Genademiddelen

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Genademiddelen

Bericht door Susanna »

Wat is precies een genademiddel?

Ik las ergens dat het Heilig Avondmaal als een genademiddel wordt gezien. En de doop ook. Ik zie de Heere Jezus Christus als het grote genademiddel en de H. Geest de Persoon, die het geloof wekt. Het Woord zou een genademiddel kunnen zijn. In de hand van de Heilige Geest?

Sacramenten worden in de Roomse kerk genademiddelen genoemd. Gods genade wordt er door meegedeeld wordt. Maar dat doet een sacrament niet. Vandaar mijn vraag:

1. wat is het nou precies een genademiddel?
2. waar komt het woord (etymologisch) vandaan?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Genademiddelen

Bericht door Panny »

Zondag 25 van de Heidelbergse Catechismus geeft denk ik antwoord op je vragen:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /zondag-25
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Genademiddelen

Bericht door Susanna »

Panny schreef:Zondag 25 van de Heidelbergse Catechismus geeft denk ik antwoord op je vragen:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /zondag-25
Ik heb het gelezen (vooraf al). Er staat dat de genademiddelen tot versterking zijn. Het is dus echt voor gelovigen, het Heilig Avondmaal. Het woordje "genademiddel" is niet zo'n goed woord dan.
want de Heilige Geest leert ons in het Evangelie en verzekert ons door de Sacramenten, dat onze volkomen zaligheid in de enige offerande van Christus staat, die voor ons aan het kruis geschied is.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Genademiddelen

Bericht door Mannetje »

Mij is altijd geleerd dat de genademiddelen de dingen zijn die de Heere gegeven heeft om Zijn genade aan de mens te bewijzen.
Dan heb je de Bijbel en de prediking als middelen waardoor het geloof gewerkt en versterkt wordt en de sacramenten, als middelen enkel ter versterking.
-
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Genademiddelen

Bericht door Susanna »

Mannetje schreef:Mij is altijd geleerd dat de genademiddelen de dingen zijn die de Heere gegeven heeft om Zijn genade aan de mens te bewijzen.
Dan heb je de Bijbel en de prediking als middelen waardoor het geloof gewerkt en versterkt wordt en de sacramenten, als middelen enkel ter versterking.
Heel duidelijk. Ik heb even op de katholieke manier gedacht. Dat een middel iets bewerkt.
Bedankt.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Genademiddelen

Bericht door Johannes S »

Ik moet heel m'n leven van genade leven (van dat wat God geeft in Zijn goedertierenheid, ontferming en barmhartigheid)
Ik weet niet hoe dat bij jullie is.
'Zonder Mij kunt gij niets doen' (Joh.15:5)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Genademiddelen

Bericht door Susanna »

Johannes S schreef:Ik moet heel m'n leven van genade leven (van dat wat God geeft in Zijn goedertierenheid, ontferming en barmhartigheid)
Ik weet niet hoe dat bij jullie is.
'Zonder Mij kunt gij niets doen' (Joh.15:5)
Ik vind het akelig om te zeggen maar ik word zo vaak "wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen". Ik verlang naar meer helderheid daarover.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Genademiddelen

Bericht door Johannes S »

Susanna schreef:
Johannes S schreef:Ik moet heel m'n leven van genade leven (van dat wat God geeft in Zijn goedertierenheid, ontferming en barmhartigheid)
Ik weet niet hoe dat bij jullie is.
'Zonder Mij kunt gij niets doen' (Joh.15:5)
Ik vind het akelig om te zeggen maar ik word zo vaak "wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen". Ik verlang naar meer helderheid daarover.
Ik begrijp dat je liever wilt staan in de vrijheid van Galaten 5:1.
Als je naar meer helderheid daarover verlangt kan het denk ik heel nuttig zijn als je Galaten 5 leest waar Paulus schrijft over 'het juk der dienstbaarheid'. En eigenlijk de gehele Galatenbrief.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Genademiddelen

Bericht door Susanna »

Johannes S schreef:
Susanna schreef:
Johannes S schreef:Ik moet heel m'n leven van genade leven (van dat wat God geeft in Zijn goedertierenheid, ontferming en barmhartigheid)
Ik weet niet hoe dat bij jullie is.
'Zonder Mij kunt gij niets doen' (Joh.15:5)
Ik vind het akelig om te zeggen maar ik word zo vaak "wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen". Ik verlang naar meer helderheid daarover.
Ik begrijp dat je liever wilt staan in de vrijheid van Galaten 5:1.
Als je naar meer helderheid daarover verlangt kan het denk ik heel nuttig zijn als je Galaten 5 leest waar Paulus schrijft over 'het juk der dienstbaarheid'. En eigenlijk de gehele Galatenbrief.
Dankje. Doe ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Genademiddelen

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Mij is altijd geleerd dat de genademiddelen de dingen zijn die de Heere gegeven heeft om Zijn genade aan de mens te bewijzen.
Dan heb je de Bijbel en de prediking als middelen waardoor het geloof gewerkt en versterkt wordt en de sacramenten, als middelen enkel ter versterking.
Dit is de waarheid. De sacramenten zijn tot versterking van een gewerkt geloof, want is er geen geloof, wat moeten we dan met de sacramenten, en wat hebben we er dan aan? Het geloof wordt geschonken door (de prediking van) het Woord en de toepassing door de Heilige Geest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie