Profetische visioenen van Gods kinderen

Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Hendrien »

Maanenschijn schreef:Ik ben aan het lezen in de profeten, ben inmiddels aangekomen bij Hosea. Ik probeer mij wel eens te verplaatsen in het volk van destijds. Het volk hoorde Gods gezonden knechten, maar ook valse profeten. Hoe is het mogelijk voor een volk daar onderscheid in te ontwaren? Hoe zou ik zijn als inwoner destijds?

Hoe is in deze tijd mogelijk onderscheid te maken tussen schijn en waarheid? Mijn eerste gedachte is om het te toetsen aan de Bijbel, maar dat valt niet mee met profetieën over feitelijke gebeurtenissen. DIA geeft wel eens aan dat sommige predikanten wat hebben verteld over naderende oordelen als de oorlog etc. Achteraf is het te ‘controleren’ , maar hoe moeten we daar mee omgaan als ze nu worden uitgesproken? Ik vind het lastig.
Helemaal met @Maanenschijn eens. Ik heb in mijn leven al veel profetieën gehoord. Helaas is er nog nauwelijks iets van uitgekomen.

Ik wil best een kind van God geloven die een visioen of profetie heeft gehad, maar hoe doe je dat? Hoe kun je het toetsen? Ik blijf het erg lastig vinden.

Zo heb ik zelf heel sterk het gevoel en de indruk( op basis van wat in Gods Woord genoemd wordt) dat de Heere Jezus zeer spoedig terugkomt. Is dat dan ook profetie?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Tiberius »

Dat vind ik inderdaad ook lastig.
Predikanten vertellen inderdaad over naderende oordelen.
Soms komt zo'n voorspelling uit en dan is het achteraf te controleren. Het komt dan ook steevast in zijn levensbeschrijving voor.
Maar veel vaker komt het gewoon niet uit, en dan hoor je er niets meer over; of wordt het in algemene zin gestempeld.
Ergens in Deuteronomium staat dat iemand een valse profeet is als zijn profetie niet uitkomt.
Maar ik vind het lastig om zo'n predikant, wiens voorspelling niet uitkomt, als een valse profeet te bestempelen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:En wat betreft dat profetie als uitleg van de Schrift niet zulke Bijbels papieren heeft, is onjuist.
Eerder stond hier een citaat van Calvijn, die dat ook aangeeft (kan ik zo gauw niet meer terug vinden).

Als je de profeten leest, grote en kleine, is het overgrote deel uitleg van de Schrift, met hier en daar een voorzegging.
En dat is zeker niet te vergelijken met de verhaaltjes van hierboven en die verder in de omloop zijn.
Prof. Baars heeft hier een artikel over geschreven, waarbij hij ook Calvijn onder de loep neemt. Het komt erop neer dat Calvijn het eigenlijk ook niet precies wist. En dat zijn uitleg weleens aanvechtbaar is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Maar dat is binnen de Bijbel.
Eh ja? En dus? Daar hebben wij dan geen boodschap aan?
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 11 mei 2022, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Maar dat is binnen de Bijbel.
Eh ja? En dus?
Dus is het naar Gods Woord.
Bovendien: niet alles wat in de Bijbel staat is voor ons normatief. De waarzegster wist bij Saul ook dat hij de volgende dag zou overlijden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Maar dat is binnen de Bijbel.
Eh ja? En dus?
Dus is het naar Gods Woord.
Bovendien: niet alles wat in de Bijbel staat is voor ons normatief. De waarzegster wist bij Saul ook dat hij de volgende dag zou overlijden.
Nee, maar laat dit nu net wel normatief zijn. Zie brieven van Paulus, zie profetie (!) van de uitstorting van de Heilige Geest. Als jij profeten als Agabus en de dochters van Philippus vergelijkt met de tovenares van Endor om je punt te maken, ben je wel ver van het padje.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Hendrien »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Maar dat is binnen de Bijbel.
Eh ja? En dus? Daar hebben wij dan geen boodschap aan?
@Posthoorn, zou je er iets meer over willen vertellen hoe jij met hedendaagse profetie omgaat?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Maar dat is binnen de Bijbel.
Eh ja? En dus?
Dus is het naar Gods Woord.
Bovendien: niet alles wat in de Bijbel staat is voor ons normatief. De waarzegster wist bij Saul ook dat hij de volgende dag zou overlijden.
Nee, maar laat dit nu net wel normatief zijn. Zie brieven van Paulus, zie profetie (!) van de uitstorting van de Heilige Geest. Als jij profeten als Agabus en de dochters van Philippus vergelijkt met de tovenares van Endor om je punt te maken, ben je wel ver van het padje.
Dank je wel weer.

