegen het volk van Oekraine, en daarbinnen zich tegen Gods Kerk in Oekraine keert?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Kijk dit bedoel ook, wat ik hiervoor opmerkte: Hier gaar het om de eer van God. Dan ligt het, zoals ik al opmerkte heel anders. Hier verheft zich de vijand tegen de geroepen profeten van God.
Maar Poetin is toch ook een vijand van God, die zich tegen het volk van Oekraine, en daarbinnen zich tegen Gods Kerk in Oekraine keert?
Jawel, maar hij staat buiten de openbaring van het Verbond. Wat hij doet is niet rechtstreeks het Godswerk in Zijn kinderen en knechten aantasten. Dan raken we immers Gods oogappel aan? Overigens, de oostersorthodoxe kerken staan ver van het belijden van de Kerk af. Zij is bepaalde opzichten nog dichter bij de RKK dan bij de Gereformeerde kerkleer.
We kunnen dan ook wel vragen stellen waarom niet bidden om de val de paus? Mij dunkt dat dit eerder kan, als ik er nu zo mijn gedachten over laat gaan. Het pausdom is immers een vijand van de levende Kerk? Ook hebben we zo het lijkt meer liefde voor de paus dan in het verleden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Kijk dit bedoel ook, wat ik hiervoor opmerkte: Hier gaar het om de eer van God. Dan ligt het, zoals ik al opmerkte heel anders. Hier verheft zich de vijand tegen de geroepen profeten van God.
Maar Poetin is toch ook een vijand van God, die zich tegen het volk van Oekraine, en daarbinnen zich tegen Gods Kerk in Oekraine keert?
Jawel, maar hij staat buiten de openbaring van het Verbond. Wat hij doet is niet rechtstreeks het Godswerk in Zijn kinderen en knechten aantasten.
Dat zou ik niet zeggen. In de bezette gebieden in Oekraine krijgen de Baptisten te maken met intimidatie en restricties. Zo is daar enige tijd geleden het bekende boek van ds. Wilhelm Busch verboden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Kijk dit bedoel ook, wat ik hiervoor opmerkte: Hier gaar het om de eer van God. Dan ligt het, zoals ik al opmerkte heel anders. Hier verheft zich de vijand tegen de geroepen profeten van God.
Maar Poetin is toch ook een vijand van God, die zich tegen het volk van Oekraine, en daarbinnen zich tegen Gods Kerk in Oekraine keert?
Jawel, maar hij staat buiten de openbaring van het Verbond. Wat hij doet is niet rechtstreeks het Godswerk in Zijn kinderen en knechten aantasten.
Dat zou ik niet zeggen. In de bezette gebieden in Oekraine krijgen de Baptisten te maken met intimidatie en restricties. Zo is daar enige tijd geleden het bekende boek van ds. Wilhelm Busch verboden.
Ik bedoel vanzelf de Oosters-orthodoxe kerken en met name de Russisch Orthodoxe kerk, waar deze kerk een verlengstuk is van de Russische staat, ook onder het communisme.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wraakpsalmen en bidden om de dood van Vladimir Poetin

Bericht door Delftenaar »

Het gaat er mijns inziens om dat ook Poetin een ziel voor de ewigheid heeft.
En dat hem doodwensen zijn genadetijd bekort.

En daarom moeten we denk ik., hoewel we het totaal niet met hem eens zijn, toch aan God bidden of Poetin ook het zicht op het Evangelie, en de genade van het offer van Jezus aan het kruis, zal mogen ontvangen.
Plaats reactie