Wat is precies de afval?

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Wat is precies de afval?

Bericht door Susanna »

„En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onze Heere Jezus Christus en onze toevergadering tot Hem, dat gij niet haastig bewogen wordt van verstand of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons (geschreven) alsof de dag van Christus aanstaande was. Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want (die komt niet) tenzij dat eerst de afval gekomen zij en dat geopenbaard is de mens der zonde, de zoon des verderfs, Die zich tegenstelt en verheft boven al wat God genaamd of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende dat hij God is. (2 Thess 2)

1. Wat is precies de afval? Het vindt dus in de kerk plaatst?
2. Is de afval al gekomen (zitten wij er midden in?)
3. Is de mens der zonde, de zoon des verderfs een generatie? Of een persoon?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat is precies de afval?

Bericht door Susanna »

Heeft iemand er gedachten over, die hij of zij wil delen?
Ik denk dat we midden in deze tijd leven.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is precies de afval?

Bericht door Terri »

apostasia” ( afval, maar kan ook vertrek betekenen) met name dit woord geeft veel discussie. Heb er diverse artikelen over gelezen en gevonden. Maar ik vind het lastig om er hier wat te plaatsen, omdat het een andere uitleg geeft dan de gangbare reformatorische uitleg.
Persoonlijk heb ik moeite met het gegeven dat we in deze 'afval' leven, omdat er ook velen ( met name in gesloten en vervolgde landen) velen tot geloof komen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2058
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is precies de afval?

Bericht door Arja »

Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want [die komt niet], tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;

want, slaat terug op "de dag van Christus aanstaande ware" van het vorige vers.

eerst de afval gekomen zij, hier wordt gesproken dat er een moment komt dat velen van het geloof afvallen. Het Griekse grondwoord heeft de betekenis van "afvallen" in de zin van dat het ook een rebellie is naar God toe. We mogen dan ook deze passage opvatten dat men afvalt van de zuivere leer (cf. Hand. 21:21; Kanttekeningen SV) en we ook tegenkomen in tal van andere Bijbelgedeelten (Mat. 24:3-13; 1 Tim. 4:1-2; 2 Tim. 4:3-5).

ἀποστασία apostasia G646 "in de steek laten, afval", speciaal "geloofsafval, rebellie tegen God of goden (cf. LXX Joz. 22:22); NBV "De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd", HSV "Want [die dag komt niet], tenzij eerst de afval gekomen is", NBG "want eerst moet de afval komen", WV95 "Eerst moet de geloofsafval komen", GNB96 "Want eerst moet de grote afvalligheid plaatsvinden"; De reden van "die dag" is te vinden in vs 2.

ἁμαρτία amartia G266 "zonde, doel missen, dwalen"; "zonde" komt niet voor in alle handschriften (derhalve ook niet in de NBG51, NBV en WV96); NBV "wetteloze mens", SV "mens der zonde", HSV, NBG, WV95 "mens van de wetteloosheid", GNB96 "wetteloosheid in persoon is".

Bron: http://www.bijbelaantekeningen.nl/files ... nzen%202:3
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is precies de afval?

Bericht door -DIA- »

Ik heb hier ooit, ja meerder malen, een link geplaatst naar de brochure van ds. J. van Haaren, getiteld "De grote afval". Deze rede is (ik dacht zo uit mijn hoofd) in 1969 uitgesproken en op schrift gesteld en uitgegeven. In die tijd, toen de wereld als het ware op zijn kop stond, alle normen en waarden werden vertreden (en nu gemeengoed zijn), en de kerken leegliepen sprak hij deze rede uit tijdens een vergadering van de Stichten Reformatorische Publicatie, die enkele jaren later het RD uit zou brengen. Door de nood gedreven.

Hieronder is de brochure te lezen:
https://www.digibron.nl/zoeken/Deel/De% ... 1969-10-17
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is precies de afval?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Ik heb hier ooit, ja meerder malen, een link geplaatst naar de brochure van ds. J. van Haaren, getiteld "De grote afval". Deze rede is (ik dacht zo uit mijn hoofd) in 1969 uitgesproken en op schrift gesteld en uitgegeven. In die tijd, toen de wereld als het ware op zijn kop stond, alle normen en waarden werden vertreden (en nu gemeengoed zijn), en de kerken leegliepen sprak hij deze rede uit tijdens een vergadering van de Stichten Reformatorische Publicatie, die enkele jaren later het RD uit zou brengen. Door de nood gedreven.

Hieronder is de brochure te lezen:
https://www.digibron.nl/zoeken/Deel/De% ... 1969-10-17
Dat is best knap om dat na zo lange tijd nog uit je hoofd te weten. Mijn geheugen is een stuk minder. Ik zou het echt niet geweten hebben als het niet in de link stond.
Plaats reactie