Bij de dochters van Filippus kan je het beste denken aan uitleg van de Schrift. Ik lees daar geen voorzeggingen.
Bij Agabus dan weer wel. Maar dat staat in de Bijbel, evenals voorzeggingen in het Oude Testament. Dat kan je niet doortrekken naar buiten de Bijbel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Dank je wel weer.

Bij de dochters van Filippus kan je het beste denken aan uitleg van de Schrift. Ik lees daar geen voorzeggingen.
Bij Agabus dan weer wel. Maar dat staat in de Bijbel, evenals voorzeggingen in het Oude Testament. Dat kan je niet doortrekken naar buiten de Bijbel.
Dat eerste is volledig uit je duim gezogen. Dat weten we gewoon niet. En jij hanteert de merkwaardige stelregel: als iets in de Bijbel gebeurt, geldt dat niet voor ons.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Dank je wel weer.

Bij de dochters van Filippus kan je het beste denken aan uitleg van de Schrift. Ik lees daar geen voorzeggingen.
Bij Agabus dan weer wel. Maar dat staat in de Bijbel, evenals voorzeggingen in het Oude Testament. Dat kan je niet doortrekken naar buiten de Bijbel.
Dat eerste is volledig uit je duim gezogen. Dat weten we gewoon niet. En jij hanteert de merkwaardige stelregel: als iets in de Bijbel gebeurt, geldt dat niet voor ons.
Uit mijn duim gezogen of niet, je kan dat voorbeeld in ieder geval niet als argument voor jouw standpunt invoeren.
En wat die stelregel betreft: het is precies andersom, omdat we belijden dat de Bijbel mensen door de Heilige Geest geïnspireerd is.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Herman »

Verwacht jij wel de bekering van Israël van een onvervulde Bijbelse profetie?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

Hendrien schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Maar dat is binnen de Bijbel.
Eh ja? En dus? Daar hebben wij dan geen boodschap aan?
@Posthoorn, zou je er iets meer over willen vertellen hoe jij met hedendaagse profetie omgaat?
Voorzichtig: ik neem het niet zomaar aan, ik wijs het ook zomaar niet af. Want als het van de Geest is en we wijzen het af, bezondigen we ons. Dus nogmaals: heel voorzichtig mee omgaan.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door KDD »

Maanenschijn schreef:Ik ben aan het lezen in de profeten, ben inmiddels aangekomen bij Hosea. Ik probeer mij wel eens te verplaatsen in het volk van destijds. Het volk hoorde Gods gezonden knechten, maar ook valse profeten. Hoe is het mogelijk voor een volk daar onderscheid in te ontwaren? Hoe zou ik zijn als inwoner destijds?

Hoe is in deze tijd mogelijk onderscheid te maken tussen schijn en waarheid? Mijn eerste gedachte is om het te toetsen aan de Bijbel, maar dat valt niet mee met profetieën over feitelijke gebeurtenissen. DIA geeft wel eens aan dat sommige predikanten wat hebben verteld over naderende oordelen als de oorlog etc. Achteraf is het te ‘controleren’ , maar hoe moeten we daar mee omgaan als ze nu worden uitgesproken? Ik vind het lastig.
Moses zegt als wat er geprofeteerd wordt niet gebeurd dan zijn het valse profeten. Dat was een reden dat Jona niet blij was dat Nineveh gespaard was.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef:Moses zegt als wat er geprofeteerd wordt niet gebeurd dan zijn het valse profeten. Dat was een reden dat Jona niet blij was dat Nineveh gespaard was.
Nee, dat was niet een reden dat Jona niet blij was. Hij was niet blij omdat de HEERE zo goedertieren en lankmoedig was over Ninevé!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Maanenschijn »

KDD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik ben aan het lezen in de profeten, ben inmiddels aangekomen bij Hosea. Ik probeer mij wel eens te verplaatsen in het volk van destijds. Het volk hoorde Gods gezonden knechten, maar ook valse profeten. Hoe is het mogelijk voor een volk daar onderscheid in te ontwaren? Hoe zou ik zijn als inwoner destijds?

Hoe is in deze tijd mogelijk onderscheid te maken tussen schijn en waarheid? Mijn eerste gedachte is om het te toetsen aan de Bijbel, maar dat valt niet mee met profetieën over feitelijke gebeurtenissen. DIA geeft wel eens aan dat sommige predikanten wat hebben verteld over naderende oordelen als de oorlog etc. Achteraf is het te ‘controleren’ , maar hoe moeten we daar mee omgaan als ze nu worden uitgesproken? Ik vind het lastig.
Moses zegt als wat er geprofeteerd wordt niet gebeurd dan zijn het valse profeten. Dat was een reden dat Jona niet blij was dat Nineveh gespaard was.
Als dat zo is, hoe weet het volk Israël dan naar welke profeten zij moeten luisteren, Gods gezanten of de valse profeten die aangeven ook namens de Heere God te spreken? Zij staan nog voor de zaak.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie