Vragen over Augustinus

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Vragen over Augustinus

Bericht door Susanna »

1 September stond er een artikel in het Erdee over Augustinus en de prediking, door dr. J. B. ten Hove.
Er citeer een stukje:
Een dopeling is van nature geboren uit Adam, maar wordt opnieuw geboren door de doop. Dat betekent volgens hem dat de zonden worden vergeven: de erfschuld wordt afgewassen, al blijft de erfsmet ofwel de zondige natuur. In de doop gaat het dus om toerekening van de genade, niet om de inwendige verandering van het hart. Wat hier wordt bedoeld, ligt in de lijn van het doopformulier: dat de dopelingen van nature kinderen van Gods toorn zijn, maar nu worden aangenomen tot leden van Christus en tot kinderen van God. Bij Augustinus betekent dit geen heilsautomatisme. Evenals in het oude verbondsvolk Israël is er in de christelijke gemeente koren en kaf aanwezig. Hij waarschuwt de nieuwe dopelingen voor de vele naamchristenen.
Vragen bij dit stukje
1. Dr. ten Hove trekt de lijn van Augustijner kijk op de erfzonde naar ons doopformulier. Klopt die lijn?
2. De Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 15 over de erfzonde leert dat de erfzonde door den doop niet ganselijk is te niet gedaan, noch geheel uitgeroeid. Neigt de NGB ook naar deze visie?
3. Wat is: Niet ganselijk?

Bron: https://www.rd.nl/artikel/941078-august ... cht-op-god
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door CvdW »

1. Ja
2. Ja
3. Niet helemaal, of dat het hier ook die betekenis heeft is de vraag.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door Susanna »

CvdW schreef:1. Ja
2. Ja
3. Niet helemaal, of dat het hier ook die betekenis heeft is de vraag.
Ik had een vierde vraag moeten stellen.

1. Is het Bijbels wat Augustinus zegt. Ik bedoel: Augustinus en de Roomse kerk staan hierin aardig op één lijn.
Maar na de reformatie is het toch anders geworden? Of zijn er nog Roomse elementen overgebleven?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:
CvdW schreef:1. Ja
2. Ja
3. Niet helemaal, of dat het hier ook die betekenis heeft is de vraag.
Ik had een vierde vraag moeten stellen.

1. Is het Bijbels wat Augustinus zegt. Ik bedoel: Augustinus en de Roomse kerk staan hierin aardig op één lijn.
Maar na de reformatie is het toch anders geworden? Of zijn er nog Roomse elementen overgebleven?
Ik begrijp niet hoe Rome Augustines echt verstaat. Hij leerde geen roomse leer. En toch stellen de roomsen hem als een soort heilige. Maar zo vreemd is dat ook niet, want ze erkennen ook de apostelen en profeten, alleen hebben zij daar een eigen kijk op.
En ja, er waren roomse invloeden achtergebleven, die we vooral bij de 'vroege Luther' tegenkwamen en waar nu theologen op zien teruggrijpen. Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=FMejTJREIRc
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door Floppy »

@DIA: Augustinus leerde het gebed voor gestorvenen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door DDD »

Volgens mij heeft DIA daar al eens eerder iets over geschreven.

Los daarvan is de belijdenis toch niet onduidelijk: 'niet geheel' is niet hetzelfde als 'helemaal niet'.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Volgens mij heeft DIA daar al eens eerder iets over geschreven.

Los daarvan is de belijdenis toch niet onduidelijk: 'niet geheel' is niet hetzelfde als 'helemaal niet'.
Als de doop de erfzonde niet ganselijk te niet doet. Hoeveel procent van de erfzonde blijft er nog over na de doop? “ De doop betuigt en verzegelt toch de de afwassing van de zonden door Jezus Christus. Ook van de de erfzonde. “Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft“ 1 Johannes 1:7 Ik neem aan dat we niet met erfzonde en al ingelijfd worden?

Zomaar wat vragen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door DDD »

Maar waarom moet dat in procenten uitgedrukt worden? Ik ben wel benieuwd wat verklaringen bij de NGB hierover zeggen. Ik heb hier in de prediking nog nooit over gehoord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door refo »

De kerk heeft ooit een leer van de erfzonde geformuleerd. In de bijbel staat dat namelijk niet zo precies.
Totdat je je gaat afvragen: Jezus is ook mens. Hoe zat dat dan met Hem? Dan blijkt dat we of iets moeten aanpassen aan zijn menswording of aan de leer van de erfzonde.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:De kerk heeft ooit een leer van de erfzonde geformuleerd. In de bijbel staat dat namelijk niet zo precies.
Totdat je je gaat afvragen: Jezus is ook mens. Hoe zat dat dan met Hem? Dan blijkt dat we of iets moeten aanpassen aan zijn menswording of aan de leer van de erfzonde.
Wat staat er volgens jou wel over erfzonde of erfsmet in de Bijbel?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door refo »

De bijbel legt vooral de nadruk op de zonde als persoonlijke daad. Niet als iets dat ons lot is.
Het lijkt me daarom niet zo verstandig om een leer van de erfzonde te formuleren. Het heeft ook niet zo veel nut.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door Terri »

refo schreef:De kerk heeft ooit een leer van de erfzonde geformuleerd. In de bijbel staat dat namelijk niet zo precies.
Totdat je je gaat afvragen: Jezus is ook mens. Hoe zat dat dan met Hem? Dan blijkt dat we of iets moeten aanpassen aan zijn menswording of aan de leer van de erfzonde.
:tilt

Daarom heb ik ook vragen in het draadje over Maria.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De kerk heeft ooit een leer van de erfzonde geformuleerd. In de bijbel staat dat namelijk niet zo precies.
Totdat je je gaat afvragen: Jezus is ook mens. Hoe zat dat dan met Hem? Dan blijkt dat we of iets moeten aanpassen aan zijn menswording of aan de leer van de erfzonde.
Dit is godslasterlijk!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door KDD »

refo schreef:De bijbel legt vooral de nadruk op de zonde als persoonlijke daad. Niet als iets dat ons lot is.
Het lijkt me daarom niet zo verstandig om een leer van de erfzonde te formuleren. Het heeft ook niet zo veel nut.
Het is niet ons lot maar we zijn er wel verantwoordelijk voor. Er zijn mensen die leren niet alleen dat ze zonden doen maar zonde zijn. Dat is niet aangepraat door de mens maar dat is geleerd door de werk van de Heilige Geest. Die mensen leren zien dat ze ook verzoening nodig hebben voor de erfzonde. Dit is niet te begrijpen met de natuurlijke verstand.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vragen over Augustinus

Bericht door Panny »

KDD schreef:
refo schreef:De bijbel legt vooral de nadruk op de zonde als persoonlijke daad. Niet als iets dat ons lot is.
Het lijkt me daarom niet zo verstandig om een leer van de erfzonde te formuleren. Het heeft ook niet zo veel nut.
Het is niet ons lot maar we zijn er wel verantwoordelijk voor. Er zijn mensen die leren niet alleen dat ze zonden doen maar zonde zijn. Dat is niet aangepraat door de mens maar dat is geleerd door de werk van de Heilige Geest. Die mensen leren zien dat ze ook verzoening nodig hebben voor de erfzonde. Dit is niet te begrijpen met de natuurlijke verstand.
Geboren als een zondaar en zondaar zijn is erfsmet toch? "Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen…"
Erfschuld wilt zeggen dat je ook gestraft wordt voor de zonden van je ouders.
Plaats reactie