Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Susanna »

Iemand stuurde mij dit lied door. Ik vind de stem zo mooi. En de muziek ook. Maar ik heb moeite met de tekst, in theologisch opzicht. Maria wordt afgeschilderd als een onwetende vrouw en een liedje gericht aan Maria vind ik ook moeilijk.

"Maria had je door?" (Mary did you know)

https://www.youtube.com/watch?v=Jfg7odTiWSM

Wat vinden jullie van dit lied, qua tekst.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door parsifal »

Als een lied voor kerst is het beter dan de meeste kerstliederen. En je kunt altijd denken dat Maria "ja" als antwoord had gegeven. Het is een beetje een tegenwicht tegenover het romantische in veel liederen.
De zin "When you kiss your little Baby, you kissed the face of God?" zal dogmatisch wat meer discussie opleveren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Terri »

Susanna schreef:Iemand stuurde mij dit lied door. Ik vind de stem zo mooi. En de muziek ook. Maar ik heb moeite met de tekst, in theologisch opzicht. Maria wordt afgeschilderd als een onwetende vrouw en een liedje gericht aan Maria vind ik ook moeilijk.

"Maria had je door?" (Mary did you know)

https://www.youtube.com/watch?v=Jfg7odTiWSM

Wat vinden jullie van dit lied, qua tekst.
Het doet 'wat stof opwaaien' vanwege de 'dominante rol' van Maria. Het lijkt ook net of de zangeres steeds naar het Maria beeld kijkt.
Ik begreep dat het opgenomen is in een rooms katholieke kerk en dat alles bij elkaar, gaven hier en daar wel wat vragen.....
Of alles dogmatisch klopt weet ik niet, maar er staan wel rake teksten tussen, het is geen flauw verhaaltje of zo.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door J.C. Philpot »

Het is typische reli-pop. Het thema is christelijk, maar de diepgang is dun.

Omdat er weinig bijbelse-theologie verwerkt is in de inhoud, en de meeste zinnen vragen zijn en geen stellingen, blijft er niet veel over om theologisch te toetsen.

Het spreekt mij in ieder geval totaal niet aan. Als je van het moderne genre houd, zou ik zeggen, luister dan iets met wat meer en betere inhoud (bijvoorbeeld Keith and Kristyn Getty, of CityAlight).

Ik luister zelf het liefst klassieke hymns met hun bijbelse, bevindelijke en Christocentrische inhoud.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Susanna »

Terri schreef:
Susanna schreef:Iemand stuurde mij dit lied door. Ik vind de stem zo mooi. En de muziek ook. Maar ik heb moeite met de tekst, in theologisch opzicht. Maria wordt afgeschilderd als een onwetende vrouw en een liedje gericht aan Maria vind ik ook moeilijk.

"Maria had je door?" (Mary did you know)

https://www.youtube.com/watch?v=Jfg7odTiWSM

Wat vinden jullie van dit lied, qua tekst.
Het doet 'wat stof opwaaien' vanwege de 'dominante rol' van Maria. Het lijkt ook net of de zangeres steeds naar het Maria beeld kijkt.
Ik begreep dat het opgenomen is in een rooms katholieke kerk en dat alles bij elkaar, gaven hier en daar wel wat vragen.....
Of alles dogmatisch klopt weet ik niet, maar er staan wel rake teksten tussen, het is geen flauw verhaaltje of zo.
Bedankt. Ik vond dat moeilijk ja. Ik dacht eigenlijk dat protestanten niet tot Maria baden en dit een kerstlied dat zich richt zich echt tot Maria, de moeder van Jezus. Het moedigt aan tot contemplatie over de relatie tussen Maria en haar Zoon. De tekst is ontstaan uit een reeks vragen die Lowry opstelde voor een kerstprogramma: "Ik begon na te denken over de vragen die ik voor Maria zou hebben als ik koffie zou drinken met Maria. Je weet wel: "Wat wist jij?" 'Wat wist je niet?'

Een theoloog suggereerde dat dit lied eigenlijk de "meest discriminerende kerstlied is dat ooit geschreven werd". Omdat het Maria als Jodin en als vrouw naar beneden gehaald wordt. Straks zingen velen dit liedje van Sela. Ik vind dat erg.

Mijn antwoord op al de vragen die aan Maria gesteld worden: Luke 1:46-50 - Mary's Song Of Praise: https://www.youtube.com/watch?v=n61KEDPoLuo
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door DDD »

Het is geen gebed tot Maria, maar een stijlvorm.

En er is natuurlijk helemaal geen sprake van dat Maria hier als onnozel wordt afgeschilderd. Maar als je het Evangelie leest, had Maria van vrijwel al deze dingen nog geen idee.

Het is niet helemaal mijn type muziek, maar ik vind het beter dan menig kerstlied op andere reformatorische cd's.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Floppy »

Susanna schreef:...
Een theoloog suggereerde dat dit lied eigenlijk de "meest discriminerende kerstlied is dat ooit geschreven werd". Omdat het Maria als Jodin en als vrouw naar beneden gehaald wordt. Straks zingen velen dit liedje van Sela. Ik vind dat erg.
Welke theoloog was dat? Ik heb het lied beluisterd en ook het engelse origineel. Los van de muzikale smaak die je hebt vond ik op de tekst zelf niet al te veel aan te merken, misschien zou je met J.C. Philpot kunnen zeggen dat het weinig diepgang heeft.
De video is een beetje ongelukkig, temeer omdat ik me afvraag of dit lied theologisch past bij de RKK. Ik geloof in ieder geval niet dat je het moet interpreteren als een gebed tot Maria oid. Meer als een muziekstijl, zoals DDD al aangaf.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door parsifal »

Ik vraag me werkelijk af, hoe je dit lied als negatief over Maria kunt uitleggen. (Tenzij je gelooft in alwetendheid van Maria).

En ja, onder de kerstliederen zou ik dit niet afschrijven. Is het werkelijk minder dan "Stille nacht"? Ja er zijn ook betere kerstliederen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Erskinees »

Susanna schreef:Ik vind dat erg.
Dat snap ik niet zo goed. Theologisch zie ik niets fout in dit liedje. Maar zou het zelf nooit luisteren. Vind het ook wat oppervlakkig.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Susanna »

Floppy schreef:
Susanna schreef:...
Een theoloog suggereerde dat dit lied eigenlijk de "meest discriminerende kerstlied is dat ooit geschreven werd". Omdat het Maria als Jodin en als vrouw naar beneden gehaald wordt. Straks zingen velen dit liedje van Sela. Ik vind dat erg.
Welke theoloog was dat? Ik heb het lied beluisterd en ook het engelse origineel. Los van de muzikale smaak die je hebt vond ik op de tekst zelf niet al te veel aan te merken, misschien zou je met J.C. Philpot kunnen zeggen dat het weinig diepgang heeft.
De video is een beetje ongelukkig, temeer omdat ik me afvraag of dit lied theologisch past bij de RKK. Ik geloof in ieder geval niet dat je het moet interpreteren als een gebed tot Maria oid. Meer als een muziekstijl, zoals DDD al aangaf.
Dank je wel @Floppy en alle anderen.

Misschien is het inderdaad niet iets theologisch, waar ik tegenaan loop.

Zelf denk ik dat het goed is om vast te houden dat Maria een bijbels en een gezond theologisch begrip heeft gehad van wat de komst van de Messias grotendeels betekende. Ze wist dat in Hem Gods verbondsbeloften werden vervuld, dat onrecht zou worden teruggedraaid dat zowel het oordeel als de redding waren gekomen met Zijn komst. Het is duidelijk dat ze niet alles wist over wat Jezus zou doen. Maar misschien wijzen de oudtestamentische toespelingen in het Magnificat erop dat ze veel meer wist dan we vaak aannemen. Dit lied geeft een vertekend beeld van wie Maria was en wat ze wist.

Poëtische vrijheid? Het is maar een lied natuurlijk. De theoloog is Michael Frost, Australische missioloog en theoloog. Ik ben benieuwd naar je mening over dit artikel.
https://mikefrost.net/is-this-the-least ... r-written/
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Susanna »

parsifal schreef:Ik vraag me werkelijk af, hoe je dit lied als negatief over Maria kunt uitleggen. (Tenzij je gelooft in alwetendheid van Maria).

En ja, onder de kerstliederen zou ik dit niet afschrijven. Is het werkelijk minder dan "Stille nacht"? Ja er zijn ook betere kerstliederen.
Ik vier kerst niet. Zing ook geen kerstliedjes. Deze song kwam ik tegen op Facebook en het triggerde me.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door DDD »

Susanna schreef:
Floppy schreef:
Susanna schreef:...
Een theoloog suggereerde dat dit lied eigenlijk de "meest discriminerende kerstlied is dat ooit geschreven werd". Omdat het Maria als Jodin en als vrouw naar beneden gehaald wordt. Straks zingen velen dit liedje van Sela. Ik vind dat erg.
Welke theoloog was dat? Ik heb het lied beluisterd en ook het engelse origineel. Los van de muzikale smaak die je hebt vond ik op de tekst zelf niet al te veel aan te merken, misschien zou je met J.C. Philpot kunnen zeggen dat het weinig diepgang heeft.
De video is een beetje ongelukkig, temeer omdat ik me afvraag of dit lied theologisch past bij de RKK. Ik geloof in ieder geval niet dat je het moet interpreteren als een gebed tot Maria oid. Meer als een muziekstijl, zoals DDD al aangaf.
Dank je wel @Floppy en alle anderen.

Misschien is het inderdaad niet iets theologisch, waar ik tegenaan loop.

Zelf denk ik dat het goed is om vast te houden dat Maria een bijbels en een gezond theologisch begrip heeft gehad van wat de komst van de Messias grotendeels betekende. Ze wist dat in Hem Gods verbondsbeloften werden vervuld, dat onrecht zou worden teruggedraaid dat zowel het oordeel als de redding waren gekomen met Zijn komst. Het is duidelijk dat ze niet alles wist over wat Jezus zou doen. Maar misschien wijzen de oudtestamentische toespelingen in het Magnificat erop dat ze veel meer wist dan we vaak aannemen. Dit lied geeft een vertekend beeld van wie Maria was en wat ze wist.

Poëtische vrijheid? Het is maar een lied natuurlijk. De theoloog is Michael Frost, Australische missioloog en theoloog. Ik ben benieuwd naar je mening over dit artikel.
https://mikefrost.net/is-this-the-least ... r-written/
Wat bedoel je met 'vast houden"? Hadden de leerlingen van Jezus dat gezonde theologische begrip ook? Ik vind het lied juist op een creatieve getuigen van de bijzonderheden van Gods openbaring in Jezus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Het is typische reli-pop. Het thema is christelijk, maar de diepgang is dun.

Omdat er weinig bijbelse-theologie verwerkt is in de inhoud, en de meeste zinnen vragen zijn en geen stellingen, blijft er niet veel over om theologisch te toetsen.

Het spreekt mij in ieder geval totaal niet aan. Als je van het moderne genre houd, zou ik zeggen, luister dan iets met wat meer en betere inhoud (bijvoorbeeld Keith and Kristyn Getty, of CityAlight).

Ik luister zelf het liefst klassieke hymns met hun bijbelse, bevindelijke en Christocentrische inhoud.
Kent u ook de zogenaamde Gadsby-hyms? Er zijn erbij met een hele mooie tekst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Kent u ook de zogenaamde Gadsby-hyms? Er zijn erbij met een hele mooie tekst.
Ik heb er in mijn boekenkast 1 staan. Dan ben ik eigenlijk ook wel verplicht, met mijn forum-naam.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Kent u ook de zogenaamde Gadsby-hyms? Er zijn erbij met een hele mooie tekst.
Ik heb er in mijn boekenkast 1 staan. Dan ben ik eigenlijk ook wel verplicht, met mijn forum-naam.
Ds. J. Roos citeerde er ook wel eens uit. Dat was de aanleiding dat ik er me wat in verdiepte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie