Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door HersteldHervormd »

Omdat er behoefte is om stil te staan bij de gewetensbezwaardheid zal ik daar speciaal een topic voor openen. Dit is dus geen topic voor theorieën of politiek, maar echt specifiek het geestelijk aspect rondom de gewetensbezwaring.

Waarom vind ik vaccineren bezwaarlijk? Om een aantal redenen:

1: Ik vind vaccineren God verzoeken. Je stopt een ziektekiem (of soortgelijk) in een gezond lichaam terwijl je niet weet of je die ziekte krijgt, laat staan of het dodelijk is of niet. Je verzoekt hiermee echt de Heere. Deut 6:16 & Luk 4:12
2: Je loopt vooruit op Gods leiding in je leven. Je wilt zelf bepalen of je ziek word of niet. Je wilt onder de straf van God uitkomen en daagt Hem uit, omdat je namelijk een vaccin als oplossing hebt voor een mogelijke ziekte. Matt 6
3: Waarom denken degene die vaccineren dat God niet wíl of niet kán helpen bij ziekte? God laat zich verbidden, gebed is dus beter. Ps 84 & eveneens Matt 6
4: Heeft God niet alles in Zijn hand? Ook het kwade, maar ook het goede. God geeft dus een straf (corona pandemie bijvoorbeeld) maar tegelijkertijd moet het vaccin dan ook uit Zijn hand komen? Is dat niet tegenstrijdig? Waarom geeft God anders een ziekte of plaag? Klaag 3(:38)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Valcke »

Ik zie als bezwaar de wereldwijde afgoderij die met de vaccins gepleegd wordt en de dwang die daarbij uitgeoefend wordt. Dat is voor mij een punt van betekenis.

De punten die HersteldHervormd noemt respecteer ik, maar mi zijn deze argumenten Schriftuurlijk niet onderbouwd cq gebaseerd op een verkeerde toepassing van argumenten als het gaat om het gebruik van de middelen. Ik ga dit hier echter niet oprakelen.

Ten slotte is voor mij ook van belang de vraag of de vaccins daadwerkelijk risico’s kennen voor ernstige bijwerkingen of negatieve effecten op lange termijn. Dat zijn medische afwegingen, maar ze kennen ook een principiële dimensie.
Laatst gewijzigd door Valcke op 29 nov 2021, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Omdat er behoefte is om stil te staan bij de gewetensbezwaardheid zal ik daar speciaal een topic voor openen. Dit is dus geen topic voor theorieën of politiek, maar echt specifiek het geestelijk aspect rondom de gewetensbezwaring.

Waarom vind ik vaccineren bezwaarlijk? Om een aantal redenen:

1: Ik vind vaccineren God verzoeken. Je stopt een ziektekiem (of soortgelijk) in een gezond lichaam terwijl je niet weet of je die ziekte krijgt, laat staan of het dodelijk is of niet. Je verzoekt hiermee echt de Heere. Deut 6:16 & Luk 4:12
2: Je loopt vooruit op Gods leiding in je leven. Je wilt zelf bepalen of je ziek word of niet. Je wilt onder de straf van God uitkomen en daagt Hem uit, omdat je namelijk een vaccin als oplossing hebt voor een mogelijke ziekte. Matt 6
3: Waarom denken degene die vaccineren dat God niet wíl of niet kán helpen bij ziekte? God laat zich verbidden, gebed is dus beter. Ps 84 & eveneens Matt 6
4: Heeft God niet alles in Zijn hand? Ook het kwade, maar ook het goede. God geeft dus een straf (corona pandemie bijvoorbeeld) maar tegelijkertijd moet het vaccin dan ook uit Zijn hand komen? Is dat niet tegenstrijdig? Waarom geeft God anders een ziekte of plaag? Klaag 3(:38)
Mooie argumenten. Alhoewel ik wel bang ben dat je een discussie-topic krijgt, of een ja-knik topic, waarin iedereen +1 zegt.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door HersteldHervormd »

Valcke schreef:Ik zie als bezwaar de wereldwijde afgoderij die met de vaccins gepleegd wordt en de dwang die daarbij uitgeoefend wordt. Dat is voor mij een punt van betekenis. punt 3

De punten die HersteldHervormd noemt respecteer ik, maar mi zijn deze argumenten Schriftuurlijk niet onderbouwd cq gebaseerd op een verkeerde toepassing van argumenten als het gaat om het gebruik van de middelen. Ik ga dit hier echter niet oprakelen.

Ten slotte is voor mij ook van belang de vraag of de vaccins daadwerkelijk risico’s kennen voor ernstige bijwerkingen of negatieve effecten op lange termijn. Dat zijn medische afwegingen, maar ze kennen ook een principiële dimensie. punt 1
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door CvdW »

Ad 1. Na de zondeval is geen enkel lichaam gezond.

Ad. 2. Door een ongezonde levensstijl verzoeken wij God ook. Denk aan dichtslibben van aderen.

Ad. 3. Ik denk niet in beter of slechter. laat ik mij vaccineren en is dit tot eer van God of laat ik mij niet vaccineren en is het tot eer van God.

Het gaat er dus niet om of ik voor of tegen vaccineren ben, maar wordt God verheerlijkt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Valcke »

HH, mijn punten zijn niet gelijk aan jouw punt 1 en punt 3 (misschien voor jou wel, maar voor mij niet).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door refo »

Over voorzorgen gesproken: mutatis mutandis kun je dit ook zo toepassen.

1: Ik vind dijken en duinen bouwen God verzoeken. Je verknoeit kostbare grond terwijl je niet weet of het gaat stormen, laat staan of er dan mensen verdrinken.
2: Je loopt vooruit op Gods leiding in je leven. Je wilt zelf bepalen of je verdrinkt of niet. Je wilt onder de straf van God uitkomen en daagt Hem uit, omdat je namelijk een dijk als oplossing hebt voor een mogelijke overstroming.
3: Waarom denken degene die dijken bouwen dat God niet wíl of niet kán helpen bij storm? God laat zich verbidden, gebed is dus beter.
4: Heeft God niet alles in Zijn hand? Ook het kwade, maar ook het goede. God geeft dus een straf (storm bijvoorbeeld) maar tegelijkertijd moet de dijken dan ook uit Zijn hand komen? Is dat niet tegenstrijdig? Waarom geeft God anders een storm met overstroming?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Panny »

Ik denk niet dat een vaccin Gods voorzienigheid en leiding uitsluit.
Ook de beschikbaarheid van een vaccin valt binnen Gods voorzienigheid.

vaccinatieprogramma's zijn ook wel echt tot zegen geweest. Denk aan kindersterfte aan bepaalde ziektes.
Moet je niet alleen het kwaad aan God toeschrijven maar ook al het goede?

Ik denk dat het ook een groot verschil is waarom je een vaccin besluit te nemen.
Doe je het vooral omdat je dan weer lekker kan gaan feesten waarbij je denkt onkwetsbaar te zijn.
Of val je echt binnen een risicogroep...
Of speelt naastenliefde een grote rol en wil je de maatschappij en de zorg helpen ontlasten...

Of je wel of geen vaccin neemt, het belangrijkste is dat je het doet in afhankelijkheid en vertrouwen op God.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door HersteldHervormd »

Panny schreef:Ik denk niet dat een vaccin Gods voorzienigheid en leiding uitsluit.
Ook de beschikbaarheid van een vaccin valt binnen Gods voorzienigheid.
Maar de straf of het oordeel van de plaag ook? Dat is toch tegenstrijdig?

Is het geluk van de goddeloze ook Gods voorzienigheid?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:
Panny schreef:Ik denk niet dat een vaccin Gods voorzienigheid en leiding uitsluit.
Ook de beschikbaarheid van een vaccin valt binnen Gods voorzienigheid.
Maar de straf of het oordeel van de plaag ook? Dat is toch tegenstrijdig?
Als dat zo zou zijn dan zou de hele wereldgeschiedenis en heel het leven één groot oordeel zijn zonder een enkel lichtpuntje.
Dan zouden ziektes ongeneesbaar zijn, zouden hulpprojecten altijd falen, zouden slachtoffers van natuurrampen nooit gered worden, zouden oorlogen nooit eindigen, etc.
Naast alle oordelen zien we toch ook nog Gods genade en lankmoedigheid.

Gods maakt in Zijn voorzienigheid gebruik van middelen. Dus oordelen of rampen eindigen meestal niet op 'bovennatuurlijke' wijze.
Is het geluk van de goddeloze ook Gods voorzienigheid?
Ja.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef:Omdat er behoefte is om stil te staan bij de gewetensbezwaardheid zal ik daar speciaal een topic voor openen. Dit is dus geen topic voor theorieën of politiek, maar echt specifiek het geestelijk aspect rondom de gewetensbezwaring.

Waarom vind ik vaccineren bezwaarlijk? Om een aantal redenen:

1: Ik vind vaccineren God verzoeken. Je stopt een ziektekiem (of soortgelijk) in een gezond lichaam terwijl je niet weet of je die ziekte krijgt, laat staan of het dodelijk is of niet. Je verzoekt hiermee echt de Heere. Deut 6:16 & Luk 4:12
2: Je loopt vooruit op Gods leiding in je leven. Je wilt zelf bepalen of je ziek word of niet. Je wilt onder de straf van God uitkomen en daagt Hem uit, omdat je namelijk een vaccin als oplossing hebt voor een mogelijke ziekte. Matt 6
3: Waarom denken degene die vaccineren dat God niet wíl of niet kán helpen bij ziekte? God laat zich verbidden, gebed is dus beter. Ps 84 & eveneens Matt 6
4: Heeft God niet alles in Zijn hand? Ook het kwade, maar ook het goede. God geeft dus een straf (corona pandemie bijvoorbeeld) maar tegelijkertijd moet het vaccin dan ook uit Zijn hand komen? Is dat niet tegenstrijdig? Waarom geeft God anders een ziekte of plaag? Klaag 3(:38)
1. Je noemt Deutoronomium en Lukas. In Deuteronomium wordt verwezen naar Exodus "zoals bij Massa". Daar ligt het toch iets anders: men gaat daar tegen God en Zijn leiding regelrecht in. In Lukas gaat het om van de tempel springen, want de engelen vangen wel op.
Aan de hand van Lukas zou ik het juist willen omdraaien: wie bidt om van een ziekte gespaard te blijven, maar niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, verzoekt God. God moet dan maar beschermen. Hoe dan ook: het nemen van voorzorgsmaatregelen sluit Gods leiding niet uit.
2. is in feite hetzelfde als 1. Met het nemen van voorzorgsmaatregelen loop je net zomin vooruit op Gods leiding als met andere zaken in het leven. Als God bepaalt dat je ziek wordt, dan word je ziek. Hier ligt geen tegenstelling met andere voorzorgsmaatregelen, en zelfs niet met maatregelen achteraf: als God bepaald heeft dat je ziek geworden bent, zou het nemen van medicijnen net zo goed een vorm zijn van onder de straf van God uit willen komen.
3. Dat denken degenen die vaccineren helemaal niet. Maar gebed zonder maatregelen kan maar zó omslaan in 'de Here beproeven'. Juist Lukas 4:12 is hier een sterk voorbeeld van.
4. Wie zijn wij om God na te rekenen of een vaccin wel of niet uit Zijn hand komt, of om te bepalen waarom God een ziekte of plaag geeft (en er in Zijn genade wel of geen geneesmiddel of vaccin beschikbaar laat zijn of komen)?

Wat in deze punten doorklinkt is de vraag, of we in mogen gaan tegen een straf van God. Twee overwegingen daarbij:
1. Als God straft, zorgt Hij er wel voor dat Zijn straf werkt. Menselijke middelen kunnen daar niet tegenop.
2. Als God straft, en er zijn middelen om die straf te verlichten, dan was het kennelijk Zijn plan dat die er zouden zijn. Oftewel: de straf was niet zó zwaar bedoeld dat er geen middelen tegen waren.

Dat laatste is dan nog wel een dingetje: je zou dat kunnen opvatten alsof God niet perfect straft, en dat juist de niet-gelovigen zo niet merken dat het een straf is. Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met zaken aan te merken als 'straf'. Niet dat ziekte en dood geen straf zijn - dat zijn ze zonder meer - maar het is niet aan ons om zonde en straf aan elkaar te verbinden*. Net zomin als we dat moeten doen met godvrezendheid en genade. We koppelen de welvaart in Europa van de laatste decennia toch ook niet aan de godvrezendheid van de Europese bevolking?

* (edit:) in sommige gevallen is dat wél duidelijk, dan ligt het anders..
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Marco »

Valcke schreef:Ik zie als bezwaar de wereldwijde afgoderij die met de vaccins gepleegd wordt en de dwang die daarbij uitgeoefend wordt. Dat is voor mij een punt van betekenis.
Zonder meer is dat een punt van betekenis (vooral de afgoderij). Maar is dat een bezwaar dat ons tegen kan of moet houden om ze zelf onder dank te gebruiken?
Valcke schreef:Ten slotte is voor mij ook van belang de vraag of de vaccins daadwerkelijk risico’s kennen voor ernstige bijwerkingen of negatieve effecten op lange termijn. Dat zijn medische afwegingen, maar ze kennen ook een principiële dimensie.
Op het moment dat daar aanleiding is, wordt het inderdaad ook een principiële keuze. Maar eigenlijk denk ik dat die discussie elders al gevoerd is - zeker als het om volwassenen gaat.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Valcke »

Marco schreef:
Valcke schreef:Ik zie als bezwaar de wereldwijde afgoderij die met de vaccins gepleegd wordt en de dwang die daarbij uitgeoefend wordt. Dat is voor mij een punt van betekenis.
Zonder meer is dat een punt van betekenis (vooral de afgoderij). Maar is dat een bezwaar dat ons tegen kan of moet houden om ze zelf onder dank te gebruiken?
Het kan wel een rol spelen in de persoonlijke afweging. Ik zeg niet dat dit per definitie doorslaggevend moet zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef:
Panny schreef:Ik denk niet dat een vaccin Gods voorzienigheid en leiding uitsluit.
Ook de beschikbaarheid van een vaccin valt binnen Gods voorzienigheid.
Maar de straf of het oordeel van de plaag ook? Dat is toch tegenstrijdig?

Is het geluk van de goddeloze ook Gods voorzienigheid?
Alles valt binnen Gods voorzienigheid. Ook al wordt daarmee de verantwoordelijkheid van de mens niet uitgesloten. Het meest sterke, verstrekkende Bijbelse voorbeeld is dat God Zijn Zoon al gaf en de Zoon Zichzelf beschikbaar stelde, ver voordat de mens viel.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Framboos »

Was dit in de andere topics nog niet voldoende besproken? Iets met rotondes...
Plaats reactie