Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Susanna »

DDD schreef:
Susanna schreef:
Floppy schreef:
Susanna schreef:...
Een theoloog suggereerde dat dit lied eigenlijk de "meest discriminerende kerstlied is dat ooit geschreven werd". Omdat het Maria als Jodin en als vrouw naar beneden gehaald wordt. Straks zingen velen dit liedje van Sela. Ik vind dat erg.
Welke theoloog was dat? Ik heb het lied beluisterd en ook het engelse origineel. Los van de muzikale smaak die je hebt vond ik op de tekst zelf niet al te veel aan te merken, misschien zou je met J.C. Philpot kunnen zeggen dat het weinig diepgang heeft.
De video is een beetje ongelukkig, temeer omdat ik me afvraag of dit lied theologisch past bij de RKK. Ik geloof in ieder geval niet dat je het moet interpreteren als een gebed tot Maria oid. Meer als een muziekstijl, zoals DDD al aangaf.
Dank je wel @Floppy en alle anderen.

Misschien is het inderdaad niet iets theologisch, waar ik tegenaan loop.

Zelf denk ik dat het goed is om vast te houden dat Maria een bijbels en een gezond theologisch begrip heeft gehad van wat de komst van de Messias grotendeels betekende. Ze wist dat in Hem Gods verbondsbeloften werden vervuld, dat onrecht zou worden teruggedraaid dat zowel het oordeel als de redding waren gekomen met Zijn komst. Het is duidelijk dat ze niet alles wist over wat Jezus zou doen. Maar misschien wijzen de oudtestamentische toespelingen in het Magnificat erop dat ze veel meer wist dan we vaak aannemen. Dit lied geeft een vertekend beeld van wie Maria was en wat ze wist.

Poëtische vrijheid? Het is maar een lied natuurlijk. De theoloog is Michael Frost, Australische missioloog en theoloog. Ik ben benieuwd naar je mening over dit artikel.
https://mikefrost.net/is-this-the-least ... r-written/
Wat bedoel je met 'vast houden"? Hadden de leerlingen van Jezus dat gezonde theologische begrip ook?


De discipelen waren Joods en bekend met de leerstellingen van hun religie. De apostel Johannes demonstreert dat ook in zijn evangelie. Het was een vereiste dat de kinderen de Torah uit hun hoofd leerden. Sommigen gingen verder en werden getraind in de mondelinge Thora, die door de Farizeeën als hoger onderwijs werd beschouwd, zoals beschreven in Handelingen 4:13. Waarom dachten de discipelen van Jezus dat hij de Messias was?

De discipelen leerden voortdurend. Ze hadden het niet allemaal voor elkaar en ze begrepen niet gelijk alles wat Jezus zei of hen probeerde te leren. Ze zagen Hem een storm stillen en de doden tot leven wekken. Ze kregen zelfs de macht om zieken te genezen en demonen uit te drijven, maar ze werden soms beperkt door hun gebrek aan geloof. Petrus kwam erachter dat Jezus de Christus was, de Zoon van de Levende God, maar ontkende later dat hij Hem kende. Pas na de opstanding kwamen de discipelen te weten wie Jezus werkelijk was omdat God hun de ogen opende. Thomas had het redelijk snel bij het rechte eind toen hij uitriep "Mijn Heer en mijn God". Langer dan drie jaar deden ze er net over.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door DDD »

Juist. Maar begrijp ik het goed dat Maria dat volgens jou allemaal veel beter begreep?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Floppy »

Susanna schreef:... De theoloog is Michael Frost, Australische missioloog en theoloog. Ik ben benieuwd naar je mening over dit artikel.
https://mikefrost.net/is-this-the-least ... r-written/
Ik heb het artikel gelezen. Het vermeende 'seksistische' in het lied zie ik niet zo en volgens mij blaast hij dat veel te groot op. Echt zwaar overtrokken.

Wat betreft het aspect dat Maria in het lied als dom/onwetend wordt neergezet, daar zit wel iets in. Immers, je kunt onmogelijk beweren dat Maria helemaal niets wist of vermoedde van wat Jezus zou gaan doen. Haar lofzang laat dat ook zien.
Echter, de evangelieën laten ons ook zien dat haar kennis toenam, doordat ze zaken 'bewaarde' in haar hart, of dat anderen (Simeon) haar dingen liet weten.
Het lied is wat dat betreft zeker wat eenzijdig denk ik. Het zou niet moeten zijn "Mary did you know"?" maar "Mary did you fully grasp the meaning?"
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door parsifal »

Floppy schreef:
Susanna schreef:... De theoloog is Michael Frost, Australische missioloog en theoloog. Ik ben benieuwd naar je mening over dit artikel.
https://mikefrost.net/is-this-the-least ... r-written/
Ik heb het artikel gelezen. Het vermeende 'seksistische' in het lied zie ik niet zo en volgens mij blaast hij dat veel te groot op. Echt zwaar overtrokken.

Wat betreft het aspect dat Maria in het lied als dom/onwetend wordt neergezet, daar zit wel iets in. Immers, je kunt onmogelijk beweren dat Maria helemaal niets wist of vermoedde van wat Jezus zou gaan doen. Haar lofzang laat dat ook zien.
Echter, de evangelieën laten ons ook zien dat haar kennis toenam, doordat ze zaken 'bewaarde' in haar hart, of dat anderen (Simeon) haar dingen liet weten.
Het lied is wat dat betreft zeker wat eenzijdig denk ik. Het zou niet moeten zijn "Mary did you know"?" maar "Mary did you fully grasp the meaning?"
Succes met zingen :). Ik denk trouwens dat het lied niet over Maria gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Liederen Theologisch Onjuist (en waarom)

Bericht door Susanna »

Floppy schreef:
Susanna schreef:... De theoloog is Michael Frost, Australische missioloog en theoloog. Ik ben benieuwd naar je mening over dit artikel.
https://mikefrost.net/is-this-the-least ... r-written/
Ik heb het artikel gelezen. Het vermeende 'seksistische' in het lied zie ik niet zo en volgens mij blaast hij dat veel te groot op. Echt zwaar overtrokken.

Wat betreft het aspect dat Maria in het lied als dom/onwetend wordt neergezet, daar zit wel iets in. Immers, je kunt onmogelijk beweren dat Maria helemaal niets wist of vermoedde van wat Jezus zou gaan doen. Haar lofzang laat dat ook zien.
Echter, de evangelieën laten ons ook zien dat haar kennis toenam, doordat ze zaken 'bewaarde' in haar hart, of dat anderen (Simeon) haar dingen liet weten.
Het lied is wat dat betreft zeker wat eenzijdig denk ik. Het zou niet moeten zijn "Mary did you know"?" maar "Mary did you fully grasp the meaning?"
Gaaf @Floppy. Dit is helpend. Ik heb vaak een ander nodig om mijn zwarte witte gedachten bij te stellen. Bedankt.
Plaats reactie