Profetische visioenen van Gods kinderen

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Herman »

Dit is totaal off-topic. Daar gaan we dus niet mee verder.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door KDD »

Valcke schreef:
KDD schreef:Valke heeft gelijk. Ik wou gewoon parafreren wat er stond in de statenvertaling omdat ik dacht het wel duidelijk is dat er geen andere conclusie getrokken kon worden. Maar dat kan ik beter niet doen.
Dank je. Het is overigens prima om een keer te parafraseren; ik dacht echter dat je een onbetrouwbare vertaling had gebruikt. M.i. dienen we op dit forum (en zeker de posters in de SV-KJV traditie) niet mee te gaan in de vloed van toenemende oppervlakkigheid en slordigheid (indien niet erger) in het gebruik van Gods Woord. Ik ben dankbaar dat je hier op deze manier op reageert.
Ik had de bijbel in gewone taal gebruikt. Die kan beter parafraseren (moielijk woord :huhu) in dit geval dan ik.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Susanna »

William Perkins zegt: „Het Woord prediken is profeteren in de naam van Christus.” Hij heeft er een boek over geschreven: The Art of Prophesying with The Calling of the Ministry.
---
Ik heb ook gelezen dat iedere ware christen een profeet, priester en koning is. Een profeet; iemand die de Schrift interpreteert, naar de Schrift oordeelt en getuigt van de waarheid. Hij is ook iemand die vanuit de Schrift andere gelovigen vermaant, adviseert, voedt en bemoedigt. In Kolossenzen 3:16 en Hebreeën 3:13 en 10:24-25 worden deze profetische plichten uiteengezet.

Zondag 12: Maar waarom wordt gij een Christen genaamd ?
Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en also Zijner zalving deelachtig ben opdat ik Zijn naam belijde , en mijzelf tot een levend dankoffer Hem offere , en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde , en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.

Maar dat is totaal wat anders dan profetische visioenen natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Blijft nog steeds mijn punt: achteraf is de waarheid over een profetie wel op te merken, maar hoe moet dat bij het uitspreken van de profetie?
Ik zou de volgende vragen stellen:
- komt de profetie overeen met de Heilige Schrift
- Is de profetie tor Gods eer, en opbouw van Zijn Koninkrijk
- Is degene die de profetie uitspreekt onbesproken qua leer
- Is degene die de profetie uitspreekt onbesproken qua leven (heeft hij een godzalige levenswandel) en karakter

Als het antwoord op 1 van de vragen nee is, dient de profetie afgewezen te worden. Maar dan heb je nog steeds geen 100% zekerheid. In dat geval zullen we moeten afwachten, en voorzichtig zijn met al te snelle conclusies (positief of negatief). Als het je persoonlijk aangaat, kun je om een bevestiging van de Heere bidden.

Maar zoals anderen ook aangeven: we hebben het profetische woord, dat zeer vast is. Als je daar op vaart, vaar je de goede koers. We moeten niet op bijzonderheden leven, maar geworteld in de schrift.
Ik onderschrijf dit volledig maar wil er nog één ding aan toevoegen, namelijk geld!
De bijbel waarschuwt namelijk ook voor het misbruik van het woord voor geldelijk gewin.
Hier is Tiel ligt Jomanda nog vers in het geheugen en in Amerika struikel je over de megakerken met gebedsgenezing en zogenaamde profetie en tongentaal waarvan de voorganger in een villa woont en een privévliegtuig heeft.

Saillant detail, over Corona en de oorlog in Oekraïne hadden ze nooit iets voorspeld, hoe zou dat toch komen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

Kwam tekst tegen waaruit blijkt dat profeten ook de Wet, het Woord dus, aan het volk voorhielden:

2 Kon 17:13 Als nu de HEERE tegen Israël en tegen Juda, door den dienst van alle profeten, van alle zieners, betuigd had, zeggende: Bekeert u van uw boze wegen en houdt Mijn geboden, en Mijn inzettingen, naar al de wet, die Ik uw vaderen geboden heb, en die Ik tot u door de hand van Mijn knechten, de profeten, gezonden heb.

Dat heb ik dus eerder niet helemaal correct gezegd. Blijft natuurlijk staan dat ze ook vele zaken hebben voorzegd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door J.C. Philpot »

Het is interessant hoe de vroege kerk omging met rondreizende profeten.

Hierover spreekt de Didache. Onderzoek in de 21e eeuw heeft geleid tot consensus onder onderzoekers dat het werk in de tweede helft van de 1e eeuw in het Grieks werd geschreven door een onbekende auteur. (Wikipedia)

Didache Hoofdstuk 11
1. Derhalve, als iemand komt die u al deze voorgenoemde zaken onderwijst, ontvangt hem.
2. Maar wanneer degene die onderwijst af gaat wijken en ander onderwijs gaat geven dat [zijn eerdere onderwijs] ondermijnt, luistert niet naar hem. Maar [als een leraar] bijdraagt aan rechtvaardigheid en kennis van de Heere, ontvangt hem zoals de Heere zou ontvangen.
3. Wat betreft de apostelen en profeten, behandelt hen in overeenstemming met de regel van het evangelie.
4. Verwelkomt elke apostel die bij u komt zoals de Heere zou ontvangen.
5. Hij mag echter niet langer dan een dag blijven, tenzij in een noodgeval, dan [kan hij] een andere [dag blijven]. Als ze er drie blijven, zijn het valse profeten.
6. Als de apostel vertrekt, mag hij niets in ontvangst nemen behalve [genoeg] brood tot hij een [nieuwe] overnachting vindt. Als hij om geld vraagt, is hij een valse profeet.
7. Voorts, test of beoordeelt geen enkele profeet die in de Geest spreekt want elke zonde zal vergeven worden, maar deze zonde zal niet worden vergeven.
8. Maar niet ieder die in de Geest spreekt, is een profeet, [dat is hij] alleen als hij [ook] de manier van doen heeft van de Heere. Aan hun manier van doen herkennen jullie dus de valse profeet en de [ware] profeet.
9. Bovendien, elke profeet die [sprekend] in de Geest een tafel laat aanrichten zal daar niet van mee-eten. Als hij dat doet, is hij een valse profeet.
10. Iedere profeet die de waarheid onderwijst maar [zelf] niet doet wat hij onderwijst, is een valse profeet.
11. Elke profeet die beproefd is en waarachtig gebleken en die [ondanks dat] op een wereldse manier het geheimenis van de gemeente voorstelt (terwijl hij anderen niet leert te doen wat hij zelf doet), die zal niet geoordeeld worden door u, want zijn oordeel is aan God. Trouwens, op dezelfde manier gedroegen ook de oude profeten zich.
12. Maar als iemand in de Geest zegt, ‘geef mij geld’, of iets anders, luistert niet naar hem. Maar als hij u zegt te geven voor anderen die gebrek lijden, oordeelt hem dan niet.


Overigens is veel hiervan waarschijnlijk niet bruikbaar in deze tijd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie